Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vilket däck är optimalt?

Bilfrågan: Vilket däck är optimalt?

Bilfrågan

"Varför köpa Nokian om det sitter Continental från fabrik? Borde inte Continental vara optimalt för den bilen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Det pratas mycket om däcktester. Ofta får bilar som V70 och de tyska vagnarna dålig kritik på grund av sportchassi och stora lågprofilsdäck. I nybilstester specas många saker men jag kan inte komma ihåg att ni kommenterat däckval nån gång.

Ofta har till exempel koreanska bilar Kumho eller Hankook från fabrik. I en broschyr från BMW läste jag hur däckvalet ingår i utvecklingsfasen för att bilen ska bli som det är tänkt.

Jag tycker det vore intressant att läsa om vilka skor som sitter på bilar från fabrik och kanske info om varför just dessa sitter på bilen. Jag menar, varför köpa Nokian om det sitter Continental från fabrik? Borde inte Continental vara det optimala för just den modellen?

Tony Sågare

SVAR:
Få biltillverkare förlitar sig på ett enda däckfabrikat. Citroën var ett undantag men det berodde på att de under många år ägdes av en däcktillverkare och därför bara använde dessa däck på bilarna. När det gäller höpgprestandabilar kan det vara så att däcken är mer eller mindre specialgjorda för en viss bil.

Däcktillverkaren kommer tidigt in i processen när en ny bil ska konstrueras. Ett däck i standardutförande kan få mindre justeringar för att optimeras på det sätt som biltillverkaren föredrar.


Det är vanligt med märkning på däck som visar att produkten är framtagen tillsammans med biltillverkaren eller att biltillverkaren använder sig av en redan befintlig däckprodukt som då får biltillverkarens märkning på däcksidan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2014-01-23 09:19

Däcken är såklart utvalda för att framhäva de egenskaper biltillverkaren vill ha ut.
Bilägaren å andra sidan vill kanske ha andra egenskaper, tystare, snålare, bättre grepp eller helt enkelt billigare.
När bilen är ett par år gammal, finns kanske inte originaldäcket längre, och det nya Conti är inte alls bra till den bilen.
Däckmontören är den enda som kan vägleda kunden, det utvecklas ju hela tiden.

#2
2014-01-23 11:00

När bil tillverkarna köper däck så har jag hört att det handlar om dagspriser, är tex Continental billigast en dag så köper dom av dom, sen om några dagar så är Michelin billigast och då köper dom där... Om ett däck är 1 krona billigare en dag så finns det miljoner att spara på när dom köper mera än 4 däck.

#3
2014-01-23 11:03

Ja biltillverkarna testar flera olika däck och samarbetar med däckproducenter och detta gör att det bestäms vissa däck och dimensioner som rekommenderas för den valda bilmodellen. Det behöver inte vara just en specifik däckmodell som rekommenderas utan kan vara flera, min egen bil levererades med Michelin Energy, men i den dokumentation som medföljer bilen så finns rekommendationer även om några andra däckfabrikat och modeller. Jag vet att exempelvis en Peugeot kan komma med olika däck från fabrik, det kan vara Michelin, Dunlop m fl. som då av Peugeot har bedömts som likvärdiga och passande för bilen utan att försämra bilens egenskaper.

Men visst kan ett annat däck passa ännu bättre, eller för den delen sämre.
Jag tycker däcktester kan ge bra och viss vägledning, även om de inte specifikt säger hur de kommer att fungera på ens egen bil. Men man kan ändå få ett hum...

#4
2014-01-23 11:34

Originaldäcket (Continental) på min Chrysler Hemi har en tunn hinna innanför insidan som läcker ut vid punka och tätar hålet. Då hörs en varning och lufttrycket visas på displayen.
På min Harley Electra har originaldäcket (Dunlop) en speciell kant som gör att däcket ihop med originalfälgen ligger kvar så att du kan stanna säkert (gäller ej ekerfälgar)
Harleys polismodeller har en annan lösning så att de kan köra vidare med reducerad fart vid punka. Detta däck är inte godkänt för civilt bruk på cyklar med passagerardyna eller pakethållare.

#5
2014-01-23 16:51

När jag beställde min Golf så kunde jag välja mellan ca 40 olika extrautrustningar.(en attans massa i alla fall :-) )
När jag ställde frågan om vilka däck min bil skulle levereras med så kunde inte försäljaren ge nåt svar. Dunlop, Bridgestone eller Michelin var svaret.
Jag frågade då varför man ej kunde välja däckfabrikat när man kan välja i stort sett allt annat.
Han tittade på mig och sa:" Den frågan har jag aldrig fått förr. Men jag förstår din undran".

Nu menar jag ju leverans från fabriken.

#6
2014-01-23 22:21

Det handlar i högsta grad om prisavtal med leverantörerna.
Allt annat är lögn. Bara kvalitén uppfyller grundkraven. Troligtvis kostar ett däck inte särskilt mycket för biltillverkarna. Däcktillverkarna tjänar alla pengar på eftermarknad.

#7
2014-01-23 23:07

Här en Yamaha-MC som är konstruerad och tillverkad i Italien. Så det är europeisk kvalitet som tur är.

Hur som helst: den monteras även i Frankrike.
På min, som är producerad i Italien sitter Pirelli-däck. Men instruktionsboken informerar om att de som är monterade i Frankrike har Michelin-däck.....

Så, det enda som avgör är de tekniska kraven samt kvalitetsmåtten.

#8
2014-01-24 02:37

Att BMW skriver en massa mumbojumbo är för att det ska låta bra med runflat-däck.

Dessutom så är det ju inte givet att ett däck har samma egenskaper bara för att det är samma märke. Ett Bridgestone Turanza och ett Potenza i samma dimensioner har helt olika fokus.

#9
2014-01-24 16:28

Öhhh .. Vem påstod att alla däck av samma fabrikat har samma egenskaper Roger??
Kanske läser jag din kommentar fel eller har jag missat något??

#10
2014-01-24 18:20

Det är mycket värre än man kan tro.
Samma däck görs för olika bilmärken. Detta ska man vara extra uppmärksam på om man köper via nätet, t.ex. däckonline.
Ett visst däck kan t.ex. tillverkas för Mercedes och Audi, fast med olika egenskaper.
Om man sätter ett Mercedesdäck på¨en Audi kan det bli riktigt illa.
Däck för Audi kan ha en tillägsmärkning "AO" (Audi original) och för Mercedes "MO".
Däckonline föreslår, utan att blinka, Mercedesdäck till Audi, vilket alltså INTE är bra alls. (Mercedesdäck är mjuka för hög komfort och Audidäck stabilare för "tuffare" körning om någon undrar).
För Ford o. likn. spelar spelar det inte så stor roll.... (nu får jag väl skit för det...)

#11
2014-01-24 19:16

->A BE kort
Ditt inlägg fattar jag inget av...
Vill du påstå att ett däck kan säljas under samma namn/beteckning men ändå vara avsett för olika bilar...
Låter helsnurrigt..

#12
2014-01-24 19:51

Eric H:
Precis så är det. Jag vet av egen erfarenhet, tyvärr.
Gå in på dackonline får du se.
Jag blev varse detta när 30-dagars returrätt hade gått ut och Däckonline vägrade mig retur av däcken......
Gissa vad jag tycker om dem?

#13
2014-01-24 19:55

Länk tack
Det där har jag svårt att .. omedelbart tro på!

#14
2014-01-24 20:03

A BE-kort har rätt. OEM-däck är inte densamma produkt som man köper över disk. Fabrikanterna av bilar köper däck som inte finns på eftermarknaden, detta oavsett vad som står på däcket. Specifikationen är lite annorlunda;-)

Jo, så var det ju, jag kommer ihåg en laserskrivare jag köpte för ett tag sedan. Tonern hade en viss beteckning, så jag köpte en likadan. Märkligt nog så kunde jag skriva ut 50% fler utskrifter med den senare:-)

#15
2014-01-24 21:46

Jes_, länk till vad?
dackonline.se

Välj en BMW-modell och få förslag på däck.

Mercedes = MO
Audi = AO
BMW = *

Du kommer att se t.ex. "MO" i slutet på vissa däckbeteckningar med för övrigt samma beteckning som andra.
En BMW med Mercedesdäck är inte en lyckad lösning, tro mig!
Jag har haft direktkontakt med en av de större däcktillverkarna i Europa om exakt detta, så jag tror mig veta vad jag talar om...

#16
2014-01-24 23:06

Något som styrkar ditt påstående A BE .. (såvida det inte är en så bevarad hemlighet att bara du känner till det)
Att däck med samma namn och de erkända beteckningar kan skilja sej utifrån ytterliga okända benämningar??
Ditt påstående skulle kullkasta alla hittills utförda däcktest!

#17
2014-01-24 23:58

Jes_ : Frågeställaren frågade om en bil med Continentaldäck som standard inte borde ha Continentaldäck även sen. Menade bara att märket inte automagiskt gör att det passar. Även om tillverkaren sätter på helt orginal retail... Säg tex Sport Contact 5 så betyder det ju inte att allt blir mycket bättre för att kunden 3 år senare sätter på ett annat Conti-däck. Sen kanske det var underförstått att han menade modell och inte märke men så var inte frågan.

Det är dessutom troligen helt omöjligt att göra det då däcken ofta inte finns när det är dags att byta. En framtida Sport Contact 6 har ju lika mycket gemensamt med 5'an som vilket annat däck på marknaden som helst - inte så värst mycket. Hur som så lär 6'an vara bättre än 5'an, oavsett hur anpassad bilkraken är.

Förstår inte riktigt heller varför det skulle göra mer skillnad på en Audi eller Merca än en Ford? Har Audi och Mercedes så satans dåliga chassien att de bara funkar om man har exakt rätt däck? Vilken bil av en Audi A3 1,6 och Ford Focus ST250 kan man tänka sig är mest beroende av bra däck?

Tror det är fullständigt skit samma i grund och botten. Man köper däck med de egenskaperna man är ute efter. Köper man mjukare däck så får man mjukare däck oavsett om de sitter monterade på en Audi, Ford, Volvo eller vad som. Har bilen så satans dålig väghållning att den inte går att köra då - då är det knappast däckfabrikantens fel. Skulle det finnas ett underliggande fel i systemet här så borde det uppdagats efter alla dessa år. Rätt stort med. Dvs - om det är trafikfarligt. Är det inte trafikfarligt så är det ju helt enkelt bara däck med andra egenskaper. En BMW-ägare som vill att bilen ska gå lite mjukare kanske blir väldigt lycklig över de där Merca-däcken?

En annan variant kan ju vara att de har egna märkningar bara för att kunna sätta prisdifferentieringar på däcken. Lite som när El-Giganten "rear" ut tvättmaskiner med egna modellbetäckningar - med lägstaprisgaranti. Men tvärt om då...

Det enda jag hört som verkligen kan göra skillnad är om man får tag i däck som är anpassade för vissa uppgifter. Hört att det tex ska finnas däck som är (var?) optimerade för att sitta fram på sportbilar (360 Modena i det fallet jag hörde) - som är maximerade för att ge bra styrrespons, men inte alls klarade av drivkrafter och därför slets sanslöst fort om man satte dom på drivhjul. Vilket ifs inte heller är helt logiskt då framdäcken tar rätt mycket stryk i samma rikting fast vid inbromsningar då...

Överskattat är det troligen hur som, ur den vinkel som A BE-kort ser det. Ser inte riktigt vad som skulle kunna hända...

Som kontrast kan man ju tex nämna att folk med BMW och runflat-däck, som är sanslöst optimerade för bilen, i många fall säger aldrig mer och köper vanliga däck, och upplever att bilen blir tystare, bekvämare, mindre spårkänslig osv osv. Så mycket för den optimeringen... Personligen kommer jag nog göra som väldigt många andra när det är dags att byta - köpa nåt trevligt Hankook Ventusdäck.

#18
2014-01-25 00:33

Förstår fortfarande inte Roger .. Jag tycker nog du rör ihop frågan med egna frågor som inte helt verkar helt vettiga.
.
Vilka däck som är optimala för bilen bestäms ofta inte av fabrikanten ..
.
En god vän, yrkesbroder och biltransportör förtäljer att toyotor levereras med trähjul i Norge .. sannolikt för att toyota-norge vill ge norska toyotor, antigen hjul/däck som passar norsk skatt, klimat eller bara helt enkelt lura kunden ännu mer.

#19
2014-01-25 01:45

Jes_ jag orkar inte skriva något ytterligare längre utlägg i frågan, i hopp om att du ska förstå, då det troligen aldrig kommer ske. Jag skrev inte om några egna frågor, ifrågasatte bara A BE-korts ord om att det skulle vara en så stor katastrof om man satte Mercadäck på en Audi, samtidigt som det då inte skulle göra någon skillnad på billigare bilar.

#20
2014-01-25 10:19

Jes_
Vet inte hur jag ska kunna bevisa ett telefonsamtal med en svensk representant för en av europas största däcktillverkare. Ring själv så vet du också sedan.

Roger
Var skrev jag katastrof?
Är det verkligen så svårt att förstå att en BMW 325 kräver lite bättre däck än en Ford Fiesta eller Reanult Clio?
Gå in på Däckonlines sida och ge mig en bättre förklaring på att Michelin Primacy HP 225/55 R16 finns med tillägg MO, AO, * och inget alls?
Samma sak med Continental Premiumcontact2, samma dimension.
Det finns fler exempel om ni orkar leta...

#21
2014-01-25 10:49

Ok inte katastrof kanske ;)

"Om man sätter ett Mercedesdäck på¨en Audi kan det bli riktigt illa."

Och ja det är lite ologiskt. Bilen har specar. Du ska ha vissa dimensioner, minst en viss hastighetsmärkning och framförallt, i det det här fallet, ett visst lastindex. Så länge däcken uppfyller det (och inte är skit typ märket Goodluck osv) så ska bilen fungera som det är tänkt.

Huvuddelen av alla "premiumbilar" som säljs är typ näst minsta dieseln. En 320D borde inte ha större "krav" på däcken än vilken dussinbil som helst. Så länge man följer de specade kraven. Och jag tror fortfarande att däcken har större inverkan på en Focus ST eller tex en Leon Cupra R, än på en 320 Diesel, speciellt med tanke på hur de körs.

Märkningarna finns nog, där misstror jag dig inte. Men ... ja.. Varför pushar de det inte mer isåfall? Varför får man inte hem brev om att man inte bara ska montera orginaldelar utan även orginaldäck? Hade det varit så viktigt hade de med all säkerhet försökt pracka på en dessa. Men inte. Volvohandlarna säljer ju Semperit...

#22
2014-01-25 11:19

Tycks stämma AB E.
Då måste man fråga sej värdet på de däcktest vi läser om. Utfallet kan då tydligen bero på bilvalet!?

#23
2014-01-26 00:52

Peter E, det är slumpen som avgör exakt vilket däck som en bil levereras med av de modeller och fabrikat som biltillverkaren har godkänt. En biltillverkare köper in massor av däck och de monterar på de däck som finns inne i lager, som är av den modell och fabrikat och med den tekniska kvalitet som de har godkänt. Man kan inte välja däckfabrikat för det skulle bli för krånglig logistik.

Detta gäller nu däck som inte är specialtillverkade för en viss bilmodell, utan där biltillverkaren har testat vissa däckmodeller av olika biltillvekrare och godkänt ett urval som de anser uppfyller fastställda krav och då kan det vara Michelin, Dunlop eller något annat etc.

#24
2014-01-26 00:57

När det gäller däck som specialtillverkad för vissa bilmodeller så handlar det om gummiblandning, att det finns förändringar i gummiblandningen för att framhäva vissa egenskaper. Detta påverkar däckens hårdhet, komfort och livslängd - och även bilens vägegenskaper, men det är inga stora skillnader så jag tror inte att det är någon jättekatastrof att välja ett däck med märkning för "fel" bilmodell. Och dessa däck är inte automatiskt bättre än reguljära däck ute i handeln. Att en BMW är känslig för däckval ja det har ju Teknikens Värld visat i sina tester att BMW med runflat däck går uselt och har dåliga vägegenskaper... Kanske BMW behöver specialdäck för att kompensera för dåligt chassi, jag vet inte - bara en spekulation. Men BMW och svansviftningar är ju tradition, titta på första 5-serien som blev berömd jag minns ett reportage i trafikmagasinet från Falun där den ansågs vara en bilmodell med stor benägenhet att hamna i diket på grund av bakaxelns konstruktion.

#25
2014-01-26 09:36

Vet inte hur det är numera men på 90-talet beställde jag en Ford och specade vilket däckfabrikat jag ville ha och det var också vad som satt på bilen när den kom ifrån fabriken (det var alltså ingen lagerförd bil).

#26
2014-01-30 17:20

En anledning till tillverkar-märkningar kan ju vara att däcken är optimerade till en tillverkares hjulvinklar osv., på 90-talet fick vissa bilmärken alltmer toe-in bak, för att göra bilen stabilare, bla. Audi och Saab, med något däckfabrikat som leverades med bilen, kändes det som att köra på kugghjul efter 500mil, och lät som hjullagerhaveri.
Efter mycket provande, hittade vi som jobbade på verkstäderna till sist de däck som funkade bäst, och det var inte alltid de som var original.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.