Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ”blåryker” min Saab 9-5?

Bilfrågan: Varför ”blåryker” min Saab 9-5?

Bilfrågan

"När jag startar min Saab 9-5 börjar den ryka, det kommer ett svart moln ur avgasröret. Vad beror det på?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Saab 9-5 av årsmodell -99 med en 2,0-litersmotor som drivs av bensin och ingen turbo finns på bilen. Problemet med bilen är att den börjar ryka när jag startar den, det kommer ett svart moln ur avgasröret som sedan avtar allt eftersom.

Jag har haft den på verkstad och dom kopplade in en dator på den men inget fel kunde hittas. Dom beskrev rökutvecklingen som ”blårök”.

Har ni någon aning om vad det kan bero på?

Olle Ingelsson

SVAR:
Även om du inte märkt det så är din motor utrustad med turbo. Lagren i denna kan ha vara slitna och det ger ofelbart blårök.

Det kan också vara ett problem med vevhusventilationen. Saab-motorerna var mycket känsliga för att rätt motorolja användes och att bytesintervallen inte blev för långa. Saab utfärdade grund av detta en förlängd motorgaranti men det är många år sedan.

Du bör få bilen undersökt så snart som möjligt då bägge problemen kan ge upphov till totalhaveri på motorn om det vill sig illa och du kör för länge utan åtgärd.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Saab 9-5

Kommentarer

#1
2014-01-20 08:52

Lite märkligt att Olle Ingelsson verkar helt ovetande om de här problemen.
Lika märkligt som att han inte vet att motorn är försedd med turbo.
Det tog ju fem år innan Saab kom tillrätta med det här trasslet.
Han skriver inget om hur långt bilen gått och hur den gått tidigare.
Man kan nog räkna med att ägare till så här gamla bilar snålar in på olja och gärna förlänger serviceintervallerna för att bilen inte är värd så mycket.
Ok, det kan ju kännas hårt att betala för olja som kanske uppgår till 10% av bilens värde var 1500e mil, men om man tänker efter är det ju ganska korkat att tro att en bilen klarar sig med en sämre olja när den börjar bli gammal än när den var ny.
Jag tycker att BD gav ett bra svar den här gången.

#2
2014-01-20 09:43

Så betedde sig den 9-5 Aero jag själv ägde. Jag köpte den ny och redan från början puffade den blårök vid start och vid hård gas.

#3
2014-01-20 10:21

Bengt glömde nämna att vevhusventilationen skall byggas om till senaste utförande, så att frisk luft cirkulerar genom vevhuset och tar med sig vattenångorna.

#4
2014-01-20 11:46

snabb, det finns väl knappast några 9-5 i bruk av de tidigare årsmodellerna som inte är ombyggda?
Men kanske har någon blivit missad.
Det är ju dock ganska underligt att inte verkstan som han var inne på kunde ge lite information, det är ju inte precis något okänt fenomen.

#5
2014-01-20 12:17

Detta händer även Saab 95 efter 95 års modell, tyvärr även 2,3 litersmotorn.
Jag känner till fall där Saab 95 av årsmodell -07 kastat ur sig all olja på mindre än 40 mils körning. Dessutom är det ju känt att Turbohaveri förorsakar ett bolmande efter start och vid belastning.
Men dessutom drog vissa modeller kring millennieskiftet mycket olja med blårök vid kallstarter. När det gäller denna blårök, som inte är så allvarlig, gäller det bara att kolla och fylla på olja. Byta ventilstyrningar och oljeskrapringar är så pass dyrt att göra att det inte lönar sig. Fylla på olja i dessa fall är ju betydligt billigare.

#6
2014-01-20 14:11

saabnisse @ Jag har inte sett något brev om kampanj ang. denna ombyggnad på grabbens 9-3:a 2001. Så den bilen blev ombyggd för tre år sedan beroende på att jag läser Vi Bilägare mm. Den senaste versionen av ombyggnaden är inte så mycket äldre vad jag vet.

#7
2014-01-20 14:24

Det är rätt ´fantastiskt´ hur dåligt det är ställt med folks förmåga att läsa...
Frågan löd:
"Problemet med bilen är att den börjar ryka när jag startar den, det kommer ett svart moln ur avgasröret som sedan avtar allt eftersom"
Verkstan sa - felaktigt - ´blårök´. Sen tappade även BD tråden.
Läsarfrågan handlar alltså om SVARTrök och inget annat. Den orsakas av för rik bränsle-luft blandning när motorn startas. Sen allteftersom motorn blir varmara magras blandningen och röken försvinner. Det är ett rätt ovanligt fel på bränsleinsprutade motorer men kan förekomma.
Olle Ingelsson, svaret på din fråga är: motorn får för rik blandning vid start. Vad det beror på kan jag däremot inte svara på, är inte expert på SAAB. Antagligen nån givare (som övervakar rätt blandningsförhållande), kanske fel i programvaran i styrdatorn. Kan kanske vara nån vakuumslang som lossnat/spruckit och därmed får nån givare fel värde.
Tilläggas bör att verkstäder idag är än mer inkompetenta än förr: det som inte syns på OBD finns inte...

#8
2014-01-20 15:03

Men WTF är det för verkstad?!? "Kopplade in en dator på den" ... och det var allt de gjorde?!? Det verkar lite fattigt. Många mekaniskan fel visar sig inte på en "dator". Ett ordentligt felsök skulle väl behövas, för det är ju inte normalt beteende att bilens avgaser är färgade varesig blå eller svarta ens i början direkt efter start.Ta bilen till en saab-verkstad som kan motorerna, och känner till vilka de vanligaste problemen är.

#9
2014-01-20 15:39

JOCA_1 precis, och folk säger att dagens bilar kan man inte meka med själv, då det är mcyket elektronik och datorer, det sa man för 20 år sedan också . Men har man rätt felkodsläsare OBD2 så klarar man allt ;-) men det mekaniska glöms ofta bort.

#10
2014-01-20 16:07

Bortom och JOCA har ju helt rätt i sina inlägg, jag skäms för att jag missade svartröken och var lika korkad som verkstan som enbart förlitade sig på datorn.

#11
2014-01-20 17:32

Nu vet jag inte om man ska lita på färgbeskrivningen från en som inte vet om han har turbo i bilen eller ej!

#12
2014-01-20 18:21

Det kan vara så som en del skriver problem med vevhusventilation eller turbon. Dock inte troligt turbofel eftersom röken avtar. Det finns en oljefälla i vevhusventilationssystemet som ibland blir "överfull" och då tömmer den sig varvid det uppstår oljerök. Helt normalt och inget att bry sig om. F.ö vill jag meddela alla saabbelackare att jag ägt två 9-5 or den sista en Aero med stora Pilotpaketet. Det var bland de bästa bilar jag ägt, Aeron helt underbar. Nu åker jag Audi A6 en fin bil den också.

#13
2014-01-21 00:17

Kan man inte anta att mekanikerna som jobbar på en bilverkstad, kanske rent utav en auktoriserad Saab-verkstad kan se skillnad på blå oljerök och svart bensinrök. Är det blårök så har ju katalysatorn gått åt pipsvängen också.

#14
2014-01-21 03:27

Re. Gunnar 44
"Jag känner till fall där Saab 95 av årsmodell -07 kastat ur sig all olja på mindre än 40 mils körning."

Ett tips den den det drabbat är att skruva dit oljepluggen ordentligt!

Annars.. 2004 fick Saab 9-5 nykonstruerad vevhus-ventilation som satte stopp för oil-sludge problematiken. Så att det drabbat en 07:a låter osannolikt, jag antar att du menar en 01:a och har sluntit på tangentbordet..

#15
2014-01-21 10:40

Jag har en kompis med saab 9000 94:a han har bytt nästan hela bilen bara problem men fick den såld snabbt det var inga problem, nu köpte han Audi A6- 09 och är nöjd så det förslår ;-) Audi rekommenderas för övrigt alldeles förträffliga bilar !!

#16
2014-01-21 13:46

@JOCA_1: underskatta inte komplexiteten i att ansluta datorn. Min (före detta) märkesverkstad för VW i Kristianstad har inte lyckats läsa av felminnet på min gamla Polo för de hittade inte uttaget och påstådd att bilen inte hade något. Jag svarade då att den har haft det förut och ska knappast tappat det.

#17
2014-01-21 14:39

true_believer:

Är du hjärnslö på riktigt eller?

Helt övertygad om att:
1. Audin har rasat helt innan den är 20 år gammal.
2. Om den blir 20 år gammal kommer någon kunna byta den mot en 20 år nyare bil och garanterat bli "nöjd" jämfört med den sketna 20 år gamla bilen som bara vållade problem.

#18
2014-01-21 15:46

:D @janne_kristianstad - ouch! till bilverkstan där... det kanske var tillräckligt komplext för dem att ansluta datorn, och då blev "resten" för svårt kanske? :)
... jag saknar den tiden då man kunde ställa in brytarspetsar med ett bladmått....

#19
2014-01-21 17:17

Re. true believer
"Jag har en kompis med saab 9000 94:a han har bytt nästan hela bilen"

Hjälp din kompis till Sjukhuset! Inte någon avdelning som har hand om fysiska sjukdomar dock. Komponentpriset (att bygga en bil av reservdelar) ligger på i storleksordningen 1-1,5 miljon kr. Om han har bytt allt (förutom karossen), så har han ju i så fall åtminstone lagt ut flera hundra tusen på en gammal Saab 9000! Det är inte något som är normalt..

#20
2014-01-22 15:36

Genmäle till Jocke A: Det var inte oljepluggen utan oljesludge som täppt igen oljekanalerna. Tilläggas bör att motorn ifråga skar trots oljepåfyllning. Ny begagnad motor inmonterades och ett år senare var det dags igen. Den gången "rök" turbon på grund av denna oljesludge. Byte av turbo och interkooler kylare blev följden.

#21
2014-01-22 17:10

Gunnar, jag har lite svårt att tro dig, men det är naturligtvis inte omöjligt.
Men jag skulle tro att din kompis skulle råkat ut för samma sak oavsett vilket bilmärke han kört.

#22
2014-01-23 00:23

@Gunnar 44
"ett år senare var det dags igen. Den gången "rök" turbon på grund av denna oljesludge."

Hmm!? Oilsludge är kopplat till vevhus-ventilationen (på tidiga 9-5:or)...
Turbon är inte kopplad till vevhus-ventilationen, så vitt jag vet...

Kan du förklara..?

#23
2014-01-23 11:44

Ett sök på motorn i fråga visar att den i grunden bygger på gamla Triumph.

Hur mycket den än är ändrad så innebär ju det att Saab aldrig tog fram en helt 100 % egen motor under hela sin tid.
Vilken nyhet, rimmar inte med allt tekniskt skryt man hört.

#24
2014-01-23 11:49

Källa på det tack!

#25
2014-01-23 12:03

Triumph/Saab

Har dykt upp lite här och där men Wiki är kanske enklast

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEoQFjAD&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FSaab_B_engine&ei=9PHgUtPBGsmk4AT52YHAAw&usg=AFQjCNHoCk52NK0T3tumiIQ3ga_Wk7gi-g&sig2=0FbRypd3jW7Epvgen1YiXQ&bvm=bv.59568121,d.bGE&cad=rja

#26
2014-01-23 12:18

Här är en Triumph sida som säger samma sak.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=19&cad=rja&ved=0CHkQFjAIOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.curbsideclassic.com%2Fcurbside-classics-european%2Fstorage-yard-classic-the-triumph-and-the-engine-swap%2F&ei=6vjgUoqOD8Tl4gTm94HICw&usg=AFQjCNG_OCOEo8FgffqZ6mo-cY68fzghaw&sig2=tNc4Qvo7j6-678P3JhuFrQ

Ändrad, ändrad och ändrad, men ändå, helt egen Saabmotor?
Nej.

#27
2014-01-23 14:04

@Funjoe - Sorry men...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_99

Triumph-motorn och Saabs 2-liters motor är två olika konstruktioner...
----------
Triumph A:
Motor: (1968-71)
Cylindervolym: 1709 cm3

Vidareutvecklad till:

Triumph B:
Motor: (1970-74)
Cylindervolym: 1854 cm3
----------
Saab B = (Egna Svensk-konstruerade motorn):
Motor: (1972-84)
Cylindervolym: 1985 cm3
----------

Ta på glasögonen, jämför sedan Triumph-motorerna med Saabs egna Svensk-utvecklade motorer:

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20130627/saab-b-eller-h-motor/

#28
2014-01-23 14:27

Tyvärr både du och Classic motor har fel.
Det är inte tekniska fakta utan ett valt sätt att ”betrakta” motorn på.
Det har inte alls något med volym att göra, Saab ändrade den, men kärnan var den samma.

#29
2014-01-23 14:44

OK... Alla "raka" fyrcylindriga motorer är från samma "kärna". Så Mercedes, VW, Volvo, Toyota, BMW osv. har "samma" motor... :-)

#29
2014-01-23 14:44

Funjoe: Har du överhuvudtaget sett en triumphmotor? Vad är det som är lika med en saabmotor förutom 4-cyl och överliggande kam?

#30
2014-01-23 14:56

Med det underliga sättet att betrakta motorkonstruktioner skulle alla fyrcylindriga motorer vara baserade på Triumphs, eller hur?
Nu är det faktiskt så att det aldrig suttit en Triumphmotor i en Saab!
Men Triumph och Saab använde samma motor som konstruerats av Ricardo, men även om den tillverkades av Triumph så blir det ändå inte deras motor.
Det var för övrigt en riktig skitmotor med den egendomligaste montering av topplocksskruvar jag någonsin sett, skruvarna gick i kors!
Ytterst få motorer gick 2000 mil mellan byte av topplockspackning.
Precis som Erik N skriver är den svenska motorn helt annorlunda även om man tog vissa idéer från den engelska, det är väl inte så underligt?
Det blev efter några år en riktigt bra motor, felen i början var tätningarna till vattenpumpen som drevs av aggregataxeln.
Ett annat kardinalfel var den underdimensionerade transmissionsaxeln som inte åtgärdades förrän 1978 då turbon kom, men det har ju inget med motorn att göra.
1981 kom så H-motorn, som även om den byggde på idéer från B-motorn, ändå var en helt ny design.
Och så vet vi ju alla att Wiki inte alltid har rätt!

#31
2014-01-23 23:55

Rätt kul detta.
Men det är nog mer intressant ur psykologisk synvinkel.

Det är fullkomligt korrekt att Saab aldrig satt sig ner med ett tomt vitt papper och satt igång med att ta fram en ny egen motor så som de flesta biltillverkare gjort hela tiden.

All teknisk fakta säger detta entydigt, det är ingen fråga om tolkningar, det är enkla tekniska faktum i järn och stål.
De enda som förnekar det är Saabentusiaster som naturligtvis inte gillar dessa fakta.
Väldigt tråkigt för Saabs eftermäle att Saabkulturen har så lätt för att slingra sig och inte modigt och ärligt står för det som är sant.

#32
2014-01-24 01:54

Perfekt projekt för Vi Bilägare! :-)

"Vi" med Funjoe i spetsen, demonterar (fullständigt) en Triumph B motor och en Saab B motor i minsta detalj... Byter sedan komponenterna mellan motorerna. Testar sedan "funktionaliteten"...

Går Vi Bilägare med på detta projekt?

#33
2014-01-24 12:38

Jag tror inte vi ska mata trollet mer!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.