Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Dimljus och halvljus – en bra idé?

Bilfrågan: Dimljus och halvljus – en bra idé?

Bilfrågan

"Jag blir inte klok på lagen om användandet av dimljus. Den säger att dimljuset endast får användas tillsammans med helljuset?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag blir inte klok på lagen om användandet av dimljus. Den säger att dimljuset endast får användas tillsammans med helljuset?

Alla som har kört med helljuset på i svår dimma vet att det är som att köra mot en ljusvägg, man ser ingenting. Borde inte lagen reglera detta på samma sätt som användandet av dimljuset bak: "Man får inte blända någon, oavsett vädertyp".

Antingen halvljus+dimljus, eller positionsljus+dimljus fram i dimma. Vad säger ni?

Jürgen Hundt, Genarp

SVAR:
Det är inte olagligt att ha dimljus tänt tillsammans med helljus men då missar man ju helt poängen. Dimljuset ska användas just i vädersituationer då bilens vanliga halv- eller helljus lyser så högt att det reflekteras av vattendroppar eller snöflingor och förstör sikten.

Dimstrålkastare är monterade lågt och är inställda för att lysa under dimman. Att kombinera dimljusen med något annat ljus än positionslyktor skulle helt förstöra den effekten.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
JLE
2010-11-12 09:57

Nu är det bara att vänta på kommentarerna så som "Jag måste ha dimljus tillsammans med halvljus då det lyser så mycket bättre 3m från bilen då" och de lite mer ärliga som säger "Jag tycker att det är tufft och häftigt att ha halvljus och dimljus igång samtidigt"

Att det ska vara svårt att förstå att det inte är tillåtet på grund av att risken för bländning ökar då man får mer ljusenergi framåt än vad som är tillåtet. Detta även om ljusen är ställda så att risken för bländning minskar.

#2
Raymond K
2010-11-12 10:05

Att ha dimljus och halvljus samtidigt bländar och är därför olagligt och bestraffas med böter
400:- tror jag det är.
Att ha dimljus och positionsljus är tillåtet och det stör i alla fall inte mig.

#3
2010-11-12 10:29

Folk med dimljus får helljus av mig.

#4
Lennart.s
2010-11-12 12:45

Vid mörkerkörning på landsväg hjälper dimljuset att lysa upp dikesrenen, underlättar för att upptäcka vilt. Skulle vilja ha en lykta som fanns beskriven i KAK:s stora pärm från 1955. Då var det iofs vänstertrafik men de hade tips på en strålkastare som satt på sidan, alldeles framför dörren på väsnter sida för att lysa upp diket. Det kanse hande varit en ide fast nu f'stås på vänster sida

#5
Steff 99
2010-11-12 13:06

Om dimljusen bländar i och med att de är tända tillsammans med halvljuset, varför bländar dimljuset inte ihop med positionsljus.
Bländar dimljusen så borde dom väl blända oavsätt vilket ljus de är tända tillsammans med ..eller..???

#6
JLE
2010-11-12 13:13

Steff99
Det bländar som jag skrev i mitt förra inlägg på grund av att den totala ljusstyrkan blir för stor. då får altså 4*55w istället för 2*55w (plus parkeringsljus). Altså 220w istället för 110w. Att det ska vara så svårt att förstå.

Lennart s Kör det andra vanliga argumentet att man ser så mycket bättre i diket med dimljus. Ja så kan det vara, men tittar du så nära bilen att du har nytta av det ljuset så har du ett felaktigt synbeteende i trafiken, om du inte håller extremt låga hastigheter vill säga.

#7
2010-11-12 16:28

Det är felaktigt användande av dimljus som har gjort att lagen kommit till. Dimljus tillsammans med vad som helst, stör inte, så länge det är dimma eller snöfall. Att köra med dimljus tänt i klart väder är störande, särskilt vid våt vägbana, för oss som bara använder två halvljus. De som har dimljusen tända, är själv lite bländade av sitt eget ljus, och störs därför inte av andra med dimljus på. Därför har de ingen förståelse för att andra kanske blir irriterade.

#8
SM811
2010-11-12 18:28

Om jag inte har fel får dimljus och halvljus användas samtidigt i Europa.
Om så är fallet varför bländar det inte där?

#9
2010-11-12 18:52

Felet är att för många bilmärken, även svenska, är det möjligt att ha halvljus och dimljus/varselljus tänt samtidigt. När det nu går att ha fyra lyktor tända samtidigt känns detta tufft för vissa som inte kan låta bli eller inte vet att det är förbjudet. Dimljusets förtjänst är att det ofta sitter lägre än huvudstrålkastaren och därför upplevs lysa längre fram. Rätt ställt lyser det inte alls så långt fram som halvljuset där den s.k. asymmetriska fingern lyser betydligt längre (utom kanske i tät dimma).

#10
Jag
2010-11-12 20:15

Endast dimljus betyder jag är homosexuel men upptagen!
Dimljus+halvljus betyder jag är homosexuel och singel!!!!!
Jag är så trött på att bli bländad av dom homosexuela!

#11
Steff 99
2010-11-12 22:16

Re. JLE
Det du säger är att dimljuset inte bländar men det bländar därför att det är fyra lampor fram.
Jag tror inte att det är svårt att förstå, ställ två bilar med halvljus tänt bredvid varandra, då påstår du att detta bländar..är det inte så att hjärnspöket spelar dej ett spratt bara för att du tror att det bländar.
Dimljus ihop med halvljus och båda är rätt inställda bländar inte mer än det skall göra.
Men halvljus och dimljus som fel inställda bländar.
Det är värre med "idioter" som leker poliser och sätter på helljuset , det drabbar även övriga mötande bilar och inte bara den som råkar ha fel ljus på.

#12
Crister A
2010-11-12 22:27

Men den springande punkten Steff99:om dimljusen lyser kortare än halvljuset vad gör dom då för nytta utom att vissa tycker det är tufft.Dom bara BLÄNDAR!!!

#13
Raymond K
2010-11-12 22:35

Det finns en anledning till att halvljus och dimljus är olagligt att ha samtidigt, det anses bländande oavsett hur bra ljusen är inställda. Denna lagen har inte kommit till av en slump. Det är säkert testat av berörda instanser. Vilket ljus som anses bländande kan inte avgöras av de som tycker att "det är väl ok med halvljus och dimljus samtidigt" Detta är säkert utprovat av ett testteam och avgjort genom att mäta ljusstyrkan. Att säga att det inte är mer bländande än att ställa 2 bilar sidan om varandra är ju inte direkt vetenskapligt. Det måste vara ljusstyrkan från en bil som skall mätas annars kunde man ju ställa 20 bilar sidan om varandra och kräva att ingen får ha mer än positionsljus på annars bländar det.

#14
Peder Pan
2010-11-12 23:36

Om man tycker att man har så dåligt lyse framåt att man måste ha dimljusen tända samtidigt med halvljusen kanske man ska fundera på en ny bil med xenon eller sluta köra nattetid då mörkerseendet uppenbarligen blivit så dåligt att du utgör en trafikfara. /Peder

#15
SM811
2010-11-13 08:11

@Raymond K

Som jag skrev längre ned är det lagligt i Europa.
Vad får det att tro att svenska myndighetspersoner är bättre än de som har bestämt annorlunda.
Ta tex stänkskydd, 70km/tim för husvagnar,lastbilar maxhastighet för mopeder mm som vi hade men Europa hade andra regler.
Vad har vi nu tror du?

#16
SM811
2010-11-13 08:17

@Peder Pan
Jag har xenonljus. Vid mycket kurvig väg är det mycket bra att komplettera halvljuset med "kurvljus".
Så helt fel är det inte. Jag har kollat att stå framför bilen med båda ljusen tända.
Bländrisk av kurvljusen? Glöm det. Xenonljusen dominerar helt.

#17
Peugo
2010-11-13 10:14

Dimljus är helt onödiga, borde förbjudas.

#18
SM811
2010-11-13 10:28

@Peugo
Kom med sakliga argument.

#19
Roland P
2010-11-13 10:51

Re Peugo
Du har rätt, har haft sånt skit på en tysk bil.

#22
Raymond K
2010-11-13 11:21

SM811!
Har det någon betydelse om det är lagligt i övriga Europa? Det är olagligt i Sverige och kör man bil i Sverige får man väl rätta sig efter de regler som finns här oavsett vilken inställning man har i denna frågan.
Kan tillägga att jag aldrig blinkar på de som använder halvljus tillsammans med dimljus även om de i vissa situationer bländar (oftast vid skymning aldrig i dagsljus) De som kör med denna kombinationen av ljus kommer i alla fall förr eller senare att få böter för detta och tycker man att det är värt böterna så för all del, kör så då.

#23
SM811
2010-11-13 12:13

@Raymond K
Nu har du uppfattat mig helt fel.
Jag har inte skrivet att man skall bryta mot några svenska lagar utan endast pratat om att lagen kanske bör revideras.
Hur var det till exempel med vilka däckstorlekar som fick användas?
Hur är det nu?

#25
SM811
2010-11-13 12:19

@leifer
Håller helt med vad du säger.
Det bästa vore om bilfabrikanterna gjorde ett bra ljus både för halvljus och helljus så slapp man extraljus.

#26
Raymond K
2010-11-13 12:22

SM811!
Ah ok jag missförstod dig. Ja kanske man bör revidera denna lagen jag vet inte. Jag stör mig inte på detta på dagtid, endast i skymning kan det vara bländande.

#29
SM811
2010-11-13 12:45

@leifer
Efterkonvertera som jag läst är olagligt.

Så har skriver xenonkungen på sin hemsida.
"Konvertera enkelt till äkta xenonljus i din bils/lastbils befintliga lamphus alternativt uppgradera och byt ut gamla bleka original D2S/D2R xenonlampor. Du kan konvertera till xenon i halvljus*, helljus, dimljus* eller i extraljus. *) ej godkänt av SBP"

Xenonljus skall ha automatisk höjd justering.

#31
Nick Name
2010-11-13 13:29

Hur är det med dessa nya kurvljus som börjar dyka upp, dvs ett av dimljusen lyser då man svänger. Är dessa också olagliga?

#32
Crister A
2010-11-13 20:00

Nick Name:Nej kurvljus när du svänger är inte olagliga för dom lyser bara under farter på 40 km/t ,alltså t.ex. i korsningar.

#33
Crister A
2010-11-13 20:25

Leifer:Du säger att xenonljus bländar när dom står för högt.Men det är ju därför man MÅSTE ha automatisk nivåreglering när man har xenonljus.Xenonljus upplevs som bländande av någon som har ett dåligt H4 halvljus.Det blev jag också när jag hade dåligt H4 halvljus.Problemet ligger alltså i ens eget seende.Nu störs jag inte lika mycket om ens alls när jag själv har xenonljus.Men till debatten att man störs av dimljus ihop med halvljus.Det finns runda dimljus(positionsljus)och dom stör inte alls.Men det finns rektangulera och fyrkantiga dimljus som stör så in i helvete i mörker.Ljuset strålar precis åt alla håll.Man blir irriterad och får lust att tända helljuset.Helst när man är trött.Så det är inte obegripligt varför man bländas i mörker av dessa dimmljus som inte kan göra någon nytta eftersom dom lyser upp vägen max 30 meter framför bilen i en hastighet av 80-90 km/t.I stadstrafik störs man inte alls av dessa marodörer men i mörkret på en landsväg är dom ett sabotage av mörkerseendet.Att det är en olaglig kombination är inte det viktigaste utan att du stör dina medtrafikanter och sabbar deras mörkerseende.Och att dessa dimljus skulle göra någon nytta på en kurvig väg är bara skitsnack.Köp då hellre en bil med AFL(ljuset följer rattutslaget) om du kan,det är en lysande innovation.Bland det bästa som hänt bilbelysningen sedan xenonljuset.

#34
Henry A
2010-11-14 09:37

Den enda gång jag haft nytta av dimljusen är då vänster halvljus slocknat, då använder jag dimljuset tillsammans men halvljus av säkerhetskäl för att inte förväxlas med en tvåhjuligt fordon.

#36
SM811
2010-11-14 12:21

Nån nytta måste myndigheter ha hittat när bussar fick ha ett extraljus tänt på högersidan.

#37
Nick Name
2010-11-14 12:22

Christer A: Vad har hastigheten med det hela att göra. Enligt Trafikverket får annan belysning såsom dimljus eller varseljus inte användas ihop med halvljus

#38
Crister A
2010-11-14 15:18

Nick Name:Det kurvljus jag pratar om tänds bara när du svänger och lyser enbart åt sidan.Svänger höger lyser enbart åt höger och vice versa.Detta ljus har jag på mina bilar och dom lyser bara upp till 40 km/t.Därav varför jag nämner hastigheten.Några kurvljus som lyser rakt fram känner jag inte till och då är det väl inte kurvljus utan dimljus.

#39
Crister A
2010-11-14 15:22

Leifer:Jo du var tydlig att du använder dimljus i staden.Därför var jag tydlig när jag skriver att jag personligen störs inte av dimljus där det är upplyst av gatulycktor.

#40
Nick Name
2010-11-14 18:26

Carister A: Jag har samma ljus som du som tänds vid låg fart men det är samma ljusinsats som används som dimljus, därav frågan.

#41
Crister A
2010-11-14 18:56

Nick Name:Är det inte Mercedes som använder ena dimljuset som svänglyse?Men det borde ju vara godkänt eftersom bilar är typade.På mina bilar är det en särskild reflektor i huvudstrålkastaren med en H7 lampa som används.Hellas system vad jag vet.

#42
SM811
2010-11-14 19:41

BMW har samma system som Mercedes.

#43
Peder Pan
2010-11-14 20:48

Kolla på mitsubishis nya modell asx`s halvljus (xenon), dessa är skolbokexempel på hur ett halvljus skall vara, lyser upp minst 60 meter 90 grader från reflektorn, det är en ljusöppning under xenon linsen som skapar sidoljuset.

#44
Conny Pettersson
2010-11-14 23:54

Återgår till huvudämnet. Dimljus tillsammans med halvljus bländar, särskilt vid våt vägbana. Och ni som är korkade nog att tro att ni ser bättre vid landsvägskörning med den kombinationen bör nog ta o tänka till lite. I mörkerkörning dras blicken automatiskt till den mest upplysta delen av synfältet, alltså 5-10 meter framför bilen, det är ju bra att ha koll där i 100km/t. Värst är "proffs" i tunga lastbilar, 24volt 70watt x 4 + våtvägbana. Självklart drar jag på mina 3 100-wattare 25meter kvar. CRP.

#45
audi led..
2010-11-15 05:09

å en annan sak me dom nya fula led lamporna mercedes har nu ner till dom har ju inget bakljus när dom kör me bara dom tända fram..de borde va böter för å ha dom tända dimljus de med ju.eller??

#46
JLE
2010-11-15 10:59

Skönt att höra att man inte är ensam om att ha ledsnat totalt på personer som kör med en olaglig och bländande ljuskombination bara för att det är tufft/att man ser bättre precis framför motorhuven. DE man ser med denna kombination är antingen 18-åringar som inte mognat tillräckligt eller kvinnor i 40-års åldern som inte har en aning om att dimljusena är igång, eller att det är olagligt för den delen.

Polisen borde helt klart vara bättre på att se efter detta.

#47
2010-11-15 12:05

Det finns flera regler i Sverige som inte stämmer överens med övriga EU och här kommer Sverige sannolikt att vara tvungen att ändra på sig. Dimljust och halvljus är tillåtet i övriga Europa och därför bör Sverige också tillåta detta (EU harmonisering). Tittar vi på Volvo i dag så har dem ett system som gör att bromsljuset blinkar vid en hård inbromsning och om farten sänks mycket så blinkar varningsblinkers enligt Tysk modell. Detta är inte heller godkänt i Sverige, men i övriga Europa.

#48
Raymond K
2010-11-15 12:36

Skall vi diskutera övriga EU så borde vi i så fall inte ha en lag om att vi måste ha något billjus på under dagtid.
Det finns ingen lag på detta i de flesta EU länder.
Det finns väl ingen som vill påstå något annat än att ha billjus tänt under dagtid inte tillför något annat än att mötande fordon ser en tidigare kanske, och för detta räcker faktiskt halvljus.

#49
2010-11-15 12:50

Ett lagligt inställt dimljus får inte lysa längre än kortaste delen av halvljuset (Asymmetriska "fingret") borträknat.
Av detta framgår att man inte själv har det ringaste nytta av att ha halvljus och dimljus tända samtidigt. Att det dessutom är förbjudet borde ju göra att man slapp se denna kombination i trafiken. Att tala om vad som är godkänt i övriga Europa och vad man tycker själv är fullständigt irrelevant.

#50
2010-11-15 14:48

Bilar i dag som har ljus automatik så som BMW och Mercedes tar hänsyn till om dimljusen är på och kompenserar det vid möte.

#51
2010-11-15 16:12

När jag nyss hade tagit körkort, tidigt 70-tal, var jag ute och körde med pappas Mercedes. jag hade halvljus på, inga dimljus. Jag blev stoppad av polisen och fick böter och ombesiktning av bilen, för att det överhuvud taget gick att tända dimljusen vid halvljus! Det var bättre förr!

#52
sweeny
2010-11-15 16:19

Det var bättre på Francos tid...

#53
Crister A
2010-11-15 16:30

MTH:"BMW och Mercedes tar hänsyn till om dimljusen är på och kompenserar det vid möte".HUR DÅ????????Utveckla tack!Släcks dimljusen automatiskt??????

#55
2010-11-15 17:13

Crister A: Det var en säljare på BMW som sa det till mig när jag skulle skaffa nu tjänste bil. Texten här har jag tagit från Mercedes site. Intelligent belysningssystem
En lysande idé – bokstavligt talat. Till din nya E-Klass kan du få adaptiva bi-xenonstrålkastare som extrautrustning. Halvljuset i bi-xenonstrålkastarna med aktivt kurvljus anpassas automatiskt till den rådande trafiksituationen. När du kör på landsväg blir ljusbilden bredare och på motorväg får du en betydligt längre räckvidd för ljuset.

I nya E-Klass introducerar vi den automatiska ljusbildsregleringen. Detta system gör det möjligt att upptäcka fotgängare, cyklister eller hinder på vägen tidigare än med vanligt halvljus. Bländningsrisken för andra trafikanter minskas och vägen lyses upp på bästa sätt. Med hjälp av en kamera regleras strålkastarnas räckvidd och helljuset allt efter den aktuella körsituationen och framförvarande fordon. Helljuset kopplas in automatiskt när systemet inte registrerar några andra fordon i närheten. En extra finess är att ljusomkopplingen sker mjukt.

Till det de adaptiva bi-xenonstrålkastarna hör också ett utökat dimljus och ett kurv- och kurvtagningsljus. Denna paketutrustning representerar spetsteknologi inom fordonsbelysning och går i bräschen för körsäkerhet under dygnets

#56
2010-11-15 17:18

Texten blev vist klipt.

Till det de adaptiva bi-xenonstrålkastarna hör också ett utökat dimljus och ett kurv- och kurvtagningsljus. Denna paketutrustning representerar spetsteknologi inom fordonsbelysning och går i bräschen för körsäkerhet under dygnets mörka timmar

#57
Crister A
2010-11-15 17:20

MTH:Det där låter precis som det system som Opel har,med varierande ljusbild efter förhållande och hastighet med automatisk avbländning mellan hel och halvljus.Skillnaden verkar vara att istället för en särskild lampa i huvudstrålkastaren som används som sväng-kurvljus så använder man dimljuset till samma funktion.

#58
Crister A
2010-11-15 17:26

Leifer du undrar varför dimljuset är så fruktansvärt bländande när det bara lyser 30 meter max.Problemet är ju att ljusbilden inte bara går ner i vägen utan verkar lysa åt alla håll på vissa dimljus.Om det vore så Leifer att det bara var gnäll, varför skulle du då ha så många irriterade mötande trafikanter till dessa dimljus.

#59
Erik F
2010-11-15 19:08

Att dimljus tillåts med halvljus på kontinenten beror sannolikt på att de har mindre mörker där än vi har här i Sverige och därför drabbas de inte lika mycket och hårt av bländning som vi gör här i vårt ofta mörka land.

Dimljus BLÄNDAR MÖTANDE med sitt ofokuserade ljus, och de som tror att de får bättre sikt med dimljus på lurar sig själva. Det ofokuserade ljuset lyser bara upp den närmsta biten framför bilen, vilket därmed försämrar sikten längre fram, där helljuset/halvljuset lyser, varför föraren upplever en lätt motljuseffekt. Som att titta ut i mörkret genom ett fönster när ljuset i rummet är tänt, för att göra en tydlig liknelse.

Sluta med denna bonnraggarbelysning. Jag har ALDRIG haft så stort behov av dimljus så att jag haft bättre nytta av det än halvljuset - och då har jag bott på landet där det ofta varit mycket mycket tjock dimma. Dimljus (främre) fyller ingen funktion i verkligheten. Halvljusen lyser minst lika bra i dimma - bländar lite mer, men lyser längre = bättre sikt totalt sett. Prova så får ni se!

#63
AUDI LED..
2010-11-16 00:43

OJOJOJ!!!! VIKET LIV FÖR NÅGRA LAMPOR...BARA VÄNTA NU TILLS DOM NYA HALVLJUS LAMPORNA AV LED TYP KOMMER PHILIPS E PÅ G ME DOM DÅ BLIR DE NOG MYCKE STARKARE LJUS, SÅ ATT DOM PROVAT DOM PÅ NYA AUDI A8.

#64
Kjell P Dahl
2010-11-16 00:55

Som svar på frågan "Dimljus och halvljus – en bra idé?", verkar det vara många bilister som tycker det och därför kör med dimljus/ halvljus på, vilket är olagligt, men framför allt irriterande!

#65
Raymond K
2010-11-16 08:55

Man kan undra varför en del här tycker det är så viktigt att köra med dimljusen på under dagtid.
Jag tycker verkligen inte din bil ser "fräck" ut med dimljusen på.

#66
2010-11-16 08:56

Det finns för många egoister i trafiken, som inte tar hänsyn till att de bländar andra! När någon blinkar till, betyder det "snälla du - släck dimljusen, de bländar"! Det betyder inte att den som blinkar "leker polis". Att använda dimljus vid klart väder och våt vägbana speglar upp ljuset rakt i ögonen på mötande. det behöver man inte vara någon Einstein för att fatta.
Använd dimljusen rätt så är det inget problem!

#67
sweeny
2010-11-16 09:56

svaret på frågan måste ju helt enkelt vara "nej". Det är inte tillåtet med halv+dimljus, helt enkelt. Försök leva med det. När jag åkte hem i går kväll fick jag en stor amerikansk pickup bakom mig, hans dimljus var naturligtvis påslagna med halvljuset och de hamnade förstås i normal lykthöjd. Att de bländade skapligt kan nog inte vara någon överraskning...

#68
Johan T
2010-11-16 10:20

Bra att detta tas upp. Har dimljus på min bil men har aldrig slagit på dom .(köpt i år). Men jag kan inte tänka mig att dom skulle vara till någon nytta om jag har halv eller helljuset på. Men nu vet jag att jag är inne på rätt spår. Lär ju komma till användning när man kör sena kvällar i vinteryran.

#69
2010-11-16 12:07

De flesta tycks förstå att dimljuset inte ska användas tilllsammans med halvljuset. Men många vet inte att de har dimljuset på, särskilt gäller det Franska bilar vars knappsystem är näst intill helt obegripligt.
Det är även förbjudet att använda dimljus i mörker vid klar sikt i utlandet, det har jag fått erfara. 200 euro blev det. Detta trots att jag körde en hyrbil av Franskt fabfikat, där inte ens den stoppande polisen lyckades släcka dimljuset. Aldrig mer en Fransk bil för min del.

#70
sweeny
2010-11-16 12:53

Gunnar44, det var ju en otroligt inskränkt generalisering. På Renault Megane tex finns en fjäderbelastad ring på ljusspaken vrider man den framåt går dimljuset på och gör du det igen släcks det. annars släcks det när tändningen slås av. Klarar du inte det ska du inte ha körkort...

#71
JLE
2010-11-16 13:18

Om man ska prata dåliga tekniska lösningar så kan man ju nämna Kia som ett exempel där man måste slå på främre dimljus för att kunna tända bakre dimljus. En lösning som inte helt harmoniserar med vår lagstiftning.

Sen släcker man ner halvljuset till enbart position så släcks även hela instrumentbeslysningen.

#72
2010-11-16 18:07

Ford har samma idiotiska lösning!

#73
Crister A
2010-11-16 19:51

Måste då berömma Opel som tar extra betalt för dimljus fram på Insignian åtminstone(Vem fan vill ha sånt skit som inte gör någon nytta) och det är standard med dimljus bak bara.

#75
sweeny
2010-11-16 21:20

kanske för att denna artikel handlar om belysning och inte fortkörning eller andra trafikförseelser? eller för att någon med bländande ljus stör på ett påtagligt sätt medan du kanske inte ens märker att den du möter kör 15 km/h för fort...?

#77
sweeny
2010-11-16 22:52

där håller jag med dig, privatpoliser i trafiken är nästan värst.

#78
2010-11-17 06:53

Jag skriver samma sak som jag skrivit tidigare i etta forum! "När någon blinkar till, betyder det "snälla du - släck dimljusen, de bländar"! Det betyder inte att den som blinkar "leker polis". Tyvärr verkar inte dimljuskörarna ha nog IQ för att förstå detta, så oftast får man ett gäng 100 wattare i ögonen. Därför har jag börjat slå på helljuset i förebyggande syfte när jag möter dessa egoister - dumt kanske, men de ger mig inga val.

#79
Raymond K
2010-11-17 09:10

Ni med dimljus och halvljus på skall kanske vara tacksamma om andra blinkar på er för det står kanske en polis längre fram och vinkar in er annars och ger er böter för att ni kör med den ljussättningen.

#80
Alf
2010-11-17 09:29

Till dimhuvudena ! Betalt kvitterat heter det visst , så jag tänder mina 7 extraljus som kvittens till Er. Det är inte mer olagligt med 7 än 2 extraljus. Håll till godo

#81
Roger Skagerström
2010-11-18 03:04

Dimljus är snyggt ;) Dimljus och halvljus däremot förtar helt det estetiska man vinner på att ha dimljusen på.

Ang. den reella nyttan med dimljus.. Har då aldrig sett bättre med dom i dimma. Enda gången jag känt att de gjort nån nytta är på natten ute i skogen. Man får en bred och behaglig ljusbild ifrån dom. Lite som att alltid ha kurvljusen på. Men det är ett jävla jobb att blända av både dim och helljus så det är sällan värt besväret.

#82
2010-11-18 14:27

Det spelar ingen roll vilket märke det än gäller när det gäller Franska bilar. Exempelvis går det inte att tända dimljusen bak utan att framljusen är tända. Detta gäller även Renault, (hyrbil jag körde) Varför kan inte Renault och övriga franska bilar ha standardiserade knappsatser som Volvo, Saab, Opel med flera? Varför måste man läsa instruktionsboken innan man kör, när det gäller så pass vardagliga ting? Att man måste läsa instruktionsboken om man ska byta lampor eller serva bilen är ju en annan sak!

#83
Medtrafikant
2010-11-22 08:04

Fascinerande att se hur de som gör fel (alltså har dimljus + halvljus PÅ) försöker försvara sig...
Att ni ser "snygga ut" eller att ni tror att ni ser bättre framåt bryr sig inte vi andra som möter er hela tiden.
Om ni möter någon i vardagen som NI tycker gör fel mot ER, håller ni tyst då?
Nä, helt ok med att blinka till och 'påminna' er om att NI 'glömt' extra ljusen på!

#84
2015-09-11 02:17

Tråden är snart 5 år gammal, men ungefär lika många bilister som tidigare, använder tyvärr dimljus på fel sätt. Räkna med att jag blinkar på er, för jag vill inte att ni åker på böter i onödan. ; )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.