Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Dålig kvalitet på kopplingen i Ford Focus?

Bilfrågan: Dålig kvalitet på kopplingen i Ford Focus?

Bilfrågan

"Verkstaden hittade glapp i svänghjulet och trodde att det påverkat kopplingen på min Ford Focus ST. Men ska ett svänghjul bara hålla 10 300 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Focus ST 170 -04 och som gått 10 300 mil. Plötsligt slutade bilen att driva framåt. Bärgningsbil till närmaste märkesverkstad. Efter fyra dagar får jag besked att det är kopplingen, kostnad cirka 12 000 kr.

Under reparationen ringer verkstaden och meddelar att svänghjulet är glappt och att det påverkat kopplingen, ny kostnad 17 000 kr. Vid hämtning var den totala kostnaden 18 700 kr.

Enligt verkstaden är kopplingen underdimensionerad för denna modell. Enligt uppgift har någon Volvomodell haft samma problem med kvaliteten på svänghjul. Ska ett svänghjul bara hålla 10 300 mil?

Är det några fler som haft problem med kopplingen på denna modell? Vår Audi har rullat 28 000 mil utan problem med kopplingen.

JK

SVAR:
En kopplingslamells livslängd är helt beroende av användningssättet men naturligtvis också på hur den är dimensionerad. Vid normal användning kan en kopplingslamell hålla bilens hela livslängd men det är ovanligt att svänghjulet uppvisar problem.

Sannolikt har något brustit där och orsakat kopplingshaveriet. Enligt Ford är kopplingen inte underdimensionerad på din bil men man behöver inte söka länge på internet för att finna flera vittnesmål om kopplingsproblem på just ST 170. På eBay säljs ny komplett koppling till ST 170 för 195 pund, kanske inte utan anledning.

Att kopplingshaveri på moderna bilar blir så dyra att reparera hänger samman med den tvärställda motorn och den relativt kompakta konstruktionen, vilket inte Ford är ensamma om.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Ford, Ford Focus

Kommentarer

#1
2010-11-10 13:21

Oj, och jag som inte ens visste om att det finns Fordar som klarar av att gå över 10 000 mil

#2
Orka
2010-11-10 13:41

Jarl.
 
Om det är du på bilden över ditt namn, så vore det bra om du flöt iväg från forumet.
 
Troll.

#3
simon_d
2010-11-10 15:44

Trist med folk som Jarl S som endast spyr ur sig sur galla hela tiden

#4
JLE
2010-11-10 15:53

Jarl. Nu vet jag att jag bryter mot §1 för webbforum: "Du skall inte gå i diskussion med troll". Men om du tittar på besiktningsstatistiken så går Ford igenomsnitt mycket längre än motsvarande Toyotor...

Men det var väldigt off-topic.

#5
sweeny
2010-11-10 16:03

min första bil var en Volvo 142 -70 som bara gått 8500 mil på 17 år, gubbkörd och välskött men kopplingen var slut. Farsan jobbade då hos ortens volvohandlare så vi bytte lamellerna själva, de vi tog bort var även de ett utbytesexemplar. Gubben hade alltså slitit ut minst 2 omgångar lameller på 8500 mil!
inte undra på att lådan rasade 1000 mil senare... så det beror väldigt mycket på körsätt också! en motorstark körglad bil utsätts för högre slitage, detta har även förekommit på andra "GTI-bilar".

#6
Lars-Olof Svedberg
2010-11-10 16:27

"....någon Volvo haft samma problem....." Var inte det de där ökända svänghjulen med någon slags silicondämpning som inte höll ??!

Med andra ord hade det väl egentligen inget med lamellslitage att göra utan var en helt annan sak, dvs själva svänghjulet, precis som den ursprungliga frågan handlade om.....

#7
Kjell Bergquist
2010-11-10 17:42

Att kopplingen inte håller mera än 10 000 mil på en ford är väl inget konstigt. Har själv haft en Ford Fiesta där både lagringen på utgående axeln samt kopplingen var helt slut efter ca 9500 mil. Ford är ganska billiga och prisvärda bilar men det lägre priset kostar ofta i billigare tekniska lösningar.

Kjell

#8
2010-11-10 18:52

Aldrig en Ford på min gård.

#9
korre
2010-11-11 08:53

Hade en mondeo 02:a som gått 20.000 mil som jag precis sålt (eller nästan gett bort). Hur mycket fel som helst, klarade aldrig besiktningen, var på verkstan 2 ggr om året och kostnaderna låg på 2000 i månaden bara för reparationer. Orkar inte lista alla felen men det vara många. Sista året pajade stereon och farthållaren och jag orkade inte ens reparera skiten. Är av med skräpet nu och jag kan säga, aldrig mer ford. Sämre bil har jag aldrig ens hört talas om.

#10
simon_d
2010-11-11 09:01

Så kallad "tysk kvalitet"...

#11
korre
2010-11-11 12:49

Problemet är att företaget är amerikanskt och jag kan tänka mig att direktiven är att nåla till varje pris. Inte ens tyskarna kan göra bra saker då. Kvartalsrapporterna går för ALLT annat.

#12
korre
2010-11-11 12:49

Snåla ska det va, såklart, inte nåla

#13
simon_d
2010-11-11 12:59

korre, menar du att det samma gäller Volvo, under den tiden Volvo var amerikanskt? Nej, jag tror snarare på att man måste spara någonstans för att kunna sälja bilar så billigt som till exempel Ford och Opel. Inget fel i det dock

#14
korre
2010-11-11 13:18

simon_d, kanske att Volvo fick sköta sig själva ganska mycket och att de ansågs vara premium så där petade man kanske inte så mycket i hur man skulle göra.

#15
simon_d
2010-11-11 13:25

Jo, man kan ha många teorier om bakomliggande orsaker. Men det som räknas är väl resultaten i praktiken

#16
S-E S
2010-11-12 10:02

Häng med tiden och var en del av teknikutvecklingen, kör med automat!

#17
kopplingen
2010-11-13 02:19

Självklart är kopplingen skit på denna ford. Sena årsmodeller av 740 samt tidiga av volvo 940 är kända för att på vissa modeller kunde kopplingen hålla över 50000 mil vilket ligger långt över snittet. Det finns givetvis även sämre volvomodeller när det gäller hållbarhet på koppling, bara som referens!!! Som bilköpare bilägare borde man kräva att en koppling håller minst nånstans mellan 20000-25000 mil i grundkrav men hellst en bit längre...

#18
Tony Petersson
2010-11-13 05:04

Nu sätter man dit dubbelmassa svänghjul på bilar, för att bla få mjukare gång, det drar med sig att man oftast behöver byta detta när kopplingen är slut runt 20000mil eller så, ibland kan kanske tom svänghjulet förstöra kopplingen.så nu har man byggt in en sak till som kan gå sönder, förut var det en solid järnbit, nu är det fjädrar och prylar i det.
Såg att komplett koppling med svänghjul till min bil går på 16000 i Sverige, 5500 utomlands

#19
Herbie no 53
2010-11-13 14:17

Det är en betydande utgiftspost att äga en bil.
Konstigt att folk reagerar så våldsamt när de upptäcker det!

#20
apan
2010-11-14 09:01

Att en bil kostar i värdeminsknig, soppa, försäkring och normala slitagereparationer överraskar ingen. Det är när man ligger på ett par tusen i månaden i reparationer för saker som SKA hålla som man blir upprörd.

#21
Nithin01
2011-02-18 22:51

Jag jobbar med båda dessa märken och för mig har denna information helt missats.

Därmed inte sagt att det inte stämmer.

Men glapp i svänghjulet.. Det har jag inte hört förut...
Speciellt inte hört att det går så långt att kunden förstör kopplingen.
DU MÅSTE HA MÄRKT NÅGOT FÖR ATT DETTA SKA STÄMMA.
Ett felaktigt svänghjul är inget som helt plötsligt och utan förvarning resulterar i ett kopplingshaveri.

Så vad är det i denna historia som inte stämmer?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.