Nästa artikel
Bilfrågan: Vilka regler för båtsläp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilka regler för båtsläp?

Publicerad 11 november 2010 (uppdaterad 11 november 2010)
"Båtarna blir större och uppställningsplatserna mindre. Vilka regler gäller när man fraktar en båt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vad är det för regler som gäller när man fraktar en båt från hamn till uppställningsplats? Båtarna blir större och båtuppställningsplatserna i anslutning till hamnarna blir mindre.

Många med lite större båtar, till exempel 36 fots segelbåt, tillverkar en egen trailer av ett gammalt lastbilssläp och drar hem båt och trailer till trädgården över vintern. Men vad är det för krav som ställs på ett dylikt, oftast icke registrerat släp?

Hur fort får man köra? Krävs det traktor för att dra eller går det med vanlig personbil? Hur långt får man dra släpet på allmän väg? Måste man besiktiga och registrera släpet även om man bara behöver dra det ett par hundra meter?

Olle Lindskog, Viken

SVAR:
Genom en undantagsbestämmelse får man tillämpa reglerna om efterfordon på en båtvagn som saknar fjädring mellan axel/axlar och ram. (Ett efterfordon är egentligen ett tillkopplat fordon som inte är avsett för godstransport, exempelvis sky-lift, krossverk, kompressor eller liknande.)

Reglerna för efterfordon är enklare än släpvagnsreglerna och detta gör livet lättare för båtägare som behöver en enkel sjösättnings- och upptagningsvagn. Man kan gärna svetsa ihop vagnen själv och den behöver inte besiktigas eller registreras.

Utrustningskrav:

» LGF-skylt, som varnar upphinnande förare för långsamtgående fordon, ska finnas baktill.

» Körriktningsvisare baktill (vissa undantag för vagnar äldre än 2005 om dragbilens blinkers syns).

» Positionslyktor bak och fram, triangelformade reflexer bak samt sidomarkeringsreflexer behövs endast vid färd i mörker.

» Fjädring mellan axel och chassi ska vara bortmonterad eller vara varaktigt satt ur funktion.

» Kopplingsanordningen ska vara så utförd att vagnen på ett säkert sätt kan kopplas till dragfordonet.

» Bromsar är inget krav, men ger möjlighet att använda lättare dragfordon, se nedan.

Regler för körning:

» Efterfordonet får dras av bil, traktor eller motorredskap som har en bruttovikt (verklig vikt inklusive last) som är minst lika hög som efterfordonets bruttovikt om efterfordonet saknar egna bromsar.

» Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper.

» Hastigheten får aldrig överstiga 30 km/tim.

» Föraren ska ha körkort för dragfordonet, men Ebehörighet enligt regler om tung släpvagn gäller ej.

Tänk alltid på att föraren ansvarar för att ekipaget tryggt kan framföras på vägen. Om man känner sig osäker på bedömning av tekniska egenskaper eller konstruktion av båtvagnen, eller om en viss båtvagn kan kopplas till en viss bil måste man ta hjälp av en fordonstekniskt kunnig person.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycker du om reglerna för båtsläp?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-11 08:51
Henry A (ej verifierad)

Varför ska fjädringen vara satt ut funktion det kan ju orsaka skador på båten om man råkar köra i ett "hål" i körbanan. Hastigheten 30 är helt löjligt låg och det märker man ju på farten då man kommer ifatt en båt med lgf skylt, 50 borde det vara.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-11 09:05
Henry A (ej verifierad)

Varför 30 km/tim när släpet dras av en bil? När en vanlig jordbrukstraktor drar samma släp helt lagligt i ca 50 km/tim..

#3 • Uppdaterat: 2010-11-11 09:16
Roland P (ej verifierad)

En traktor tillverkad före 1998 får bara gå 30km/h efter 1998 40km/h Men det finns många olagliga.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-12 10:45
bgl (ej verifierad)

Transportstyrelsens svar bör kompletteras med kommentar från något försäkringsbolag om det ekonomiska ansvar föraren kan drabbas av vid olycka med oregistrerat och förmodligen dåligt försäkrat efterfordon.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-13 12:09
Henrick (ej verifierad)

Hej på er!
Hur är det egentligen med de som på samma sätt som med en båt vill kunna transportera sin husvagn två gånger per år mellan två punkter för längre uppställning under såväl sommar som vinter? En husvagn uppfyller kraven enligt ovan och jag undrar om det finns något sätt att göra detta på enligt gällande lagar, regler och förordningar. För mig är det inget problem om jag bara får köra i 30 km/h. Har en Santa Fé av nyare modell (2,2 diesel -10) men tvingas ta Legacyn (2,0 bensin -04) som vi inte är lika intresserade av att använda när vi sedan kommer fram. Får använda den ändå, byta bil eller ta båda två med oss. Man kan anse att det vore extremt irriterande med en massa husvagnar som framfördes i 30 men är det någon som vet?

#6 • Uppdaterat: 2010-11-13 12:13
Henrick (ej verifierad)

Och till alla er som tänker att man ju kan byta till en bil som är både ny, har stark dieselmotor, är rymlig etc. och samtidigt får dra 1,5 ton alternativt ta E-behörighet alternativt vänta ett par år tills reglerna förhoppnings förändras så har även jag tänkt på det...

#7 • Uppdaterat: 2010-11-13 15:35
Roland P (ej verifierad)

Re Henrick
Det går utmärkt att dra en oregistrerad husvagn. Fjädring måste tas bort och det får inte finnas några lösa prylar i den. Och så 30km/h.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-14 09:17
Henry A (ej verifierad)

Samma konstiga krav där, att fjädringen ska bort, varför??

#9 • Uppdaterat: 2010-11-14 22:37
expert1 (ej verifierad)

Vad som sker på allmän väg kan ligga i allas intresse. Vad som sker på privat väg och privat mark skall allmänheten fulständigt skita i!

#a • Uppdaterat: 2010-11-15 12:57
Roland P (ej verifierad)

Re Henry A
Möjligtvis för att begränsa användningen av oregistrerade efterfordon. Men det är väl bra att det är tillåtet med oregistrerade efterfordon, passar inte reglerna är det väl bara att köra registrerat.
En traktor är betydligt bättre som dragare. Det gäller andra generösare regler för vad man får dra med en sådan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.