Nästa artikel
Opel Ampera: Plus och minus
Webb-tv

Opel Ampera: Plus och minus

Publicerad 1 februari 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Opel Ampera är elbilen som inte blir stående när batteriet är tomt. Vi pekar ut plus och minus med bilen som klarar sex mil på el.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Opel Ampera testas mot Toyota Prius i Vi Bilägare 2/2012. Tidningen kommer till prenumeranter från den 31 januari och finns i butik från den 7 februari.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-02-01 15:57
Gunnar 44

Alla bilar som drivs företrädesvis med alternativa bränslen som ex. el är intressanta. Priset är dock för högt oavsett vilken bil det gäller. Då finns det bättre och billigare dieselalternativ i stället. Då har man en bil som man kan dra husvagn med, vilket man inte kan göra med en Prius, eller andra märken med liknande teknik. Alltså är dieselbilen mer praktisk om man har det behovet. När det gäller Amperan, kanske en del vinster görs om man kör inom elförbrukningens räckvidd, men den bör klara ganska höga släpvagnsvikter med sina 150 hk. Alltså är Amperan mer användbar, men även där är dieselalternativet billigare och bättre.
Men det är bra att dessa alternativa bilar utvecklas vidare, för vi kommer inte undan det faktum att fossila bränslen kommer att ta slut. Jag menar därmed att det är just den typ av drivlinor som Ampera/Volt utvecklar, som vi i framtiden kan ha nytta av. Prius i all ära, men den och dess efterföljare kommer aldrig att kunna dra ex en husvagn, dessutom om de fossila bränslena tar slut, vad kan de användas till då? Lekstuga kanske?

#9 • Uppdaterat: 2012-02-01 16:13
mcregor (ej verifierad)

Att dra husvagn med en eldriven bil är nog att önska väl mycket de närmaste åren, tyvärr. I alla fall om man vill kunna köra några mil om dagen. Kollar man Amperan så finns ingen släpvagnsvikt angiven överhuvudtaget och max last är såpass lågt som 266 kg så den är nog likadan som Prius d v s en "släpvagnsfri" bil. Men alla behöver ju inte dra tunga släp och då kan ju eldrivna bilar av olika typ helt klart vara intressanta alternativ om dom kommer ner i rimligt pris även för privatpersoner. En liten pendlarbil a'la VW Up (till bra pris) borde vara mera rätt segment att kliva in i med elbilar.

#a • Uppdaterat: 2012-02-01 18:16
Thommys

Ampera ska man ta för vad den är. Inte en familjebil, inte en billig bil och inte en bil som ska köras med bensinmotorn i första hand. Utan det är elbil som har en bensinmotor som reserv. Jag tycker den är mycket intressant som sådan. Detta är en bil som går att köra hela sin livscykel på förnyelsebar el för den som bara kör korta sträckor. Även om 5 mil är lite så kör många inte mer per dag. Jag ser detta som en start för elbilar och att tekniken kommer att bli billigare med tiden så att fler kan köra på el. Räckvidden kommer att bli längre också allt eftersom tekniken går framåt, även om just batteriet kanske inte kommer utvecklas så mycket mer på några år, så kommer styrenheter bli bättre på att effektivisera drivningen och kringutrustningen kommer bli snålare, bilen lättare och få lägre luftmotstånd osv.
Däremot blir jag inte så klok på test-bränsleförbrukningen i tidningen. 0,43-0,63 ger ett snitt på 0,53. Prius ligger på 0,51-0,61 och får ett sitt på 0,56. Ändå så står det i tidningen är Prius är snålare. Ampera kan köras snålare och har ett lägre snitt och ändå drar den mer.(?) Om det läger värdet även omfattar körning på el så vore det rätt bra att veta hur mycket.