Bild
Nästa artikel

Opel Ampera: Plus och minus

Webb-tv

Opel Ampera är elbilen som inte blir stående när batteriet är tomt. Vi pekar ut plus och minus med bilen som klarar sex mil på el.

Kommentarer

#1
2012-02-01 10:51

Det är mest minus tycker jag. 439.000 är alldeles för högt pris för 4 sittplatser och minimalt bagageutrymme. Sen tycker jag personligen inte om designen på fronten. Jag föredrar faktiskt Prius då. Prius kostade väl 267.000 ny har jag läst någonstans och det är 172000 mindre än Amperan. Skall man själv betala bilen är det lätt att välja mellan dessa 2.
Bensinförbrukningen verkar vara samma vid körning med lite el och lite bensinmotor (0.5L/mil) så där har Amperan ingen fördel. Man kan köra lite längre på enbart el med Amperan men är det värt 172.000?

#2
2012-02-01 11:15

"In North America, tracking data has shown about two-thirds of Volt owners never use petrol, which indicates GM might have the formula right."
Här står det att två tredjedelar av Voltägare i Nord Amerika aldrig kör på bensin utan klarar sig på bara framdrivning av bilen på el.
http://news.drive.com.au/drive/new-car-comparison/the-brightest-spark-prius-v-volt-v-leaf-20120121-1qay7.html

#3
2012-02-01 12:26

Rent ekonomiskt kan man förståss jämföra Ampera med vilken bil som helst och med dåliga utrymmen ligger inte en mindre bil sämre till i heller.
man får en väldigt vettig bil idag för 200.000kr som även fungerar som familjebil.
Mellanskillnaden går inte att köra in.

Många vill jämföra med en Prius och ropar att Toyotan är billigare,..men det blir bara fel att jämföra så.
Det är skillnad på 6 mil med eldrift och 2 km ...
Hur är sedan Ampera utrustad jämfört med Prius? ( Toyota brukar ju vara glada att ta betalt för sin utrustning )

Tycker att Amperan är för dyr för att göra någon skillnad på våra vägar men samtidigt är den väldigt prisvärd och användningsbar jämfört med t.e.x i-MieV med sitt löjligt höga pris.

Välkomnar den här typen utav bilar men de måste som sagt bli mer praktiska och komma ner ordentligt i pris.
Tycker för övrigt att bilen är snygg.

#4
2012-02-01 12:57

Man bör väl jämföra Opel Ampera med Prius plug-in som är en större bil, men likt Opeln är en laddbar bil som kostar 8500 $ eller ca: 57 500 kr mer än den vanliga Priusen i USA som kostar 159 000 kr där.
http://www.toyota.com/prius-plug-in/
Opel Ampera räknas som mindre bil i USA ungefär VW Golf storlek Priusen räknas som mellanstorlek som Subaru Legasy, Mazda 6, Toyota Camry.

#5
2012-02-01 13:04

Mistro visst kan man köra längre med el med Amperan men elen kostar också lite. Om man tar de 172.000 kronorna som Prius kostar mindre så kan man tanka ganska mycket bensin för de pengarna innan man är uppe i Amperans pris. Man kan tanka 11466 Liter bensin för de pengarna (räknat på 15kr/L). Om man räknar på Prius som dricker 0.5L/mil och ca 3000 mil om året så kan man köra i nästan 8 år för de pengarna man får över när man köper en Prius.

#6
2012-02-01 13:15

Jo det var därför jag skrev inlägget "Hackenbush",men i "rättvisans" namn så borde man ju jämföra liknande bilar och inget annat.
Så fort en bil kan drivas med EL så upphör allt förnuft med prissättningen utav den liksom användningsområdet.

Skall man spara pengar så kan man annars köpa en bra mycket billigare bil än Prius ...om man tänker så.
Men Amperas och Prius köpare tänker inte främst på att spara pengar,...liksom den som köper en sportbil inte i första hand tänker på bränsleförbrukningen.

För mig är dessa bilar som sagt galet dyra och opraktiska då jag behöver en rymlig bil men det kommer ju komma en tid då alla bilar måste förbruka betydligt mindre än vad dem gör nu.

#7
johan44
2012-02-01 13:48

Grymt ointressant med bilar som aldrig har och aldrig kommer att sälja i volymer. Toyotas hybridssytem har sålts i miljoner och jag ser det som uppenbart att de också har tänkt rätt vad gäller pris/räckvidd i laddhybriden. Mycket snack och imagebyggande i bilbranchen, respekt för den som får ut många bilar med ny teknik på gatan. (=toyota och i viss mån honda så här långt)

#8
2012-02-01 15:57

Alla bilar som drivs företrädesvis med alternativa bränslen som ex. el är intressanta. Priset är dock för högt oavsett vilken bil det gäller. Då finns det bättre och billigare dieselalternativ i stället. Då har man en bil som man kan dra husvagn med, vilket man inte kan göra med en Prius, eller andra märken med liknande teknik. Alltså är dieselbilen mer praktisk om man har det behovet. När det gäller Amperan, kanske en del vinster görs om man kör inom elförbrukningens räckvidd, men den bör klara ganska höga släpvagnsvikter med sina 150 hk. Alltså är Amperan mer användbar, men även där är dieselalternativet billigare och bättre.
Men det är bra att dessa alternativa bilar utvecklas vidare, för vi kommer inte undan det faktum att fossila bränslen kommer att ta slut. Jag menar därmed att det är just den typ av drivlinor som Ampera/Volt utvecklar, som vi i framtiden kan ha nytta av. Prius i all ära, men den och dess efterföljare kommer aldrig att kunna dra ex en husvagn, dessutom om de fossila bränslena tar slut, vad kan de användas till då? Lekstuga kanske?

#9
mcregor
2012-02-01 16:13

Att dra husvagn med en eldriven bil är nog att önska väl mycket de närmaste åren, tyvärr. I alla fall om man vill kunna köra några mil om dagen. Kollar man Amperan så finns ingen släpvagnsvikt angiven överhuvudtaget och max last är såpass lågt som 266 kg så den är nog likadan som Prius d v s en "släpvagnsfri" bil. Men alla behöver ju inte dra tunga släp och då kan ju eldrivna bilar av olika typ helt klart vara intressanta alternativ om dom kommer ner i rimligt pris även för privatpersoner. En liten pendlarbil a'la VW Up (till bra pris) borde vara mera rätt segment att kliva in i med elbilar.

#10
2012-02-01 18:16

Ampera ska man ta för vad den är. Inte en familjebil, inte en billig bil och inte en bil som ska köras med bensinmotorn i första hand. Utan det är elbil som har en bensinmotor som reserv. Jag tycker den är mycket intressant som sådan. Detta är en bil som går att köra hela sin livscykel på förnyelsebar el för den som bara kör korta sträckor. Även om 5 mil är lite så kör många inte mer per dag. Jag ser detta som en start för elbilar och att tekniken kommer att bli billigare med tiden så att fler kan köra på el. Räckvidden kommer att bli längre också allt eftersom tekniken går framåt, även om just batteriet kanske inte kommer utvecklas så mycket mer på några år, så kommer styrenheter bli bättre på att effektivisera drivningen och kringutrustningen kommer bli snålare, bilen lättare och få lägre luftmotstånd osv.
Däremot blir jag inte så klok på test-bränsleförbrukningen i tidningen. 0,43-0,63 ger ett snitt på 0,53. Prius ligger på 0,51-0,61 och får ett sitt på 0,56. Ändå så står det i tidningen är Prius är snålare. Ampera kan köras snålare och har ett lägre snitt och ändå drar den mer.(?) Om det läger värdet även omfattar körning på el så vore det rätt bra att veta hur mycket.

#12
2012-02-01 18:38

När man läst kommentarerna i tidningen så verkar det som om det största problemet med Ampera är den ohanterliga laddkabeln!
Varför i hela friden är den inte försedd med en sladdvinda?
Så gott som varenda dammsugare för några hundralappar har sladdvinda med automatisk upprullning av kabeln, men inte en bil för 439000:-!!!!!!
Sedan har det tydligen blivit ett måste hos Opel numera att låta design gå före funktion.
Jämför gärna med den korkat formgivna Insignia.
På Ampera ska man tydligen krypa in i baksätet, är det vad som gäller nu?

En helt annan sak, den klarar tydligen bara ca tre mil i Sverige på batterier när värme och vindrutetorkare måste vara på.
Sedan startar bensinmotorn och ger ström åt elmotorerna.
Men vad händer vid ett rödljus med tomma batterier?
Stannar bensinmotorn eller går den i onödan eftersom den inte kan ladda batterierna?
Jag har en känsla av att den här tekniken inte är riktigt färdigutvecklad än, trots att det är 112 år sedan den började användas.

#14
2012-02-01 20:03

Jag tänker på detta med laddsladden som verkar vara det besvärligaste med denna bil. Jag sätter i motorvärmarsladden varje dag. Hur stort bekymmer är det? Inget! Jag förstår inte varför det nu ska vara så märkvärdigt att hantera en sladd bara för att bilen ska laddas med den. Gör inte så små saker så stora.

#15
2012-02-01 22:49

Just precis, vad är det för bekymmer med en elsladd? Även om en längre kabel behövs ibland, ex skarvsladd, är inte det något problem som är värt namnet.
Det ska bli intressant att se om det blir någon släpvikt på Amperan. Att Volt i USA inte har någon släpvikt angivet är inget märkligt, då sådana uppgifter är sparsamma i detta land.

#16
2012-02-02 08:35

Blev oerhört besviken då jag läste testet!
I tidigare artiklar om bilen så har jag tolkat det som att Bensinmotorn laddar batterierna vid färd vilket alltså inte är läget!
"bromsenergi" kan bidra till några hundra meter extra körning på el men batteriet måste laddas vid ett eluttag då det är tomt.

Förstår inte varför motorn inte kan ladda batteriet också under färd?
Visst....skall man köra 10 mil så blir ju ändå totalkostnaden låg men Vib anger att Prius är snålare även om deras testsiffror visar något annat.
Tidningen förklarar också att bilen har gått mycket på Bensin då det varit krångligt att ladda bilen.
Priusen som testades hade det finaste paketet och kostade således över 350.000kr,...tyvärr berättade man inte hur dess utrustning stod sig mot Amperas. ( men visst 100.000kr mer är för mycket ändå ...)

Som jag redan sagt tidigare så är laddningen den här bilens minsta problem.

#17
2012-02-02 09:03

Jag återkommer till det jag undrade över tidigare.
När batterierna är tömda startar bensinmotorn och ger ström åt elmotorerna.
Men vad händer vid ett rödljus med tomma batterier?
Stannar bensinmotorn eller går den i onödan eftersom den inte kan ladda batterierna?
Någon som vet?

#18
mcregor
2012-02-02 10:25

Gunnar 44: Bara att kolla i bilregistret så ser du att bilen inte har någon släpvagnsvikt specificerad. Det är knappast rimligt att kräva av en elbil att den också skall orka med ett släp - speciellt som max last är såpass låg som 266 kg för just denna bil i Sverige. Att den har en specad elmotoreffekt på 150 hk är rätt ointressant i det sammanhanget eftersom det i grunden är batterikapaciteten som styr hur mycket/länge man kan belasta bilen med den effekten. När förbränningsmotorn går in (för att ladda batterierna) så är det ju mycket mindre effekt som genereras och kan användas.

#19
2012-02-02 11:04

mcregor, förbränningsmotorn laddar INTE batterierna!
Det är just det som är det besynnerliga.

#20
mcregor
2012-02-02 11:21

saabnisse: Ok - men oavsett så kan inte bilen själv skapa energi vilket var lite av pointen. När det är slut i acken (kanske efter 3-4 normalmil på vintern) så startar en väsentligt svagare förbränningsmotor som - om jag fattat rätt nu - skapar energi direkt till elmotorerna vilket egentligen inte är nån skillnad rent praktiskt - alltså om förbränningsmotorn laddar batteriet som sen laddas ur direkt av elmotorerna eller om elmotorerna får energin direkt. Acken är ju bara en sorts "utjämnare" i det fallet men är det så att den inte laddas av ev överskottsenergi från förbränningsmotorn så är det ju lite synd kan man tycka. Men grundfrågan var från Gunnar 44 som trodde att denna bil med 150 elektriska hästkrafter skulle kunna dra släp men det tror inte jag på eftersom dessa 150 hk bara är användbara när bilen går på acken - när förbränningsmotorn är källa till elmotorn så är energitillgången väsentligt lägre så några 150 hk finns det inte tillgång till då. Förbränningsmotorn har ju en effekt på 86 hk och sen tillkommer väl lite förluster innan man har ström tillgänglig för elmotorerna och då blir det inte så imponerande effekt på drivhjulen.

#21
2012-02-02 11:32

Det är väl bara en fördel om förbränningsmotorn driver elmotorerna direkt och inte laddar batteriet. Då slipper man effektförluster som säkert är större än de som man förlorar vid rödljuset med motorn på. Man skulle kunna säga att batteriet är tillför miljövänlig el från antingen elnätet eller återvunnen energi från bromsarna. Varför fylla på batteriet med el från en förbränningsmotor som går på fossila bränslen? Det är väl ingen vits med? Då kan man lika gärna köra en annan bil.

#22
2012-02-02 11:35

Jag trodde att de 150 hk skulle räcka till, (vilket de i och för sig gör) att bilen skulle kunna dra släp. Tyvärr verkar så inte vara fallet. Villkoret för de 150 hk är att batteriet har lägsta tillåtna laddning. Om man tar ut en större viktökning än vad till bilen utprovats, kommer förmodligen batterierna att laddas ur. Elmotorn ger effekten tills dess att laddningen underskrider miniminivån.
Ur det perspektivet verkar andra bilalternativ billigare, men som hyrbil eller tjänstebil skulle den kanske duga. Som sagt det beror ju på vilka behov man har.
Jag tror dock att en större motor och laddningskapacitet skulle klara att hålla batterikapaciteten vid liv. Men då kommer frågan, hur stor motor skulle det behövas förr att ex klara en släpvagn på ex 1300 kg?

#23
2012-02-02 11:55

Bara sladden gör ju att denna bilen inte är ett alternativ, om det dessutom är sant att bensinmotorn inte laddar batteriet så blir den bara märkligare......

Hur kul att vinda sladdar om man är finklädd..? Det borde väl ingått tvättmaskin på köpet....

#24
mcregor
2012-02-02 12:11

Thommys: Visst har du säkert lite effektförluster vid laddningen av batteriet men fördelen borde vara att förbränningsmotorn skulle kunna ladda för fullt även när elmotorerna inte gör av med all energi för att på det sättet ladda i en del i batteriet så att man kanske skulle kunna köra batteridrivet när man t ex kommer in i stan eftersom lägre fart där gör att det inte går åt lika mycket energi som i högre fart på landsvägen. Men man får väl anta att GM testat olika lösningar och kommit fram till att detta är den bästa kompromissen.

#25
2012-02-02 12:25

mcregor, jag tror att du är inne på rätt tanke här.

Det är just att låta en förbränningsmotor gå med max verkningsgrad så länge det behövs för att ladda batterierna som kännetecknar en seriell hybrid.
Jag trodde att Volt/Ampera var just en sådan.

Det är den inte, det är bara en elbil med begränsad räckvidd som fått en extra hjälpmotor med begränsade prestanda.

En seriell hybrid (med elektriska hjulmotorer) var däremot Lohner/Porsche från 1900 som till vissa delar var mer avancerad än den här.
Men ungefär lika dyr!

#26
2012-02-02 19:47

Jag skriver samma fråga på fler trådar för att få svar nånstans:
Vet nån OM och VAR det eventuellt blir en träff för alla oss som skriver här? Jag skulle tyka att en bra plats skulle vara runt Örebro eller iaf Närke län eftesom ja tror att det ligger mittimellan där de flesta av oss bor. Att ha träffen i Stockholm vore väääldit obra eftersom då e det inte så många som orkar åka inte ens jag som ändå e rätt van vid mkt bilåkande. Jag föreslår Närkelän eller Dalarnaslän då de på nått vis ligger mittiellan Sveriges stora städer och Sveriges mitt. Tid skulle jag föreslå nån helg i samband med övrig ledighet tex Påsk, midsommar eller juni / juli månad vid semestern. Eller?

#27
2012-02-03 09:46

Det finns ännu en obesvarad fråga som kanske verkar enkel, men ändå kräver ett svar.
När batterierna är tömda startar bensinmotorn och driver elmotorerna via generatorn.
Men var får alla servofunktioner och kyla/värme sin el från när inte generatorn laddar batterierna?
Det är något som inte stämmer här.

#28
2012-02-03 14:25

Bilen får fortfarande elen från det stora batteriet som har kvar kapacitet till en viss grad för att hålla längre. Men man låter inte bensinmotorn med sin generator ladda upp batteriet fullt igen utan håller det på denna nivå tills man laddar upp bilens batteri från elnätet. Om man laddade batteriet med hjälp av bensinmotorn via generatorn till batteriet så får man laddningsförluster och urladdningsförluster vilket gör att man får en högre bränsleförbrukning jämfört med att strömen går direkt från generator till de två elmotorerna vid behov.
Här påstår man att GM ljuger om att man kan nå en förbrukning på 230 MPG, men ingen journalist har lyckats uppnå denna låga förbrukning ens i statstrafik.
http://jalopnik.com/5661051/how-gm-lied-about-the-electric-car

#30
2012-02-03 15:25

Gunnar 44 skriver.
"Prius i all ära, men den och dess efterföljare kommer aldrig att kunna dra ex en husvagn, dessutom om de fossila bränslena tar slut, vad kan de användas till då? Lekstuga kanske?"
Det finns flera hybribilar på marknaden som kan dra husvagnar, en sådan här drar ett par ton vilket räcker till några lättare husvagnar.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-lexus-rx-450h-12893
Vi hamnade istället på 7,3 l/100 km (enligt färddatorn) efter ett körpass i normaltempo där såväl stads-, landsvägs- som motorvägsåkande ingick.
Den bensinförbrukningen motsvarar en dieselförbrukning på 6,57 l/ 100km sett till energin i bränslet. Vilken dieselbil som väger 2200 kg har den låga bränsleförbrukningen.
Fossilbilar går likt Prius bra att köra på Etanol vilket inte är ett fossilt bränsle. Batteriutvecklingen går nu fortare när bränslepriserna stiger. IBM och Toyotas forskning talar om 80 kWt i en vanlig bil om några år, vem behöver fossila bränslen då. Det blir nog dieselbilen som får vara lekstuga när fossila bränslen sinar eller blir för dyra eller att miljökraven skärps.

#31
2012-02-04 10:06

Det var som jag trodde.
ViB har missuppfattat drivlinan något.
Bensinmotorn laddar batterierna med det överskott som inte går åt till driften.
Det är därför man diskontinuerligt kan utnyttja elmotorernas fulla effekt på 111kW även då batterierna är tömda och bensinmotorn igång.

Saxat från Opels hemsida:
"Batteriet fortsätter att lagra energi från den generativa bromsningen och oanvänd elektricitet som genereras under drift i läget för utökad räckvidd. Denna energi hjälper motorgeneratorn att klara av prestandatoppar när det krävs. När du kommit fram till ditt mål kan batteriet fulladdas på fyra timmar genom att du ansluter det till ett uttag på 230 V/16A."

#32
leerhok
2012-02-06 20:21

According to taxi owners in Stockholm and Germany Prius burns about 6 liters per 100 km. The plug-in Prius will hardly do any better unless your daily driving are just a few kms.

According to tests in the US the GM Volt/Opel Ampera will go 30-50 km (Not 60 as GM likes to tell you) on battery power depending on road conditions and your driving style. Thereafter the gasoline engine will consume 7 liters/100 km.

In my opinion both autos fail:
- as EVs due to too short range on battery power
- as long(er) distance cars due to poor milage

Most EVs today have an advertised range of 150-200 km and a real world one of 100-140.

It is no problem to get below 5 liters/100 km with diesels the size of Passat and below 4.5 with Golf class ones. My Avensis has clocked 103 088 km and 4633.44 liter = 4.49l/100km.

If you want an EV for most/all of your driving, buy a Tesla S with an advertised range of 480 km and a real life one of 300-400.

#33
2012-02-17 20:36

Men var får alla servofunktioner och kyla/värme sin el från när inte generatorn laddar batterierna?
Det är något som inte stämmer här.

Servostyrningen på Amperan går på 12V det sitter en omvandlare från 360V till 14V/max 180A som ersätter generatorn. Elektriskt styrservo fungerar super med hjälp av mjukvara som bestämmer betendet på styrkänslan, tror inte det säljs många bilar idag med hydralisk servostyrning.
Så vitt jag vet (ingen expert) så har Opel elektriskt styrservo i alla sina modeller idag......jag kan ha fel?

Kupén får sin värme från en vattenvärmare som går på 360V, om bensinmotorn går tar man värmen från bensinmotorns kylsystem (som en vanlig bil) en kombination av dom båda värmekällorna är möjlig.
Kylan kommer ifrån en ac-kompressor som går på 360V.
Även om batteriet är "tomt" så finns det faktiskt alltid en liten buffert som används för tex krypfart i köer, accelerationer och försörjning av aktiva högvoltssystem.
När en för stor del av bufferten är "uppäten" startar bensinmotor generatorn som laddar upp batteriet till "kund nollan" .....inte till fullt laddat batteri eftersom det inte är miljövänligt att "elda med bensin" för att tillverka el. Här sattsar man istället på att ladda bilen med förhoppningsvis miljövänligare el från ditt vägguttag.

Bensinmotorn kan även starta för att stötta kupé-värmen om utetempen är under -4 grader och HVAC påkallar värme.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.