Bild
Nästa artikel
Provkörning: Opel Ampera (2011)

Provkörning: Opel Ampera (2011)

Provkörning

Opel Ampera drivs med el men kör ifrån alla andra elbilar. Den går uppåt åtta mil på en laddning och blir aldrig strömlös. Motortekniken är avancerad och Ampera är dyr att köpa. Men en driftskostnad på någon krona per mil uppväger kanske priset.

Det gäller att hålla bollen i luften, precis på mitten av skalan. Då jobbar Opel Amperas elmotorer mest effektivt.

Jag lyckades balansera den gröna bollen bra. 73,3 kilometer körda och inte en droppe bensin gick åt. Strömmen skulle räcka en dryg mil till.

Men färden var inte så komfortabel. Trots att solen gassade var luftkonditioneringen avstängd. Vid varje rödljus öppnade jag istället bildörren och släppte in lite frisk luft.Provkörningen av Opel Ampera var nämligen också en tävling. Den som vid målet efter 73 körda kilometer hade mest ström kvar i batteriet vann. Jag blev tvåa.

När tävlingsinstinkten styrde blev det inte så mycket till test av Opel Amperas väghållning och accelerationsförmåga. Men den kan göra bra ifrån sig. Drivningen sköts av två ihopkopplade elmotorer på tillsammans 150 hästkrafter.

Vridmomentet är hela 370 Newtonmeter och det utvecklas direkt från start. Ampera skjuter fart med våldsam kraft. Det är en riktig dräpare vid rödljusen: 0–50 km/tim går på lite drygt tre sekunder och för att nå 100 km/tim behöver den bara nio sekunder.

Men sån körning tar förstås ström. Den som istället trippar lätt på gasen och använder sig av körprogrammet ”normal” istället för ”sport” kan åka eldrivet uppåt 80 kilometer. Men bilen stannar inte ens efter den sträckan. Det bästa med Ampera är att den har en motor till. Denna drivs av bensin och har till uppgift att förse elmotorerna med färsk ström.


Ingen hybrid
Opel Ampera är således alltid eldriven.

– Den är alltså ingen hybrid, förklarar Lars-Peter Thiesen, chef för Opels alternativa drivsystem. Hybrider drivs av bensin eller diesel och får viss hjälp av el. Ampera är tvärtom och därför en framtidsbil!

Efter målgången i eltävlingen fortsatte provkörningen några mil till men strömmen i batterierna var snart slut. Bensinmotorn startade omärkligt och hördes i fortsättningen som ett svagt surrande. Motorn varvar upp när föraren pressar ned gasen – då går det ju åt mer kraft – men för det mesta arbetar den med jämn ton.

Den ska dra lite bränsle, men hur lite blev vi aldrig på det klara med. Den officiella siffran är 1,6 liter/100 km men det är enligt EU:s körcykel som omfattar både el- och bensindrift. I verkligheten går det åt betydligt mera soppa. 35-literstanken ska räcka ”över 50 mil”, säger Opel. Det låter inte så imponerande.

På viskande däck
Att köra Opel Ampera är hur enkelt som helst, bara att lägga i drive-läget och trampa på gasen. Bilen rullar iväg med viskande däck. Det tar ett tag att vänja sig vid tystnaden, men snart uppskattar man den desto mer.

Med en räckvidd på 80 kilometer klarar Ampera behoven hos de flesta dagspendlare. När batterierna är tömda tar det fyra timmar att ladda dem fullt i ett vanligt eluttag.

Batterierna består av 288 litium jon-celler som ligger likt ett T i kardantunneln och ovanför bakaxeln. Kapaciteten är 16 kilowattimmar men för att inte stressa batterierna används bara tio. Bilen förbrukar alltså lite drygt en kilowattimme per mil, vilket innebär en driftskostnad på någon krona.

De låga driftskostnaderna är en tröst, för att köpa Opel Ampera blir inte billigt. I Sverige kommer den att kosta 439 900 kronor. Den som har ett miljömedvetet företag kan kanske få den som tjänstebil och då blir det inte så dyrt att åka Ampera. Månadskostnaden hamnar på 1  658 kronor, har Opel räknat ut.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Opel Ampera

Pris: 439 900 kr.
Modell: Halvkombi med fem dörrar och fyra säten.
Säljstart: Efter årsskiftet.
Mått, cm: L 450/B 179/H 144.
Motor: Två elmotorer på tillsammans 150 hk som laddas av en bensinmotor på 1,4 l och 86 hk.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9 s. Toppfart 161 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: Under 1,6 l bensin/100 km. Under 10 kilowattimmar/80 km.
CO2-utsläpp: Under 40 g/km.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Renault Fluence.

Vad nytt? Eldriven bil med lång räckvidd tack vare batteriladdning med bensinmotor.
För vem? Miljövänner som klarar sig med en fyrsitsig bil och har råd med 439 000 kr eller en månadskostnad på 1 658 kr.
Bra köp? Antagligen. Opel Ampera har miljöprofil, är snyggt designad och kul att köra. Den kommer att hålla värdet!

Plus: Lång räckvidd, snabb laddning, låg bullernivå, kvick acceleration, roliga instrument.
Minus: Högt pris, bara fyrsitsig.

Kommentarer

#1
2011-09-13 09:22

Får jag chansen att ta den som tjänstebil, är det inte omöjligt :) Skulle bli min första i så fall.

#2
2011-09-13 09:59

Första riktigt seriösa miljöbilen. Kombinationen av eldriften som räcker för de flestas dagsbehov och den långa räckvidden när bensinmotorn slår igång gör den i mina ögon riktigt intressant. Priset är tyvärr lite högt för privatköpare, men anser man att bilismens utsläpp ensidigt ansvarar för den påstådda globala uppvärmningen så är det väl bara att slå till.

Dessutom är den så betydligt snyggare än Insight, Prius, Nissan Leaf och resten.

#3
2011-09-13 10:23

Är inte det här samma bil som Chevrolet Volt?

#4
Raymond K
2011-09-13 10:29

Den är inte dum som elbil men den duger inte som familjebil med max 8 mils körgräns och detta utan någon annan elslukare inkopplad. En varm sommardag med ac på eller en kall vinterdag med värme på minskar säkert körsträckan betydligt. Att köpa denna enbart för att pendla till jobbet för 440.000 är inte att tänka på om man inte har en väldigt tjock plånbok. Sen är den i mitt tycke otroligt ful, till och med fulare än Prius. Framför allt fronten på Opeln gör att det svider i ögonen. Just bumerangerna är helkonstiga.

#5
2011-09-13 10:44

"Vad nytt? Eldriven bil med lång räckvidd tack vare batteriladdning med bensinmotor." Skriver VB. Men tyvär så går det inte att ladda batterierna med bensinmotorns hjälp, bara behålla den laddningsgrad batteriet har när bensinmotorn via generatorn ger ström till elmotorerna för fortsatt färd när batteriets urladdningsgrad nått en viss punkt.

#6
2011-09-13 12:12

Håller med RålleG. Första riktigt seriösa miljöbilen och dessutom riktigt tuff design jämfört med tex Prius.
Hoppas priserna kommer ner en bit inom nåt år, för nu är den nog för dyr för gemene man. Men vore kul att testa.

#7
2011-09-13 12:46

Detta blir spännande att se men att den ska klara "över 50 mil" med sin 35 liters-tank låter som sagt inte det minsta imponerande, jag förutsätter att det inte inkluderar eldriften för det vore löjligt dåligt.

Min gamla Prius2 har för tillfället gått över 80 mil på sin 45 liters-tank och det är ändå två sträck kvar på tankmätaren innan reservlampan tänds,detta med helt normal körning.

#8
2011-09-13 12:59

@Hanzzon, man räknar väl inte med att någon kör längre dagsetapper än femtio mil utan att tanka.
Det tycker jag är det minsta bekymret.
Vad som är värre med den här bilen är ju att man kan få två st. miljömärkta bilar i samma storleksklass för samma pris och då kan man ändå kosta på dessa en lyxutrustning.

#9
2011-09-13 13:13

Nu är ju vi ganska ensamma om att envisas med kombibilar i en större utsträckning i vårt land,...men åtminstone jag vill ha en användbar bil i min ägo.
En bil för 3-400.000kr skall för mig då vara extremt praktisk vilket dagens hybrider och elbilar INTE är.
En annan sak är att ju dyrare bilen är dess större värderas och då spelar det ingen roll hur bilen drivs.
Titta bara på vad en 3 år gammal Prius kostar! ....rena fyndet för den som behöver en "Golf"!
Toyotan har dock visat sig gå utmärkt att sälja men frågan är hur många som kan tänka sig att lägga till 150.000kr utav privatbillisterna?
Som redan nämnts så får man 2 vettiga "miljöbilar" betydligt billigare och med en sådan prissättning så får man inte sålt några elbilar oavsett hur bra de är!

#10
2011-09-13 20:50

Trodde aldrig jag skulle läsa ett test av en Opel, men vad gör man inte när de ligger längst fram bland el-drivet. Jag hänger mig mest upp på att det inte går att åka fem personer. Där försvann lite av "en vanlig bli" med el. Annars önskar jag Opel lycka till och väl framgång med framtidens drivsystem.

8 mil på el klarar de allra flesta sig på dagligen, speciellt när den laddas upp på bara 4 timmar.

Jag ser fram emot ett grundligare test.

#11
2011-09-13 21:31

Håller med dig Thommys, ett Opel test brukar inte direkt kittla i magen men det här är spännande. Det känns som kapplöpningen bland tillverkarna verkligen har startat nu men de har bara kommit ur startblocken än så länge. Det finns givetvis massor av nackdelar man kan hitta men Rom byggdes inte på en dag.

#12
Granlund
2011-09-13 21:41

Bra att sanningen kommer fram, 35liter på 50 mil :-)
Nä att släpa på en bensinmotor med alla påhäng när man kör på el eller släpa på ett tungt batteri när man kör på bensin visar sig i förbrukningen. Roligt sen när batteriet, kamrem och kolvringar(det är en opel) ska bytas på servicen!

#13
2011-09-13 21:56

Det är en stor andel bilar som nästan aldrig går 80km/körning, en hel del i Sverige men många fler i andra, mer tätbefolkade länder. De flesta rullar inte ens 30 km när de ska köras till jobbet och då långa tider i kö. Det är säkert detta bilskaparna tar fasta på. De långväga transporterna åker vi säkert med tåg i vaccumtunnlar istället, 600km/timme. Eller nåt sånt...

#14
2011-09-13 21:57

Jag tror inte att det blir några problem med motorn. Motorn är ju den som sitter i Astra och denna har sedan man för några år sedan flyttade drivningen av vattenpumpen från kamremmen, inga som helst problem. Vart du fått detta med kolvringar från vet jag inte, men det du påstår är nonsens.

#15
2011-09-13 22:03

Även om förbrukningen vid körning på bensin stannar vid 0,7 är det väl en ganska bra siffra, om man väger in ca 7 - 8 mils körning på el.
Det ska bli intressant att följa upp förbrukningssiffrorna när det gäller ren landsvägskörning. En Astra med denna motor som konventionell drivlina drar ju ca 0,5 vid landsvägskörning. I den här verisionen borde den inte dra mer, trots 150 hk på drivhjulen.

#16
2011-09-14 07:51

Intressant dock med "servicebiten",...hur lägger man en serviceintervall på en motor som inte arbetar så mycket? ....torde bli som på arbetsmaskiner angivet i timmar? ( säkert inte då tillverkarna vill tjäna pengar )
Tror mycket på dem här bilarna om man bara kan få tummen ur ar.... och sänka priserna till realistiska nivåer! Tyvärr lär väl Bränslepriset ligga på 30kr/litern innan tillverkarna vill få ut så många bilar att de blir till en vanlig syn på våra vägar!

#17
Granlund
2011-09-14 09:13

gunnar 44:
jag överdrev lite med kolvringarna. Samma motor drar säkert 0,5 i en vanlig opel. Men här har man krånglat till det, när strömmen är slut i batteriet kan inte bensinmotorn driva hjulen direkt. Istället måste energin från motorn omvandlas i växelådan(med 3 kopplingar!) för att ladda batteriet och sedan ska elmotorn dra strömmen från batteriet sen ut till drivande hjulen. Alla dessa omvandlingar ger stora förluster. Därför drar den ca 0,7 när prius drar ca 0,5.

#18
Granlund
2011-09-14 09:32

Räkna med 4 mils räckvidd på el vid normal körning vid noll grader ute.
http://gm-volt.com/2011/01/26/real-world-chevy-volt-ev-range-experience-in-cold-weather-driving/

#19
2011-09-14 10:38

Jag hyrde en Prius en gång och blev imponerad av tystnaden, man kunde höra en knappnål falla. Men inte blev jag imponerad av räckvidden på el och bränsleförbrukningen som var närmare 0,7 än 0,5 på landsvägskörning. Taxi Stockholm har ungefär samma erfarenheter. Dessutom tillåts inte dragkrok på Priusen. Opeln kommer att tillåtas en släpvikt på 1500 kg.

#20
Granlund
2011-09-14 11:23

Gunnar 44:
Ja det finns ju ytterligheter åt alla håll angående prius förbrukning. Jag har kört den på 0,35 på en tank (125mil). Men när vi bilägare har kört den har den dragit 0,51 blandad körning under 7års tid.

#21
2011-09-14 11:52

Du talar inte om hur många El-mil av dessa 125 mil som förbrukats. Jag förmodar att en Opel kan köras på 0 liter bensin per mil med de rätta förutsätttningarna. (arbetspenling under 7-8 mil).
Priusen går att snålköra om man nyttar laddstationer och laddar över natten, samt att man vid landvägskörning håller sig under 80 km/tim, fösöker köra så lugnt som möjligt i tätorter mm.
Den bil jag körde hade färddator och om den visade rätt var förbrukningen för stunden ca 0,5 - 0,55 om man höll under 70 km/tim, men vid 120 låg den över litern.

#22
2011-09-14 12:17

Priusen är ju ingen laddhybrid, den tankevurpan gjorde jag också i en annan tråd :)

#24
Granlund
2011-09-14 14:15

Gunnar 44:
Du får nog läsa på lite om prius innan du drar förhastade slutsatser. I 110-120km/t drar den ca 0,55

#25
Granlund
2011-09-14 14:27

Gunnar 44:
Här är en test på prius jämfört med volvo edrive:
Efter 17mil blandad körning drog prius 0,52 Volvo 0,58 vid pumpen.

http://prod.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092002.pdf

man ser på diagrammen att prius är lika snål som volvon även på landsväg, priusen drar några procent mer. Men till viss del beror det på att priusen då laddar batteriet fullt.

#26
2011-09-14 20:42

Vem bryr sig vad prius drar.
Opel Ampera klarar det dagliga transporterna för de flesta, utan en enda liter bensin.
Den som kör uteslutande långkörning får väl välja nåt annat alternativ,

#27
2011-09-15 20:41

Det går inte att köra en Prius i 120 km/tim med en förbrukning av 0,55. Det är ett önsketänkande, fråga gärna taxi Stockholm om den verkliga förbrukningen på bilarna som går på Arlandatrafiken.
Men som alla andra bilar med liknande motorstyrka, borde det gå att köra på 0,6 - 0,7 om man håller sig under 90 km/tim, men ökar man farten så ökar bränsleförbrukningen drastiskt på grund av den låga effekten.
Om du nu har en Prius, hur räknar du fram bensinförbrukningen på Landsväg? Håller du reda på och separerar ren Elkörning och Bensindrift?
Det torde vara väldigt svårt

#29
Granlund
2011-09-16 07:19

leifler:
Jag tror det beror på okunskap och den svenska avundsjukan. Hade det varit en Volvo Prius så hade det säkert varit världens bästa bil i mångas ögon.
Gunnar44,
man kan nollställa färddatorn på motorvägen och läsa av innan man åker av motorvägen. I generation2 stämmer färddatorn exakt, i generation3 5% felvisning. I ams testen ser det mer ut som 0,45-0,5 i generation3 på motorväg.
Har även kört en golf bluemotion som INTE var snålare än prius på landsväg, vilket jag hade trott.

#31
2011-09-18 12:56

Prius har självklart sina fördelar i stadstrafik. Men vid ren landsvägskörning finns det många bilmärken som drar mindre. Dessutom är de mer användbara eftersom man kan dra släp med de flesta av dessa.
Det finns idag många fler bilmodeller som drar kring 0,45 blandad körnilng, men bor man i en storstad så varför inte en Prius?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.