Bild
Nästa artikel

Toyota Prius: Plus och minus

Webb-tv

Toyota Prius är en beprövad hybrid som numera går att köra två kilometer på el. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

 

Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.

Toyota Prius testas mot Opel Ampera i Vi Bilägare nummer 2/2012. Tidningen kommer till prenumeranter från den 31 januari och finns i butik från den 7 februari.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius?

Toyota Prius

Tillverkningsland: Japan
Motor: Hybrid med bensindriven motor på 1 798 cm3 och elmotor, ihopkopplade med en planetväxel.
Effekt/vridmoment: Bensinmotorn: 99 hk vid 5 200 v/min. Vridmoment 142 Nm vid 4 000 v/min. Elmotorn: 82 hk/207 Nm.
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram McPhersonben. Bak torsionsaxel.
Hjul: 195/65 15
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 10,4 m.
Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,4 sek. Toppfart 180 km/tim.

Kommentarer

#1
2012-01-31 10:15

Det låter lite som en tulipanaros med att bilen laddar sig själv med el, till skillnad mot laddhybriden som måste kopplas med elsladd. Men energien kommer ändå från bensinen i en Prius. I en laddhybrid kan man själv bestämma vilken energi som man vill köra bilen på via el och då även till ett lägre energipris än bensin. Jag tycker inte dessa bilar är jämförbara på det sättet. Priusen är bensindriven, punkt slut. I en laddhybrid kan man själv välja om man vill köra på bensin som energikälla eller någon annan via energibäraren el, som t ex vindkraft eller vattenkraft. Men man kan också köra på kärnkraft om så vill. Eller kanske kol och olja om man inte gör något val av leverantör.

#3
2012-01-31 12:22

Den är lite för dyr för att den skall kännas som ett självklart miljövänligt val.

#4
2012-01-31 12:49

"leifer" ..Det ÄR den vanliga Priusen som artiklen handlar om.
Får ju hoppas att man får mer info i tidningen.
Priset på Prius tror jag inte kommer att sänkas då det nu kommer fler bilar som placerar sig under i pris.

"Thommys": Även en laddhybrid laddar förståss batterierna under färd...
När batterierna är tömda ( efter i bästa fall ett par mil ) så träder Bensinmotorn in på samma vis som i den vanliga Prius.
Förstår inte ditt inlägg ...

"Hackenbush": Ja ...lägg denna drivlina i en kaross liknande "Verso" och bilen hade sålt flera gånger bättre med ett likartat pris.

#5
2012-01-31 13:35

Som jag skrev om tidigare träffade jag en taxiåkare med ett flertal priusar och som inte alls är imponerad av dem. Vanliga fel är glappande lampor han måste dunka i framskärmarna för att halvljuset ska tändas sen hade de ofta fel på instrumneteringen och elsystemet som tidvis blinkae som på ett tivoli och inte minst att hjullagren ibästa fall kunde hålla strax över 7000 - 8000 mil så dessa hjullager har de bytt många gånger... sen sa han fler saker som jag glömt bort men de skulle iaf byta tillbaka till Volvo och VW när toyotas taxileasing löpt ut....

#6
2012-01-31 13:38

Mistro, en bil typ Ampera ska ju gå väsentligt längre än ett par mil på enbart el, hur mycket längre kommer väl att visa sig i ViB:s test.
Men Thommys menar ju att om man inte behöver åka längre än denna sträcka dagligen kan man ju köra på enbart el, man behöver ju inte bry sig om att köra på bensin, fast man har ju ändå möjligheten.

#7
Granlund
2012-01-31 13:46

Swennsons har helt fel. Sanningen är att prius är det bästa köp du kan göra om du värdesätter driftsäkerhet, problemfrihet och billigt bilägande. Har erfarenhet av flera prius som gått långt över 10000mil och inte haft ett enda litet fel. Många tester kan visa på detta, bland annat vib långteststall och teknikensvärlds beg tester. Många gillar inte prius pga den steglösa växelådan och den är inte gjord för sportig körning. Som bekymmersfritt transportmedel finns inget bättre, japanarna är oslagbara på diftsäkerhet. Har man blivit van vid prius och sedan sätter sig i en vanlig bil så känns den hopplöst omodern på många sätt. Håller man fartgränserna och accelererar försiktigt så är det inga problem att köra på 0,45 oavsett landsväg eller stadskörning.

#8
2012-01-31 15:01

Är inget alternativ för mig. Att man inte kan montera en dragkrok, är en stor brist.
Så, om den krånglar eller inte är inget bekymmer för mig...

#10
2012-01-31 16:05

@ Swenssons, det där är rena lögner, ditt påståenden om hjullager och elfel är inget vanligt fel på Prius, de hadde säkert blandat ihop sina uppgifter...:)

Finns mycket bra underlag på dessa bilar så du har fel....!

#11
2012-01-31 17:17

Tack saabnisse!

#12
2012-01-31 17:35

Är det möjligen alla fel på dessa Priusar som gör att nio av tio Priusägare i USA väljer en Prius vid nästa bilköp.
Nu lanseras snart även den nya Priusen med ca: 60 % större bagageutrymme.
"I en laddhybrid kan man själv bestämma vilken energi som man vill köra bilen på via el och då även till ett lägre energipris än bensin." Skriver Thommys. Men i Volt/Amperas fall går bilen på el till den punkt där batteriet är urladdat vilket gör att om bensinkostnaden är lägre än elkostnaden per mil så får man sluta ladda upp batteriet när bilen står för att kunna starta och köra på bensin, men då blir det dåliga förbrukningsvärden när man dels släpar omkring på ett rätt tungt dyrt batteri som inte används längre och driver bilen med en inte specialtillverkad bensinmotor som via en generator driver elmotorn som i sin tur driver bilen.

#13
2012-01-31 17:36

Simon:
Reg nr på denna taxibilen är FTF731. Ring taxiföraren och snacka själv med honom om du vill !

#14
2012-01-31 17:56

Swenssons, du begriper väl att, om du påstår något så omöjligt som en trasig Toyota blir du betraktad som en otrogen hund ;o)
Så det är bättre att inget säja, bara veta!

#15
2012-01-31 18:20

En Prius måste vara marknadens tråkigaste bil....
Säkert bra på många sätt men gud så plastig och tråkig, gillar man köra bil så tror jag inte man köper en Toyota Prius!!

#16
2012-01-31 18:48

PREVIA, om bensinkostnaden mot förmodan skulle bli lägre än el kostnaden så använder man självklart laddhybriden som en hybridbil och inte som en bil som enbart använder förbränningsmotorn. Amperan har regenerativa bromsar som tar upp energi vid bromsning och konverterar den till elektricitet och sparar även den i batteriet. Om man nu enbart skulle se till kostnader. Många kan tänka sig att köra på el även för att få en bil utan avgaser med t ex el från vind och vatten och många vill även slippa motorbuller.

#18
2012-01-31 20:17

Jo du ecodriving är jag bra på... Gått kurs på jobbet och var en av dom bästa, men det är inte det alla handlar om, utan att bilen är tråkig i sig, plastig och saknar känslan...

#19
2012-01-31 20:19

klart man vill tanka så lite som möjligt, därför jag bara har en 1,6 e-HDI motor så inte är det någon raket direkt.

#20
2012-01-31 21:36

"sen sa han fler saker som jag glömt bort men de skulle iaf byta tillbaka till Volvo och VW när toyotas taxileasing löpt ut...." Skriver signaturen Swenssons. Inte många rätt där, Toyotas taxileasing. När det i verkligheten är så att denna bil är leasad hos JARLA BIL O MOTOR AKTIEBOLAG som står som enda ägare i bilregistret sen den var ny för ca: 55 000 mil sedan.

#22
2012-01-31 21:59

Thommys. Det går bra att köra Amperan likt en Prius hybrid även om tillverkaren säger att det är ingen hybridbil. Men då blir bränsleförbrukningen rätt hög jämfört med konkurenterna. 37 MPG eller 6,53 liter per 100 km jämfört med en ren hybrid som Prisen som går 50 MPG eller 4,7 liter per 100km i medelförbrukning enligt
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=31767&id=31618
Men med Volt/ Ampera kommer det säkert bli mest mil med bara el då vi kör mindre mil per dag än vi oftast tror att vi gör.

#23
2012-01-31 22:18

Knepigt att de taxi-ägare jag pratat med sagt precis tvärtom då Swensson att deras Prius har varit de billigaste bilar de haft som taxi som gått mycket problemfritt med låga reparationskostnader?

Och varför har man nu kvar denna Prius -07:a med hela 50 000mil bakom sig som du refererar till om de nu skulle hålla så låg kvalitét då service-avtalen i så fall måste ha förnyats under dessa mil?
Tänk att man fått byta hjullager och haft glappa glödlampor (testa att byta glödlamporna så slipper man ju slå i gång dom) under dessa 50 000mil det känns väldigt bedrövligt...

Varför har Prius slagit sig in bland de etablerade taxibilarna till att bli en av de vanligaste taxibilarna till och med här i Sverige om den nu verkligen skulle ha mycket problem när de stora taxibolagen själva påstår att Prius är "den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden" i totalkostnader kan man ju undra då dom har många bilar att jämföra? http://www.motormagasinet.se/kategorier/alla/import-6358/

Nä, om man seriöst försöker påstå att Prius kvalitét är dålig så ska man inte prata om andra modernare bilars kvalitét som i så fall är riktigt usel, och det är svårt att prata bort det med all oberoende statistik och fakta som faktiskt finns på området.

Ps. Både min Prius och min Mors Prius har snart gått "7-8000mil" två gånger om i dag per bil dessutom utan hjullagerbyten eller andra reparationer men vi kanske bara haft tur som de flesta andra Prius-ägare.

#24
2012-01-31 22:29

Tommys, Varför skulle man betala 170 000kr extra för en Ampera/Volt jämfört en vanlig ny Prius om man sen skulle köra den på bensin?
Det låter inte det minsta vettigt så givetvis kör man den väl mestadels på el i så fall för att hinna spara in några kronor av dessa 170 000kr.

#25
2012-01-31 22:44

Största felet i mina ögon med Prius är att den har en så ful inredning att jag bara stod ut att provsitta den i typ 1 minut. Förutom displayerna så känns allt som billig GM-design från 90-talet.

#26
2012-01-31 22:55

Jag tror de flesta känner igen Swennsons som flera andra psedonymer som figurerat här tidigare på denna sida. Bara det att han påstår sig flyttat från Stockholmsområdet till västkusten för att inte bli igenkänd. Vem minns inte surabaron,Aldrig mer Toyota,Kenneth af Hagelsrum,789,Kalas,storknut, mfl.

Gemensamt för alla var Toyota hat,desinformation om Toyota etc etc. Och det lyser igenom nu också. Bra är enligt honom etanol som ligger varmt om hjärtat,fyrhjulsdrift XC70. Och att han nu har Subaru som han också klagar på bara för att det är en japan och att han bytt till Volvo XC60,allting går igen samma mantra hela tiden. Kolla vad han skrivit tidigare allt stämmer till punkt och pricka. Och passar in på alla hans alter ego.

mvh Sherlock Holmes

#27
2012-02-01 06:27

Hanzzon "Varför skulle man betala 170 000kr extra för en Ampera/Volt jämfört en vanlig ny Prius om man sen skulle köra den på bensin?"

Ja det undrar jag med, du får fråga PREVIA som tog upp ämnet.

#28
2012-02-01 08:20

leifer jag jämför inte Prius mot 508 utan att jag inte har en bil som drar mkt bränsle, för vem gillar att tanka mkt när det är så höga bränslekostnader...
Försöker bara säga att nog kan jag ecodriving och behöver inte tanka så ofta.

Men ska man köpa en bränslesnål bil så skulle jag då absolut välja någon annan bil än en plastburk Prius.

#29
2012-02-01 09:13

Prius är inte mer plastburk än någon annan bil med plast i. ;o) Men man kan ju försöka intala sig det att man gjort rätt val,med mindre plast i.......

#30
2012-02-01 09:28

Men det är något med prius som gör interiören väldigt tråkig.... tycker det vibrerar och skramlar lite här och där.
Men men alla tycker ju olika

#31
2012-02-01 10:14

Vet ej vem swenssons är men han har rätt i en sak, trasiga hjullager på Prius är ganska vanligt.

#32
2012-02-01 10:41

Jag måste hålla med Peugeote-Pär när han skriver. "En Prius måste vara marknadens tråkigaste bil....
Säkert bra på många sätt men gud så plastig och tråkig, gillar man köra bil så tror jag inte man köper en Toyota Prius!!"
Jag tycker också att det tar tid att vänja mig vid dessa moderna bilar med modern inredning, man känner inte igen sig från nittotalets SAAB 9000 eller nuvarande Peugeot 508 som känns mycket mer Retrobil.
http://www.netcarshow.com/toyota/2012-prius_v/800x600/wallpaper_27.htm
Här Retro Peugeot.
http://www.flickr.com/photos/amcgore/5517965921/

#33
2012-02-01 17:06

Ett allvarligt problem med Prius som taxibil är att det finns folk, jag exempelvis som ogenerat går bak i taxikön för att få åka bättre!

#34
Granlund
2012-02-01 18:05

Jes
Har sett många göra tvärtom!

#35
2012-02-01 18:44

Det man reagerade över i testet var hur svagt rostskydd Prius har. 2 av 5.

#38
2012-02-01 20:08

leifer, jo men man utgår från det man får från fabrik, man kan även sätta på extraljus på en bil med sämre helljus.

#39
2012-02-02 19:44

Jag skriver samma fråga på fler trådar för att få svar nånstans:
Vet nån OM och VAR det eventuellt blir en träff för alla oss som skriver här? Jag skulle tyka att en bra plats skulle vara runt Örebro eller iaf Närke län eftesom ja tror att det ligger mittimellan där de flesta av oss bor. Att ha träffen i Stockholm vore väääldit obra eftersom då e det inte så många som orkar åka inte ens jag som ändå e rätt van vid mkt bilåkande. Jag föreslår Närkelän eller Dalarnaslän då de på nått vis ligger mittiellan Sveriges stora städer och Sveriges mitt. Tid skulle jag föreslå nån helg i samband med övrig ledighet tex Påsk, midsommar eller juni / juli månad vid semestern. Eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.