Bild
Nästa artikel
Opel Ampera är Årets Bil i Danmark

Opel Ampera är Årets Bil i Danmark

Nyheter

Opel Ampera vinner titeln Årets Bil 2012 i Danmark. Juryn prisar bilen för att den kombinerar det bästa från två världar.

Opels laddhybrid var en av 23 kandidater som tävlade om den danska utmärkelsen. Under tre dagar testades finalisterna på och intill racerbanan Jyllandsringen.

I juryn fanns 18 representanter från danska Motorjournalisternas klubb och när rösterna väl var räknade var vinnaren överlägsen.

Ampera placerade sig på förstaplatsen med 131 poäng, långt före tvåan BMW 1-serie (88) och trean Ford Focus (86). Mikkel Thomsager är ordförande för Motorjournalisternas klubb:

– Ampera vann titeln tack vare sin förmåga att kombinera det bästa från elbilar med en konventionell förbränningsmotor, säger han i en kommentar.

Opel Ampera är ungefär lika stor som en Volvo S40 och bygger på samma fordonsarkitektur som syskonmodellen Chevrolet Volt. Bilen drivs av en elmotor som ger en räckvidd mellan 40 och 80 kilometer. När laddningsindikatorn når botten startar en bensinmotor som förser elmotorn med ström.

Mikkel Thomsager betonar att det är ovanligt för juryn att prisa en bil som kostar 590 000 danska kronor, men att Opel Ampera ändå är en värdig vinnare eftersom den representerar framtidens teknik.

Diskutera: Vad tycker du om utmärkelsen?

Taggar: Nyheter, , Opel Ampera

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-14 09:56

Den har en front som bara en mor kan älska, annars är den väl ok.

#2
2011-10-14 10:27

Har vant mig och tycker det ser lte tufft ut på ett nytt sätt.
Med tanke på de kraftfulla belysningsvinklarna så ser själva grillen dock lite mjäkig ut.

#4
2011-10-14 19:14

jag kör opel, och har gillat vad dom har gjort designmässigt under 2000-talet. men detta var inte vackert. Oerhört mesig front, också någon honda civic akter :-/
Får verkligen hoppas att dom slopar "Bumerangstrålkastrna" i på kommande modeller! :-D

#5
2011-10-14 21:14

Opels uppfattning om lämpligt utseende kan i stället ses på Flextreme GT/E.

Designen är bara delvis Opel, GM krävde att designen skulle vara amerikansk av nationalistiska skäl.

Bakljus, bakre taklinje, dörrar är från den ursprungliga prototypen som Opel bara kunnat förfina men inte påverka i stort.
Chevrolet Volt Concept hade från början ett luftmotstånd på 0.43… innan GM bad Opel leda utvecklingsarbetet.

Fronten är det bästa på Ampera eftersom det sänker luftmotståndet från bottenusla 0.29 på Volt till en ”bra” siffra på 0.27,5 men eftersom Opel inte kunnat påverka hela bilens utformning så fick man ta fram en ganska extrem front för att lyckas sänka luftmotståndet.

Bilen på bilden ovan är inte en produktionsbil utan en gammal prototyp, den på bilden är mindre snygg än den riktiga bilen.
Den passar illa i vit färg, rött ser mycket bättre ut.

Men att kalla det här mesigt och tråkigt, är en åsikt som är väldigt svår att förstå???
Det finns ju ingenting på hela bilmarknaden som liknar detta och i dagens situation när alla påminner om minst något annat är det en bragd.

#7
2011-10-14 21:58

Ampera skulle designmässigt kunna vara en Honda. Ser ju ut som en större variant av Civic.

#8
2011-10-14 23:57

Många kommentarer om designen. Det jag funderar på är att detta är en bil som blir ouppnåelig för de flesta. Mycket högt inköpspris, och därtill stor risk för höga kostnader i samband med batteribyte. Vad är den förväntade batterilivslängden, och hur mycket kostar ett byte?

#9
2011-10-15 09:28

FÅNIG! En kopia av Volt bara!

#10
2011-10-15 10:55

Fånig kommentar. Alla vet att Ampera och Volt är samma bil.
Det intressanta är om detta är " framtidens bil" eller ej. Jag tror inte det, men det är den mest intressanta alternativet just nu. Många frågor runt batteri, inköpspris mm. Design kan man älta till döddagar, det har man sett även om andra bilmodeller och märken i denna spalt. Faktum kvarstår,med alla fel och brister så leder GM utvecklingen mot framtidens bil, i alla fall just nu.
Om jag hade råd skulle i alla fall jag köpa en!

#11
2011-10-15 13:28

Som jag redan gissat går Ampera/Volt hem hos journalisterna.
Även jag tycker designen känns väldigt mycket som en Honda designmässigt men det är inte det som är det viktiga på den här bilen, det är tekniken som kommer bli mycket spännande att se hur den fungerar i verkligheten, synd att priset verkar bli lite väl saftigt dyrt för de allra flesta men som företagsbil går den säkert hem bättre.

#12
2011-10-15 17:18

Håller helt med dig Hanzzon, men det är ju ändå den enda av de bilar som är med och tävlar om "Årets bil" som verkligen står för något nytt.
Sedan blir den givetvis aldrig någon "folkvagn" med det priset den har, men den kanske kan inspirera andra tillverkare att ta fram något liknande.

Om nu det här är rätt väg att gå?

#13
2011-10-16 13:00

Här en jämförelse mellan syskonbilen till Opel Ampera, Chevrolet Volt och Prius Plug-in.

http://www.motortrend.com/roadtests/alternative/1010_2011_chevrolet_volt_test/photo_43.html
Här OPEL Ampera.
http://www.motortrend.com/auto_shows/geneva/2011/1102_2012_opel_ampera/
Chevrolet Volt kräver högoktanig bensin, och man får nog vara försiktig när man kör då främre spoilern går så nära marken som bilderna på Opel Ampera visar.

#14
2011-10-16 14:43

Ja, det är ju ganska klart att Prius ligger i kölvattnet PREVIA. Eller vad vill du ha sagt med dessa länkar?

#15
2011-10-16 16:34

N-iklas skrev att bilen på bilden var en prototypbild, så bilderna på länken kan vara kul å se där Volt är röd vilket en del tycker passar bilen bättre än vitt. Sedan ser man i diagramet att Volt kan ta ut en större effekt vid olika hastigheter vilket gör bilen snabbare i starten än Priusen trotts en högre vikt på bilen. Bensinkostnaden höjs när Volten kräver högoktanig bensin, och snabbladdaren ingår inte i priset på Volten vilket gör att det tar elva timmar att ladda ett urladdat batteri för Chevrolet Volt om man inte köper laddaren.

#16
2011-10-16 17:14

Dumheter att hänga upp sig på att den skulle kräva högoktanig bensin.
Alla standardmotorer som är elekroniskt styrda (och det är alla nu för tiden) går att ställa in för standardbensin.
Gör man inte det är det ju bara att skvätta i några liter E85 så får man ju direkt högoktanigt bränsle.
Det gäller alla bilar!

#17
Granlund
2011-10-16 22:26

En riktig energislukare det där. 0,7 liter milen eller 2,5 kwh per mil, det passade bättre på 90-talet

#18
2011-10-17 18:04

Måste säga att fronten på bilen i PREVIA:s länk passar bättre än den på bilden här ovanför. Visst har den många Honda-drag - so what?
Förbannat intressant teknik om än för dyr. Än så länge. Det måste ju börja någonstans.

#19
2011-10-17 21:19

Som jämförelse är Opel Amperas tjänstevikt 1807 kg och Prius Plug-in väger 1551 kg eller 56 kg mer än den vanliga Priusen.
En film på Opeln.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jPzb_3IgB58
670 000 Danska kronor för Opel Ampera står det på den här Danska sidan.
http://www.opel-ampera.com/index.php/dan/home

#20
Granlund
2011-10-18 08:35

Previa:
Här är en annan video som visar en dag i en volt/ampera

http://www.youtube.com/watch?v=Nn__9hLJKAk&sns=em

:-)

#21
2011-10-18 11:11

Granlund
En dag i en Ampera, kanske en trevlig resa Luleå-Stockholm.
En dag i en Nissan, slut batteri i Skellefteå... :-))

#22
2011-10-18 16:17

Re: Granlund. Var det videon på Nissan LEAF du menade att visa i länken?
Rätt kul vinklad reklam för deras elbil, får man säga om Nissans reklam.

#23
2011-10-18 18:05

Bilen kostar, i danska pengar 590.000 kr för Danskarna .. som ju naturligtvis i vanliga fall tjänar sina pengar i samma valuta ... PREVIA
http://www.fdm.dk/nyheder/aarets-bil-er-en-hybrid

Som jämförelse kostar den billigaste V70 580000 och den dyraste 900000 .. i Danmark

#24
2011-10-19 19:03

"Opels elbil Ampera kommer til at koste 42.900 euro, når den kommer på gaden i Tyskland næste efterår. I danske kroner svarer det til ca. 325.000. Med danske afgifter bliver prisen i Danmark omkring 670.000 kr."
När dom skriver att 42.900 euro blir 325.000 danska kronor så tror man att dom håller sig till danska kronor i nästa mening där dom nämner 670.000 kr.
Skulle anses logiskt med danska kr när en dansk skriver på en dansk sida som vänder sig till danskar tycker jag. Annars kan det lika gärna vara norska kronor som menas i texten på den här sidan.
http://www.opel-ampera.com/index.php/dan/home

#25
2011-10-19 19:42

Jo bilarna är dyra i Danmark men jag blev förvånad över att Teslan inte var dyrare där,...trodde väl därför att även Amperan skulle vara billigare men den kanske skattas på ett annat vis?

#26
2011-10-21 17:23

I NR 15 (senaste) av VB har man ett tema om elbilar, där har man med några elbilar som går att köpa eller som i en framtid kommer ut på marknaden. En bil som kommer ut 2012 enligt Toyota har man inte med vilket är synd tycker jag men den kommer nog med i nästa numer av VB där dom stora tillverkarnas projekt skall redovisas.
Här på film med provkörningar.
http://www.youtube.com/watch?v=z91i1s52yGs
http://www.youtube.com/watch?v=ccQmHOeFfkw&feature=related

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.