Nästa artikel
Bilisternas dom: Hastigheten oviktig för trafiksäkerheten
Nyheter

Bilisternas dom: Hastigheten oviktig för trafiksäkerheten

Publicerad 25 november 2020
Trafikverkets undersökning avslöjar faktorerna som bilisterna tycker påverkar säkerheten mest. ”Det speglar det vi vet är en utmaning”, säger trafiksäkerhetsdirektören.

Trafikverket har precis avslöjat vilka vägar som får sänkta och höjda hastighetsgränser under de kommande månaderna. Totalt ska hastigeten sänkas längs 121 mil väg.

Trafikverket motiverar ändringarna med att många vägar fått mitträcke och då kan hastigheten ofta höjas. Sänkningarna görs ofta på vägar som saknar mittseparering för att minska antalet trafikolyckor.

”80 km/tim är den maximala hastighetsnivå där två personbilar av högsta säkerhetsstandard klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser”, uppger Trafikverket.

Men alla håller inte med om att hastigheten är viktigt för trafiksäkerheten. I själva verket är det bara 3 av 10 som håller med om det påståendet, visar Trafikverkets årliga enkät som gjorts sedan 1981 och där 6 700 personer deltog.

Läs också: Forskaren om att sänka hastigheten: Bilisterna måste visa hänsyn

Viktigare bland ovana bilister

Personer som aldrig kör bil ser hastighetsgränserna som viktigare beteende än personer som kör bil varje dag. Äldre personer klassar hastigheten som viktigare för trafiksäkerheten än yngre.

– Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Ju högre hastighet du har om du krockar desto allvarligare konsekvenser, helt enkelt, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, och fortsätter:

– Resultaten speglar det vi vet är en utmaning, nämligen att det är svårt att känna om en fartnivå är farlig eller inte.

Att inte köra rattfull klassar hela 88 procent som den viktigaste faktorn för trafiksäkerheten. Därefter följer att inte använda mobiltelefonen under körning samt att använda bilbälte.

Att använda cykelhjälm, att inte köra trött och att hålla avståndet till bilen framför klassar deltagarna totalt sett som minst viktigt för trafiksäkerheten.

Läs också: Klart: Hastigheten höjs eller sänks längs 135 mil väg

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-25 14:13
Styggavargen

Hur funkar det idag?, varannan kör för fort och nästan alla tänjer på reglerna. Man håller inga avstånd, använder inte blinkers, man kör trött/full eller påverkad av sociala medier. Varför stoppa vid rödljus och stopp-plikt? Det blir köbildning direkt... man vill bara skrika rakt ut "låt mig slippa se dig". Folk försöker "impa" genom att köra farligt.. man trycker upp sin fula SUV i bakluckan på framförvarande bil och tror man är mallig. Vi borde ha fler civilpoliser därute som plockar lapparna för att folk inte kör som man skall på våra gemensamma vägar. Man visar likgiltighet inför andras liv.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-25 14:25
johnkommentar

Det visar bara hur få som förstår effekten av att rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-25 14:58
LC4ever

Det är inte hastigheten som är farlig, det är stoppet!
Det är inte det minsta farligt att köra i 400km/h, det är många som har bevisat.
Men att få ett hastigt stopp, det dödar.
MEN! Om någon kör bil utan körkort, i en bil med körförbud, alkoholpåverkad, rattsurfande i 80km/h, så är det OK???
Det är väl mer troligt att denna person kommer att vara inblandad i en olycka än den som kör en ny bil, fullt koncentrerad på trafiken i 100km/h.
Få bort allt annat dumt beteende i trafiken, då kommer olyckorna och dödstalen gå ner.
Men tyvärr har ju polisen gett upp, fritt fram att köra som man vill, förutom förbi en kamera.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-25 15:03
N-iklas

Ett säkert sätt att köra är att ständigt anpassa sig till den situation och de förhållanden som råder i varje specifikt ögonblick, så aktiva och koncentrerade förare med en så högt uppdriven förmåga att se och lägga märket till saker och baserat på denna information kunna förutse möjliga scenarier och agera därefter, förefaller vara extremt begränsat och andelen förefaller också var i sjunkande volym med tanke på den ständigt stigande populariteten för automatiska hjälpmedel i bilarna så att föraren slipper engagera sig i körandet.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-25 15:05
hultarn

Exakt! Som de säger i utriket:
"It's not the fart that kills, it's the smell"

Allvarligt talat; så visst ger större fart mer krafter, det är ingen tvekan om.
Men, när folk svarat på enkäten är det nog inte så de tänkt. Snarare är det nog mer fokus på om fartgränserna känns relevanta.
- Att höja från 80 till 90 på en bred tom väg, är det farligare än att möta en rattfyllerist?
Som man frågar får man svar...

#6 • Uppdaterat: 2020-11-25 16:12
bgl

Om nu det är hastigheten som dödar borde Trafikverket se till att alla i Sverige flyttar till Treriksröset eller ännu hellre till Nord- eller Sydpolen. Vid polerna är farten noll samtidigt som den vid ekvatorn är 1700km/h relativt jordens centrum!

#7 • Uppdaterat: 2020-11-25 17:04
1

För hög fart vid uppkörning = Inget körkort.
Kör då rätt även i fortsättningen eller lämna in körkortet.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-25 17:19
Lawett

I USA fick jag en "ticket" för att jag körde aggressivt dvs bytte fil ett par ggr. En MC-polis uppfattning räckte för att ge mig böter på 20 $. Han skulle ha dragit in miljoner på Essingeleden.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-25 17:19
Lawett

I USA fick jag en "ticket" för att jag körde aggressivt dvs bytte fil ett par ggr. En MC-polis uppfattning räckte för att ge mig böter på 20 $. Han skulle ha dragit in miljoner på Essingeleden.

#a • Uppdaterat: 2020-11-25 17:56
Carl Trefalt

Men det går aldrig att komma ner till en nollvision, hur mycket än hastigheten än sänks.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.