Bild
Nästa artikel
Forskaren om att sänka hastigheten: Bilisterna måste visa hänsyn

Forskaren om att sänka hastigheten: Bilisterna måste visa hänsyn

Nyheter

"Det spelar ingen roll hur fin bil du har – du kan inte köra som du vill utan måste ta hänsyn till andra", säger trafikforskaren.

Under måndagen kom ett utspel från 22 hälso- och trafikexperter om att den så kallade bashastigheten i svenska tätorter bör sänkas till 30 km/h. 

– Vi anser att det är både etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att sänka svensk bashastighet till åtminstone 30 km/h. Men om Nollvisionen ska tas på allvar vore nog 20 km/h, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, det mest rimliga, skrev experterna i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Det skulle minska olycksrisken rejält jämfört med om dagens bashastighet på 40 km/h ligger kvar, enligt Sonja Forward, som är forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och ordförande i Fotgängarnas förening.

– Om vi tar en sträcka på en mil som exempel är tidsvinsten bara fem minuter om man sänker från 40 km/h till 30, och då tar man inte ens hänsyn till rödljus och så vidare. Man kan fråga sig om några minuters tidsvinst är viktigare än att man får en bättre och säkrare stadsmiljö, säger hon till Vi Bilägare, och fortsätter:

– Det spelar ingen roll hur fin bil du har, du kan inte köra som du vill utan måste ta hänsyn till andra.

En av de viktigaste vinsterna med att sänka hastigheten tycker hon är att trafiken flyter på bättre.

– Jag kan själv tycka att det blir väldigt ryckigt som det är idag när vissa sträckor har 40 km/h och andra 30. Då måste man hela tiden ha koll på hastighetsgränsen. Varför inte bara ha en gräns och därmed få bättre flyt i körningen?


"Räcker inte med en ny skylt"

Men det går inte bara att sänka hastigheten från en dag till en annan utan att göra några andra förändringar. Enligt Sonja Forward måste lägre hastighetsgränser kommuncieras till bilisterna med en informationskampanj, och det behövs andra åtgärder för att inte sänkningen ska uppfattas som onödig av bilisterna.

– Är det en stor och bred väg som tidigare var 80 km/h är det fel att tro att det räcker med en ny skylt för att få ned hastigheten till 60 km/h.

Redan i dag är hastighetsgränsen ofta 30 km/h utanför skolor. Men det hindrar inte många bilister från att ändå köra för fort – och många av dem är själva föräldrar.

– Mätningar som NTF gjort visar att det faktiskt även är föräldrar som kör för fort utanför skolor. För en del är det ett vanebeteende som de sällan reflekterar över. Vi behöver få dem att ifrågasätta sitt eget beteende så de förstår vad det kan leda till. Är det värt det? Knappast, säger Sonja Forward.

Hon tycker vi har mycket att vinna på att ta det lugnare i trafiken.

– Jag tycker själv det är skönt att köra med mer framförhållning, det blir lugnare än att jaga omkring på vägarna. Hastighet är inte något livselixir. Med lägre hastighet får vi en bättre stadsmiljö, man kan röra sig och umgås, och det vill även många bilister ha – de är ju också fotgängare ibland. Vi ska se det som något positivt istället för något negativt.

"Vi har för få poliser"

Att sänka hastigheten är dock en sak, men att se till att den nya hastighetsgränsen efterlevs är en helt annan, enligt organisationen M Sverige (tidigare Motormännen).

– Det är klart att vi gillar förslag som realistiskt förbättrar trafiksäkerheten. Men vi måste också titta på hur de här förslagen efterlevs, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.

– Hastigheten är 30 km/h utanför de flesta skolor redan i dag men ändå kör majoriteten av bilisterna för fort. Vi har för få poliser och inga trafiksäkerhetskameror i tätorterna. Det är ingen idé att införa nya lagar om ingen lever upp till dem, eller om man inte kan kontrollera att de följs.

– Vi tycker inte heller att det får vara för knöligt att ta sig till jobbet eller skolan, oavsett hur man tar sig fram, säger hon.

Ingen ursäkt för sämre vägunderhåll

Vissa har tolkat det här utspelet som en ursäkt för att inte underhålla vägarna utan att istället bara sänka hastigheten för att minska olycksrisken. Men så får det inte bli, enligt Martin Prieto Beaulieu på organisationen Gröna Bilister.

– Detta ska inte innebära att underhållet av vägarna ska vara sämre. Ett potthåll är farlig för alla trafikanter. Syftet med förslaget är att minska olyckor och med lägre hastighet får vi dessutom lägre utsläpp av klimat och hälsofarliga utsläpp. 

Hur ställer man den längre restiden mot att man kan undvika olyckor?

– Restiden minskar marginellt i jämförelse med en bilolyckas utgång, risken ökar markant med hastigheten. Är man oroad över restiden är det bättre att titta närmare på hur vi får trafiken att flytta på genom att till exempel separera trafiksätten eller andra typer färdmedel, säger Martin Prieto Beaulieu.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-18 12:18

I Sverige är man så besatt av att framställa sig själva som så duktiga och leka föredömme.

Vi ska eliminera och förebygga alla faror då folket själv inte kan ta han om sig själva.
Sen växer folk upp och har en helt skev världsuppfattning.

#3
2020-02-18 12:45

Vad är poängen när merparten av trafikanterna redan idag kör för fort? Risken att fastna i en hastighetskontroll är ju extrem liten, och folk kör därefter. Är som den nya mobillagen rena skämtet ingen följer den! Satsa på fler trafikpoliser ist..

#4
2020-02-18 13:06

Stress i vardagen tror jag ligger bakom mycket. Folk orkar inte hålla avståndet och "mer eller mindre" jagar framförvarande bil. Min granne körde om mig några kilometer innan byn, men vi kom hem i princip samtidigt. Vad var vitsen att köra om när bilen framför håller aktuell hastighet på vägsträckan!?

#5
2020-02-18 13:27

varför måste det alltid gå så fort hela tiden? har verkligen alla bråttom jämt?

#6
2020-02-18 15:35

Exakt thulo ! Man har i realiteten inte bråttom men man inbillar sig det - och att man tjänar en massa tid på att köra om några bilar. Sen visar det sig att tidsvinsten är minimal.

#7
2020-02-18 16:02

Detta med sänkningar hela tiden, när ska det ta slut? När alla bilar står stilla för att hastigheten sänkts till Noll!?

Att många kör i alla fall lite för fort är för att man inte så lätt respekterar hastighetssänkningar när det inte kan motiveras på ett sätt som accepteras, men oftast får ju bilisten ingen information alls om man inte själv aktivt söker efter den.

Stora breda fina vägar som haft 70 skulle få ändrad hastighet, själv trodde jag det skulle bli en höjning till 80 för att vägen är så säker och fin, men istället sänker dom till 60! De flesta fortsätter köra i 70 och vissa snabbare.

50 i stan som blev 40 mest överallt. Majoriteten kör bortåt 50 i alla fall, för så har det fungerat hela deras liv. Skillnaden är att vägarna har blivit säkrare sedan dess. Hur kan man motivera en sänkning med bättre och säkrare vägar?

30-skyltar däremot i skolområden har jag full respekt för. De är väldigt viktiga och ska fortsätta vara 30. Vissa har tilläggsskylt "vardagar 07-17", men andra har det inte trots att man borde få köra 40 eller 50 kl 10 på kvällen på en söndag. Man undrar varför.

#8
2020-02-18 16:07

Om inte folk begriper den första sänkningen måste man ju sänka en gång till så att hastighet + 29 km/h sköter sänkningen. Det är bara att tacka alla som kör för fort om en väg får sänkt fart.

#9
2020-02-18 17:36

#2: Jag visste inte om att det finns en Fotgängarnas förening. Funderar nu på att bli medlem i den också.

#10
2020-02-18 17:41

20 km/ h är bäst utanför skola.

#11
2020-02-18 17:44

Att sänka till 30 km/h på vägar där det inte utgör något problem att köra i 40 km/h eller t.o.m. 50 km/h skapar bara irritation och farligare bilister.

#12
2020-02-18 18:08

"Det spelar ingen roll hur fin bil du har – du kan inte köra som du vill utan måste ta hänsyn till andra".
Den kommentaren gör att jag förpassar forskarens utlåtanden till papperskorgen direkt.
Eftersom hans fokus enbart verkar ligga på att han stör sig på "fina bilar som uppenbarligen kör fort".
Hänsyn i trafiken är så mycket mer. Du ska ha fungerande lampor, du ska köra nykter, du ska inte köra trött.
Du ska lasta ordentligt. Du ska inte köra släp som ett rövhål. Du ska inte ockupera filer. Du ska flytta dig för andra.

OCH givetvis, du ska inte köra för fort."

Har man en sån kommentar i sitt utlåtande så blir det till papperskorgen med resten.

#13
2020-02-18 18:17

Det är synd att dagens bilar är så himla bekväma, går att köra för fort mycket enkelt, går tyst, alla har nästan 190hk som std(i alla fall förmånsbilar). Har en räcka säkerhetsutrustningar som räddar liv(oftast förare och passagerare, inte omgivning). Vem kan hålla hastighetsbegränsningar i sådana bilar. Vad kan man begära.
Bygg sämre bilar, som inte har 190hk, låter som f--n, det är en plåga att köra för fort m.m Då kanske vi kan uppnå något, men inte annars.

#14
2020-02-18 18:28

Tja, så kan man också se till att vi får självkörande bilar lite snabbare.........sänk hastigheten till 20-30 km/tim, kan det bli enklare;)

#15
2020-02-18 18:52

Så ”svenskt” Fru/fröken Sonja Forward! Så Svensson och så okunnigt ( är forward ett skämt i detta bakåtsträvande?)! Sätt alla gångtrafikanter och cyklister på kurs i trafikvett, så halverar du dödstalet till hälften i Sverige. Så länge kunskap inte är prio hos trafikanter kan ni hälsa hem..
Behöver vi mera övervakning (poliser) och fler ”potthål”, så har inte kunskapen funnits där. Så UTBILDA barn, cyklister och gångtrafikanter att bilar är hårda och kör på vägar - där barn, cyklister och gångtrafikanter inte ska befinna dig om de inte kan reglerna..

#16
1
2020-02-18 18:58

Bra artikel faktiskt. Så bra formulerat, och de som inte förstår att en ska köra som en ska och visa hänsyn ska inte ha något körkort och inte köra i trafiken, vissa här i forumet tillhör denna tragiska skara.

#17
2020-02-18 19:21

Ehm, jag tolkar forskarna som att de vill att bilisterna ska köra lugnt för annars stämmer inte deras prognoser... ;-)

Sedan tycker jag det är otroligt korkat att uttala sig om att det inte är några tidsvinster att prata om. Räkna istället på ett år...

Jag tycker för övrigt att de bilister som kör 5-20 km/h långsammare på 50/70-väg ska ta hänsyn till oss som vill ligga i 50/70.

#18
2020-02-18 19:19

Inget nytt under solen! Har alltid visat hänsyn och respekt i trafiken, låter skrytsamt men fakta, har tack och lov, inte varit inblandad i någon olyckshändelse trots några årtionden i trafiken, med åtskilliga mil per år! (kolliderat med älg en gång, utan större personskador).

#19
2020-02-18 20:29

Håller med 1 men att bara vissa tillhör denna skara är nog en underdrift.

#20
2020-02-18 21:01

Personligen är jag mer rädd för cyklister än för bilister. Tycker cyklisterna helt tappat trafikvettet, far fram som dårar i stan, cyklar mot rött, cyklar på trottoarer etc. De flesta bilister kör ändå hyfsat, även om det givetvis finns rötägg som kör mot rött och galet fort.

#21
2020-02-18 22:13

30 eller tom 20km/h ger inte lägre utsläpp. Förbrukningen per mil ökar för de flesta bilar. Samtidigt får delar av avgasreningen, främst partikelfilter svårt att nå den temperatur som krävs för full funktion.
Vad ska i så fall hända med de långsamtgående fordon som inte har krav på hastighetsmätare ?

#22
2020-02-18 23:01

Det verkar som om störst går först! Cyklister verkar inte ha någon koll överhuvudtaget! Hänsyn..... vad är det gör något i dagens läge!
” Alla tänker på sig!! Det är bara jag som tänker på mig”!

#23
2020-02-19 09:07

Många av dagens bilar är onödigt starka.
Vad ska man med all effekt till ?
För att inte nämna vikterna på dagens bilar...

#24
2020-02-19 10:53

Irvor, för svaga motorer som många modeller allt som oftast har som instegsmodeller blir rent av livsfarliga då du skall göra en omkörning, vissa klarar inte ens av att accelerera upp till gällande hastighetsbegränsningens med dagens påfarter, vilket i sig är en trafiksäkerhetssynpunkt. Allt som oftast drar även den större motorerna mindre bränsle än de mindre i verklig körning. Kolla bara nuvarande modell av XC90 med D4 eller D5 motor, där den senare ger acceptabel prestanda kontra förbrukning medans D4:an knapp får skenade förbrukning i hastigheter över 80km/h. Undantaget har väl varit Skodas Greenline-modeller som haft normal utväxling till högsta växeln som är en ren överväxel.

#25
2020-02-19 20:22

Du skall nog inte jämföra en Skoda med en nästan dubbelt så tung Volvo. Skoda drar oftast lite bränsle för de är lätta och ingen SUV karosseri. Tunga bilar (typ 2 ton) måste ha betydligt starkare motorer. Det kostar på att dra tunga lass...

#26
2020-02-20 12:26

Uttalande från "22 hälso- och trafikexperter", läs icke bilägare eller miljöpartister eller vänsterpartister som bor nånstans där bilar inte behövs. Bilägandet motarbetas å det grövsta av de bestämmande och uppfinningsrikedomen att ta ut nya skatter verkar aldrig ta slut. Vi har nyss fått en hastighetssänkning på de flesta gator och vägar, nu räcker det! Inte många kommer att respektera ytterligare sänkningar. Satsa i stället på fler trafikpoliser som syns i trafiken och bygg bort farliga väg- och gatuavsnitt.

#27
2020-02-20 14:18

Varför togs mitt inlägg bort - det som hade typ 15 "Gasa"? Får man inte uttrycka kritik mot förlästa experter? Eller får man inte ifrågasätta Sonja Forward? Jag googlade lite på henne och hon är inte nådig i sin kritik mot bilar och bilister - ja, till och med övningskörning och uppkörning stör hon sig på.

#28
2020-11-10 23:03

Med alla bil- och bränsleskatter som vi betalt under alla år så borde alla E-vägar vara Motorvägar och då kan vi tala om Trafiksäkerhet !!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.