Bild
Nästa artikel
Allt fler yrkesförare kör för fort: ”En sorglig utveckling”

Allt fler yrkesförare kör för fort: ”En sorglig utveckling”

Nyheter

I hela 7 av 10 mätningar kör yrkesförarna för fort – och en yrkeskategori är överlägset värst.

Förare som kör bil eller lastbil i jobbet står kör ofta för fort. Det visar ny statistik från Folksam, som för tredje året i rad mätt hastigheten bland yrkesförare.

I årets upplaga av undersökningen visar det sig att andelen chaufförer som kör för fort ökat kraftigt. En av fyra yrkesförare kör över 10 km/tim för fort och totalt har förarna kört för fort i 71 procent av Folksams mätningar. Det är en ökning med tio procentenheter jämfört med för bara ett år sedan.

– Det är en sorglig utveckling. Istället för att yrkeschaufförer i högre grad följer hastighetsföreskrifterna går trenden åt motsatt håll, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Taxiförarna värst

Allra värst i undersökningen är taxiförarna som kör för fort i hela åtta av tio fall. Även yrkesförare som kör färdtjänst, budtransporter eller logistikfordon kör för fort i åtta av tio mätningar.

I snitt kör yrkesförarna 8,6 km/tim för fort vilket är en liten ökning jämfört med 2019. Tidigare år har 30- och 40-begränsade vägar varit de vägar som flest yrkesförare kört för fort på. Nu ligger dock 60-vägarna sämst till. Där kör nästan nio av tio fordon för fort.

Ökad dödsrisk

Genomgången visar att de grova överträdelserna ökat på alla typer av vägar och vid alla hastighetsbegränsningar. Företag som är certifierade enligt ISO 39001 – en certifiering som har med vägtrafiksäkerhet att göra – kör dessutom för fort i nästan hälften av fallen.

– Vi vet att risken att dö ökar både för den som kör bilen och för oskyddade trafikanter med varje km/tim man kör för fort. Om man exempelvis kör 51 km/h i stället för 50 km/h ökar dödsrisken med 5–10 procent för föraren vid kollision mot ett annat fordon, säger Anders Kullgren.

Överträdelser per år 2020
2018 58%
2019 61%
2020 71%
Överträdelser per väg 2020
30-väg 80%
40-väg 85%
50-väg 67%
60-väg 88%
70-väg 60%
80-väg 61%
Överträdelser per bransch 2020
Bud, transport, logistik 76%
Buss 52%
Bygg och anläggning 68%
Färdtjänst 76%
Livsmedel 70%
Taxi 80%
Återvinning 68%
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Hackenbush
2020-06-22 15:43

Farligt att få dessa 50-tonare ända upp i baken. Det blir ju en säker död om man måste tvärnita

#2
bgl
2020-06-22 16:34

Bland det värsta är på de nyinförda 80km-vägarna. R68 mellan Lindesberg och Riddarhyttan är så otäck att köra för de allt färre som håller laglig fart att snart ingen vågar göra det!

#3
Larsan
2020-06-22 17:01

Eller är det fel på hastighetsgränserna, de flesta, (folkviljan) kör ju fortare än skyltningen. Kanske 80 inte var den bästa idén.
(Ej yrkeschaufför).

#4
Carl Trefalt
2020-06-22 17:25

Där försvann den moralen, i trafikvett.

#5
Bilräven
2020-06-22 17:36

Så länge trafikregler och hastighetsbegränsningar sätts så att de sämsta förarna ska klara livet, så kommer det att gå sakta... Men med bättre förarutbildning och trafikvett i skolan hade Sverige säkert sparat många liv, även med ”snabbare” trafik - men det är inte intressant för de styrande..

#6
glimma-48
2020-06-22 17:39

Yrkesförarna har nog allt mindre tid att utföra arbetet. Lönsamhet går hästlängder före trafiksäkerhet. Jag har jobbat som lastbilschaufför och busschaufför i ca 43 år, 1970-2013, och såg hela tiden hur arbetsgivaren försökte slimma tidtabellen. Man räknade helt enkelt med att allt skulle flyta som smällt smör men inte sällan blev det snarare som "Karlssons Klister". Det finns hur många skäl som helst att planera för att det ska hända "oförutsedda saker". Kanske har man last på släpet och sen kan man inte komma till mottagaren utan att lasta om till bilen efter att bilen blivit tom. Som busschaufför var det gått om tid vid linjekörning de första åren, men sedan upptäckte trafikföretaget att vi ibland hade tid till en kopp kaffe varför tidtabellen slimmades så inte ens toabesöket hanns med om tidtabellen skulle hållas. Andra gånger så sinkades man av en trafikolycka eller helt enkelt av långsamgående trafik och inte sällan hände detta under rusningstrafik. Hur ska man få alla förare att hålla hastigheten även om detta innebär att mottagaren av godset inte får detta denna dag eller resenären inte hinner till nästa buss eller tåg?

#7
Tjalle
2020-06-22 18:10

Spur of the moment: detta är inte genomtänkt och alla säkerhetsivrare, kommer att "döda" det, men tänk om:
- yrkestrafiken skulle få köra 10 km/tim fortare under vissa tider - med lägre trafikintensitet - ex 8-12 och 13-16?
Man skulle kunna begränsa det till distribution - inte "långtrad".

Det finns ju tider med ännu lägre intensitet, men det är under dagen, som distributionen i städer sker.

#8
Svenne60
2020-06-22 18:21

Eller höj hastighetsgränserna så att de liknar något vettigt som passar dagens moderna bilar och vägar, klart att alla kör lite för fort när tillfälle finns i stället för att följa på sina håll idiotiskt låga hastighetsgränser.Men det är väl ett 4% parti som styr med politiker som knappt ens har körkort men gratis flyg och taxi, och ingen vågar säga emot, typiskt svenskt

#9
John2008
2020-06-22 20:07

Helt klart trafikfarligast med tanke på sin storlek och hur man kör är de tunga lastbilarna. Har fått dem mycket nära bakom bilen flera gånger, trots att jag håller rätt och jämn hastighet.

Mitt förslag är att spärra alla lastbilar som kör med släp till 80 km/tim. (ändå max. tillåten hastighet för dem) för förutom ökad trafiksäkerhet, skulle de totala utsläppen minska rejält liksom åkeriernas utgifter för drivmedel (vilket man inte alltid själva inser).

#10
Elbilisten
2020-06-22 20:19

Provision eller ackordslön för taxiförare är normalt. Kör lagligt och bli straffad med lägre lön. Varför fortsätter vi med persontransporter med detta system? I upphandlingar av skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor kan man skriva in ett förbud mot ackordslön. Gör det.

#11
stonebreaker
2020-06-22 21:40

Vad gör transportstyrelsen ... ingenting, inga förslag eller ideer, dom förtjänar ej att existera!

#12
Saabium
2020-06-23 08:32

Inte konstigt, då trafikpolisen väl i princip är avvecklad? Mitt förslag är att skapa en separat polisorganisation som enbart sysslar med trafikövervakning.

#13
V70Silver
2020-06-23 13:49

Dessa hastighetssänkningar har lite med nämnda 4-procents parti att göra.
Nollvisionen är beslutad i Riksdagen och vad jag vet så är alla partier eniga om denna. Vad som hindrar TRV att förbättra trafiksäkerheten utan att sänka hastigheten är brist på pengar. Både denna Regering och tidigare Regeringar har satsat för lite på infrastruktur i allmänhet och vägar i synnerhet. Det innebär att pengar saknas för att bygga om vägar till mötesfria 2+1 eller rena motorvägar.

Vad man annars skulle kunna göra för att nå nollvisionens etappmål utan att sänka hastigheten eller satsa stora summor på vägbyggen är att förbjuda t.ex. fyrhjulingar, motorcyklar och mopeder. Ja man kan kalla dessa fordon för skadeorsaker då det handlar om en extrem överrepresentation av döda och allvarligt skadade.

#14
Svenne60
2020-06-23 16:16

V70 Silver, Sorry du har helt fel om motorcyklar, inget trafiklag visar på liknande enormt positiva utveckling när det gäller att minska olyckor. Ingen annan gör i närheten med lika mycket för trafiksäkerheten som organisationen Sveriges Motorcyklister. Och som alltid motarbetad av politiker och myndigheter som trafikverket i sitt trafiksäkerhetsarbete. Läs på via https://www.svmc.se/
De som dör på MC är påverkade, utan körkort, kör på stulna /lånade motorcyklar mm. De är inte riktiga motorcyklister.

#15
thulo
2020-06-23 17:47

att köra taxi måste vara starkt stessande..

#16
Styggavargen
2020-06-23 18:00

Idag går det inte att hålla skyltad hastighet på vägarna. Du blir stoppkloss som alla irriterar sig på. Avstånden hålls inte heller. Jag undviker numera rusningstrafik och vägar jag vet har mycket trafik, kör hellre andra vägar med mindre trafik och jag bryr mig inte om det tar mig 5 minuter längre tid att komma till destinationen.

#17
John2008
2020-06-23 23:07

Vargen: "Idag går det inte att hålla skyltad hastighet på vägarna. Du blir stoppkloss som alla irriterar sig på. Avstånden hålls inte heller.."

Jag håller med och vet själv hur det är att vara både farthållare och bromskloss. Problemet är att gasar du på för att skapa en lucka, är hela kön ikapp dig igen efter en mycket kort stund. Folk verkar ofta inte veta vad varken farthållare eller hastighetsskyltar är för något eller så bryr man sig helt enkelt inte.

#18
Svenne60
2020-06-24 11:07

Styggavargen och John2008; helt naturligt är det så, eftersom hastighetsgränserna är för lågt satta av endast politiska skäl

#19
John2008
2020-06-24 18:18

Svenne, det handlar inte bara om generellt minskade utsläpp genom lägre hastigheter, utan även om att antalet döda och skadade i trafiken ska minska.


https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2020-01/223-person... står bl a följande:

"Rätt hastighet är en förutsättning för att minska antalet dödade och skadade i trafiken. 55 procent av alla trafikanter kör för fort. Hastigheten är ofta en avgörande faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Mer än hundra liv kan sparas om alla håller hastigheten."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.