Bild
Nästa artikel
Så många lastbilsförare struntar i hastighetsgränsen

Så många lastbilsförare struntar i hastighetsgränsen

Nyheter

Rekordnoteringen blev 22 km/tim för fort på motorvägen utanför Västerås.

Just nu håller Trafikverket på att skylta om över 100 mil väg för att sänka hastighetsgränserna. Målet är att minska antalet personer som omkommer i trafikolyckor.

Men många förare har svårt att hålla hastighetsgränsen redan i dag – och det är inte bara personbilsförare som kör för fort.

När riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) mätte hastigheten på 4 437 tunga fordon – lastbilar och bussar – visade det sig att drygt hälften av alla lastbilar med släp körde för fort. Rekordnoteringen blev en tung lastbil med släp som körde 112 km/tim på E18 i Västerås.

Allra bäst att hålla hastigheten var bussarna där bara en av 262 uppmätta fordon körde för fort. Bland lastbilar körde drygt fem procent för fort och bland lastbilar med släp körde 49 procent för fort.

– Alla skulle tjäna på att yrkestrafiken följer hastighetsgränserna. Miljöpåverkan blir mindre, bränsleförbrukningen lägre, slitaget på däck och bromsar minskar, trafikrytmen blir lugnare och då blir också trafiksäkerheten bättre, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.

Läs också: Klart: Hastigheten höjs eller sänks längs 135 mil väg

Tunga lastbilar får köra högst 90 km/tim på motorväg eller motortrafikled och 80 km/tim på andra vägar eller om lastbilen har släp. Bussar som väger över 3,5 ton får köra högst 100 km/tim om samtliga som färdas i bussen över tre år har tillgång till plats med bilbälte, annars är gränsen 90 km/tim.


Undersökningen gjordes av M Sveriges vägombud under perioden juni till september på 28 platser runt om i landet.

När försäkringsbolaget Folksam tidigare i år kontrollerade hastigheten bland yrkesförare visade det sig att hela 7 av 10 förare körde för fort. Det är en ökning med tio procentenheter jämfört med för bara ett år sedan.

Läs också: Allt fler yrkesförare kör för fort: ”En sorglig utveckling”

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-11-19 10:14

Föga förvånande, finns inget värre på vägarna än lastbilarna. Att de i många fall dessutom är överlastade gör ju inget bättre.

#2
2020-11-19 10:26

Vanligt med lastbilar som kör om andra lastbilar på motorväg, även vanligt med lastbilar som inte slår av farthållaren när det blir 70 utan de kör på i 100...

#3
2020-11-19 10:51

Ett föga observerat problem(hitttills) på vägar som sänks från 90 km/h till 80.
R68 från Lindesberg mot Riddarhyttan har blivit en mardröm att köra för personbilar som försöker vara lagliga.
Lastbilarna lägger sig max 10 meter bakom. Man ser bara delar av grillen i backspegeln, allt med syftet att pressa upp farten eller tvinga personbilsföraren att svänga åt sidan!

#4
2020-11-19 11:01

Ja, tyvärr börjar alltför många lastbilsförare att bli "vägens busar" och de hastigheter som mätts upp utanför Västerås förvånar mig inte - kör dagligen på de vägarna och hastigheten är väldigt uppdriven bland många lastbilar - likaså omkörningar av varandra.

#5
2020-11-19 11:09

Långtradare från olika firmor som tävlar mot varandra är inte helt ovanligt, det blir fruktansvärt långa sträckor vid omkörningar. Och ingen av dom ger sig, det är en stor prestigeförlust att bli omkörd av en konkurrent verkar det som.

#6
2020-11-19 11:16

"Bussar som väger över 3,5 ton får köra högst 90 km/tim."
Nej, de får väl köra 100 på motorväg eller motortrafikled?

#7
2020-11-19 11:16

I grunden handlar detta tror jag om att de har för korta tider på sig att leverera, de hinner inte med ordentliga pauser etc och då blir det så att de gasar på för att hinna. Villkoren för lastbilsförarna bör ses över. Är nog rätt bra i Sverige, men med åkerier utanför Sverige kan det vara lite sisådär med när det gäller arbetsvillkoren.

#8
2020-11-19 11:28

Konkurrensen är jättetuff i åkeribranchen, bra men det ska ske på lika villkor. Många förare har så tuffa körtider att de stressas att köra för fort. Myndigheterna måste kontrollera branchen bättre och försöka rensa bort oseriösa.

#9
2020-11-19 12:45

Detta var ett "omöjligt problem" förr och detta kommer man att diskutera precis lika mycket om 50 år. Jag jobbade i åkeribranschen 1970-1985 och i bussbranschen 1985- 2013 och kan bara konstatera. INGET NYTT. Vi var utsatta för precis samma problem då som nu, d.v.s. vi var ofta sena och arbetsgivarna jagade oss. Att det hänt en olycka som sinkade eller att det var glashalt på vägarna, att man inte kunde komma fram på vägen p.g.a lågt hängande grova grenar osv, gjorde arbetsuppgiften omöjlig och arbetsgivaren krävde att vi skulle bryta mot arbetstidsreglerna för att ta igen förlorad tid. Hur löser man detta? Arbetsschemat bygger på att allt flyter friktionsfritt vilket det bara gör i den hyllade teorin.

#10
1
2020-11-19 12:51

Om alla förare kör rätt och struntar i ev. för hårt ställda krav så ordnar det sig.

#11
2020-11-19 13:04

1: Detta provade jag en gång på 70-talet. Jag körde under en period betongbil och det stod en betongpumpbil och väntade på betongen. När jag kört halvvägs förbjöd arbetstidslagen mej att fortsätta ytterligare en halvtimme och jag drog därför i handbromsen och tog min lagstadgade 30-minuters rast. Detta ledde dels till att betongen brände och dels till att betongpumpen, som väntade, kostade ytterligare "multom" för byggföretaget. Jag för min del hade kört min sista betongtransport och fick gå tillbaka till styckegods.

#12
2020-11-19 13:10

Det är arbetsgivarens ansvar att göra scheman och transportplanering med marginal som tar höjd för oförutsedda händelser - väder och vind, trafikolyckor eller andra trafiksituationer som kan försena. Förare ska intre behöva straffas för att de på grund av olika omständigheter blir sena och måste köra för fort för att få bannor. Det är inte förarna som är det egentliga problemet, utan arbetsgivarnas orimliga krav.

#13
2020-11-19 13:12

1
Lever ju i den bästa av världar.

Verklighetsfrånvarande världen!
VP(k) MP.

#14
2020-11-19 13:45

Vill inte på något sätt försvara beteendet men det finns flera saker om kan förklara och ligga bakom detta som en privatbilist inte känner till. Främst är kör- och vilotidsreglerna mycket rigida och komplexa och detta i kombination med brist på platser att stanna för vila ställer till mycket bekymmer. Vem vill t ex stanna och tillbringa 11 timmars dygnsvila en mil hemifrån bara för att tiden inte räcker för att köra hem? Eller tvingas stanna en timme tidigare än vad reglerna medger bara för att det saknas rastplatser? Lite extra köer, kanske får stå och vänta vid en olycka eller annat som gör att en körning tar längre tid än planerat så når man inte fram till en rastplats eller till terminalen inom tidsramen. En större flexibilitet i dessa tidsregler skulle hjälpa mycket.
Sedan har vi transportköparna som ofta har dålig planering och vill ha leveranser så snabbt som möjligt och anser att transporter knappt får kosta något och på så sätt sätter press på åkarna både tidsmässigt och ekonomiskt. Väldigt många verkar fortfarande tro att Just-In-Time betyder "så fort som möjligt" i stället för "i rätt tid". En viktig anledning till att svensk åkerinäring är utdöende och åkerier från budgetländer tar över.
Men den som kör 112 kph har manipulerat sin fartbegränsade. Sådant manipulerande är ett ganska allvarligt brott, blir dyrt när det upptäcks.
Mer flexibilitet i kör- och vilotidssystemet behövs. Dessutom behövs bättre utbildning av både transportköparna och chaufförerna för att få dem att förstå att den där ökningen av hastighet från lagstadgade 80 till fartbegränsarens 89 betyder ganska mycket i ökad bränsleåtgång.
Samtidigt undrar jag hur många av de som svär över att lastbilar kör i 89 istället för 80 själva inte kör "med lite moms" på farten utan alltid håller sig strikt till fartgränserna? Inte många vågar jag gissa.

#15
1
2020-11-19 15:50

Om föraren löser sin uppgift är det rimligt, ett orimligt krav kan inte lösas om hen gör rätt. Föraren får inte, ska inte, göra fel för att lösa en uppgift.

#16
2020-11-19 16:06

Det stämmer att bussar under vissa förhållanden för köra 100 km/tim, jag har uppdaterat artikeln!

#17
2020-11-19 16:38

Tycker inte hastigheten på E4:an (110) är största problemet utan på infartslederna. In till Stockholm på 70-80 sträckorna kör dessa `monster´ otäckt fort.

#18
2020-11-19 19:00

Som många redan har påpekat så tycker i alla fall inte jag att föraren ska behöva bryta mot hastighetsregler för att olyckor skett på vägen eller något annat sinkat föraren så att det tar längre tid än beräknat att leverera.

Om en rutt beräknas ta 2 timmar, men tar 2,5 timme på grund av en olycka, då ska inte arbetsgivaren kräva att den anställde bryter mot lagen p.g.a. det. Det vore i så fall en mycket intressant fråga för fackorganisationerna.

T.ex. säg att de flesta förare kör in förlorad tid genom att köra för fort, men Pelle vägrar göra det. Han kommer alltså ofta försent med sina leveranser och företagen blir irriterade och klagar. Till slut får Pelle sparken, men tar upp det med facket... vad slutar det i?

#19
2020-11-19 21:27

De har bråttom för leverans.

#20
2020-11-19 22:50

Detta möter jag daglig dags! Tidigare var lastbilschaufförer och taxichaufförer ”vägens riddare”! Numer de värsta på vägarna! Och då ska vi inte nämna de som kommer som kommer med färjorna! Busar är ett understatement!

#21
2020-11-20 00:16

För några år sedan infördes hastighetsspärrar på tunga lastbilar. Fungerar inte dessa? Bussar i Sverige är spärrade på 100 km/h och det är precis den högsta tillåtna hastighet de får köra.

#22
2020-11-20 00:51

Det borde införas krav på hastighetsspärr på max. 80 km/ tim. för lastbilar med släp!

När lastbilar kör över 90 km/ tim. har man oftast som arbetsgivare medvetet valt att koppla bort hastighetsspärren och ibland även avgasreningen.

Mer obehagliga trafikanter än lastbilschaufförer får man leta efter för bl a kan de vara väldigt dåliga på att hålla avstånd och att respektera skyltad hastighet. Skärpning, tack!

#23
2020-11-20 05:56

lastbilschaufförer är fullblodspsykopater som skulle få charles manson grön av avund... saknar all respekt för andras liv och hälsa

#24
2020-11-20 09:34

Ja det borde införas maxspärrar på exakt 80 km/h när släp är tillkopplat annars på 90 km/h. Man kan tycka att även privatbilister borde har samma spärr vid 120 km/h. Men problemet med privatbilister är inte att de kör över 120 km/h på motorvägar utan att de kör i för höga hastigheter på mindre vägar och gator.

#25
2020-11-25 21:13

Höga böter svider! I Tyskland upp till 1300€, därefter tas körkortet på plats och åkaren får sätta in en ny chaufför!
Tidigare var långtradarchaffissar’ vägens riddare!! Numer är de flesta jagade och jäktade och utländska fordon bland de värsta! Så civila poliser, som någon föreslog, vore en bra åtgärd!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.