Bild
Nästa artikel
Nya kravet: Alla bilar måste ha hastighetsvarning

Nya kravet: Alla bilar måste ha hastighetsvarning

Nyheter

Inom kort ska alla nya bilar ha ett system som varnar bilister för att köra för fort, enligt ett nytt EU-beslut.

Redan om två år ska alla nya bilar som säljs ha ett särskilt system som varnar när föraren försöker köra för fort. Det beslutet har EU-parlamentet tagit, skriver Husbil & Husvagn.

Varningssystemet införs för att minska antalet olyckor i trafiken och för att bilförare ska undvika att få hastighetsböter. Enligt EU kan systemet minska antalet dödsolyckor med 20 procent.

Systemet går under namnet Intelligent Speed Assistance (ISA) och innebär att bilen varnar om den körs snabbare än den skyltade hastighetsgränsen. Med hjälp av en skyltkamera kan systemet avgöra vilken hastighet som gäller.

– ISA kommer alltid ge föraren feedback, baserat på kartor och vägskyltobservation, när hastighetsgränsen överskrids. Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som kommer göra förarna helt medvetna om att de kör för fort, säger Róża Thun, en av de drivande i frågan inom EU.

Det nya systemet ska finnas i nykonstruerade modeller från maj 2022 och i existerande modellserier från maj 2024.

Alla system som nya bilar ska ha 2022

Intelligent hastighetsbegränsare, nödbromssystem, förberedelse för alkolås, trötthetsvarnare, distraktionsvarnare, backvarnare samt en svart låda som registrerar händelseförloppet vid en olycka.

Ytterligare system ska införas senare, ett system som kallas direct vision vars syfte är att undvika olyckor orsakade av döda vinkeln ska vara på plats i november 2025 för nykonstruerade modeller och för existerande modellserier från november 2028.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-04-24 10:43

Det borde ställas krav på bilars instrumentpanel nu med nymodigheten med pekskärmar och utan knappar ... dvs en genomtänkt människa–datorinteraktion, att den inte stjäl för mycket uppmärksamhet från föraren!

#2
2020-04-24 10:49

Finns ju redan i de flesta GPS navigatorer även om inte många bryr sig om varningen.
Hade förresten en granne för många år sedan med en direktimporterad Olds som hade en kul hastighetsvarnare. En ställbar nål i hastighetsmätaren som var kopplad till en signal som utlöstes när mätarnålen fick kontakt med den ställbara.

#3
2020-04-24 10:51

Rubriken är felaktig!
Gäller INTE hastighetsvarning utan s.k. maxfartassistans, d.v.s. bilen går inte att köra fortare än skyltad hastighet.

#4
2020-04-24 11:39

bgl, du läste inte artikeln va?

Men svårt att vara negativ till detta. Blir det stegrande varningsljud desto mer över hastighetsgränsen man ligger?

Det ska ju vara jobbigt att ligga betydligt över gränsen konstant, men bra att det ändå går att t.ex. köra om utan begränsning. Sen är det faktiskt rätt lätt i många bilar att hamna över oavsiktligt med dagens starka motorer och tysta bilar.

Enda smolket i glädjebägaren är kanske om precisionen är god nog? Dagens skyltavläsningssystem är ju inte 100%-iga. Det blir ju jobbigt om bilen tror det är 50 på 90-vägen.

#5
2020-04-24 11:48

När ska det fokuseras på allvarligare trafikförseelser-jag har inga problem med dem som kör lite för fort, men anser att det är allvarligare med dem som håller för lite avstånd, kastar sig in framför mig alldeles för nära efter en omkörning, tränger sig in i köer. kör slalom i körfälten, använder ej blinkers, etc det är å andra sidan dessa förare som dessutom oftast kör för fort.

#6
2020-04-24 11:50

ISA system hade jag i en personalbil redan 2006, förövrigt var alla Vägverkets bilar utrustade med detta. GPS-baserat som visade hastighetsgränsen och gjorde ett otrevligt ljud om man körde för fort.
Men det gick

#7
2020-04-24 11:52

Förövrigt drev Vägverket ett försöksprojekt i Lidköping för 20 år sedan, ISA-projektet.
https://trafikverket.ineko.se/se/isa-broschyr-resultat-lidköping

#8
2020-04-24 12:34

För några år sen använde jag till och från appen "Rätt fart" (och dess föregångare) som också byggde på dåvarande Vägverkets s k ISA-databas. Fungerade rätt bra men numera tror jag inte den appen finns kvar längre. Känns generellt som att dessa ISA-data var mera att lita på än GPS-tillverkarnas information om fartgränser - vilket det väl också borde vara. Så den appen var nog snarlik den som Guran använde för många år sen.

#9
2020-04-24 13:24

Swexit känns mer och mer lockande. Det är rätt allvarliga saker som man tar beslut om. Det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och beslutandet över detta har vi lämnat till pajaser som sitter i Eu-parlamentet. För att nämna några: Per Holmgren, Alice Bah Kuhnke, Malin Björk, och Fredrik Federley, och dessa är bara ett axplock av "politiker" som vi låter svara för svenska medborgares röster i Eu-parlamentet. Känns inte som om dem står för opinionens röster direkt.

#10
2020-04-24 13:28

Skyltläsning är ännu så länge lite tveksamt att använda som enda källa. Nån dag i veckan tror min bil att det är 40 km/h från Bålsta till Järfälla på E18. 110-skylten läser den inte alltid.

#11
2020-04-24 13:52

Pi #8
Det som satt i bilarna var en ombyggd GPS som endast visade skyltad hastighet och förde väsen och visade ”du kör för fort” om man körde för fort. Men oljudet fixades genom att byta waw-fil till en som hade ett ljud som inte hördes.
Då kunde man köra för fort utan att höra det enerverande ljudet :)

#12
2020-04-24 15:27

Mäkinen. Det är exakt lika dåligt på alla bilar.
Skyltavläsning eller i kombo med GPS/navinfo är aldrig 100%.

#13
2020-04-24 17:00

Inte bara artikeln, i utredningsmaterial finns uttryckt att ljus/ljud markering av för hög fart ska vara så påträngande att det omöjliggör fortkörning under mer än kortare ögonblick.

#14
2020-04-24 17:04

Gamla bilar blir bara mer och mer värdefulla... ingen uppkoppling, oftast högre kvalitet, inga onödiga påfund...

#15
2020-04-24 17:48

Med tanke på att bilar idag har en livslängd på 20 år + så behöver man ju inte bekymra sig för såna här tokerier. Sen behövs väl en högtalare och nån lampa för att detta ska höras och synas. Hur svårt kan det vara att sätta dessa ur spel med lämplig programvara. Som givetvis kan ändras med mobiltelefonen om Bilprovningen skulle vilja prova. Hur ska detta provas? En 10 km skylt utanför Bilprovningen.

#16
2020-04-24 18:15

Har kört lite grann på tyska Autobahn. Det har gått bra. Jag tycker det är bra att tyskarna håller fast vid frifartssträckorna. Men om Miljöpartiet där vill ha en begränsning till 130, så borde vi i Sverige få betydligt fler sträckor med 120. Varför bedriver inte ViBs redaktion kampanj för det?

#17
2020-04-24 18:28

Vill även kommentera vad Isoderlund skrivit. De uppräknade svenska ledamöterna är inte heller mina favoriter. Men gm att rösta i EU-valet kan vi bidra till att det blir mindre av sådana ledamöter och i stället fler från t. ex. M, KD o SD, kanske även från L.

#18
2020-04-24 18:36

Guran - så var det säkert men funktionen med "Rätt fart" var tämligen identisk den du beskrev. Inte otänkbart att det var samma utvecklare men som anpassade appen till Android- och Iphone-lurar. Appen hette ursprungligen Fartsmart och var utvecklad av ett företag som tydligen hetta Coredinations. Numera verkar den saligen bortgången. Annars skulle det faktiskt kunna vara en intressant app för Android Auto eller Apple Carplay eftersom den byggde på offentliga ISA-data. Man kunde dessutom enkelt anmäla felaktig skyltning i appen med en enda tryckning på bildskärmen. Trots allt så händer det att även ISA-databasen inte stämde med verkligheten...:)

#19
2020-04-24 20:13

Konstigt att det trots att autobromssystem med radar och dylikt numera är vanligt ändå inte finns ett varningssystem för att förhindra för kort avstånd till framförvarande. Irriterande pip när avståndet (vid en given minimihastighet) till framförvarande är mindre än 3 sekunder, och ett elektrifierat järnspett med ebola-insmorda hullingar genom förarstolens sits när avståndet är mindre än 1 sekund!

Varning för filbyte utan blinkers finns ju, men det verkar inte hjälpa så mycket så länge det där järnspettet inte finns med i konstruktionen...

#20
2020-04-24 20:23

det finns ju en hastighets databas som många GPS använder, jag vet att färdtjänst och sjukrese bilarna använder denna i vissa landsting
men det är tyvärr mycket fel i den
och det tar tid att få igenom ändringar på felen
jag tror även något försäkringsbolag använder denna för att bedöma hur du kör
https://www.trafikverket.se/tjanster/system-och-verktyg/data/Nationell-v...
jag har idag e sådan här som varnar https://www.adteknik.se/produkt/fartvarnare/
denna använder samma databas

#21
2020-04-24 21:27

Det går för långt. En tidig årsmodell 2022 lär bli den sista årsmodellen som jag någonsin kommer att köpa - ingen nyare årsmodell efter det. Har jag den sedan i 20 år, blir det den sista nya bilen innan nya åldersregler sannolikt sätter stopp (fast jag kommer att köra ändå). Behöver jag en "ny" bil efter det, kommer jag att leta upp ett bra exemplar av en Mercedes S-Klass från 1970-talet och fram till max 2005 och ge allt och alla fingret - gärna med en personlig skylt som det står ScrewU på.

#22
2020-04-24 21:35

Det är en hel del år sedan yrkestrafiken fick inbyggd hastighetsbegränsning i bussar och lastbilar. På 80-fordonen blev det max 90 och bussarna gick bara att köra i 100. Jag har själv rätt länge väntat på att personbilarna får något liknande förslagsvis 130. Det löser naturligtvis inte alla rejäla fortkörningar där 20-90 gäller som högsta tillåtna hastighet men det går säkert att lösa det också idag. Ettriga signaler däremot får vi hoppas vi inte får fler av än vi redan har.

#23
2020-04-25 00:02

Som någon skrev här tidigare behövs också avståndsvarnare om man kör för nära framförvarande fordon.

#24
2020-04-25 08:01

Bara om folk använde sina adaptiva farthållare som sitter installerade i nyare bilar skulle behovet vara mindre av ett sådant övervakande system.
Eftersom folk kör så innihelsicke ojämnt med pendlande hastigheter så triggas ju andra bilister till omkörningar och hastighetsökningarna på landsvägarna och Europavägarna.
Fenomenet med detta är att man lätt stressar upp hastigheten för varje omkörning.
Allt för många ligger och kör 10 km för sakta både medvetet och omedvetet utan att dom fattar det.
Och att även nyare bilar med farthållare och adaptiva farthållare gör eller kör på detta vis är helt sjukt kasst eller vansinnigt.
Ibland tror jag att folk får för dåliga genomgångar av sin nya bil av handlaren så att dom inte vet hur det fungerar med alla finesser på nya bilen.
Och på tal om avstånd till framförvarande.
För den som inte vet så med adaptiv farthållare så håller den ett konstant avstånd till bilen framför och hinner man sakta ikapp en bil som kör 3 km saktare så anpassas hastigheten till den framförvarnade och håller konstant avståndet OCH systemet finns i dag till enkla bilar som små Fabia som exempel.

Men åter till artikeln.
Kan bara hålla med K_klabbe och kan bara vara positiv till det.
Svårt att vara negativ till detta. Blir det stegrande varningsljud desto mer över hastighetsgränsen man ligger?

Det ska ju vara jobbigt att ligga betydligt över gränsen konstant, men bra att det ändå går att t.ex. köra om utan begränsning. Sen är det faktiskt rätt lätt i många bilar att hamna över oavsiktligt med dagens starka motorer och tysta bilar.

Enda smolket i glädjebägaren är kanske om precisionen är god nog? Dagens skyltavläsningssystem är ju inte 100%-iga. Det blir ju jobbigt om bilen tror det är 50 på 90-vägen.
Och jag tror att i dag är alla system en kombo av skyltavläsning och navdata men det är för dålig noggrannhet ändå tyvärr.

Men ändå. Tipset till dom som inte använder farthållaren/adaptiva farthållaren är att lär er använda den även om den på vissa bilar är halvdåligt eller krångligt implementerad i bilen men den har ändå en avstressande faktor i körningen och i trafiken

#25
2020-04-25 11:13

mso 1000 - trots allt finns väl inget "ligger och kör 10 km för sakta" eftersom våra fartgränser inte är lägsta fart utan tvärtemot den högsta tillåtna. Vi får nog acceptera att förare av olika anledningar inte håller den högsta tillåtna hastigheten. Däremot kan man ju fundera över pendlingen i hastighet för samma förare vid 2+1-vägar där vissa sänker farten högst avsevärt när det blir 1-filigt. Men antagligen är det nån form av rädsla för den smalare vägen.
Men som sagt - de nya adaptiva farthållarna hjälper helt klart till med att hålla hjärtat lugnare eftersom man slipper bli alltför irriterad på de som håller lite ojämn hastighet.

#26
2020-04-25 11:51

Ett större problem än hastigheterna idag är alla dessa som tvunget skall ligga i bakluckan och köra, ju närmare ju bättre tycker de. Sedan när de kört om (om de gör det), så sneddar de rakt in precis framför din bil med max 5 meters marginal. Detta ofog gör folk även om trafiken är otroligt gles (ingen bil i sikte på över 1000 meter).

#27
2020-04-25 14:18

Inget är nytt under solen. Redan i samband med införandet av högertrafik och permanenta hastighetsgränser 1967 lät min pappa montera in en fartvarnare i sin bil eftersom man då hade mycket hastighetskontroller och han tyckte det var svårt att hålla gränserna. Varnaren kopplades till hastighetsmätaren och pep när inställd hastighet överskreds. Med ett vridreglage ställde man in vilken hastighet som skulle ge varning.

#28
2020-04-25 14:18

Inget är nytt under solen. Redan i samband med införandet av högertrafik och permanenta hastighetsgränser 1967 lät min pappa montera in en fartvarnare i sin bil eftersom man då hade mycket hastighetskontroller och han tyckte det var svårt att hålla gränserna. Varnaren kopplades till hastighetsmätaren och pep när inställd hastighet överskreds. Med ett vridreglage ställde man in vilken hastighet som skulle ge varning.

#29
2020-04-25 18:38

Farten dödar säger dom, men när det gäller självmord finns inga gränser.

#30
2020-04-26 09:55

Man blir bara trött när man hör all denna teknik räknas upp. Hur ska detta sluta? Det finns en egenskap som på nolltid ersätter allt detta nämligen SUNT FÖRNUFT. Jag vill t.o.m. påstå att denna egenskap är helt överlägsen. I takt med att allt mer teknik byggs in i bilarna så blir det sunda förnuftet allt mer undanträngt. I förlängningen blir vi alla (eller kommande generationer) helt okänsliga apatiska robotar.

#31
2020-04-26 11:59

Att det ska vara så svårt att ta tag i elefanten i rummet. Alkohol. När blir alkolås ett tvång i EU?

#32
2020-04-26 14:34

Tack alla fortkörare som har medverkat till att detta tas fram. Det är ni som är orsaken.
Mig gör det inget egentligen.

#33
2020-04-26 15:26

Hacken's inlägg sammanfattar detta kort och bra !

#34
2020-04-26 17:58

Min Volvo har haft detta system sedan 2017, och jag kan välja om jag bara ska varnas eller att bilen automatiskt anpassar farten efter skyltar och GPS information.

#35
2020-04-27 00:36

Finns en uppsjö av dessa varningar redan. Problemet är väl om man använder det eller inte. Har själv via gps spåraren i bilen ett varningssystem som går både till iPhone och AppleWatch med vibrering på handleden. Går att stänga av. Nöjer mig oftast med displayen på bilen som visar aktuell hastighet.

#36
2020-04-27 10:37

Detta är bara början, systemet kommer att kopplas till ett automatiskt bötessystem, samt nålar som sticker upp i baken. Vid tre fortkörningar dras körkortet in automatiskt och bilen stannar. Kan bara startas av myndigheterna.

#37
2020-04-28 00:34

Svenne60: Vi är på väg mot ett rent helvete.

#38
2020-04-28 09:41

Jag kommer göra bilbyte tidigt år 2022. Men även om jag skulle göra det ett halvår senare så misstänker jag att alla möjliga folk kommer hitta sätt att inaktivera detta och lägga upp guider och videos på nätet för alla som vill, att ta del av.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.