Nästa artikel
Mercedes ger upp helt självkörande bilar: ”Vi kan inte vinna”
Nyheter

Mercedes ger upp helt självkörande bilar: ”Vi kan inte vinna”

Publicerad 5 november 2020
Mercedes behöver spara pengar och prioriterar ned utvecklingen av helt självkörande bilar, enligt nya uppgifter.

Att utveckla helt självkörande bilar, som kan ta hand om körningen utan att föraren behöver vara uppmärksam eller ens befinna sig i bilen, kostar biltillverkarna enorma belopp.

Mercedes har redan gjort klart att utvecklingen av elbilar går före självkörande bilar, och att autonom teknik först hamnar i tunga lastbilar.

Nu kommer nya uppgifter från tyska Redaktionsnetzwerk Deutschland som tyder på att Mercedes tagit ett strategiskt beslut om att tillfälligt prioritera ned utvecklingen av helt självkörande ”robottaxibilar”.

– Vi ställer inte upp i någon tävling som vi inte längre kan vinna, säger en talesperson på Mercedes.

Inte längre ett ”mobilitetsmärke”

Koncernen som leds av Ola Källenius ska alltså inte ge upp utvecklingen av självkörande bilar helt. Men nivå 5, som är den högsta nivån där föraren inte ens behöver befinna sig i bilen och där systemet kan ta hand om all körning under alla förhållanden, är i nuläget nedprioriterat hos Mercedes.

För några år sedan visade Mercedes upp konceptbilen F015 som kunde köra själv under presentationen i San Francisco. Då ville Mercedes omvandla sig till ett ”mobilitetsmärke” som både sålde bilar och erbjöd transporter av olika slag – en idé som Ola Källenius föregångare Dieter Zetsche trodde mycket på.

Det gör dock inte Ola Källenius, och han är under hård press att förbättra koncernens lönsamhet.

Läs också: Mercedes gör klart: Elbilar går före självkörande bilar

Skrotat samarbete med BMW

Mercedes har skrotat ett samarbete med BMW som skulle resultera i självkörande bilar, och en anledning till att utvecklingen nu prioriteras ned är att företag som Waymo, som ingår i Googlekoncernen, ligger betydligt längre fram när det gäller mjukvara för självkörande bilar.

– De består av IT-specialister. De bryr sig inte om vilken modell eller vilket märke de använder mjukvaran i. I Stuttgart fokuserar vi på mer klassiska värden: vi vill bygga eftertraktade bilar, säger en talesperson till RND.

Mercedes har nyligen visat upp en ny generation S-klass som snart ska dyka upp med autonom teknik på det som kallas nivå 3, och på sikt nivå 4.

Audi har tidigare lovat att nya generationen A8 skulle bli självkörande på nivå 3. De planerna har Audi dock tvingats överge – tekniken inner inte godkännas förrän bilen ska pensioneras.

Läs också: Audi tvingas stoppa prestigefinessen i lyxbilen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-05 12:59
Roger Skagerström

Det effektivaste vore väl om branschen gick ihop och skapade ett fristående, gemensamt system, som sen kunde integreras i valfri bil. Typ att Bosch, Mitsubishi eller annan OEM stod för utvecklingen. Men det lär väl inte hända, när de inte ens kan enas om en laddkabel.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-05 13:01
Thommys

Tror inte på Google heller. De pratar med samma självkänsla som Musk. När det väl gäller så fungerar det inte som på nivå 5. På nivå 5 så måste det först bestämmas hur mycket olyckor som är accepterade. Ingen kan säga att det är 100% säkert. Men vid vilken lägre nivå ska ett system betraktas som nivå 5 för att vara godkänt?

#3 • Uppdaterat: 2020-11-05 13:51
Panopticon

Roger: I så fall måste bilarna byggas väldigt lika varandra, alla sensorer sitta på samma ställen oavsett modell och lite annat sånt där. Det är ett rätt rejält steg upp från att enas om vilken laddkabel som ska användas. :)

#4 • Uppdaterat: 2020-11-05 15:43
Pi

Fast om man når ett bättre resultat både funktionsmässigt och ekonomiskt så borde väl ett standardsystem ändå vara attraktivt - oavsett viss form av begränsningar i form av antal sensorer, typ av sensorer och placeringen av dessa. Just nu sitter ju alla och uppfinner hjulet på egen hand.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-05 16:50
Carl Trefalt

Mercedes tänker rätt.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-05 19:56
Stefan Eriksson

Bra där, bättre att MB använder sina resurser till att utveckla miljövänligare bilar och att utbildning, ansvaren och kraven på den person som kör bilen ökar, istället för att med tekniska hjälpmedel kompensera för brister hos föraren.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-05 22:42
bejje

Först "nyheten" om Tesla som är minst ett år eller mer gammal om deras nära konkurs, sedan detta som också är några veckor gammal nyhet.
Varför så gamla nyheter på vibilägare?

#8 • Uppdaterat: 2020-11-06 16:55
Erik Söderholm

Bejje: Du har nog fått det lite om bakfoten. Mercedes har tidigare sagt att utvecklingen av elbilar ska prioriteras högre än självkörande bilar. Nu förtydligar Mercedes att nivå 5, alltså helt självkörande bilar, inte ska prioriteras alls.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-06 17:33
Nalle

Självkörande bilar=Buss !

#a • Uppdaterat: 2020-11-06 18:23
bejje

Nej, jag har absolut sett det här innan. I en youtube video om jag inte minns fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.