Bild
Nästa artikel
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Nyheter

Mercedes tar i från tårna när nya generationen av komfortkryssaren S-klass visas upp. Den nya lyxmodellen lockar med extremt hög tekniknivå.

En helt ny generation av Mercedes S-klass är alltid en stor nyhet i bilvärlden, och nu är det dags för den sjunde modellen i ordningen att kallas för S-klass.

Den nya modellgenerationen visades upp på ett digitalt event under onsdagen, efter flera månader av smygvisningar och bildläckor.

Även om Mercedes S-klass fått tuff konkurrens från andra märken när det gäller teknisk förfining och nya finesser de senaste åren tycker sig ändå Mercedes ha fog för att kalla bilen för lyxbilen nummer ett, och S-klass ska få föraren och passagerarna att känna sig så avkopplade och avslappnade som möjligt.

Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Design

Exteriördesignen läckte ut tidigare i år och kommer nog inte som någon överraskning. Den är mer konventionell än revolutionerande, och det är förmodligen också så köparna vill ha den.

Det mest uppseendeväckande på utsidan är kanske de infällbara dörrhandtagen som ska sänka luftmotståndet när de är infällda. S-klass ska vara en av världens mest aerodynamiska bilar med ett Cd-värde på 0,22.

Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Interiör och teknik

Insidan däremot bjuder på flera intressanta nyheter.

Största nyheten från förarplats är att ett nytt infotainmentsystem ersätter 27 fysiska knappar. Här är det dock ingen liggande skärm som i övriga Mercedesmodeller utan en stående.

Vissa av skärmarna använder så kallad OLED-teknik för att ge bättre svärta och klarare färger. Det finns även en head up-display som kan visa navigationspilar direkt i vindrutan.

En annan nyhet är att bilen filmar passagerarnas rörelser och försöker gissa vad de vill. Mercedes nämner att systemet bland annat kan hissa ned solskyddet i bakrutan om föraren vrider på huvudet eller sätta på en lampa om föraren sträcker sig mot handskfacket i mörkret.

Interiörbelysningen består av 250 LED-lampor som kan ändra färg beroende på om föraren till exempel justerar temperaturen på klimatanläggningen.

Bilens mjukvara kan uppdateras via nätet, men det är oklart om alla bilens finesser går att uppdatera på det sättet. Enligt Mercedes kan ”mer än 50” komponenter uppdateras via nätet, bland annat infotainmentsystemet, de digitala instrumenten, assistanssystemen och strålkastarnas mjukvara.

S-klassen kan även parkera sig själv med hjälp av en mobilapp och då behöver inte föraren befinna sig i bilen.

Läs också: Mercedes S-klass genom tiderna: Spjutspetsbilen snart i ny generation

Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen
Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Säkerhet

För första gången finns krockkuddar i baksätet som också anpassar sig till bilbarnstolar. Det är tillval i den förlängda versionen av S-klass.

Från och med andra halvåret 2021 ska Mercedes S-klass kunna köra själv i vissa trafiksituationer tack vare ett system som kallas Drive Pilot och som är tillval. Föraren ska kunna surfa på nätet eller svara på mejl under tiden.

Strålkastarna som kallas Digital Light är tillval och kan visa varningsmeddelanden och andra signaler direkt i vägbanan.

Precis som hos Tesla finns även ett system som kan hålla koll omkring bilen. Det kallas Urban Guard och inkluderar övervakning, larm, bogseringslarm, GPS-spårning och varningsljud.

Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Komfort

Det är på komfortområdet Mercedes verkligen vill att S-klass ska sticka ut.

Framstolarna innehåller 19 motorer: åtta för stolens inställning, fyra för massage, fem för ventilation, en för lårstöd och en för att justera skärmen på baksidan av stolen för baksätespassagerarna. Det finns totalt tio massageprogram.

Precis som tidigare ska föraren och passagerarna hållas pigga och alerta med ett luftkvalitetssystem som kallas Energizing Air Control.

Mercedes tycker heller inte det räcker med att stolarna och alla armstöd är uppvärmda. Därför finns nu även ett eluppvärmt extra bekvämt nackstöd i baksätet.

Apropå baksätet: det kan beställas i flera olika varianter beroende på önskemål. Lyxigast är First Class som innebär två bekväma fåtöljer, uppvärmda och kylda mugghållare, skärmar på framstolarna, trådlös mobilladdning och utfällbara bord.

Läs också: Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Köregenskaper och motorer

Mercedes S-klass går nu att få med fyrhjulsstyrning precis som många andra lyxbilar. Det ger smidigare köregenskaper i stadstrafik och bättre stabilitet i hög fart. Enligt Mercedes minskar systemet vändcirkeln med två meter.

Först ut i nya Mercedes S-klass är ett antal raka sexcylindriga motorer, en motortyp som varit nära att försvinna men som nu är på väg att göra comeback. En V8 med mildhybridteknik kommer senare och det gör även en laddhybrid med elräckvidd på upp till tio mil. Den dyker upp 2021.

Mercedes S450 4Matic

Bensin 3,0 liter
Effekt: 367 hk
Extra ”boost” från hybridsystemet: 22 hk
Vridmoment: 500 Nm
0–100 km/tim: 5,1 sek
Förbrukning: 7,8–9,5 l/100 km

Mercedes S500 4Matic

Bensin 3,0 liter
Effekt: 435 hk
Extra ”boost” från hybridsystemet: 22 hk
Vridmoment: 520 Nm
0–100 km/tim: 4,9 sek
Förbrukning: 8–9,5 l/100 km

Mercedes S350d och S350d 4Matic

Diesel 3,0 liter
Effekt: 286 hk
Vridmoment: 600 Nm
0–100 km/tim: 6,4 sek (4Matic 6,2 sek)
Förbrukning: 6,4–8 l/100 km

Mercedes S400d 4Matic

Diesel 3,0 liter
Effekt: 330 hk
Vridmoment: 700 Nm
0–100 km/tim: 5,4 sek
Förbrukning: 6.7–8 l/100 km

Läs också: ”Mercedes gör sig av med inredningsdetaljen jag älskar allra mest”

Kommentarer

#1
2020-09-02 15:19

Tja lyxiga intrycket duger nog, men det här modet med Giljotin dörrhandtag för finger kapning och utelåsning vid tekniskt fel, som alla fjantar inför, är inge vidare trevligt.

#2
2020-09-02 15:21

Fattar inte. Tycker Mercedes alltid misslyckas med interiören nuförtiden.
Blandning mellan jättelyxigt, ultrabilligt plastutseende och LILA IN YOUR FACE.

#3
2020-09-02 16:03

I en Mercedes kan du såklart skräddarsy interiören lite hur du vill, gillar du t.ex. inte den lila stämningsbelysningen så går den att byta ut till chockrosa eller vilken annan färg du vill eller t.o.m. stänga av helt. Är blanksvarta dekorpaneler inte din grej så byt ut dem mot matta i metall-eller träfinish.

#4
2020-09-02 17:19

Mycket återkallelser för Mercedes nu, undrar vad de slarvat med här i den s.k. premiumbilen?

#5
2020-09-02 17:28

Den är snygg men inte speciell. Det kunde lika gärna vara en CLA eller en E-klass facelift. Mest storleken som skiljer. Det är inte samma mystik kring en S-klass längre. Det är en sedan. Man åker bättre högre upp i SUV:ar. Rymligare, lättare att kliva i och ur, bättre sikt och inte minst, man kan se ner på folk i en S-klass.

#6
2020-09-02 18:05

Bra bil, men drar lite mycket.

#7
2020-09-02 18:08

Det faktum att det är en sedan gör den lite speciell i sig, sedaner är nästintill en utrotningshotad art på vägarna idag. SUVar går det tretton på dussinet av och vill man så gärna åka högt och se ner på folk kan man lika gärna köpa en mobil saxlift modell https://www.manitou.com/en/p/UtVFMwEAAMsj6CqT

#8
2020-09-02 18:46

Och rostskyddet??!! Det talar man tyst om? Vadå, rostskydd? Det är ju en Mercedes!!

#9
2020-09-02 19:10

Självklart Hunder så har man lika dåligt rostskydd som för 20 år sedan.
Det är det första man designar vad jag hört.

#10
2020-09-02 20:28

Väldigt opersonligt nylle. Ser ut som vilken korean-japan-kines som helst. Ett jätteproblem idag att bilar saknar personlighet.

#12
2020-09-02 23:50

Man kan hoppas att man som ägare slipper elfel och datakrångel, speciellt med en bil som denna. Kan ju bli minst sagt en mardröm... = )

#13
2020-09-03 08:35

Ola. Tänk 70-talet. Du sitter i en blå Volvo 144 med tjutande dropplister och förbi dig kör en guldfärgad Mercedes 450 SEL (W116). Lika så 80-talet, en beige 244 DL med höfläkt mot en silverfärgad 560 SEL (W126). 90-talet en vit krängde Volvo 740 GL mot en svart 600 SEL W140. Det spelar ingen roll om Volvon skulle var mer utrustad och ha en större motor. Det fanns något bättre av vad alla ville ha. Nu vill inte folk ha en sedan längre och då tittar de inte trånade efter en sedan oavsett märke. Jag skulle snarare tro att de som idag kör SUV av märkena Kia och Skoda hellre skulle vilja ha en Mercedes GLS AMG än en S-klass AMG.

#14
2020-09-03 12:45

Galet snygg

#15
2020-09-03 18:01

Hur stor är styrvinkeln på bakhjulen? Börjar likna en JCB 4CX traktorgrävare!

#16
2020-09-03 21:34

Det intressantaste med denna bilen är detta "Drive Pilot....Föraren ska kunna surfa på nätet eller svara på mejl under tiden."

Det betyder antagligen autonom bil på nivå fyra. Men de har gömt informationen i texten trots att den står där i klartext.

Level 3 (som knappt några bilar når idag) betyder

"Level 3 vilket innebär att bilen ska kunna köra och agera på egen hand i fler och längre situationer samtidigt som föraren ska kunna koncentrera sig på annat, men föraren har alltid det övergripandet ansvaret och måste vara beredd att ta kontrollen över bilen när som helst."

Man kan inte (enligt mig) anses beredd att ta över ansvaret "när som helst" när man surfar eller läser mejl.

"Level 4-nivån innebär att tillverkaren är ansvariga för bilen när den kör i autonomt läge, inte föraren som kan syssla med annat än att ha fokus på trafiken."

#17
2020-09-04 06:34

Räknas en privatchaufför som Level 4?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.