Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya Mercedes S-klass officiell – här är alla nyheter i toppmodellen

Publicerad 2 september 2020 (uppdaterad 2 september 2020)
Mercedes tar i från tårna när nya generationen av komfortkryssaren S-klass visas upp. Den nya lyxmodellen lockar med extremt hög tekniknivå.

En helt ny generation av Mercedes S-klass är alltid en stor nyhet i bilvärlden, och nu är det dags för den sjunde modellen i ordningen att kallas för S-klass.

Den nya modellgenerationen visades upp på ett digitalt event under onsdagen, efter flera månader av smygvisningar och bildläckor.

Även om Mercedes S-klass fått tuff konkurrens från andra märken när det gäller teknisk förfining och nya finesser de senaste åren tycker sig ändå Mercedes ha fog för att kalla bilen för lyxbilen nummer ett, och S-klass ska få föraren och passagerarna att känna sig så avkopplade och avslappnade som möjligt.

Design

Exteriördesignen läckte ut tidigare i år och kommer nog inte som någon överraskning. Den är mer konventionell än revolutionerande, och det är förmodligen också så köparna vill ha den.

Det mest uppseendeväckande på utsidan är kanske de infällbara dörrhandtagen som ska sänka luftmotståndet när de är infällda. S-klass ska vara en av världens mest aerodynamiska bilar med ett Cd-värde på 0,22.

Interiör och teknik

Insidan däremot bjuder på flera intressanta nyheter.

Största nyheten från förarplats är att ett nytt infotainmentsystem ersätter 27 fysiska knappar. Här är det dock ingen liggande skärm som i övriga Mercedesmodeller utan en stående.

Vissa av skärmarna använder så kallad OLED-teknik för att ge bättre svärta och klarare färger. Det finns även en head up-display som kan visa navigationspilar direkt i vindrutan.

En annan nyhet är att bilen filmar passagerarnas rörelser och försöker gissa vad de vill. Mercedes nämner att systemet bland annat kan hissa ned solskyddet i bakrutan om föraren vrider på huvudet eller sätta på en lampa om föraren sträcker sig mot handskfacket i mörkret.

Interiörbelysningen består av 250 LED-lampor som kan ändra färg beroende på om föraren till exempel justerar temperaturen på klimatanläggningen.

Bilens mjukvara kan uppdateras via nätet, men det är oklart om alla bilens finesser går att uppdatera på det sättet. Enligt Mercedes kan ”mer än 50” komponenter uppdateras via nätet, bland annat infotainmentsystemet, de digitala instrumenten, assistanssystemen och strålkastarnas mjukvara.

S-klassen kan även parkera sig själv med hjälp av en mobilapp och då behöver inte föraren befinna sig i bilen.

Läs också: Mercedes S-klass genom tiderna: Spjutspetsbilen snart i ny generation

Säkerhet

För första gången finns krockkuddar i baksätet som också anpassar sig till bilbarnstolar. Det är tillval i den förlängda versionen av S-klass.

Från och med andra halvåret 2021 ska Mercedes S-klass kunna köra själv i vissa trafiksituationer tack vare ett system som kallas Drive Pilot och som är tillval. Föraren ska kunna surfa på nätet eller svara på mejl under tiden.

Strålkastarna som kallas Digital Light är tillval och kan visa varningsmeddelanden och andra signaler direkt i vägbanan.

Precis som hos Tesla finns även ett system som kan hålla koll omkring bilen. Det kallas Urban Guard och inkluderar övervakning, larm, bogseringslarm, GPS-spårning och varningsljud.

Komfort

Det är på komfortområdet Mercedes verkligen vill att S-klass ska sticka ut.

Framstolarna innehåller 19 motorer: åtta för stolens inställning, fyra för massage, fem för ventilation, en för lårstöd och en för att justera skärmen på baksidan av stolen för baksätespassagerarna. Det finns totalt tio massageprogram.

Precis som tidigare ska föraren och passagerarna hållas pigga och alerta med ett luftkvalitetssystem som kallas Energizing Air Control.

Mercedes tycker heller inte det räcker med att stolarna och alla armstöd är uppvärmda. Därför finns nu även ett eluppvärmt extra bekvämt nackstöd i baksätet.

Apropå baksätet: det kan beställas i flera olika varianter beroende på önskemål. Lyxigast är First Class som innebär två bekväma fåtöljer, uppvärmda och kylda mugghållare, skärmar på framstolarna, trådlös mobilladdning och utfällbara bord.

Läs också: Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Köregenskaper och motorer

Mercedes S-klass går nu att få med fyrhjulsstyrning precis som många andra lyxbilar. Det ger smidigare köregenskaper i stadstrafik och bättre stabilitet i hög fart. Enligt Mercedes minskar systemet vändcirkeln med två meter.

Först ut i nya Mercedes S-klass är ett antal raka sexcylindriga motorer, en motortyp som varit nära att försvinna men som nu är på väg att göra comeback. En V8 med mildhybridteknik kommer senare och det gör även en laddhybrid med elräckvidd på upp till tio mil. Den dyker upp 2021.

Mercedes S450 4Matic

Bensin 3,0 liter
Effekt: 367 hk
Extra ”boost” från hybridsystemet: 22 hk
Vridmoment: 500 Nm
0–100 km/tim: 5,1 sek
Förbrukning: 7,8–9,5 l/100 km

Mercedes S500 4Matic

Bensin 3,0 liter
Effekt: 435 hk
Extra ”boost” från hybridsystemet: 22 hk
Vridmoment: 520 Nm
0–100 km/tim: 4,9 sek
Förbrukning: 8–9,5 l/100 km

Mercedes S350d och S350d 4Matic

Diesel 3,0 liter
Effekt: 286 hk
Vridmoment: 600 Nm
0–100 km/tim: 6,4 sek (4Matic 6,2 sek)
Förbrukning: 6,4–8 l/100 km

Mercedes S400d 4Matic

Diesel 3,0 liter
Effekt: 330 hk
Vridmoment: 700 Nm
0–100 km/tim: 5,4 sek
Förbrukning: 6.7–8 l/100 km

Läs också: ”Mercedes gör sig av med inredningsdetaljen jag älskar allra mest”

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.