Nästa artikel
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Nyheter

Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Publicerad 9 juli 2020
Mercedes toppmodellen S-klass blir först ut med flera tekniknyheter i det uppdaterade infotainmentsystemet MBUX, som numera har stående pekskärm.

Det är drygt två år sedan Mercedes började rulla ut det nya infotainmentsystemet MBUX, och överraskande nog blev märkets ”instegsmodell” A-klass först ut.

Nu är det dags för nästa steg och nu blir istället toppmodellen S-klass först. MBUX ska uppdateras med en mängd olika nyheter som alla kommer sippra ned till resten av modellprogrammet framöver.

Precis som de andra tyska premiummärkena har Mercedes infotainmentsystem ofta haft en liggande skärm och systemet har styrts med ett fysiskt kontrollvred. Den tiden är nu över. Mercedes har sneglat på Tesla och går över till en stående pekskärm istället.

27 fysiska knappar försvinner

Även den fysiska volymratten försvinner. Den ersätts med ett pekkänsligt reglage som föraren ska svepa på för att höja eller sänka volymen. Totalt finns upp till fem skärmar i interiören och 27 färre fysiska knappar än i föregångaren.

Mercedes gör dock klart att viktiga finesser som strålkastare och vindrutetorkare fortfarande styrs med fysiska knappar i en tydlig vink till Tesla som förlagt nästan alla finesser till en pekskärm. Klimatanläggningen styrs däremot på pekskärmen i Mercedes, men reglagen är alltid placerade längst ned på skärmen.

Läs också: Test av infotainmentsystem: Tyska premiummärken bäst

Bättre röststyrning

Skärmarna använder så kallad OLED-teknik (som tillval) som ska ge bättre kontrast än vanliga LED-skärmar. Med OLED-tekniken kan skärmarna också stänga av vissa pixlar helt och hållet vilket gör dem helt svarta, och svärtan blir betydligt djupare än med LED-teknik.

Pekskärmar finns i varenda byxficka numera i form av smarta mobiler, men i bilen är det fortfarande ganska kontroversiellt. En pekskärm kräver ofta att föraren tar ögonen från vägen för att ändra en inställning medan en fysisk knapp gör det enklare att känna sig fram.

Samtidigt innehåller dagens infotainmentsystem så många funktioner och finesser att det snabbt blir ohållbart med en fysisk knapp till allt. Dessutom hävdar Mercedes att röststyrningen, som aktiveras genom att säga ”Hej Mercedes”, är smartare än någonsin och därför kan styra fler funktioner än tidigare.

Läs också: Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el

Vägvisning direkt i vindrutan

Apropå ”hej Mercedes” – föraren ska numera inte alltid behöva säga så för att aktivera röststyrningen. Vissa uppgifter kan systemet utföra ändå, som till exempel att svara på ett telefonsamtal eller visa navigationskartan.

Röststyrningen ska förstå sig på naturligt tal. Det räcker att säga ”kör hem” istället för att – som för några år sedan med förra generationen röststyrning – behöva stega sig fram i olika menyer genom att först säga ”navigation”, sedan ”ange destination” och till sist gatuadressen hem.

En annan nyhet är head up-displayen som nu har så kallad AR-teknik (augmented reality, eller förstärkt verklighet). Det innebär att den kan visa direkt i vägen vart föraren ska köra.

Läs också: Nya Mercedes S-klass avslöjad i förtid – här är nya designen

Mercedes nya infotainmentsystem har även en funktion där föraren kan skicka över vissa saker från framsätet till passagerare i baksätet. På så sätt kan till exempel ett telefonsamtal skickas över till en passagerare.

Tumavtryck och ansiktskamera

Förarens olika val när det gäller stolsinställning, klimatanläggning, navigation, radio och annat sparas numera också till en särskild profil som går att komma åt med ett tumavtryck. Systemet kan identifiera föraren med både tumavtryck, röstigenkänning och ansiktsigenkänning.

Bilen har även en kamera i interiören som kan upptäcka när en passagerare vill lämna bilen och öppnar dörren. Då kommer en varning om någon närmar sig i bilens döda vinkel. Med samma kamera kan bilen upptäcka om föraren är sömnig eller om barnstolen är korrekt monterad.

Bland de mer onödiga funktionerna finns en ”chit-chat-funktion” som kan svara på frågor från passagerarna. Mercedes nämner till exempel olika djurläten som exempel, av oklar anledning.

Till sist inför Mercedes även mjukvaruuppdateringar via nätet. På så sätt kan buggfixar och nya finesser skickas ut direkt till bilen utan att föraren behöver åka in till verkstaden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.