Bild
Nästa artikel
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Nyheter

Mercedes toppmodellen S-klass blir först ut med flera tekniknyheter i det uppdaterade infotainmentsystemet MBUX, som numera har stående pekskärm.

Det är drygt två år sedan Mercedes började rulla ut det nya infotainmentsystemet MBUX, och överraskande nog blev märkets ”instegsmodell” A-klass först ut.

Nu är det dags för nästa steg och nu blir istället toppmodellen S-klass först. MBUX ska uppdateras med en mängd olika nyheter som alla kommer sippra ned till resten av modellprogrammet framöver.

Precis som de andra tyska premiummärkena har Mercedes infotainmentsystem ofta haft en liggande skärm och systemet har styrts med ett fysiskt kontrollvred. Den tiden är nu över. Mercedes har sneglat på Tesla och går över till en stående pekskärm istället.

27 fysiska knappar försvinner

Även den fysiska volymratten försvinner. Den ersätts med ett pekkänsligt reglage som föraren ska svepa på för att höja eller sänka volymen. Totalt finns upp till fem skärmar i interiören och 27 färre fysiska knappar än i föregångaren.

Mercedes gör dock klart att viktiga finesser som strålkastare och vindrutetorkare fortfarande styrs med fysiska knappar i en tydlig vink till Tesla som förlagt nästan alla finesser till en pekskärm. Klimatanläggningen styrs däremot på pekskärmen i Mercedes, men reglagen är alltid placerade längst ned på skärmen.

Läs också: Test av infotainmentsystem: Tyska premiummärken bäst

Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Bättre röststyrning

Skärmarna använder så kallad OLED-teknik (som tillval) som ska ge bättre kontrast än vanliga LED-skärmar. Med OLED-tekniken kan skärmarna också stänga av vissa pixlar helt och hållet vilket gör dem helt svarta, och svärtan blir betydligt djupare än med LED-teknik.

Pekskärmar finns i varenda byxficka numera i form av smarta mobiler, men i bilen är det fortfarande ganska kontroversiellt. En pekskärm kräver ofta att föraren tar ögonen från vägen för att ändra en inställning medan en fysisk knapp gör det enklare att känna sig fram.

Samtidigt innehåller dagens infotainmentsystem så många funktioner och finesser att det snabbt blir ohållbart med en fysisk knapp till allt. Dessutom hävdar Mercedes att röststyrningen, som aktiveras genom att säga ”Hej Mercedes”, är smartare än någonsin och därför kan styra fler funktioner än tidigare.

Läs också: Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el

Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet
Djupdykning: Mercedes S-klass först ut med nya infotainmentsystemet

Vägvisning direkt i vindrutan

Apropå ”hej Mercedes” – föraren ska numera inte alltid behöva säga så för att aktivera röststyrningen. Vissa uppgifter kan systemet utföra ändå, som till exempel att svara på ett telefonsamtal eller visa navigationskartan.

Röststyrningen ska förstå sig på naturligt tal. Det räcker att säga ”kör hem” istället för att – som för några år sedan med förra generationen röststyrning – behöva stega sig fram i olika menyer genom att först säga ”navigation”, sedan ”ange destination” och till sist gatuadressen hem.

En annan nyhet är head up-displayen som nu har så kallad AR-teknik (augmented reality, eller förstärkt verklighet). Det innebär att den kan visa direkt i vägen vart föraren ska köra.

Läs också: Nya Mercedes S-klass avslöjad i förtid – här är nya designen

Mercedes nya infotainmentsystem har även en funktion där föraren kan skicka över vissa saker från framsätet till passagerare i baksätet. På så sätt kan till exempel ett telefonsamtal skickas över till en passagerare.
Mercedes nya infotainmentsystem har även en funktion där föraren kan skicka över vissa saker från framsätet till passagerare i baksätet. På så sätt kan till exempel ett telefonsamtal skickas över till en passagerare.

Tumavtryck och ansiktskamera

Förarens olika val när det gäller stolsinställning, klimatanläggning, navigation, radio och annat sparas numera också till en särskild profil som går att komma åt med ett tumavtryck. Systemet kan identifiera föraren med både tumavtryck, röstigenkänning och ansiktsigenkänning.

Bilen har även en kamera i interiören som kan upptäcka när en passagerare vill lämna bilen och öppnar dörren. Då kommer en varning om någon närmar sig i bilens döda vinkel. Med samma kamera kan bilen upptäcka om föraren är sömnig eller om barnstolen är korrekt monterad.

Bland de mer onödiga funktionerna finns en ”chit-chat-funktion” som kan svara på frågor från passagerarna. Mercedes nämner till exempel olika djurläten som exempel, av oklar anledning.

Till sist inför Mercedes även mjukvaruuppdateringar via nätet. På så sätt kan buggfixar och nya finesser skickas ut direkt till bilen utan att föraren behöver åka in till verkstaden.

Kommentarer

#1
2020-07-09 10:12

Infotainmentsystem...vad är det? Inget som jag behöver i alla fall, bil för mig är ett fortskaffningsmedel, inget pling-plong datacentral med tusen miljoner funktioner....Det räcker med en ratt för mig...

#2
2020-07-09 10:33

Svenne: Tror det bara är för dig att inse att bilar utvecklas, den bilen du har idag hade troligtvis den då utdöende generationen vid lansering ansett väldigt hi-tech. Tror knappast du hade uppskattat köra runt i en T-Ford? Utan ska vi enas om att utveckling är bra? Men att det kommer en tid i livet då det för många känns som utvecklingen sprungit förbi en.....

#3
2020-07-09 12:32

Utveckling är bra men inte all utveckling, att idag behöva sitta och klicka på en dataskärm under körning gör inte körningen säkrare.

#4
2020-07-09 12:39

Hacken: I vilken bil "behöver" du sitta och klicka på en skärm under färd?
Tror inte jag känner till nån där du måste det.

#5
2020-07-09 14:21

En volymratt är aldrig fel. Lätt att hitta (utan att ens släppa blicken från vägen), lätt och snabb att manövrera. Kan inte se poängen i att slopa den.
Hade nån Renault som hyrbil där de totalt vänt det galet. Tryckknappar till volymen, men ratt till stationerna...

#6
2020-07-09 14:27

Hultarn: Jag har väldigt svårt att tro att det finns någon bil på marknaden där de flyttat in stereon i skärm men där du inte har rattstyrning av volymen. Jag anser att ett scrollhjul på ratten är betydligt smidigare än att flytta ner handen och ändra volymen halvägs ner på mittkonsollen.

#7
2020-07-09 15:52

Man ska inte förväxla "förändring" med "utveckling", förändring är mycket vanlig - utveckling är sällsynt.
Många tror naivt att all "förändring" är det samma som "utveckling" och därmed något positivt, om människor vore intelligenta och logiska skulle det vara så, men det är de inte.
Förändring styrs av många faktorer, intelligens är vanligtvis inte en av dessa.

Att entusiasten älskar sin entusiastbil med sin "entusiast teknik" är knappast en överraskning, att han själv är helt omedveten om att han är en entusiast och därför skriver miljoner inlägg om hur överlägsen den egna favoriten är, kan ju bli lite tröttsamt när det upprepar sig precis varenda gång.

#8
2020-07-09 17:30

Ser billigt ut och hör ej ej hemma i en en fin sklass

#9
2020-07-09 20:38

Hur kul är den där om 2-3 år eller om 5-10 år? Saknar plats i nya bilar för en vanlig bilstereo 1- eller 2-din som man kan kasta ut när man vill ha något nytt. Infotainmentprylar är en satans ofog. Navigation kan man ha i mobilen vad mer kan man behöva? Jag är inte teknikfientlig på något sätt men dom där prylarna gör sig inte i en bil.

#10
2020-07-20 21:42

Jag inser att det var länge sen jag skrev något mer omfattande här i trådarna, så det är kanske dags att jag inte bara läser era kommentarer. Noterar i alla fall att ni sköter er riktigt skapligt, utan hårda personangrepp.

Vad tycker jag då om utvecklingen mot allt fler kladdskärmar?
Den är direkt korkad! Ergonomi och säkerhet får stryka på foten för system som blir enklare att modifiera. Man kan till och med skicka ut halvfärdiga produkter och fixa till dem i efterhand med uppdateringar.
Men det går faktiskt att göra även med spakar och knappar. De kan uppdateras med andra funktioner.

Hauptisk feedback har Audi haft en tid och vi är vanan vid det på våra smarta fånar. Men det räcker inte! Man är trots allt alltid tvungen att titta på en skärm, även om symboler och text är stora, liksom klickytan.
Det är betydligt säkrare att kunna nå en stadig knapp eller annat fysiskt reglage. Glöm inte att reglaget i sig själv styr upp och säkrar rörelsen. Att hålla en arm rakt utsträckt i en bil som är i rörelse och dessutom pricka en fläck på en skärm kan helt enkelt inte bli särskilt pålitligt.

Skärmar är i sig väldigt bra. I Porsche går instrumentpanelen att individualisera väldigt långt. Dock är de flesta skärmar placerade så att de träffas av solljus. Få har ens bra antireflexbehandling (där Hitachi har en unikt bra teknik).
OLED-skärmar har unikt bra kontrast, där svart verkligen är svart, men de går inte att göra lika ljusstarka som vanliga skärmar. Kanske är Samsungs QLED en bättre kompromiss.
Om nu en skärm verkligen måste placeras i direkt solljus kanske det rentav är bättre med samma monokroma skärmar som på läsplattor.

Röststyrning blir allt bättre (Mercedes) och man behöver inte i samma utsträckning som tidigare formulera sig exakt, så det är helt klart en bra väg att gå.
Ansiktsigenkänning och ögonavläsning ger större säkerhet (i alla avseenden).
Geststyrning? Kanske.
När det gäller riktigt snabba manövrer slår dock inget ett välplacerat mekaniskt reglage, som en vippa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.