Bild
Nästa artikel
Nya Mercedes S-klass avslöjad i förtid – här är nya designen

Nya Mercedes S-klass avslöjad i förtid – här är nya designen

Nyheter

Mercedes nya flaggskeppsmodell har läckt ut på nätet. De största nyheterna märks på insidan.

2020 är ett viktigt år för Mercedes, inte minst eftersom en helt ny generation av ständiga flaggskeppet S-klass ska visas upp. Detta ska vara märkets toppmodell med alla tekniknyheter som inom några år ska ”sippra ned” till resten av modellprogrammet.

Nya Mercedes S-klass ska börja säljas först senare i år men redan nu har bilder på vad som påstås vara den uppdaterade versionen läckt ut på Instagram.

I flera års tid har det cirkulerat spionbilder på nya S-klass, men detta ska alltså vara bilder på en näst intill omaskerad bil som verkar vara klar för serieproduktion. Bilderna håller dålig kvalitet men vi kan ändå se de viktigaste detaljerna.

Fronten ska ge ett maffigt och lyxigt intryck. Den karaktäriseras inte minst av den stora grillen som – precis som på vissa BMW-modeller – nu antagit enorma proportioner. Det finns även en rejäl ”radarblaffa” i grillen som håller koll på omgivningen och trafiken framför bilen.

När det gäller strålkastarna kan vi också förvänta oss avancerad ljusteknik som kan lysa upp vissa partier av vägen medan andra delar hålls mörka, för att inte blända mötande bilister.

Bakpartiet känner nog många igen och det är inte så konstigt eftersom det till stor del verkar vara hämtat från dagens Mercedes CLS. 

Läs också: Mercedes rensar: Här är modellerna som försvinner

Nya Mercedes S-klass avslöjad i förtid – här är nya designen

Då är interiören mer intressant. Om de här bilderna stämmer får Mercedes S-klass en stor, stående pekskärm som sköter nästan alla bilens funktioner – en tydlig hint till Tesla Model S. Det verkar knappt finnas några fysiska knappar alls.

Framför föraren finns en skärm med digitala instrument samt två stående luftutblås vänster om ratten och fyra små liggande ovanför pekskärmen. Vi kan också se att den lyxiga limousinen S-klass får en sportig rattdesign med tre ekrar och avfasad nederkant – ett otyg enligt vissa som säkert hade uppskattat en mer ”komfortinriktad” ratt i en så bekväm bil. Kanske blir sportratten tillval?

På det hela taget tar interiören ett stort steg framåt jämfört med dagens S-klass och den här interiördesignen lär också dyka upp i fler Mercedesmodeller framöver. Antagligen får S-klass även mjukvaruuppdateringar via nätet.

Mercedes S-klass kommer precis som dagens version med en mängd olika bensin- och dieselmotorer, samt som laddhybrid. Bilen får bland annat en rak sexcylindrig motor och en 4,0-liters V8 med mildhybridteknik.

Den som är ute efter en eldriven S-klass behöver dock inte gå bet. Mercedes ska lansera en helt eldriven S-klass i en lite annorlunda kostym. Den kallas Mercedes EQS.

Läs också: Mercedes massiva satsning: 19 nya modeller – på 3 år

Nya Mercedes S-klass avslöjad i förtid – här är nya designen

Kommentarer

#1
2020-05-12 15:16

Nygrillad... Det gäller ju inte vara sämre än BMW!

#2
2020-05-12 15:17

ska det vara jätte displayer i bilarna med en massa distraherande information med mängder av menyer är det något som slår känslan av rattar och knappar? lite underligt att Euro NCAP inte kommenterar det någonstans

#3
1
2020-05-12 15:21

Snygg ratt.

#4
2020-05-12 15:27

Är två meter lång och har provat olika alternativ men Touaregen är så här långt överlägsen när det gäller komfort. Det finns säker fordon med större körglädje men på det stora hela är den fantastisk.

#5
2020-05-12 15:57

Förskräckligt ful!
Grillen är ju ljusår från den sobra stil som tidigare kännetecknat märket.
Fy!

#6
2020-05-12 17:20

Är ju en ny Hyundai! Smart maskering.

#7
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#8
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#9
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#10
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#11
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#12
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#13
2020-05-12 17:27

Sober, på klassisk Mercedes vis.

#14
2020-05-12 17:29

Fastnat i vinkelvolten, Stoor?

#15
2020-05-12 17:48

Strålkastarna är ju lånade från BMW!

#16
2020-05-12 19:28

Den där skärmen framför ratten kan aldrig vara den slutliga lösningen, den står ju på trekvart uppe på rattstången. Det fattas något i hålet i instrumentpanelen bakom den också.

#17
2020-05-12 19:50

Guran: "hålet" ovanför där kan även ha med nån avancerad rejält stor head-up att göra. Men ja, det ser helt klart ut som att förardisplayen inte sitter riktigt som den ska.

#18
2020-05-12 20:28

Gillade den avskalade inredningen, men grillen kommer att ta ett par decennier att vänja sig vid.

#19
2020-05-12 20:29

Touaregkungen.
Touareg är en moped jämfört med en Sklass så låt mig småle:)

#20
2020-05-12 20:58

"dollargrin"

#21
2020-05-12 21:36

Jag är nästan säker på att även grillen är en maskering. Dels för att den inte stämmer med övriga modellers nya design på grillen, den ser lite ”argare” ut nu, kolla på GLC, A-klass och E-klass facelift. Det ser ut som en påklistrad plastgrill som en en del av en vilseledande maskering.

#22
2020-05-12 21:42

På det hela taget tar interiören ett stort steg framåt.....vad menas med framåt?? Annorlunda skulle jag säga men knappast bättre, vilket också är en smaksak, därmed inte "framåt"

#23
2020-05-12 22:40

Hade gissat på nått från Kina, om ingen sagt vad det var.

Men som sagt, det där kan väl inte vara på riktigt ??

#24
2020-05-13 12:16

Kan det här verkligen stämma? Grillen ser ju erbarmligt vulgär ut, inte riktigt det man tänker om Mercedes. Inredningen ser ju dessutom extremt plastig/billig ut. Blank hårdplast signalerar ju inte precis lyx..

#25
2020-05-13 14:12

Ja kineserna äger snart Mercedes också bara en tidsfråga

#26
2020-05-13 19:40

Bilderna håller låg kvalitet ja. Vem har en så dålig kamera idag? Jag misstänker att bilderna har sipprat ut med Mercedes goda min. Man ska se men inte mer.

Grillen kommer säkert att se ut så här. Originalgrillen vara bara här och gästspelade en generation. Där innan har det varit olika varianter sedan början på 90-talet.

#27
2020-05-14 10:24

Jag älskar Mercedes. Men priserna på reparation är för dyra. Hade en S500. Älska den. Men elmotorn uppe på fick kortslutning, den börja nästan brinna och förra ägaren hade tömt ljud dämparna. Så den gick inte igenom besiktningen. 45000 skulle det kosta mig. Det är synd. Dessa nya bilar som Mercedes släpper, har jag råd med när dom rullat 20-30 000 mil. Om jag har tur. Jag älskar denna nya bil. Mercedes är som ett rullande lyxhotell. Och man kan inte jämföra verklighet med bilder. Hade jag haft råd, då hade jag gärna köpt en.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.