Bild
Nästa artikel
Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el

Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el

Nyheter

Mercedes har börjat visa teaserbilder på nya generationen S-klass.

Det börjar närma sig premiär för en helt ny generation Mercedes S-klass, som alltid är en stor nyhet i bilvärlden. Den här gången får S-klass bland annat avancerad ljusteknik, stående pekskärm och mjukvaruuppdateringar via nätet.

Redan i maj läckte de första smygtagna bilderna på nya Mercedes S-klass ut på nätet, och nu har Mercedes själva börjat visa teaserbilder på den nya generationen.

Mercedes S-klass blir inte märkets spjutspetsmodell när det gäller eldrivlinor – det ska istället nya Mercedes EQS bli. S-klass kommer med vanliga bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknik, men även som laddhybrid.

När det gäller laddhybriden står det klart att den ska få omkring tio mils räckvidd på el, vilket i så fall placerar den i ungefär samma liga som Mercedes GLE. Det borde även innebära att en stor del av köparna lär klara av en stor del av sin vardagspendling helt på el.

Det finns inga tekniska detaljer om laddhybriden ännu så vi vet inte om den får fyr- eller sexcylindrig motor, eller ens om den får bensinmotor eller dieseldrift. Men oavsett blir elräckvidden mer än dubbelt så lång som i dagens laddbara S-klass.

Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el
Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el
Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el

Kommentarer

#1
2020-07-07 15:34

Wow hela 10 mil på el, fantastiskt.

#2
2020-07-07 16:34

Ja, eller korkat. En hybrid ska släpa på lagom mycket batterier för att göra vardagsåkandet på el och sen tar förbränningen över. 5 mil verklig drift är förmodligen lagom för de flesta. Sen blir det vikt, kostnad och rara metaller i onödan.

#3
2020-07-07 16:54

"vardagspendling"
Jaså S-klass används till "vardagspendling"?

#4
2020-07-07 17:38

Wow hela 5 mil på en sträng vinter, fantastiskt.

#5
2020-07-07 17:52

N-iklas? Varför skulle inte en S-klass användas för vardagspendling? Tror även de som köper dem har kontor de pendlar till i många fall...

#6
2020-07-07 18:08

Nä, s-klass köps ju som hobbybil, det vet ju alla...

#7
2020-07-07 18:12

S-klass är väl ett kontor...

#8
2020-07-07 18:40

10 mil blir ny standard för laddhybrider- vare sig det behövs eller inte.

#9
2020-07-07 18:48

Jag vet en kille som åkte till och från jobbet med en MB CLK-GTR. Det tror jag är mer opraktiskt än en S-klass.

#10
2020-07-07 20:35

johnkommentar:
Du glömmer en sak. Batteriers vikt kontra effekt är inte statisk.
Batterierna blir hela tiden kraftigare.
10 mil är ju utmärkt.

#11
2020-07-08 00:24

Varför skulle jag glömt det? Det verkar som att du tror att en viss vikt/volym är avsatt för batteri och om man får in längre räckvidd inom den ramen så är det toppen. Ett alternativ är ju att göra ett mindre/lättare batteri för samma räckvidd och få en lättare/rymligare bil...

#12
2020-07-08 04:40

Laddhybrid av högsta klass:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.