Bild
Nästa artikel
”Mercedes gör sig av med inredningsdetaljen jag älskar allra mest”

”Mercedes gör sig av med inredningsdetaljen jag älskar allra mest”

Krönika

Mercedes skrotar den fysiska volymratten – nu ska nästan allt styras med pekskärm eller touchkontroller.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Lyx och välbefinnande. Det är temat när Mercedes för säkert 83:e gången visar upp ytterligare några så kallade ”teaserbilder” på nästa generation S-klass.

Och inredningen, som vi får se på de senaste bilderna, ser verkligen inbjudande ut. Det är en mjuk och böljande designfest med svepande linjer som ska få föraren att känna sig så bekväm och avslappnad som möjligt.

Jag bläddrar mellan bilderna och ser bland annat den stora pekskärmen (där Mercedes onekligen tagit inspiration från Tesla), skärmarna på framstolarna som gör att passagerarna kan titta på film och de digitala instrumenten, de fyra små ventilationsutblåsen på mittkonsolen som verkar så väldesignade.

Men så stannar jag upp. Vänta här nu – var är volymratten?!

När det gäller pekskärm eller inte pekskärm i nya bilar har jag blandade känslor: visst kan det vara smidigt att helt enkelt ha fysiska knappar för alla finesser, men jag förstår också designavdelningarna som vill ha ett avskalat utseende.

Oavsett hur mycket pekskärm en bil har är det dock vissa finesser jag helst vill ha fysiska knappar till, nämligen:

• Stolsvärme.
• Temperaturen för klimatanläggningen.
• ”Nästa låt”-knappen.
• Och så min älskade volymratt.

Egentligen kan jag ha överseende med att alla de där funktionerna styrs med pekskärmen, i värsta fall – så länge jag får ha kvar min volymratt.


Jag vet inte riktigt vad det är, men den som känt på en högkvalitativ och lite ”tungsnurrad” volymratt som på en dyr hemmabioanläggning vet vad jag pratar om. Det är en fantastisk känsla att känna rent fysiskt hur volymen sänks eller höjs.

Läs också: "Volkswagens stora utmaning är inte bilarna – det är folket"

Svepreglage ersätter

Mercedes S-klass får som många andra nya bilar ett svepreglage som föraren eller passageraren kan peka på för att höja eller sänka volymen. Men det ger inte alls samma känsla, och dessutom behöver jag titta ned från vägen för att använda reglaget.

Visst, som förare kan jag trycka på volymknapparna på ratten. Det håller jag med om. Men passageraren kommer bli tokig på att använda det där svepreglaget för volymen och istället bara be mig som förare att höja eller sänka.

Målet med S-klassen är ju att föraren ska vara avslappnad och kunna färdas så bekvämt som det är möjligt. Varje detalj ska vara noga uttänkt och fantastisk att använda. Det är mycket möjligt att svepreglaget funkar bättre än i andra bilar med samma finess men det kan aldrig ge samma tyngd eller närvarokänsla som ett vanligt, enkelt vred.

Jag tycker faktiskt inte det gör mig till en bakåtsträvare. Enligt mig är det bara sunt förnuft. Om det inte är trasigt behöver det heller inte fixas.

Läs också: ”BMW:s mätare har blivit som ett flipperbingo”

Kommentarer

#1
2020-08-13 19:59

Jag håller helt med, trots att knapparna på ratten för att ändra volymen sitter mitt för tummen, använder jag dem sällan, det är snurratten som gäller.

#2
2020-08-13 20:14

Om man råkar svepa till med fingret lite för snabbt och för långt så kan man ju bli döv när volymen plötsligt går upp till 100, enkla MP3 spelare kan ha en säkerhet som förhindrar en sådan ökning men det är väl inte självklarhet att det finns på alla dessa bilars system.

#3
2020-08-13 20:21

Självklart lär Mercedes ha en tröghet i svepandet så du höjer lite lagom.
Skulle också tro att ett reglage finns kvar på ratten.
Men rullhjulet nere på mittkonsolen är nog ett minne blott. Och det är även det jag använder, och framförallt frugan då hon tycker att jag skruvar upp ljudet lite för mycket, vilket händer allt som ofta.

#4
2020-08-13 21:56

Så blir det när form går före funktion.

#5
2020-08-13 22:10

Samma här, förutom ratten man styr med och blinkersspaken (och växelspaken i BMWn), är volymratten det det mest använda i bilen.
Jag skyr pekskärmar och touchknappar som pesten.
En fet tung ratt med rätt känsla skulle vara lyx på riktigt.

#6
2020-08-14 05:26

Hör inte hemma i en bil som Sklass; (
Känns så billigt och ser för jävligt ut :(
I en Tesla som annars har en så pappig och billig inredning javisst :)

#7
2020-08-14 08:17

Ett otyg med alla touchknappar, jag är teknikälskare och tycker touchskärmar är bra på många ställen, men när du måste titta var du sätter fingret när du kör så är det tur att det finns autobroms och adaptiva farthållare m.m. annars tror jag vi skulle ha ännu fler olyckor.
Är lika osäkert som att pilla på mobilen.
En kombo som BMW kör är det bästa alternativet, fysiskt vridreglage men att du även kan kladda på skärmen om du skulle vilja. Geststyrning känns dock som en gimick...

#8
2020-08-14 08:28

Det är en vanesak att inte använda volymratten så länge man har knappar på ratten för volym. Skulle dessa också försvinna så skulle jag bli rasande.

Men om vi går tillbaka i tiden långt tillbaka så hade jag och alla ni också säkert bilar som bara hade en volymratt på själva stereon, inget på ratten.

Men jag minns första bilen jag hade som hade knappar på ratten. Så fort jag hade en sådan bil så började jag sänka och byta låt där, då det var så mycket enklare när man ändå höll i ratten så att säga. Än idag är det så jag gör. Tror jag har använt volymratten i senaste bilen 2 gånger på 1,5 år som jag haft bilen.

Finns inte mycket mening med det när man har knapparna på ratten, men skulle även dom försvinna så är dom idioter. Alla vet att det är enklare och snabbare med fysiska knappar än en touchskärm, så lämna knapparna på ratten tack!

#9
2020-08-14 08:49

Visst är den rullen i Mercedes trevlig. Men det är ändå många år sedan volymreglagen var riktigt bra. De reglagen som hade en fysisk förbindelse med en potentiometer. På senare år har volymreglaget varit en halvmesyr. Om du vred för snabbt på reglaget hängde det inte med och ljudvolymen minskade inte i den takt som reglaget vreds. I värsta fall kunde till och med det motsatta ske - när du sänkte volymen höjdes ljudet istället.

#10
2020-08-14 10:07

Ja tack - riktiga fysiska vreden vill jag ha, för åtminstone värme och ljud. Det är lätt att "träffa fel" på en skärm och vem tittar på vägen/trafiken när man nödstirrar på skärmen? Borde vara lag på avancerad autobroms om bilen har touchskärmar.

#11
2020-08-14 10:55

Använder alltid volymknappen på ratten, man behöver ju inte ens titta för att använda den.

#12
2020-08-14 18:09

Tråkigt.

#13
2020-08-14 22:08

Människan är ett konstigt djur!
Älskar en massa bling-bling istället för ett rejält rostskydd! Men.... det är ju ingenting att skryta med!
Förbjudet att glo i mobilen, men knappa omkring på en pekskärm går bra!’ Vad ska man skylla på nu? EU har ju bestämt osv.
Ja, det är en underlig värld vi lever i!!

#14
2020-08-14 22:08

Människan är ett konstigt djur!
Älskar en massa bling-bling istället för ett rejält rostskydd! Men.... det är ju ingenting att skryta med!
Förbjudet att glo i mobilen, men knappa omkring på en pekskärm går bra!’ Vad ska man skylla på nu? EU har ju bestämt osv.
Ja, det är en underlig värld vi lever i!!

#15
2020-08-15 07:29

Ja det är sanslöst att ta bort knappar och vred för dom elementäraste funktionerna som värme och kanske volym.
Nya octavia har en lång sveplist under skärmen för volymen samt några tatch knappar defroster och några till.
Inte bra men bättre än nya Golfen i alla fall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.