Bild
Nästa artikel
”BMW:s mätare har blivit som ett flipperbingo”

”BMW:s mätare har blivit som ett flipperbingo”

Krönika

Mer och mer information kläms in i mätarhusen – det blir inte snyggare eller roligare, utan bara krångligare, enligt Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om vi bortser från en strulande Audi jag helst vill glömma var den första bilen jag köpte och blev riktigt nöjd med en BMW 523i från 1997. För dig som har koll på märkets internkoder innebär det generation E39 med en enkelt avskalad design och superhärlig, sexcylindrig motor.

En av sakerna jag lärde mig uppskatta mest av allt var de nästan funkisinspirerade instrumenten. Med en mjukt rödorange belysning kvällstid fick jag snabbt en överblick över hur fort det gick eller när jag måste tulla på sommarjobbspengarna för att fylla tanken. (De irriterande pixelfelen i skärmen undertill som ingen E39-ägare verkar komma undan kan vi spola förbi den här gången.)

Nu kommer jag förmodligen låta som värsta sortens bakåtsträvare, men jag tycker BMW har misslyckats med att hålla liv i den avskalat enkla mätartraditionen. I dag ser bilarna ut som flipperspel eller en bingohall med alldeles för mycket onödig information.

”BMW:s mätare har blivit som ett flipperbingo”

Vi kan börja med mätartavlorna i BMW:s maffiga lyxladdhybrid 745Le iPerformance (vilket namn!) som jag nyss såg för första gången. 

All viktig information finns på plats, som hur lång elräckvidd som finns kvar i batteriet och hur fort det går. Men här finns också väldigt mycket annat helt onödigt. En ikon för radiokanalen, i det här fallet med en kvinna som av någon anledning lyssnar på musik i hörlurar, hjälper inte det minsta. Och att som i BMW X6 M50i klämma in modellemblemet i instrumentdisplayen är ju bara löjligt.

Det värsta är själva formen på mätartavlorna. De är inte runda eller fyrkantiga, utan har någon sorts flerkantig och halvrundad form. Typsnitten är beroende på modell inte alltid samma som i resten av infotainmentsystemet. Och en av mätarna går dessutom åt ”fel” håll.

Design för designens skull – den värsta sortens design.

Självklart är behoven olika hos oss alla, och ärligt talat är det heller inte bara BMW som är inne på fel mätarspår. Men för egen del skulle jag mycket väl kunna nöja mig med att klämma in fyra eller fem olika siffror i mätarhuset – inte mer än så.

• Hastighet.
• Bränslenivå eller laddnivå – men den behöver inte vara i form av en grafisk mätare utan det går bra med en procentsiffra, även för bensin eller diesel.
• Räckvidd i kilometer.
• Växel (för automatbilar).
• Klocka.

Jag behöver inte veta hastighetsbegränsningen på vägen om jag inte kör för fort – då kan den aktuella hastigheten lysa rött istället. Jag behöver heller inte veta radiostationen, det står ju i infotainmentsystemet.

Den här lilla guiden skulle jag gärna skicka till biltillverkarnas designavdelningar som ju brukar slåss för ”rena, enkla ytor” utan fysiska knappar. Men i mätarhuset går det tydligen bra att strössla med onödig information och konstiga grafiska former utan anledning, som bara gör bilen krångligare att använda och som även kan bidra till fler olyckor.

Ge mig en funkisrenässans i mätarhuset!

På 1990-talet hade BMW föredömligt enkel mätardesign. Här i E38-generationens BMW 750i.
På 1990-talet hade BMW föredömligt enkel mätardesign. Här i E38-generationens BMW 750i.
Taggar: Krönika, BMW

Kommentarer

#1
2020-04-03 08:00

BMW hade ett par andra saker tidigare som jag uppskattade.
1. Körglädje i smidiga bilar
2. Instrumentering riktad mot föraren

#2
2020-04-03 08:46

Så rätt, så rätt. Det är väl ett resultat av Iphonegenerationens intåg i designvärlden, kanske ännu mer i form av Mbux i MB. För att citera Inez Usman en gång i tiden, det(internet) är nog en fluga som blåser förbi. Jag vet redan MB-ägare som tröttnat på jättetelefonen på instrumentbrädan. Som Erik skriver, BMW hade väl den bästa av instrumentpaneler innan. Enkelt, snyggt o funktionellt.

#3
2020-04-03 09:06

Jag håller med om att BMW:s digitala instrumenthus är väldigt rörigt och plottrigt, och med ena mätaren baklänges.....men tycker inte man ska förkasta alla för det. För det första tycker jag det är riktigt bra att själv få välja vad man vill ha för information visad för sig, just att få upp navin i instrumenthuset är kanon enligt mig. Sen har de olika fabrikaten lyckats olika bra. Audis är med väldigt plottrig de jag kört, dock ska tilläggas att jag inte vet hur mycket info man kan stänga ner. Volvos nyare på SPA är riktigt bra och kan gå att få lika renodlade som det traditionella till att välja en hel del hur man vill få det visat. Jag tycker även MB fått till det bra i de nyare med "storplankan", den går med variera mycket. Tesla på Model S och X kan du släcka ner det mesta utom hastighet och AP-visningen, och i övrigt välja väldigt fritt vilken information du vill ha upp. Så att såga fenomenet bara för att nån tillverkare inte lyckats så bra tycker jag blir lite fel. Nu var det BMW:s lösning artikelförfattaren sågade men många som kommer läsa det som att alla är kassa...

#4
2020-04-03 09:45

Personligen har jag svårt att förlika mig med "instrumenteringen" i Tesla M3 - har förvisso ingen lång erfarenhet av den men ändå... Inte ens en HUD med de allra viktigaste uppgifterna - hur tänkte man där ? Allt nytt är som sagt inte bättre bara för att det är nytt. Exemplet med tidigare BMW:s instrumentering är närmast exemplariskt men även andra tyska bilar har haft snarlik design. Dock föredrar jag personligen hastighetsmätaren i den högra rundeln men numera använder jag ofta den digitala visningen av hastigheten eftersom den fungerar så bra.

#5
2020-04-03 10:13

Gammal och konservativ är jag och jag fattar inte att folk blir som köptokig av allt elektoniskt bling bling som startar så fort bildörren öppnas.
Det mesta har ju ingen praktisk funktion alls.
Välkomnas man av ett flipperspelsliknande välkomst blingande med ljud och oljud då hissar många köplusten.
Småler när folk berättar att det inte kommer upp en digital bild när det är minus 25 grader ute utan det tog 10 minuter etc etc.
Undra hur man kunde köra bil tidigare.

#6
2020-04-03 10:21

Jag kommer aldrig att glömma min Moto Guzzi Lario
https://i2.wp.com/www.bike-urious.com/wp-content/uploads/Moto-Guzzi-Lari...

#7
2020-04-03 10:26

Att använda bilens instrumentkluster är snart ett lika stort hot mot trafiksäkerheten som att nyttja mobilen!
Tacka vet jag vår gamla SAAB som nattetid kunde visa endast hastighetsmätaren och aktiverade varningslampor.

#8
2020-04-03 10:39

Just därför jag köpte en lite äldre BMW.
BMW borde, om inte annat, ha "Klassiska" instrument som tillval.
De är ju mästare på att ta betalt för nästan ingenting, så det finns säkert folk som skulle betala extra för det.

#9
2020-04-06 20:14

Det är kunderna som får vad de vill ha.
En enkel och tydlig instrumentering mobbas ut i dag så fullständigt att ingen som vill sälja kan erbjuda en sådan, det skulle bidra till att döda modellen.
Omvänt kan ju vissa bygga hela sin försäljning på en så galen instrumentering som möjligt, ju vridnare och mer ofunktionell desto fler som avgudar den och anser den helt överlägsen i - speciellt funktion...

Nu borde ju någon fundera på hur det kan komma sig att människor är så dumma.
Och vem som bär ansvaret för att de blivit så dumma.
Släpper man fältet fritt för alla avarter utan att komma med invändningar fören efter 20 år - så får man nog skylla sig själv.

#10
2020-04-03 11:40

Fast nu tror jag en del inte tänker hela vägen, det vi får förstå i detta med är ju att idag är det mer information som ska synas, olika säkerhetshjälpmedel som semiautonomi tar ju sin plats och måste helt klart vara väl synligt, samtidigt som skyltavläsning m.m. ska vara med. Samtidigt försvinner behovet av varvräknare mer och mer, då är ju detta en naturlig övergång. Skulle ju se helskumt ut med en stor analog hastighetsmätare bara och sen en stor digital skärm bredvid....då blir ju det naturliga att även låta hastighetsmätaren vara digital.

#11
2020-04-03 13:29

Håller helt med, BMW,s instrumentering var prima bra på 90-talet, och dagens flipperspel är både fula och trafikfarliga. Men de är mycket billigare att tillverka än riktiga instrument, att de sedan inte håller speciellt bra och kunderna får betala sannolikt tiotusentals kronor för utbyte av skärmar, det ger ju enorma merinkomster både för tillverkare och verkstad...men som sagt "modernt" är det ju...och vem vill vara en "bakåtsträvare"

#12
2020-04-03 13:39

Svenne: Men kan du förklara för mig hur de med bara analogt skulle få till den visningen som behövs idag till den tekniken som sitter nu i bilarna? Det handlar varken om att det är modernt eller bakåtsträveri med de olika lösningarna, utan helt enkelt som så att för att få plats med informationen till dagens system i bilarna behövs dessa skärmbaserade instrument.

#13
2020-04-03 13:59

Om kunderna är dumma eller inte kan man tvista om...

Vill de ha "röriga" instrument så är det just röriga instrument de ska få, sen får väl tillverkarna som vill leverera enkla och tydliga instrument försöka marknadsföra sina produkter lika skickligt som tillverkarna av röriga instrument, anpassa sig efter rådande marknadsläge, komma med något nytt eller gå under.

Så fungerar en fri marknad och har alltid gjort, det driver utvecklingen framåt, eller bakåt beroende på hur man ser på saken.

Annars skulle vi alla gå runt i foträta skor och tvingas lyda den som för närvarande dikterar villkoren.
För någon måste i en sådan likriktad värld ta ansvaret och tala om för de dumma människorna vad som är odumt så de inte börjar tänka själva, då börjar ju genast åsikterna spreta åt olika håll och rätt vad är så har vi röriga instrument igen.

För så är det ju, bara för att människorna tänker själva så betyder det inte per automatik att de allesammans tänker "rätt", vad nu det betyder...

#14
2020-04-03 15:19

Jag gillade Honda Jazz jag hade ett tag, för att den visade hur ekonomiskt jag körde (ändrade bakgrundsfärgen). Sådana saker är bra för plånboken och miljön. Min Octavia och Golf har inget sådant.. man får bläddra igenom vyerna för att ta fram momentan förbrukning, å andra sidan är bilarna relativt snåla oavsett hur man kör dem. En gång försökte jag komma över 0,7 liter/mil med Octavian...lyckades inte fast jag gasade brutalt.... även autobahn med 160-170 km/h konstant fart kom jag inte över 0.7 liter/mil. Med släp lyckades jag få Octavia dra ca 0.8 liter/mil (bensin). full last....det är mitt rekord i förbrukning med den bilen.

#15
2020-04-03 16:21

Flipperspel?

#16
2020-04-03 17:20

Jag lånade en väns Volvo XC70 och maken till oöverskådlig hantering av olika funktioner har jag inte upplevt. Till och med värre än min sambos BMW X1.
Däremot fungerar Tesla Model 3 utmärkt. Till stor del på att gränssnittet är mer Apple än Windows (gud förbjude ett windowssystem i en bil...)

#17
2020-04-03 19:01

Håller med artikelförfattaren, har själv kvar min 120D 2008 som ren hobbybil. Instrumenten är klassiskt runda med röd-orange mörkerbelysning och intensivt vita på dagen. Som en flygbelysning typ. Inget flipperspel i ratten, ingen 7" skärm att ägna sig åt under körning. Vidare ingen svårstädad interiör med piano-lack och mängder av kromlister. Bara hög funktionalitet och bästa materialkvalitet. Är det inte dax att sätta stopp för idiot-utvecklingen med allt fler förar-distraktioner. Mitt förslag blir att mängder av `onödig´ information endast kan visas när bilen står stilla.

#18
2020-04-03 19:18

Mycket märkligt att ni journalister inte har större klagomål mot att snart alla funktioner skall styras och avläsas på en dataskärm långt från synfältet d.v.s. vägen. Man får böter om man fipplar med mobiltelefonen men att hålla på och fingra på med en pekskärm bara för att ställa värme, belysning, radion etc..är tydligen helt ok. Är den utvecklingen verkligen säkerhetsfrämjande? Då har i alla fall jag heller ett lite roligt flipperspel nära synfältet även om där råkar stå vilket bilmärke jag kör.

#19
2020-04-03 19:20

Och jag har just köpt en 540d med just den instrumenteringen och är skitnöjd med bilen. Vem är ute och seglar nu,

du eller jag?

#20
2020-04-03 21:52

Jag ägde en BMW 520 av 2014 års modell med sk. Utökat instrumentkluster. Enda extravaganta med det var att siffrorna i varvräknare och hastighetsmätaren var ”digitala”
Dvs allt var svart när bilen var avstängd, förutom visarna. Siffrorna tändes när bilen startade, var vita dagtid och ”BMW rödorangea ”nattetid så att dom inte bländade.
Även en digital momentan föebrukningsmätare vill jag minnas fanns. En ytterst trevlig instrumentering. Och Styggavargen, den stora bilen tog betydligt mindre soppa, förutom med 1800kg husvagn efter, än din Octavia :) jag tror även att den var mycket mer komfortabel och krocksäker samt klarade älgtesten bättre.

#21
2020-04-04 06:37

Första gången jag läser något kritiskt om dessa idiotiska nymodigheter av instrumentpaneler ... ja, visuellt handlar instrumentpaneler om att informera, inte underhålla ... så infotainment kan dom lägga ner för min del!

#22
2020-04-04 08:48

Det är importören som bestämmer utrustningen av instrumentet.
I Tyskland kan du själv bestämma vilken typ av instrument du vill ha digital eller analoga.
Och så är det inte bara BMW som har denna typ av instrument de finns flera bilmärken
med liknande egenskaper.

#23
2020-04-04 08:54

De som är värre är dessa eländiga pekskärmar
Som man får bläddra hit och dit för att hitta.
EX; ändra värmen i en Amason är bara ett moment suveränt.
Nu får man ha ögonen på skärmen för att hitta rätt meny, och de skall var säkert i trafiken?

#24
2020-04-04 10:33

Som jag nog redan nämnt så har bl a flertalet VAG-modeller t o m C-segmentet (i vart fall) hittills gått att få med "analog" instrumentering liknande den äldre BMW-instrumenteringen ovan men med tillägg för en "elektronisk" del mellan de stora mätartavlorna där man kan välja vad man vill se - hastighet, momentan förbrukning, snittförbrukning, radio eller t ex navigeringsinfo om bilen har inbyggd navigator. Fungerar som sagt alldeles utmärkt - till detta sen en "klassisk" multimediaskärm tillsammans med ett antal separata fysiska knappar för bl a klimatanläggning, eluppvärmda stolar/ratt, elbakruta m m. I mina ögon av bra avvägning men tyvärr lär det se annorlunda ut i bl a nya Golf 8.

#25
2020-04-04 19:09

Hade en 1990 års Opel Omega 3000 24v med digitala lcd-instrument. Den panelen trivdes jag oerhört med. En gimmick var att varvräknaren var formad som motorns vridmomentkurva. Tror det var en av de första bilarna överhuvudtaget med digital panel.

#28
2020-04-04 23:03

Läste en gång om att flygets skärmar prioriterar bort sånt piloten inte behöver se -borde vara något för bilars skärmar. En hel del som visas på flipperspelen är meningslös information och kan helt enkelt släckas ut. Eller så låter man föraren välja mellan bling-bling -mode och need-to-know -mode...

#29
2020-04-05 08:22

Jag har en Bmw 3 serie från 2020 nu och har kört Bmw i 20 år och jag älskar instrumentklustret i den nya !

#30
2020-04-05 08:35

En BMW har man för man älskar att köra.

Det var väl reklam slogans för ett tiotal år sedan.

Men i dag när alla bilar blivit mer likställda är det nog något annat. :)

.
Såg en X7 från frontsidan men fick titta flera gånger och höll på att kräkas.
Såå jäkla groteskt fult går det nästan inte att överträffa.

#31
2020-04-05 11:09

Varför vill du ha växelindikator? Det är väl det man har mest koll på, vilken växel man ligger i.. Antingen framåt eller bakåt, om man inte har parkerat...

Gällande hastighet kan ju vara bra att veta även om man inte kör för fort. Skyltad hastighet kan ju ha ökat och missar man den skylten, så kör man kanske runt i 70km/h på 90-väg.

Klocka finns ju också i infotainmentsystemet, så den kan du ju också plocka bort.

Sen håller jag med om modellbeteckningen och kvinnan med hörlurar...

#32
2020-04-05 20:50

Kan inte svara för BMW då jag inte kör någon. Men jag tycker att jag, om jag vill, kan få den i Mercedes att vara väldigt lik de gamla klustren. Men varför skulle jag vilja ha de gamla klustren? Då de nya går att ställa in nästan hur mycket som helst. Jag är nöjd med den nya eran, de nya skärmarna, där kag kan bestämma hur den skall se ut.

#33
2020-04-05 22:36

När kommer någon myndighet på att bilarnas digitala bildskärmar kan vara trafikfarliga? En given sak för biltestarna att påpeka, proffsförarna kanske klar det, men tänk på oss amatörer när vi sätter oss i en ny bil.

#34
2020-04-06 09:12

"Uffeeh2020-04-04 19:09
Hade en 1990 års Opel Omega 3000 24v med digitala lcd-instrument. Den panelen trivdes jag oerhört med. En gimmick var att varvräknaren var formad som motorns vridmomentkurva. Tror det var en av de första bilarna överhuvudtaget med digital panel."
(En annan funktion var att hela varvräknaren började blinka när man närmade sig maxvarv vid rödmarkeringen, vilket innebar att man inte behövde se vad den visade, blinkningen gick att notera även om man hade blicken kvar på vägen.)

Opel visade en digital instrumentering 1975 så man var kanske först i en bil, det infördes sedan hösten 1983, men även om tekniken var elektronisk var själva visningen huvudsakligen enkel och tydlig, den hade även vissa andra mindre tekniska finesser, i den andra generationen från 1988 var den närmast oklanderligt tydlig och det är väl det som är problemet med dagens skärmar, det som visas är inte enkelt och tydligt, eftersom det inte är funktion utan "häftighet" man eftersträvar.

Nya Corsa har en skärm i dyraste version som kritiserats massivt för att den ser enkel och tråkig ut, men funktionen är utstuderat enkel och tydlig, (hastighetsvisningen efterliknar den i LCD panelen från 83) det är dock ingenting 95 % ser ut att bry sig det ringaste om, de föredrar det som ser dyrt, lyxigt och häftigt ut även om funktionen är störande och full av ovidkommande krimskrams och fyrverkerier som inte är trafiksäkra.

#35
2020-04-06 08:54

Än en gång har vi bilägares dator fått hicka, det vore praktiskt om man kunde radera det man skrivit själv som andra tidningar har.

#39
2020-04-06 09:14

Aston Martin Lagonda var nog först med digital instrumentering till kund.
Fanns på marknaden 1976.
Härligt retro :-)

#40
2020-04-06 13:36

Att bläddra i "menyer" under körning borde vara förbjudet, det är värre än att tala i mobilen. Att man dessutom gör det svårare för föraren genom att flytta information sökbar via "meny"är helt idiotiskt. Ett exempel, har en BMW årsmodell 2008 och enda sättet att kontrollera motorns oljenivå är att köra bilen en stund, och bläddra sedan i menyer för att hitta digital visning av oljenivå. Oljesticka finns inte.Gör man det inte så ofta så tar det tid att hitta, om inte instruktionsboken tas fram. Vansinnet är totalt om man inte vet hur mycket olja som finns i motorn så måste man köra ca en kvart först, och sedan titta i menyn. Men om det inte fanns någon olja från början så är det då för sent...men kanske finns det ändå en varning för oljetryck hoppas jag

#41
2020-04-06 13:53

Svenne60,
Ja, det låter helt galet.
Man borde omedelbart förbjuda nya bilar som kräver olja i motorn :-)

Sedan ska eländet (oljan alltså) bytas efter några 1000 mil. Galet !!!

#42
2020-04-07 10:37

Föredrar också en analog instrumentering, har MB E-klass idag med dom två rundlarna och lite grafik i dessa. En jättebra mix av tydlig och lättfunnen information. Dom här helt digitala "plankorna" där man kan visa vad som helst är i mitt tycke sämre/svårare att läsa av, alltför stökiga i sin mix av information osv. Det finns bättre och sämre digitala paneler men ingen är i närheten av en bra analog instrumentbräda. Sen kan jag uppskatta den tankemöda och design som lagts ner i en traditionell instrumentering som måste fungera och vara snygg i 15 år (helst) en digital panel kan man ju fippla till när som. + att den i släckt form bara är en svart tråkig yta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.