Bild
Nästa artikel
”Hörlursbilisterna” visar hur usel tekniken i bilen är

”Hörlursbilisterna” visar hur usel tekniken i bilen är

Krönika

Ju sämre bilförarna tycker infotainmentsystemen är, desto fler kommer ploppa i sina mobilhörlurar i öronen medan de kör.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om du koncentrerar dig och tittar efter ser du dem varje dag. Du kanske till och med själv tillhör skaran som ploppar i hörlurar i öronen när du kör bil istället för att använda bilens inbyggda handsfree?

Det är några månader sedan jag verkligen började fundera på varför så många bilförare plötsligt gått över till att använda hörlurar i bilen och helt enkelt strunta i det inbyggda infotainmentsystemet.

Den här trafiktrenden går dessutom utanpå alla samhällsklasser: jag har sett både hemtjänstpersonal och uppklädda Bentley Bentayga-förare stoppa i sina AirPods för att prata i telefon eller lyssna på musik. Bilens infotainmentsystem lämnas orört.

Till att börja med är det inte alltid så trafiksäkert att använda hörlurar i bilen. ”Öppna” hörlurar som släpper in allt bakgrundsljud kanske inte är så farliga (men det har jag å andra sidan inga fakta som stöder). Hörlurar som aktivt blockerar ljudet utanför antar jag däremot kan vara riktigt trafikfarliga.

"Den här trafiktrenden går utanpå alla samhällsklasser"
Polestar har tagit hjälp av Google för att bygga ett nytt infotainmentsystem. Kanske kommer det funka bättre än biltillverkarnas egna system?
Polestar har tagit hjälp av Google för att bygga ett nytt infotainmentsystem. Kanske kommer det funka bättre än biltillverkarnas egna system?

Nästan alla bilister jag sett som ploppar i hörlurar gör det dessutom när de sitter själva i bilen. Då finns det väl ingen anledning att göra det? Eftersom de ändå är ensamma kan de ju braka på full volym på både telefonsamtalet eller podden de lyssnar på?

Nej, min ovetenskapliga analys till varför så många förare dissar bilarnas infotainmentsystem när det gäller telefonsamtal och musiklyssning är att systemen fortfarande inte är tillräckligt bra.

Biltillverkarna är inga mjukvaruutvecklare och trots att det står 2020 i kalendern kan många infotainmentsystem i moderna bilar vara plågsamt långsamma och krångliga att använda. Att koppla upp mobilen med blåtand kan gå supersmidigt eller ta en hel förmiddag. Allt detta ackompanjerat av menydesign som ibland är hämtad ur 1980-talets text-tv (även om de flesta biltillverkare trots allt blivit bättre med åren).

Då förstår jag till viss del alla som helt enkelt bara tar fram sina trådlösa lurar, som redan är ihopkopplade med mobilen, och ploppar in dem i öronen. Lurarna är nämligen utvecklade av företag som har bättre koll på mjukvaruutveckling än biljättarna och som förstår att användarna inte vill vara fast i uselt och krångligt designade system.

De flesta helt trådlösa mobilhörlurar kopplar upp sig helt automatiskt – nästan magiskt! – så fort de tas fram ur sitt laddningsetui. Det är så otroligt mycket smidigare än att krångla med ”parkopplingskoder” i bilens infotainmentsystem.

Själv tycker jag blåtandsfunktionen funkar riktigt bra i min bil, och än så länge är jag inte någon "hörlursbilist". Men jag känner mig alltmer ensam i min lilla klubb av bilister som faktiskt använder infotainmentsystemet och inte gått över till hörlurskörning.

Tills biltillverkarna blir bättre på att bygga den här typen av tjänster, eller helt enkelt lägger ut utvecklingen på något annat företag – som Polestar gjort med Google – lär vi nog bara få se fler ”hörlursbilister” på vägarna.

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
2020-03-19 10:14

Håller fullständigt med om detta otyg, ser det med ofta i trafiken. Däremot tror jag det inte bara handlar om dålig/krånglig infotainment även om det säkert gör det i många av fallen. Jag har en t.ex.en fd. kollega som har en Astra diesel i jobbet, den är så embarmligt högljudd vilket tillsammans med troligtvis dålig mikrofon så hör man inte ett dugg av vad han säger i bilens egna handsfree. Sen är det dessa som artikelförfattaren tog upp, bland annat hemtjänstpersonalen, där det är väldigt många som delar på samma bil, eller hoppar kring i olika bilar varje jobbpass. Där tror jag många struntar i att para ihop sina telefoner med bilen även om de flesta nya bilarna kan hantera väldigt många lurar sen flera år tillbaks.

#2
2020-03-19 10:15

Väldigt många lurförare i sprillans nya bilar, dom kanske inte fått kläm på tekniken än?

I lite äldre bilar ser jag män i alla åldrar med peltor.

Själv är jag less på dålig batteritid i trådlösa lurar och med sladd skulle jag bli galen, använder all tillgänglig teknik i min Volvo från 2012 även om det innebär att jag får skrika i micken ibland eftersom det verkar vara i klenaste laget för samtal.

#3
2020-03-19 11:45

Här vi nästa företeelse som borde förbjudas i lag! Först i med proppar i öronen som blockerar utifrån kommande ljud - och så på med full volym. Bort!

Sedan förstår jag inte det där med AirPods. Måste väl ha blivit en felskrivning för Android. :)

#4
2020-03-19 10:30

Det fungerar hur smidigt som helst med bilens inbyggda handsfree. Har kört så sen 2011 så visst är det märkligt att så många förare av nästan nya bilar dessutom sitter med luren i handen. Däremot förstår jag de som har nån form av poolbil och att de använder "luren i örat" för de flesta bilar i den kategorin kan inte hantera speciellt många blåtands-anslutningar.

#5
2020-03-19 11:14

Lurar i öronen eller full volym på stereon, ingen skillnad, och stereo har man spelat högt långt innan infotainmentsystemen kom.

Ska man nu förbjuda detta så hur gör vi med de döva i trafiken?

Eller de som har det knäpptyst i bilen men som sitter försjunkna i egna tankar, som så lätt sker när radion är av.

Finns inget generellt rätt eller fel i den här frågan då detta är högst individuellt.

#6
2020-03-19 11:38

Det finns definitivt ett fel och det är att hålla i eller "pilla" på telefonen när man kör. Men löser man allt via sina lurar så är ju inte det förbjudet - bara man hör trafiken runtomkring.

#7
2020-03-19 15:54

Har aldrig förstått mig på folk som sitter med hörlurar i bilen. Speciellt inte i nyare bilar där man faktiskt ganska enkelt kan koppla in sin mobiltelefon och via Bluetooth. Men antagligen tycker vissa att detta är en för hög tröskel. Man borde göra infotainmentsystemen ännu bättre så att man synkar spellistor och poddar bättre. Så att om man lyssnar på en podd utanför bilen och sen sätter sig i bilen fortsätter den direkt på samma ställe. Tror det skulle få ner användandet av hörlurar.
Mobildata är ju billigt idag så man skulle ju kunna ha ett separat SIM-kort i bilen för en ganska låg kostnad: https://abonnemangkoll.se/

#8
2020-03-19 16:11

Min egen android var enkel att ansluta till bluetooth, men frugans ajfån är hopplös. Det frågas efter nåt password, oklart vilket, som ska skrivas in någonstans. Nog behöver tekniken göras enklare, det ska inte behövas IT-kunskaper för detta.

#9
2020-03-19 16:42

Använder bilens system sen jag fick Transiten i jobbet, det funkar utmärkt, jag både hör och hörs bra. Uppkopplingen första gången var att bilen frågade "Är detta din telefon" sen jag då svarade JA, har det gått per automatik. Systemet är till synes väldigt primitivt, men allt finns där, och analoga knappar är överlägset en skärm.
I den tidigare Renaulten använde jag Peltorlurarna, där var systemet oanvädbart.

#10
2020-03-19 17:49

Tycker det funkar toppen i min Kia Niro. Här är det CarPlay och en dongel i USB uttaget så att CarPlay alltid synkar med iPhone så fort jag startar bilen. Telefonen ligger kvar i fickan. Dessutom har jag en streamer runt halsen pga hörselproblem och hörapparat. Ljudet är perfekt på alla vis och alla funktioner snabba på skärmen. Då har jag även telefonboken på skärmen från iPhone när jag sitter i bilen.

#11
2020-03-19 22:20

Bilvärldens tröga etablissemang är fortfarande kvar i den gamla goda tider. De uppfattar fortfarande alu fälgar, elfönsterhissar, led lampor, ACC,... som extra utrustning som skall skaffas med dyra pengar. Info-systemet är inte undantag. T.o.m en apa fattar att egenutvecklade info-system är inte önskvärt. Folk vill ha en sömnlös övergång från mobil till bilens system. Vilket heter android auto och CarPlay. Förstås kunde en generisk grundprogram finnas från början, med väldigt enkla funktion. Folk som inte använder mobil har inget större behov av infotainment.
Men icke, biltillverkare vill ha 20k för en skärm som är mindre en handflata och ett par tusen per år för uppdatering av kartor som annars finns gratis på mobilen. Det ultimata infotainment kommer att vara en app (innehållande bilens funktioner) i mobilen eller en skärm som drivs av android eller iOS, och inte tvärtom. Det finns ingen anledning att folk anstränger sig för att anpassa/lära sig till bilarnas fula, dyra, otidsenliga, ologiska info-system. Ingen tillverkare som utvecklar egna däck, tändstift, batteri,.... tack och lov.

#12
2020-03-19 22:38

Hannah: Nu tar du väl ändå i lite, dra inte allt över samma....finns faktiskt bilmärken som har riktigt bra inbyggt system med som enligt mig iaf slår Carplay och AA i smidighet och integration. Fortfarande finns det väl heller ingen bil där du kan få upp AA eller Carplay i instrumenthuset? Sen finns det väl ingen bil längre där du får betala som du uttrycker det "20k för en skärm som är mindre än en handflata och ett par tusen per år för uppdatering...." Tror knappt det finns nån bil idag ens som inte standard har större skärm än en handflata....
Vissa bilar har större skärm än vad du har huvud och med gratis uppdateringar bilens livslängd.....så att skriva så generellt blir lite fel.

#13
2020-06-23 14:02

Bara namnet talar ju om att man har krånglat till det rejält för att sköta enkla saker som att höja fläkthastigheten om rutan immar igen då måste man ju släppa blicken från vägen och titta på ,,klösbrädan,, för att dra på fläkten, ett vred kan man känna på utan att titta på det

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.