Bild
Nästa artikel
Hallå alla bilister i vintermörkret – sätt på halvljuset!

Hallå alla bilister i vintermörkret – sätt på halvljuset!

Krönika

"Det är naturligtvis idiotiskt att utforma en lag på det här sättet."

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Under den mörka årstiden ser man dem lite varstans; nästan helt mörklagda bilister som dödsföraktande susar genom livet med enbart de små främre positionsljusen tända. Dessa förare ådrar sig en hel del uppmärksamhet och irritation från omgivningen.

Det märks om inte annat på mängden insändare, e-post och telefonsamtal vi får angående problemet.   

Bakgrunden är att det 2011 kom ett EU-direktiv om att alla bilar alltid skulle ha belysning tänd i fronten. De traditionella strålkastarna kompletterades med så kallade DRL-ljus (Daytime Running Lights). Flera studier hade kommit fram till att detta skulle öka synligheten gentemot övriga trafikanter och därmed minska risken för olyckor.

Problemet ur svenskt perspektiv är dock att vi haft vår egen halvljuslag ända sedan 1977 och att den i ett viktigt avseende övertrumfade EU:s motsvarighet – hos oss ingick det krav om att även bakljusen skulle vara tända. Den europiska lagstiftningen ersatte dock den svenska och därav kom det sig att ett antal bilmodellers bakljus kom att förbli släckta även när de främre DRL-ljusen lyste.

Det är naturligtvis idiotiskt att utforma en lagstiftning så. Det borde vara självklart för alla att det även är viktigt att synas bra för den trafik som kommer bakifrån. Med dagens energisnåla och långlivade LED-lampor finns det heller ingen rationell anledning att snåla på användningen. Men lagen finns där och nu är det upp till oss alla att göra det bästa av det hela.


Tyvärr finns det en grupp förare som inte har begripit att det är viktigt att lära sig hur bilens ljusreglage fungerar och vilket ljus som ska användas var. De mörklagda dödspiloterna tror säkert att såväl strålkastare som bakljus är tända på bilen de färdas i, men har aldrig tänkt på att verkligen se efter.

Därför vill jag börja det nya året med uppmaningen till mina medtrafikanter att ta några minuter till att läsa instruktionsboken och själv testa vad de olika lägena på ljusomkopplaren ger för effekt. Är du osäker så slå på halvljuset!     

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
2020-01-17 15:56

Bra, tack

#2
2020-01-17 16:51

Min Renault har DRL, och den tänder halvljuset redan om det är riktigt mulet, trots dagsljus. Mycket bra.
Däremot kan man nästan krocka med en Hyundai eller Toyota som kommer farande i mörker med bara ett par bleka DRL tända.

#3
2020-01-17 16:56

Tillochmed prius taxi kör svart.

#4
2020-01-17 16:59

Mina sista octavia sedan 2010 tände per automatik halvljuset i mulet väder.

#5
2020-01-17 17:06

Där är Teslan med riktigt bra, den tänder direkt om det är lite mulnare, ibland även i riktigt skuggiga partier. Och direkt om det är fuktigt/blött.

#6
2020-01-17 17:15

Har automatiskt ljus så i dagsljus är bara dl-ljusen tända fram. När det börjar skymma tänds halvljus och bakljus automatiskt, funkar jättebra.

Har däremot sett flera bilister med inget ljus bak vid mörker, de har tydligen inte brytt sig om att kolla om bakljusen är tända.

#7
2020-01-17 17:27

Ja hur fungerar egentligen ljusvredet? Jag har två halvljuslägen men har hittills inte orkat kolla upp skillnaden mellan dem i instruktionsboken. Dock bara haft bilen sedan 2013 så än finns det tid.

#8
2020-01-17 17:37

Förstår inte det ständigt återkommande gnället på Toyota i detta ämne. Min Auris fungerar precis som Jorgens Renault i #2.

#9
2020-01-17 17:47

Jag kör på Auto-läge, men även Peugeot tänder halvljusen om det blir lite mulet. Tycker det funkar bra. Har aldrig upplevt att jag kört i för mörkt förhållande och halvljusen inte har tänt sig själv. Det funkar som det ska med andra ord.

Inte bara det, börjar det regna, även om det är ljust, så tänds också halvljusen.

#10
2020-01-17 18:02

107an. Kan det stämma på auris.
Då är det konstigt att var annan Toyota kör med svarta bakljus.

#11
1
2020-01-17 18:03

Gubbagnäll. Har aldrig sett, hört talas om, eller läst att detta orsakat någon olycka, och har heller aldrig haft anledning att reta mig på detta i trafiken. Men passa på att gnälla lite om blinkers i rondell, brukas uppskattas av samma gubbar,

#12
2020-01-17 18:26

Ok 1 du tycker det är ok med släckta baklampor i morgon eller kvällsmörkret nu?

#13
2020-01-17 18:57

Jag tror att det är så här: har man ljusomkopplaren i Auto (hej klarsynt) så funkar det som de flesta här ovan beskrivit, DRL med släckta bakljus (tända i de flesta fallen) och där halvljus och bakljusen tänds när det blir mörkt. Kör man med ljusomkopplaren i läge "0" (likt en nolla - igen) så blir det DRL med eller utan bakljus.

Där ser man hur "Auto" funkar så bra som det kan även om man är anti;-)

Ställer man ljusomkopplaren i permanent läge (typ "On" - icke att förväxla med "0") så har vi halvljus och bakljus hela tiden. Nu tror ju de där äldre att det där lämnar bilen med lyset på även när man låst bilen. Sålunda icke - troligtvis en rest från äldre - eller i förekommande fall mindre - "upplysta" förare.

#14
2020-01-17 19:14

Det har skrivits tidigare, men kan skrivas igen.
Från ca 2012 så infördes denna idiotiska lag. Många bilar hade ljussensor och fixade detta automatiskt, om man ställde reglaget i AUTO. Men många asiatiska bilmärken var sena med automatik. Många asiatiska och även europeiska microbilar kör svart, pga att man inte vrider om reglaget till halvljus.
Subaru var ju värst, de hade AUTO på vredet, men ändå ingen automatik. Nu får man hoppas att nästan alla bilar har automatik med ljussensor...

#15
2020-01-17 19:19

Min KIA har automatik, men den tänder inte ljuset när man slår på torkarna. Det är inte alltid mörkt när det regnar.

#16
2020-01-17 19:43

L.Mäkinen. På octavian väljer du aktivt om regnsensorn automatiskt skall tänds halvljuset i dagsljus.
Är det inte liknande på kian.

#17
2020-01-17 19:53

Jag har inte hittat någon meny för det.

#18
2020-01-17 19:55

Nä, men man kan justera känsligheten för när den ska växla från DRL till halvljus. Funkar helt OK på Ioniq, fastän jag brukar vrida manuellt för att tända p-ljus ändå.

#19
2020-01-17 21:24

Men snälla... skit i automatiken! Ställ ljusreglaget på halvljus en gång för alla och slipp fundera över om automatiken funkar eller ej. Allting släcks ju ändå automatiskt när bilen stängs av! Och som Tommy skriver: med dagens LED-ljus finns det ingen anledning över huvud taget att köra nedsläckt. Det går knappt ens att mäta den ström de förbrukar...

Med den här lagen idiotförklarade lagstiftaren sig totalt.
Men värre: också biltillverkarna idiotförklarade sig själva när de valde att TA BORT en enkel och väl fungerande teknik och ersätta den med halvkass och helt onödig automatik för baklyktorna.
Och värst: bilägarna idiotförklarar också sig själva när man inte ids gå ut och se om lamporna lyser!

Nej, som sagt: skit i den korkade lagstiftningen och de korkade konstruktörerna och sätt på halvljuset en gång för alla!

#20
2020-01-17 22:36

Slår jag av automatiken fungerar inte avbländningen heller och då kan man lika gärna köra Amazon.

#21
2020-01-17 22:49

Oscar G: Nej jag tänker inte sätta på halvljudet manuellt för det finns ingen anledning för mig att göra det. Har man en kass bil som inte kan justera automatiken på ett bra sätt så håller jag med dig, men med min bil och många andra moderna bilar så tänds halvljusen med automatik så fort det bli molnigt eller minsta mörkt samt om det blir regn.

Funkar perfekt, jag åker aldrig någonsin runt i mörker utan halvljusen.

#22
2020-01-18 01:54

Polisen ska f*n inte jaga "gamla" bilar på Hornsgatan - de ska jaga just de här bilförarna och en hel drös andra trafikfarliga trafikanter, för den delen!

#23
2020-01-18 06:39

Lika illa med med bilar i mörkret med en trasig lampa, kan tas för ett tvåhjuligt fordon.

#24
2020-01-18 08:28

Oscar G, då har du inte förstått hur det fungerar på en del bilar. Ställer du vredet i halvljusläge så kommer bilen parkeringsljus att lysa när bilen stängs av.

#25
2020-01-18 08:54

90% av alla avstängda ljus i mörker på moderna bilar är Toyotor.

#26
2020-01-18 08:55

90% av alla avstängda ljus i mörker på moderna bilar är Toyotor. DRL har funkat som en hög skit på dessa bilar sen inkarnationen av DRL.

#27
2020-01-18 09:24

Detta är nackdelen med att EU bestämmer. Varför skall vi här i mörka Norden följa detta när det nu är trafikfarligt. Nej tacka vet jag England som vågar bryta sig ur denna galenskap. Stäng gränser ut med allt som inte skall vara här och återställ ordningen.

#28
2020-01-18 09:33

Med dagens ibland alltför skarpa LED DRL så är ju inte problemet att se en bil framifrån utan det är bakifrån problemet finns - om inte bilens ljusautomatik slagit om till "halvljus".

#29
2020-01-18 12:43

Jag ser en hel del Volkswagen och även andra utan bakljus. så det gäller säker de flesta bil märken att de ej fungerar med automatik tyvärr.

#30
2020-01-18 14:08

Norton, de måste vara de lite äldre då. Min 2019 fungerar perfekt med auto och bakljus.

#31
2020-01-18 15:45

Jag gick ut och skruvade av mina bakljus och lägga dem på framsätet och som ni skriver om Toyota så lyste de inte. (Hur gör ni för att kolla om det fungerar)

#32
2020-01-18 15:49

Mjo, min erfarenhet är att det är oftast är asiatiska bilar, och särskilt Toyota, som är nedsläkta när det mörkar på.
På de VAG-bilar jag haft så slår halvljuset på väldigt tidigt.

Oavsett vad EUs regler säger så ligger dumheten och latheten främst hos bilföraren som inte tar reda på hur det fungerar med det egna fordonet.

#33
2020-01-18 16:29

Min Fabia har automatisk halvljusomkopplare vred strömbrytare i vänster under instrumentbräda som visar ingen grön belysning är det avstängt halvljus och bakljus men bara fram med led parkeringsljus är på för ljus ute och sen börjar lite mörk ute då kom min bil automatisk grön belysning är på i vänster under instrumentbräda, halvljus och bakljus tändes utan att rör på vred. Jag har också automatisk helljusassistent och vid mötande trafik slocknar helljus.

#34
2020-01-18 16:11

Jag kör också på atuto fungerar perfekt på min Toyota 2016.

#35
2020-01-18 18:01

det är väl i första hand förarens brist på kunskap att bakljusen är mörka, oavsett bilmärke

#36
2020-01-18 19:25

Problemet verkar dock vara vid vilken ljusnivå själva halvljuset tänds. Det verkar som en del märken kräver totalt mörker för att halvljuset ska gå på medan andra är känsligare och ljuset tänds redan vid mulet.

#37
2020-01-18 19:51

Glöm inte att slå av dimljusen samtidigt som ni sätter på halvljuset.

#38
1
2020-01-19 12:52

Min tidigare kommentar har visat sig stämma, nästan enbart gubbagnäll här.

#41
2020-01-20 08:35

Axa: Du verkar vara en sån där liten eller stor paragrafryttare. Man som tror sig ha makt men ingen har. Det är ju inte latheten hos föraren utan biltillverkaren som inte utvecklat produkten pga kostnad.

#42
2020-01-20 09:56

Att skriva och ha åsikter om partiers syn på bensinpris skatter mm får moderatorn här att ibland gå i taket o radera per omgående, en märklig företeelse när moderatorn tydligen gillar porr som "Ammilessa" förespråkar. Trodde detta var en sajt för bilintresse, men kanske Vi Bilägare släpper igenom PORR.

#43
2020-01-20 11:47

Tucker
Ehm, att vara lite av paragrafryttare ligger ju i mitt dagliga arbete så det smittar säkert av sig även i banala diskussioner.
Jag tror absolut inte jag har någon makt att styra hur folk gör. Det är ju folk själva som väljer sitt eget beteende. Biltillverkare har med olika framgång, uppenbarligen, implementerat tekniken för DRL. Men det ligger ju ytterst på bilägaren att känna till hur det egna fordonet fungerar och inte varje gång någon försöker uppmärksamma problemet, tex genom helljusblink, bli förbannad, eller förvånad, för att man inte fattar varför folk gör så.

#44
2020-01-20 13:44

Axa Varför överhuvudtaget ingå i banala diskussioner. Lite över din värdighet kanske.

#45
2020-01-20 14:47

Hur svårt kan det vara att ställa ljusomkopplaren i "rätt" läge, känns som om många bilförare inte bemödar sej att läsa instruktionsboken med de mest elementära sakerna.

#46
2020-01-20 15:51

Tucker
Därför att livet snabbt skulle bli trist om man bara förde samtal som hade med jobb att göra eller var av vikt i vardagen. Varför ens överhuvudtaget prata med grannen om väder och vind, och nya grillen? Banalt men fyller ändå en funktion.

Annars kan man fråga sig, är det inte lite under ens värdighet som bil- och körkortsinnehavare att inte förstå hur en viktig funktion som ljusomkopplaren fungerar?
Lite som när folk kör med vindrutetorkare kilometer efter kilometer utan att det regnar. Eller att bilen fortsätter blinka höger i flera kilometer utan att föraren har uppenbarligen möjlighet eller avsikt att stanna eller svänga höger...

#47
2020-01-31 10:43

Körde Göteborg-Malmö i måndags, från Helsingborg och till Malmö var det tät dimma. Såg 5-6 bilar som körde utan någon form av ljus i bakänden medan jag och flera andra bilister körde med dimljus på. Man kan tycka vad man vill om DRL-reglerna, men i grund och botten så är det förarens ansvar att veta hur hens belysning på bilen fungerar. Mitt autoläge på bilen ville göra detsamma när det ljusnade trots dimma, men jag slog på ljuset manuellt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.