Nästa artikel
Bilfrågan: Vilseledande om belysningen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilseledande om belysningen?

Publicerad 20 november 2013 (uppdaterad 20 november 2013)
”I juli 2013 köpte jag en Dacia Duster och trodde att den skulle vara utrustad med DRL-ljus. Men nej.” Vi Bilägare svarar.

För två år sedan skrev ni om Dacia Duster som saknade automatiskt påslag av halvljus. I artikeln påstod ni att detta skulle förändras efter februari 2011 genom ny EU-lagstiftning. I juli 2013 köpte jag en Duster och trodde att den skulle vara utrustad med DRL-ljus. Men nej, inget DRL-ljus eller automatiskt halvljus.

Bröderna Brandt i Vänersborg påstår att biltypen är homologerad före 2011 och då gäller inte regelverket! Därför känner jag mig vilseledd av Vi Bilägare, och framför allt av Br Brandt som inte ens upplyste mig om det jag beskrivit. Jag borde fått möjligheten att för 1 500 kr få automatiskt halvljus. Nu kostar det 2 500!

Är detta 2013? En bil utan rätt belysning? Och en ”kort” försäljare (företrädare för Br Brandt)?

Anders Lindberg

SVAR 1:
Att bilar uppfyller lagkraven kontrolleras vid homologeringstillfället. Bilar homologerade efter februari 2011 måste ha det automatiska DRL-ljuset (Daytime Running Lights innebär halvljusautomatik fram men inte bak och inte på instrumentbrädan). Duster tillverkade till och med vecka 38 i år har en äldre homologering och då kräver lagen inte denna automatik.

Renaults förklaring till att bilarna inte haft denna utrustning är att de eftersträvat ett så lågt pris som möjligt och att alla bilar därför utrustas likartat (förutom anpassning till det kallare klimatet i Sverige).

Vi beklagar om vår artikel givit upphov till missförstånd.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

SVAR 2:
Dacia är en marknadsförd lågprisprodukt och har i och med detta en lägre specifikation av standardutrustning. Vad som är standard på varje enskild modell framgår av broschyrmaterial, websidor och inte minst i det affärsförslag, kundorder alt. orderbekräftelse som kunden erhållit i samband med affären. I dessa dokument redovisas i detalj vad som bilen är utrustad med, det redovisas inte vad som inte finns med! Där har kunden själv ansvar för att veta (inte tro) vad det är han köper. (Detta gäller alla våra bilvarianter oavsett fabrikat.)

I kundens brev till Vi Bilägare förefaller det som han tror att Brandt lever efter ett eget regelverk alternativt kan påverka eller tolka EU:s lagstiftning som vi vill, vilket naturligtvis är fullständigt befängt, lämnade uppgifter avseende homologiseringen är korrekta, följer gällande lagstiftning och är inget som Brandt kan påverka.
Kunden har dessutom blivit erbjuden att köpa till en eftermonteringssats för automatiskt halvljus för 1 500 kr (prisuppgiften 2 500 kr är inget Brandt känner till).

Björn Brandt, Bröderna Brandt Personbilar

Diskutera: Hur ser du på reglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-20 10:11
Raphael

Frågan är ju om frågeställaren har frågat Bröderna Brandt huruvida bilen har automatiskt halvljus eller inte. Jag får intrycket att frågeställaren ville ha den upplysningen automatiskt utan att själv behöva fråga om det. Jag håller med Bröderna Brandt att de inte har någon skyldighet att upplysa kunder om vad en bil inte har om kunderna inte särskilt frågar efter vad bilen inte har. Jag menar, det finns ju mycket som kan has av inte-prylar. Bröderna Brandt kan självfallet inte veta vad kunden önskar få veta om det som inte finns, om inte kunden frågar.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-20 11:04
Meganmannen

Efter att läst tidningen så får man en känsla av att kunden inte frågat utan förutsatt att belysningen skulle fungera på ett visst sätt.
Även lågprisbilar går att provköra, så testa att de funktioner ni önskar finns på den provkörda bilen och när ni valt bil med tillbehör, är det bara att fråga försäljaren om det finns några funktioner på den beställda bilen som ni inte beställt. Heder åt bilförsäljaren som erbjudit kunden en lösning på problemet och att en eftermonterad funktion kostar några kronor är inget att reta sig på.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-20 13:46
Mistro

Ja det är en obeskrivligt låg nivå att gnälla över.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-20 14:36
Raphael

Om man köper en bil utan automatisk belysning så kan man inte räkna med automatisk upplysning eller nerlysning av att den inte har automatisk belysning, just saying... Vet ni vad det kallas när en präst får en insikt? Jo han blir belyst.
Haahahahaha.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-20 15:28
mrbackoffice

Jag är förvånad över många de idioter som får komma till tals i Bilfrågan på ViB. Detta är ju bara ett bevis på att snålheten bedrar visheten. Hade jag köpt en premiumbil och betalat extra för lull-lull och inte fått DRL så kanske det kunde varit befogat med ovanstående kritik. Men att köpa en Dacia Duster som främst köps för att du får mycket bil för pengarna (ett välformulerat sätt att säga att man köper en billig bil) gör att man inte kan förvänta sig alla finesser... Imponerad att skribenten vågar skriva sitt eget namn...

#6 • Uppdaterat: 2013-11-20 22:10
åker.endast.riskokare

Han borde kolla om dom har skickat motor o växellåda hehehehe.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-03 21:00
ohlmark

Bilförsäljare brukar fullt medvetet undvika att upplysa om mindre smickrande egenskaper, brister och nackdelar med bilarna de säljer.
Att skylla på kunden är också populärt.
Det är naivt att tro att alla som köper bil är väl insatta och kunniga.
Snarare köper de flesta den bil som är populär och får mest uppmärksamhet.
Så självklart tror många att Dacia är världens bästa bil.

Aldrig träffat en kunnig och påläst bilägare i verkliga livet, sådana tycks bara skriva insändare på internet där de ivrigt talar om hur pålästa och kunniga de är...
Fniss...

#8 • Uppdaterat: 2013-11-20 12:31
milkylainen

Hjälp.
Orka gnälla om DRL på en budget-konservburk med hjul?
Speciellt när det kostar 1500 att åtgärda på en ny bil?
Spela roll?
Kan vi få relevanta frågor i ViB istället?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.