Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför sjunker inte priset mer?

Bilfrågan

"Nissan Leaf är intressant. Kan inte låta bli att undra varför priset inte sjunker mer vid batterileasing?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Vi läser i nummer 7 om Nissan Leaf, en intressant bil tycker vi. Såg också att den säljs i en version där batteriet leasas istället, något som ytterligare höjer intresset. Dock kan vi inte låta bli att undra varför priset inte sjunker mer vid batterileasing?

Vi har trott att batterierna är det som gör elbilen dyrare än motsvarande bensin-/dieselbil, men så verkar ju inte vara fallet? Rent spontant tänker vi till exempel att elmotorn borde vara enklare och billigare än en bensinmotor, vilket skulle leda till en billigare bil (förutom batteriet då). Vad är det som kostar så mycket mer?

Alf & Erik Emilsson

SVAR:
Bil och batteri:
Priset för Nissan Leaf i utförandet Visia är 314 890 kr. Med avdrag för miljöbilspremien blir det 274 890 kr. I så fall gäller fem års garanti för batteriet (75 procent kapacitet) eller 10 000 mil. Roadside Assist i ett år vid tomt batteri.

Bil med leasat batteri: Priset för Nissan Leaf i utförandet Visia är nu 245 590 kr. Med avdrag för miljöbilspremien blir det 205 590 kr. Leasingkostnad med kontrakt på 60 månader och 1 250 mil per år är 829 kr/mån. Roadside Assist vid tomt batteri under hela perioden.


Priset för batteriet blir således 69 300 kr vilket verkar normalt. Leasingkostnaden stannar vid 49 740 kr och framstår då som mer attraktiv om man bara kör 1 250 mil/år. Vid den dubbla årliga körsträckan uppgår leasingavgiften till 1 259 kr/mån.

Det är många komponenter i en elbil, förutom elmotorn, som är dyra. Framför allt gäller detta reglerutrustningen. Förmodligen kommer priset på dessa komponenter att minska vid större försäljningsvolymer.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-11-16 10:48

Som jag har sagt: Tvärtemot vad andra anser så tjänar bilindustrin massor av pengar på elbilar. Det gäller dels att "positionera" priset rätt från början, dels att övervinna hinder som räckvidderna, laddningsmöjligheterna och priset för att få folk att bli intresserade i stor mängd. Men intjäningsförmågan har man redan tagit höjd för.

#3
2013-11-18 14:25

Det här kände jag inte till "leifer" och man kan ju undra hur mycket extra arbete det skapas mellan ägarbytena? Andrahandsvärdet tror jag inte behöver påverkas nämnvärt då man ju eliminerar folks rädsla för att batteriet skall sluta att fungera. På så vis kan man själv kalkylera fram om en elbil är ett alternativ eller ej.
När vi pratar om vanliga bilar så gör vi ju en liknande värdering då vi väljer bil och prioriterar det som vi anser viktigast. Ett par dl bränsle mer per mil blir si och så mycket över ett år,...Behöver vi en kombi ? o.s.v

Tvärtemot kan ju en Leaf som jag ser det bli ett mycket hett alternativ på begmarknaden när den har halverats i pris.

#4
2013-11-19 15:45

"Roadside Assist vid tomt batteri..."
Har bärgaren med sig 10 liter ström? :))
Det tar timmar att snabbladda ett batteri (förutsatt att hos varje bärgningsfirma finns en speciallladdare samt bärbar generator på ca. 6kW)).
Så det där med Roadside Assist är nog gratis bärgning hem...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.