Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Orsak till ryck i motorn?

Bilfrågan

"Med varm motor, tvekar motorn i min Volvo S60 ibland momentant. Man känner ett litet ryck. Orsak?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Jag har en Volvo S60, 2,4 140 Addition 2002. Med varm motor, tvekar motorn ibland momentant. Man känner ett litet ryck. Orsak?

Nils Wall

SVAR:
Ett sådan störning kan ha många orsaker och att därför göra felsökningen per brev är inte möjligt. Du måste låta en verkstad undersöka motorn men innan du åker dit kan du använda ett medel för att rengöra insprutningssystemet. Du häller det i tanken och har du tur så är problemet löst.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#2
2013-11-18 20:43

Ja förutom luftmassemätaren som Benols nämner så tycker jag det luktar trasigt spjällhus. Eller så kan man klara sig med en uppdatering av mjukvaran, men om felet inte är konstant låter det långsökt. Men vad säger mekanikerna som finns här i trådarna om saken?

Trasten, Hanzzon och Jes_. Vad tror ni?

MVH AL

#3
2013-11-18 21:59

Här måste man nog titta närmre på bilen. Det är ju en gammal bil.
Får man inga felkoder skulle jag testa spridarna var för sej .. Som första led i felsökningen.
Hmm, jag skulle kanske be kunden att tanka på en annan mack än hemmamacken några gånger.

#4
2013-11-18 22:24

Ska inte säga att jag fullt förstår vad du menar med momentant(kortvarigt?). Men prova att stänga av AC:n. Den kan ge ryck som känns tydligt när man håller jämn hastighet och magnetventilen kickar in.

#5
2013-11-19 08:23

Icke turboladdad maskin:

Spjällhus,
LMM,
Bränsletillförsel.
Tändspolar.

Det är ganska lätt att felsöka på en sugmotor.

#6
2013-11-19 11:52

Jag skulle nog börja med att göra rent luftmassemätaren ( om den har en sådan ). Sen kan det vara förutom det som nämnts vara fel på vevaxelgivaren. Den kan ge ryckningar och skumma fenomen när den är varm.

#7
2013-11-20 06:55

Har precis bytt vevaxelgivare på min Merca och symptomen stämmer väl med frågeställarens. Men på min bil fick jag en gul motorlampa i displayen och en felkod, borde inte det vara något liknande för frågeställaren?

#8
2013-11-20 08:10

Det beror på om övervakningen hänger med och hur den ser ut. Tidiga 9-5or hade t,ex en väldigt dålig övervakning där bilen la av helt innan den satte en felkod. Det avhjälptes med en mjukvaruuppdatering. Vet ej hur det är på Volvo.

#9
2013-11-21 11:57

trasten, det var väl lika på 9000?
Just det här felet hade jag på en sådan, bara att byta givare så gick den perfekt.

#10
2013-11-21 21:18

Slitna tändstift

#11
2013-11-21 21:33

På min 9-5:a har jag bytt vevaxelgivaren, det var busenkelt. Det gjorde jag när jag ändå höll på med övriga delar av motorn. Men jag trodde dock att symptom på kass givare var att motorn inte ville starta när den är varmkörd, men att den hoppar igång när den svalnat.

När det gäller spjällhus och LMM som trasten är inne på så finns det även ett tredje fenomen, jag vet inte om ni yrkesmekaniker kan förklara det. Men på min 9-5 så trodde jag att huset var kasst. Bilen ryckte i jämn motorvägsfart och turbotrycksmätaren svajade upp och ned. Gasade man på så funkade det dock bättre:-). Jag gjorde rent spjällhuset men utan resultat. En dag skulle jag gasa förbi en långtradare och tryckte till och kände hur bilen liksom tappade ork efter 4000 rpm. Rycken var kvar. Öppnade huven och började rota bland slangarna och mycket riktigt, en sprucken vakuumslang! Bytte den och så försvann den ojämna gången - dessutom fick jag tillbaka minst 100 hk!

Notera att mitt spjällhus efter några hundra mil ytterligare hoppade in i limb home. Jag återställde det men problemet kom snabbt tillbaka och symptomen var precis identiska som med den trasiga vakuumslangen.Så att hitta fel av denna karaktär kan vara hur jobbigt som helst och ha många orsaker.

MVH AL

#12
2013-11-22 10:24

Pajar vaccumslangarna blir det knas på bränsletrycksregulatorn. Då tappar man kraft och får konstig gång. När det gäller spjällhuset så fanns det en uppdatering som sänkte känsligheten på potentiometrarna som sitter i spjällhuset, det hjälpte en del. Annars är det bara att byta.

#13
2015-01-21 18:35

Hade ryckningar min min S80 2.4T så länge jag ägde den. Volvoverkstaden hade den många av gånger och jag lade stora summor för att få den fixad men de lyckades aldrig få den att gå bra. Det slutade med att den gick till försäljning. Efter det väljer jag inte en Volvo igen i rädsla av att den kan gå sönder och de inte kan fixa den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.