Nästa artikel
Bilfrågan: Är Statoils bensin bättre än andras?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är Statoils bensin bättre än andras?

Publicerad 19 november 2013 (uppdaterad 19 november 2013)
"Är det verkligen möjligt som Statoil påstår, att deras nya bensin kan komma ner 2,7 procent i förbrukning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Är det verkligen möjligt att Statoils nya bensin kan vara bättre än någon annan? De påstår att man ska komma ner 2,7 procent i bränsleförbrukning. De säger att de tillsatt något som ska rena motor på avlagringar. Varför tillsätter man inte detta i E85 där man kan få problem med avlagringar?

Per Andersson

SVAR:
Statoils nya miles-bensin innehåller en friktionsmodifierare som uppges kunna sänka förbrukningen. Det är framför allt insugningsventilerna och insprutarna som smörjs av bränslet då motoroljan inte når dit. Friktionsmodifieraren kan sedan, enligt Statoil, sprida sig till resten av motorn och medverka till en minskad friktion och därigenom lägre förbrukning. Rengörande tillsatser finns i all bensin.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-19 09:46
zant

Varför svarade inte Bengt på den sista delen av frågan ang e85...tycker att det är sånt slarv vid 90% av svaren på bilfrågan..

Vet att det kommenterats om det massa gånger tidigare...konstigt att Bengt inte tar åt sig.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-19 09:48
B Englund

Intressant E85 fråga. Skulle kunna lösa avlagringsproblemen för de som drabbats. Dock har E85 med sig lite av tillsatsen från den bensin som ingår i E85, 15% på sommaren, 25% vintertid.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-19 11:41
saabnisse

Men det är inte riktigt sant det här med avlagringar från E85.
Ok det kan förekomma, men vanligare är att avlagringar från bensin löses av etanolen och ger problem med pumpar och insprutning.

När det gäller tillsatser i bensin har det ju förekommit hokus-pokus under flera decennier, vem minns väl inte Shell med ICA (som fick heta ACI i Sverige!), Shell V-Power, eller Esso med en "tiger i tanken" osv.
Oftast ett resultat från reklambyråer som försöker ge just den produkten mirakelegenskaper.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-19 13:02
hultarn

Jag kollade lite på Statoils presentation av testerna som de säger sig gjort,
och de har testat på två bilar:
en Skoda Octavia 1,8 Tsi och en Opel Astra 1,6 Gdi. Den senare har jag aldrig hört talas om. Gdi hade ju Mitsubishi. En googling ger heller inga resultat om Opel Gdi.
Dessutom visas en bild från "provingslaboratoriet", där testet körts, och där är det en Alfa 159! Trovärdigt? Njae.....
Där står heller inget om smörjning av spridare och ventiler som Dieden skriver, Statoil säger att de rengörs, inte smörjs.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CD4QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.statoil.se%2Fcs%2FSatellite%3Fblobcol%3Durldata%26blobheadername1%3DContent-Disposition%26blobheadername2%3DContent-Type%26blobheadervalue1%3Dattachment%253B%2Bfilename%253D%2522Fakta%2Bom%2Bmiles95bensin.pdf%2522%26blobheadervalue2%3Dapplication%252Fpdf%26blobkey%3Did%26blobtable%3DMungoBlobs%26blobwhere%3D1335456913273%26ssbinary%3Dtrue&ei=4VGLUpOhBOqu7AbatoDICg&usg=AFQjCNG3KjhFFi3mTfmLgAtJZ7B0ZTWcYw

#5 • Uppdaterat: 2013-11-19 14:19
Raphael

Esso med en tiger i tanken? :)

#6 • Uppdaterat: 2013-11-19 15:28
Bortom

Ventilsäten behöver ej smörjas... och även om det görs påverkar det ej motorns totala inre friktion. Den inre friktionen i insprutarna är försumbart... och i princip noll i piezoelektriska insprutare.
Statoils bensin må vara sammansatt av bättre kolväten som ger en aning renare och mer effektiv förbränning (för samma oktantal) och därmed ger den aningen lägre förbrukning.
Men allt snack om inre smörjning (av motorn) via bensinen är DÖSNACK.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-19 17:03
quattron

Nu handlar visserligen artikeln om bensin, men för en tid sedan lanserade Statoil Miles-dieseln som skulle kunna sänka förbrukningen. Jag kör normalt på Preem ACP men kunde inte få till någon mätbar skillnad när jag med ett par tankar testade Statoil istället. Kör därför vidare på den (förhoppningsvis) lite renare Preemdieseln.

#8 • Uppdaterat: 2013-11-19 18:23
saabnisse

Jes, Essos "Put a tiger in your tank" kom 1959.
Kolmården som djurpark startade 1965.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-20 23:59
Stene

"Friktionsmodifieraren kan sedan, enligt Statoil, sprida sig till resten av motorn och medverka till en minskad friktion och därigenom lägre förbrukning."
Jag tror fortfarande att välsignande bågar som bilar passerar igenom skulle kunna fungera lika bra, för när friktionsmodifieraren sprider sig i motorn är steget till välsignelse inte långt.
Jag förstår inte heller varför Statoil nöjer sig med 2,7 procent, är det för att den siffran lätt går att trolla bort genom andra inverkande faktorer?

#a • Uppdaterat: 2015-06-16 19:50
Focus

Jag blir lika hänförd när jag hör sånt här som när jag ser hälsokostreklam i Tv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.