Bild
Nästa artikel
Polestars nya system ska varna "skärmzombies"

Polestars nya system ska varna "skärmzombies"

Nyheter

Snart kommer nya finesser i Polestars infotainmentsystem med teknik från Google.

Volvos elektrifierade prestandamärke Polestar blir först ut med en ny typ av infotainmentsystem där tekniken hämtas från Googles operativsystem Android. Systemet gör debut i elbilen Polestar 2 och kommer senare även till Volvo XC40 Recharge.

Nu visar Polestar några tekniska nyheter som kommer dyka upp i bilarna framöver.

En av nyheterna är att informationen på skärmen ska anpassas efter vilken förare som kör bilen. Det avgörs av vems digitala nyckel som öppnat och startat bilen. Infotainmentsystemet kommer också försöka lära sig förarens vanor och exempelvis föreslå att "navigera hem" på vardagseftermiddagar efter jobbet om föraren ofta kör hem vid den tidpunkten.

När bilen står stilla kommer infotainmentsystemet också byggas ut med appar för att streama video och film, som i Tesla.

Den viktigaste nyheten har dock med säkerheten att göra. Förare som stirrar blint på skärmen och därmed inte håller ögonen på vägen, så kallade "skärmzombies", ska varnas av infotainmentsystemet. Bilens interiör förses med avancerad kamerateknik som kan se var föraren har ögonen. Om föraren tittar ned på skärmen för mycket går en varning ut.

Med hjälp av samma teknik kan skärmarna också dimmas ned eller visa mer information beroende på var föraren tittar. Om ögonen är på vägen framför bilen visas minimalt med information och en dimmad skärm, men när föraren tittar ned på skärmen eller närmar sig med handen visas mer information och ljusstyrkan ökar.

Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
2020-02-18 18:41

Vore det inte bättre om de (Volvo) såg över sin byggkvalitet, än att gräva ner ännu mer pengar på bling-bling?

Som det står i artikeln: "Volvos elektrifierade prestandamärke Polestar". Och det har precis släppts en större undersökning, J.D. Power, som visar att Volvo, återigen, har flest antal fel.

.

#2
2020-02-18 16:24

Blocka Klarsynt så blir allt mer klarsynt

#3
2020-02-18 17:39

Viktigt för Volvo och Geely koncernen!

#4
2020-02-18 18:21

Märklig kommentar från Klarsynt. Han verkar ha framtidsögon som ingen annan. Hur vet han något om Polestars byggkvalitet, bilarna har inte ens kommit ut på gatan ännu. Jag dissar definitivt Klarsynt.

#5
2020-02-18 19:07

Är det verkligen ett problem med bilförare som kollar skärmen mer än trafiken, eller är det bara ett påhitt som programmerare önskar få jobba med?
Ännu ett skäl för ordentlig UTBILDNINGEN innan man för körkort för bil, motorcykel, och moppe.. Dessutom borde TRAFIKVETT finnas som ett ämne i grundskolan som alla måste få godkänt i.

#6
2020-02-18 20:17

@Bilräven
Tyvärr är det ju så. Allsköns system som börjar med "auto" (och sedan dessvärre inte fungerar riktigt bra) invaggar folk i falsk trygghet, varvid de interagerar med sitt fordon på ett annat vis, såsom att "kolla skärmen".

.

#7
2020-02-18 21:52

Har du belägg för detta klarsynt, källor? Tekniken kan om den används rätt göra stor skillnad. Handsfree i bilen är ett bra exempel, funkar klockrent...man ser vissa sitta och håller i sin mobiltelefon. Du kan tyvärr inte få bort dessa människor som inte tänker längre än näsan..men tänk tanken om du kan få de att använda tekniken på rätt sätt ..för att förhindra felaktigt beteende och minska riskerna så vi får färre olyckor!?

#8
2020-02-18 22:03

@Styggavargen.
Det är redan utrett att prata i telefon ger sämre förare, oavsett om du håller telefonen i handen eller har handsfree. Så handsfree i sig är inget som har gjort stor skillnad för trafiksäkerheten.

#9
2020-02-18 22:44

@Styggavargen
Det finns, såsom mw73 mycket riktigt påpekat, ett fåtal undersökningar inom området. Dessvärre är det få som svarar "jag satt och tittade på skärmen på konsollen (jag har ju autobroms) så jag såg inte kvinnan med barnvagnen". Svaret man får är mer i linje med "de hoppade bara ut". Därför blir de undersökningar som görs gällande t ex autobroms, lane assist med mera väldigt missvisande.

.

#10
2020-02-18 23:34

Klarsynt har en poäng om Volvos kvalitet: Volvo som Volvo, liksom …

Men: "Infotainmentsystemet kommer också försöka lära sig förarens vanor och exempelvis föreslå att "navigera hem" på vardagseftermiddagar efter jobbet om föraren ofta kör hem vid den tidpunkten."
Som om man behöver hjälp med att fatta att man ska hem efter jobbet eller vilken väg man ska ta … Stort trams! Undrar om systemet också lär sig förarens fisvanor och ökar fläktvarvtalet och/eller öppnar rutorna?! Nej, det känns som att det mest är ett dagis för leksugna programmerare.

#11
2020-02-19 10:45

"navigera hem" är det enda av finesserna du faktiskt kan räkna pengar på, blir själv ofta (1h/mån) stående i kö pga någon dåre har krockat och bildat köer, vilket kunnat undvikas om jag orkat plugga in mobilen och startat Android auto, att ha det direkt i bilen är ju en fördel.

#12
2020-02-19 10:55

Verkar som Intelligentes inte förstått att en modern Navi inte bara används när man inte hittar. Tesla har redan detta att om jag inte har nåt möte i min kalender så navigerar den till jobbet, och likadant hem på kvällen om inget annat är inlagt, då navigerar den dit såklart. Men som Nicko med skriver så kan köer, långsamtgående trafik, vägarbeten med mera undvikas eller minimeras.

#13
2020-02-19 20:27

Skulle vilja se den som håller i telefonen i handen veja för hinder.. givetvis blir bättre med handsfree. Givetvis kör man bäst utan distraktion ifrån något...typ ett samtal och det vet nog alla son sett skylten på bussar att man inte skall prata med chauffören.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.