Bild
Nästa artikel
”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”

”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”

Krönika

Det är bättre att styra elbilsrabatten mot billigare, snålare och lättare alternativ, skriver Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Januari månad bjöd på fina siffror ur ett miljöperspektiv. Andelen laddbara bilar som registrerades slog rekord och landade på 30,7 procent. En siffra som visar att elektrifieringen av den svenska fordonsflottan tagit fart på allvar.

Fina försäljningsvolymer är en bra start för denna nödvändiga omställning, men jag kan inte låta bli att oroas en aning för det som finns runt hörnet. När merparten av den nya tidens fordon ska slussas ut på privatmarknaden kommer de infrastrukturella kraven att ta en ny form.

Möjligheten att ladda på jobbet kommer minska och eftersom det arbetas friskt med att få bort bilarna från städerna kommer helt andra krav att ställas. I dag är det mycket svårt att hitta sömlösa transportalternativ där laddning, parkering och kollektivtrafik samspelar. Smidighet är nyckeln till framgång och för att denna ska nås måste fokus vidgas till att även inkludera kranskommuner och landsbygd.

Ett annat problem är att många av de bilar som kommer ut på marknaden i form av elbilar är av en typ som endast är alternativ för ett fåtal. Genom att ändra de ekonomiska styrmedlen så att de premierar de mindre, lättare och snålare alternativen på marknaden skapas förutsättningar som i det långa loppet leder till att omställningen håller farten uppe.

När drösvis med lyxiga prestandamodeller släpps till privatmarknaden finns en överhängande risk att dessa blir stående när tjänstebilsförarna byter till nytt. Att som privatperson köpa en begagnad Tesla Model S, Model X eller Audi E-tron kräver ekonomiska medel få sitter på, vilket riskerar att förvandla dessa bilar till döda, överprisade före detta lyxprodukter. 


Går synen på vad personlig transport innebär åt rätt håll riskerar dessa otidsenligt tidsenliga muskelkolosser att vara lika iskalla som dess fossila kusiner inom bara några år. Styr subventionerna dit de behövs och lämna köparen av den nya miljonsuven hängande. Eller övertyga om billigare alternativ, som därmed hjälper privatbilsterna – och planeten – på traven framöver.

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
2020-03-12 19:11

Jag säger som Toyota: "Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt."

Dessvärre är hybrider också skit. Dubbla drivlinor och ökad komplexitet. Men Toyota sätter fingret på problemet med dessa enorma batterier, väldigt tydligt.

Ja, så om man nu nödvändigtvis måste tillverka batteriklumpar så skall det vara så små av dessa elaka tingestar som möjligt. Vad som måste till är en förändring av bilparken så att vi kör i fordon som väger högst några hundra kilo. Glöm inte att allt råmaterial (oavsett drivkälla hos fordonet) drar energi för att föra framåt, men att det också drar oerhörda mängder energi att framställa.

Vidare skall våra fordon självklart, och av samma anledning, hålla så länge som möjligt.

Slutligen är dock svenska persontransporter överprioriterat i jakten på globala utsläpp. Vad vi samtliga borde börja med är att inte handla med länder som drivs av kol. Kina kör 75% kol och tillverkar 75% av världens batterier. 

Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser på planeten. Det är därför där vi måste inrikta våra ansträngningar, i första hand.

.

#2
2020-03-12 19:25

Inte en dag för tidigt.
Att jag och småfolket skall subventionera och betala 60 tusen till folk som köper bilar för 500-900 tusen är ju helt jäkla sjukt.
Köper man en tesla/Audi etron etc så köper man den även utan dom 60 tusen som man får.

#3
2020-03-12 19:38

Jepp, Carle du har rätt i varje ord. Begränsa premiens utdelande till ett takpris på 500 kkr. Även den föreslagna treårspremien bör komma till stånd.

#4
2020-03-12 19:50

"Möjligheten att ladda på jobbet kommer minska och eftersom det arbetas friskt med att få bort bilarna från städerna kommer helt andra krav att ställas."

Ja, det där var extra roligt;-)

I övrigt håller jag med - men vill man att utvecklingen ska drivas framåt med kraft, så blir det tyvärr så att det är dyra och stora bilar som tas fram. Möjligen kan VW ID vara en bil som bryter trenden.

#5
2020-03-12 19:51

Det är ändå bättre att folk köper en el-SUV än en fossil dito.

#6
2020-03-12 19:54

Kan inte annat än hålla med Carle. Hoppas att våra beslutsfattare också läser detta och tar det till sig.

#8
2020-03-12 20:27

Carle har helt rätt, i storstäder kommer det aldrig att ges tillgång på laddplatser vid storskalig introduktion av rena elbilar.
Varken vid arbetsplatser, vid bostäder eller på offentlig mark finns utrymme för dessa laddande bilar. En ohelig allians av miljömuppar och markägare kommer att sätta ett så högt pris på mark för laddning att det omöjliggörs.
Enda alternativet är färre fordon som används av flera brukare.

#9
2020-03-12 20:29

Håller med till fullo.
Merparten av det som presenterats på marknaden är för penningstinna lyxkonsumenter som vill visa upp en fasad.
Men så har det väl varit för all teknikutveckling, det börjar i ”lyxsegmentet” för den som har råd att betala.
Men det positiva är att det snart kommer den stora massan till godo.
Bara att hålla ut så får vi snart billigare bra elbilar. För egen del så hinns troligen ytterligare en dieselbil passera i ägandet. Skulle tro att laddinfrastrukturen inte kommer hänga med utvecklingen av bilar. Precis som det var med E85, det tog en stund innan det fanns lättillgängligt, trotts ett befintligt nätverk av mackar där bara en ny tank för soppan saknades.

#10
2020-03-12 21:23

Men när denna stora drös av el-lyxbilar lämnar tjänstebilsvärlden och blir stående osålda (enligt Carle) så kommer marknadskrafterna nog se till att de sjunker i pris och kan bli överkomliga för fler köpare. För ingen bilhandlare kan ha drösvis av dyra bilar stående osålda.

#11
2020-03-12 22:40

Det är vad jag sagt länge. Det är inte vettigt att subventionera bilar som kostar drygt en halv miljon, har man råd med det har man råd att vara utan subventioner, det skulle samtidigt minska svinnet i statskassan något.
När Solceller blir så billiga(kr/Wp) att de finns på nästan varje hus tror jag det är en fördel med elbilar som kan ta emot laddning då de kan jämna ut intermittent elkraft lokalt som annars kan bli ett problem.

#12
2020-03-12 23:13

Här finns mycket att säga!

1) Klarsynt håller måttet!
2) Toyota sätter fingret på ett enormt problem med stora, tunga elbilar! Mot den bakgrunden ter sig hybrider som rena (host)medicinen! Trots att jag betvivlar den totala klimatnyttan med hybrider, är jag beredd att ge dem tummen-upp!

Niklas Carle skriver: "Det är bättre att styra elbilsrabatten mot billigare, snålare och lättare alternativ." Utmärkt, alltså hakar du på min och Klarsynts linje! Jag och Klarsynt har så många gånger propagerat för att det inte håller med alla dessa stora, tunga och dyra elbilar. Tesla utgör själva sinnebilden för resonemanget. Igen (för tusenden gången): Marknaden skriker efter lättare, billigare och snålare alternativ!!!

Och: Flera användare vänder nu kappan efter vinden. Hörde jag "Grosser"? :)

Pinjong: Bäst är väl att folk inte köper SUV överhuvudtaget!

Klarsynt: Du och jag är de enda som i tid har förstått!

MYCKET BRA, NIKLAS!

#13
2020-03-13 00:40

"Genom att ändra de ekonomiska styrmedlen så att de premierar de mindre, lättare och snålare alternativen på marknaden skapas förutsättningar som i det långa loppet leder till att omställningen håller farten uppe."

Mycket kloka ord av Niklas Carle!

#14
2020-03-13 07:04

I princip rätt i sak. Stora el-SUV:ar behöver inga subventioner. Men hur är det med stora hybrid-SUV:ar då? De går på el några enstaka mil, om ens det. Men när fossilmotorn kickar igång drar de minst lika mycket soppa som vilken annan SUV som helst. Ändå så subventioneras de kraftigt.
Är det bättre då? Knappast.

#15
2020-03-13 07:59

Angående "subventioner" på dyra bilar.
Lär er räkna.
Senast jag köpte bil valde jag mellan en:
* Bensinbil för 350 000 kr
* Elbil för ca 700 000 kr
Med tanke på min körsträcka så visade min budget att totalpriset skulle bli ca detsamma för dessa bilar (efter 3 år).
Om man bortser risken med andrahandsvärdet på bensinbilen.

Hade jag köpt bensinbilen skulle staten fått in 70 000 kr.
Men tack vare elbilen fick staten in 80 000 kr (inkl kostn för subvention).
Sedan finns det mycket mer som staten vinner på, såsom inhemsk energi, färre sjukvård osv.
Ha en trevlig helg :-)

Edit: håller med om att man bör undvika onödigt stora bilar oavsett drivmedel.

#16
2020-03-13 08:12

@Intelligentes
"Jag har gjort en ny bedömning." Om du tycker att jag skulle ha vänt kappan så stämmer det inte, har aldrig propagerat för att onödigt dyra och tunga bilar ska erhålla klimatbonus.
Om en bättre bemedlad väljer en e-tron för en Q7 så är jag glad för det, men nog sjutton behövs det inte någon bonus för det?

#17
2020-03-13 08:27

@Intelligentes

Ja, vi har ju det. Du verkar vara lika klarsynt som jag :)

.

#18
2020-03-13 08:31

@ELvis
Det är nog du som får se över dina mattekunskaper lite. Hade du köpt en bensinbil för samma pris som du köper en elbil för, vilket är en rimlig jämförelse. så hade staten fått in 140 000 och inte betalat ut ett öre i subvention. Men tack vare att du väljer en elbil så får staten då bara in 80 000. Dessutom går en stor del av elbilarna på export och då blir det en ren minusaffär för staten.
Staten = du och jag. Vi skattebetalare.

.

#19
2020-03-13 08:51

Tycker absolut man borde införa vissa begränsningar på vilka bilar man betalar ut "bonuspengarna" till.
Sen vilka kriterier som ska gälla måste man väl fundera på men priset på bilen är väl en sak men framförallt borde man kanske prioritera energieffektiva bilar med lågt luftmotstånd (dvs inte suvar). Då minskar förhoppningsvis suget efter att köpa onödigt stora bilar och då minskar man inte bara elförbrukningen men det går ju även åt mindre råvaror för att tillverka bilen vilket ju också är en miljövinst.

#20
2020-03-13 08:52

Karsynt,
Ingen, absolut ingen, räknar och jämför mellan en bensin och elbil i samma prisklass.
Personligen så är det heller ingen idé att räkna på någon bil jag inte ens har råd med.
Men det är en stort framsteg att du förstår att staten får in pengar på ett bilköp trots subvention.
Så det behöver du inte oroa dig för mer.
Visst är det bra :-)

#21
2020-03-13 08:54

@långpendlaren
Man borde prioritera lätta bilar med små batterier. Alternativt skippa bonusen helt och hållet och försöka inrikta sig på sådant som faktiskt gör skillnad för den globala miljön. Det är våra pengar det handlar om och jag vet inte hur du tänker, men jag vill nog veta att mina pengar gör så mycket de kan för miljön. Att subventionerna elbilar är verkligen inte det mest miljömässiga alternativ som står till buds.

.

.

.

#22
2020-03-13 09:05

@ELvis
Du kan ju inte för det första jämföra två bilar i helt olika prisklasser. Det blir ju ingen jämförelse alls, när du jämför momsförluster. Ty moms är avhängigt av varans pris. Vidare:

Det stora flertalet av de elbilar som försvinner till Norge är leasingbilar. Det är alltså företag som köper och därmed får svenska staten inga momspengar. Det enda som händer är att svenska staten (det vill säga vi skattebetalare) förlorar massvis av pengar i form av miljöbonus.
Bilen leasas ut för 2999 kronor per månad i ett år. Sammanlagt betalar han som kör bilen 35,988 kronor leasingavgift under det året. På den summan ska det betalas moms, alltså blir det 28,790 kronor kvar.
Sex månader efter köpet trillar elbilsbonuset på 60,000 kronor in från svenska staten. Bonuset är skattefri, man behöver inte betala moms på det.
Efter ett år har leasingbolaget alltså fått tillbaka 75,980 kronor moms, 28,790 kronor leasingavgift och 60,000 kronor elbilsbonus på bilen, sammanlagt 164,770 kronor! Bilens pris har därmed efter ett år reducerats från 379,900 till 215,130 kronor.
När bilen exporteras är exporten momsfri i och med att Norge är utanför EU. Meningen är att det är det mottagande landet som ska momsskatta varan – men elbilar är ju momsfria i Norge.
Alla är med andra ord förlorare. Förutom företagen som utför operationen ovan och så förstås norrmännen som är glada för de kan köpa billiga, nästan nya elbilar med en fin rabatt svenska staten (alltså det svenska folket, det vill säga du och jag) bjudit på.
Sedan kan man fråga vad för nytta alla dessa miljarder av våra pengar gör, vad gäller klimatet. Enligt Skattebetalarna så hade pengarna minskat utsläppen 25 gånger mer om de använts för köp av utsläppsrätter inom EU:s utsläppshandelssystem ETS.
Ja, allting är relativt. Men mängden skattepengar (våra pengar) är begränsad så nog bör man ha en debatt om hur de skall användas och hur de används mest effektivt. Ett annat alternativt sätt är att använda dem till att faktiskt sänka våra skatter. Något att fundera över.

.

#23
2020-03-13 09:06

Men snälla, är det ingen som fattat vem det är som styr dessa bonusar?
Det är ju inte politiker eller myndigheter, det är ju VOLVO!
Varför skulle annars hela skattesystemet och bonussystemet vara exakt anpassat efter VOLVO's bilar?
Och vad säljer VOLVO, jo stora SUV.
VOLVO's XC90 Laddhybrid är ju rena skämtet, men det är till bilar som den pengarna går.

#24
2020-03-13 09:34

Klarsynt,
Jag ville endast visa att i mitt privata fall, så förlorar inte staten någonting, trots subvention.
Som privatperson får man bonusen efter 6 mån, om man fortfarande äger bilen.
Men om bilen används, vilket de flesta gör, så är det ingen idé att säga till tex Norge.

Sedan går det säkert att hitta något som känns orättvist i precis vilken bransch som helst, om man har den personliga läggningen.

#25
2020-03-13 10:17

Återigen, att jämföra bilar i samma prisklass är både orimligt och ologiskt. (Bensin VS El).
Men även om man gör det så är det ju fortfarande pengar in till staten.
Dock lite mindre i det ena fallet.
Den som har ont av det ska absolut inte tänka tanken att köpa en bensinbil runt 250 kkr eller mindre. Då blir det ju ännu mindre pengar in...

Nä, nu tänker jag inte fundera mer på det.
Njut av att det är fredag (den 13:e till trots)

#26
2020-03-13 11:53

ELvis: Du pratar för döva öron....har länge försökt förklara för folk att det är TCO som har betydelse och ska vara lika, inte inköpspriset.....
Och försöka diskutera med Klarsynt, lycka till.....han och en till här har mer eller mindre sänkt hela sidan med sina rena felaktigheter, lögner och gissningar.....sen så fort de blir ifrågasatta med sakliga faktabaserade frågor tvärtystnar den ena och dyker upp i nästa tråd istället med samma mantra och den andre blockerar alla som skriver emot honom....

#27
2020-03-13 13:07

Visst är det i sak rätt att bedöma bilkostnaden efter TCO men problemet är, i alla fall för privatköpare, att den stora kostnadsposten i en TCO-kalkyl på bilar är väldigt svår att bedöma - nämligen värdeminskningen efter säg 3--5 år. För leasade bilar med mer eller mindre fast restvärde är det en annan sak. Och kör man tjänstebil så är det ju ännu enklare att räkna på rent privatekonomiskt.

#28
2020-03-13 14:25

Henrik M,
Misstänkte detta, förstår hur du menar.
Bara tanken att man måste kalkylera med en bil som ligger långt utöver sin ekonomi känns osunt.

#29
2020-03-13 14:33

Pi: Men i dagens läge är ju andrahandsvärdet precis lika osäkert och svårbedömt för en privatperson oavsett om det är elbil eller diesel eller bensin.....det enda vi kan gå på är det vi vet om vi ser på de bilar som såldes nya för 3 år sen och säljs vidare nu.
Sen kan du som privatperson med leasa lika väl som ett företag kan det. Tror du är ganska medveten om att privatleasingen blivit ganska stor. Och då tror jag du även som privatperson lätt och snabbt kan se att t.ex. 1000 kronor mer på leasingavgiften per månad vägs upp om drivmedlet kostar 1000 kr mindre varje månad. Eller hur?

#30
2020-03-13 14:45

En Kia e-Niro kostar nästan 6000 kr i månaden att leasa för en privatperson. Den nya bil jag har idag är betydligt billigare per månad, inklusive bensin, service och avbetalning. Samt att jag har obegränsat med mil.

I vissa fall kan jag dock se fördel för privatperson att leasa elbil.

#31
2020-03-13 15:04

Axa: Har du en motsvarande bil då? Ser man som Audi nu så kör de privatleasing på e-Tron för 6995 kr/månad. Tror du får väldigt svårt att räkna hem motsvarande fossilsuv för samma pengar......om du lägger till driften på båda.
Du kan privatleasa en Model 3 för strax över 6k tror jag, vad kostar en BMW 330 eller S60 T5 eller liknande inkl. drift?
Sen tog du ett dumt exempel, Kia har hela tiden haft sjukt höga leasingavgifter på sina bilar kontra konkurrenterna. När vi privatleasade en BMW så kostade en mindre Kia-modell 500 kr mer per månad.

#32
2020-03-13 15:21

Henrik
Ja, jag är bil som mer än väl motsvarar en Kia eNiro.
Jag ligger strax under 4000 kr i månaden i totalkostnad, indirekt värdeminskningen inkluderad. Bilen har i princip allt man kan behöva, dock är den inte lika ”premium” som de du nämner.

#33
2020-03-13 15:48

Axa: Vad är det för ny bil du har om jag får vara nyfiken som har runt 200 hk, motsvarande utrustning samt crossover-stuk som ligger på under 4000 kr i totalkost inklusive drift, värdeminskning samt kapitalkostnader?
Går jag in och tittar så ligger en e-Niro med stora utrustningspaketet på 5900 kr/månad i privatleasing, kollar jag VW t-roc fossildriven med motsvarande effekt och utrustning ligger den på 4400 kr/ månad. 1500 kr skillnad med andra ord, och det är väl där nånstans du har skillnaden i bränslekost samt skatt vid normal privatkörarsträcka. Så min åsikt är kvar vid att elbil idag redan ligger på ungefär samma TCO som motsvarande fossilbil om man jämför likvärdiga bilar.

#34
2020-03-13 16:20

Henrik
Du gör ett kardinalfel. Du försöker utgå från exakt samma egenskaper som elbilen har. Varför ska jag ha 200 hk? Och vad tillför crossover-stuket?
Jag har dragkrok, vilka elbilar har det?

Jag har en Skoda Octavia, automat, dragkrok, bränslevärmare, adaptiv farthållare, autobroms, stora nav, backkamera, elbaklucka, hel-led och mugghållare.

Som privatist har man en inbytesbil. Den täcker värdeminskningen på nästa bil.

#36
2020-03-13 17:04

Vätgasbilen är bäst.

#38
2020-03-13 17:58

Pi: Nu skrev jag att privatpersoner som kör privatleasing har samma möjligheter att värdera sitt TCO som ett företag som leasar mer eller mindre. Du håller inte med om detta?! Då vill jag gärna fråga varför? Och i Kias fall vad jag förstår så ingår service i deras privatleasingerbjudande på e-Niro så ditt argument där är ganska ihåligt. Eller?
Sen undrar jag varför jag helt plötsligt är diskvalificerad i frågan om privatköp för att jag kör förmånsbil? Du menar det finns nån lag som säger att jag då inte även kan ha en privatbil? Förklara dig gärna....jag har köpt ungefär 15 nya bilar privat, är det för lite för att ha nån koll menar du? Undrar vem som här är nedvärderande och otrevlig......
Och hur tycker du det är logiskt att jämföra kostnaden för 2 bilar som har helt olika egenskaper?! Självklart måste man jämföra likvärdigt om man ska kunna säga att något är billigare eller dyrare. Att 2 bilar med helt olika egenskaper kostar olika tror jag inte någon är ett dugg förvånad över.....

#39
2020-03-13 18:27

Henrik!
1 - privatleasing kan man visst välja om man är intresserad men är man inte det så är det en ointressant finansieringslösning.
2 - jag talar om privatköp av en ny elbil jämfört med en konventionellt driven, ny bil och eftersom du åker tjänstebil och såvitt jag hört av dig inte också har en nyköpt elbil så tycker jag inte att dina åsikter i det ämnet är så relevanta för oss privatköpare.
3 - jag och Axa jämför de bilar vi själva tycker är hyggligt jämförbara för vårt eget bruk men det betyder inte att exakt samma egenskap skall finnas på de jämförda bilarna. Däremot finns det vissa baskrav som måste uppfyllas vare sig det är en fossilbränsledriven bil eller en eldriven bil.

#40
2020-03-13 18:47

Henrik
Fick fortfarande inte svar på frågan om på vilket sätt egenskapen Crossover-suv på något sätt tillför men även skulle vara vida överlägsen kombi så att det har betydelse för ekonomin.
Förvisso så kan det finnas ett högre värde av större/starkare motor men varför betala för något jag inte har behov. Det är väl det största slöseriet.

Ska man jämföra enligt dig så ska det i princip vara exakt lika bil förutom drivlina?

En bils grundläggande egenskap är att färdas från A till B. En eNiro och en Octavia är likvärdiga på den fronten och på många andra sätt. Största skillnaden är drivlinorna.

Har man varit privatist sedan länge och haft inbytesbil vid varje affär är inbytesbilen sedan länge bekostad.

#41
2020-03-13 19:24

Axa och Pi: Att ni har absolut noll koll kring hur man nollar och jämför olika erbjudanden och anbud/offerter på ett relevant sätt är tydligt så vi lägger ner detta nu. Som jag skrivit flera gånger: Ja, en fossilbil kan ha lägre kost än en elbil, MEN, likvärdig elbil och fossilbil så har INTE elbilen högre kost i de flesta fall.
Kan vi nöja oss med detta och ta fredag?

#42
2020-03-13 19:51

Henrik
Du gör en massa antaganden, det kan vi vara överens om.

#43
2020-03-13 20:03

Axa: Antaganden? Jag visade innan i siffror att en T-roc och en e-Niro får ungefär samma kost om de privatleasas. Är det ett antagande?
Gokväll på dig!

#44
2020-03-13 20:13

I stället för att bygga en ELSUV som går 30 mil och väger 2,5-3 ton, bygg 2 st mindre bilar som väger 1500-1600 kg som går 50 mil... jag har svårt att förstå vurmeriet för tunga klumpiga SUV, typ Audi's e-tron (2,5 ton = 2.8 kwh/mil), det är bara att halvera siffrorna, så får man 2 bilar istället för att bygga en klumpig sådan med kort räckvidd.

#45
2020-03-13 20:19

Henrik
Du vill ju gärna ha rätt så jag förstår dig.
Men uppenbarligen förstår du inte hur privatbilister tänker. Jag som sitter med en Skoda Octavia kan mycket väl jämföra med en e-Niro. I mina ögon är Kia och Skoda ganska likvärdiga i utbud, priser och upplevd kvalitet. Och min slutsats är att Skodan i mitt fall är betydligt billigare.

Nej, att jämföra Octavian med andra elbilar blir svårare då det kan bli allt för många egenskaper som skiljer.

#46
2020-03-13 20:40

Jag säger som jag alltid säger: Kia e-niro är ett mycket vettigt köp!

#47
2020-03-13 21:28

Henrik - du har verkligen noll känsla för att lyssna till andra och ta till dig andras argument så vi lägger ner diskussionen. Och om du bara visste hur mycket jag jobbat med bedömning av anbud och anbud i helt andra storleksordningar så skulle du nog inse att det finns flera än du som har den kompetensen.

#48
2020-03-13 21:29

Henrik M.

Du lovade tidigare i en annan artikel att du skulle räkna på vilken bil som blev billigast att äga av Rav4 hybrid och en Tesla Y tror jag den hette. Men den modellen har ju inte ens kommit ut på marknaden, blir det då inte svårt att räkna och jämföra då, nästintill omöjligt, som jag ser det? Och då ur en privatköpares perspektiv är intressant för mig. Har svårt att tro att en Tesla blir billigare i total milkostnad i ägandet i jämförelse. Eller har du glömt bort detta och lägga in det på forumet?

#49
2020-03-13 21:41

Den viktigaste faktorn är ju hur mycket man kör.
Kör man max 1500 mil om året så är det inte enkelt att räkna hem en elbil.
Kör man däremot 5 till 6000 mil/år.
Då blir ju bara besparing i bränsle ca 50 000 kr/år.
Visst kan ev framtida kilometerskatt påverka, men fossilt kommer troligen alltid vara mycket dyrare, plus att ev förändring kommer dröja tills jag är pensionär :-)

#50
2020-03-13 21:44

Shogun: Nej inte alls glömt det, bara inte haft tid än. Det kommer, däremot som du skriver så kommer jag använda lite olika bilar som finns på marknaden redan istället. Model Y finns på marknaden nu men inte på den europeiska än.
Så var lugn, den kommer, men barn och jobb går före. :)

#51
2020-03-13 21:49

Henrik M.

Det låter bra, ser framemot att se den kalkylen om det vore en Tesla i jämförelse. Den har jag svårt att se att den skulle bli billigare i total milkostnad att äga vid privatköp säg över 3år.

#52
2020-03-13 23:01

Skattebefriad stor V8 USA Pickis med stenkolseldat gengasagg.
på flaket! Motorsåg som reservdunk!

#53
2020-03-13 23:03

Behöver man inte betala hela bilen själv, typ förmånsbil, är det väldigt enkelt att föra fram TCO som en parameter att ta hänsyn till.
Men sitter man där med sin egen plånbok, som skall bekosta ett inköp, så klart en Tesla för 1 mkr blir dyrare än en annan bil för 400 tkr. Varför skall jag jämföra en Tesla för 1 mkr med en exempelvis typ BMW 7-serie. Jag hade aldrig köpt en BMW 7-serie, den är för dyr.
Måste väl vem som helst förstå att en bil för 1 mkr är dyrare än en annan bil som kostar runt 4-500tkr.
En Tesla för 1 mkr är ju nästan helt ouppnåelig för Svenssons med egen plånbok. varför är det så svårt att förstå.

#54
2020-03-13 23:12

+100 för den, Optimus !

#55
2020-03-14 10:56

Optimus.

Det är inte alls svårt att förstå om den kostar 1 miljon, men det finns ju billigare Tesla än så, eller? Men ibland när man läser så låter det som att Tesla är billigare att åka i totalt sett än allt annat, vilket jag inte tror på vid privatköp. Lite rim och reson får det vara.

#56
2020-03-14 11:04

Dessutom skall bidrag sättas i relation till det genomsnittliga EU-priset så att ingen biltillverkare "dammar på" lite enbart för att bidraget här i Sverige ser ut som det gör.

#57
2020-03-14 11:42

Optimus: Verkar vara många här som inte läser det som skrivs. Jag skrev att om en privatperson går på privatleasing så kan den personen jämföra TCO precis lika väl som ett företag som leasar. Du menar att jag har fel i det?
Sen är det lustigt att alla Tesla-motståndare kastar upp att de kostar över en miljon.....nej, det gör de inte, Model X startar över en miljon, deras 3 andra beställningsbara modeller kostar mindre, den ena under 500.000 efter bonus. Och det vidhåller jag att den modellen har inte ett högre TCO för privatpersoner än likvärdigt rustad och i storlek fossilbil. Eller du anser jag har fel där med?
Sen skriver du att man ska jämföra med en 7-serie, vart kom det ifrån? Var du som skrev.....jag har en Tesla Model S, den har samma TCO som min kollegas Volvo XC60, som råkar vara på listan över de mest sålda bilmodellerna till privatpersoner i Sverige. Så jo, den har utan tvekan betydligt lägre kostnad än en likvärdigt motoriserad och utrustad fossilbil.

#58
2020-03-14 17:20

Henrik M, jag menar inte att du har fel. Det skriver jag inte. Men för sakens skull fram med de TCO siffrorna som du hela tiden refererar till. Jag tror på det jag ser. Den enda uträkningen hittills som kommit fram är från biltidningarnas beräkningar, där hamnade bl.a Tesla S på c:a 95kr/mil. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var en XC60 hamnade, men har för mig runt 60kr/mil(men det kan jag inte just nu gå i god för utan att hitta artikeln). Små elbilar typ Zoe, Seat Mii el, Kona hamnar runt 20-30kr/mil.
Så jag är uppriktigt intresserad av dina TCO siffror, de skulle verkligen bringa klarhet i resonemanget. Så igen, jag tror inte du har fel men skulle gärna se lite fakta bakom dina påståenden.

#59
2020-03-14 18:47

Min Seat Leon kostade mig 25 kr
/mil (inräknat all bilvård som tvätt oxå).

#60
2020-03-14 19:45

Jag gjorde ett hyfsat seriöst försök att verkligen räkna på TCO före bilköpet när jag skulle byta bil 2008. Krävde väldigt mycket undersökande av främst troliga andrahandsvärden på flera olika modeller. Resultatet var väl ungefär lika bra som att gissa när man 3 år senare hade det verkliga resultatet. Sen dess har jag avstått att försöka räkna på TCO för privatköpta bilar. Och idag står ju värdeminskningen för ännu större andel av TCO så det lär inte vara enklare för oss som köper våra egna bilar för våra surt förvärvade pengar.

#61
2020-03-14 19:57

Axa: En bekant till mig sålde sin Model S nu han köpte ny 2015, 28 kr/mil har den kostat honom.
Så ser man till bilens inköpspris tror jag även du håller med om att hans affär var bättre än din. Eller?
Men bådas exempel är ju för lite för att dra några slutsatser.
Pi: Varför surt förvärvade pengar? Trivs du inte med det du gör?

#62
2020-03-15 12:40

Henrik
Ja, det kan mycket väl stämma för din kompis men jag antar att den personen kör betydligt mer än mig per år.

#63
2020-03-15 12:49

En bekant har studerat kostnaden för de Tesla Model S de haft på hans arbetsplats och som är utbytta. De har haft värdeminskning på 32 till 48 kr per mil. Den dyraste rullade bara 7500 mil på 4 år.

#64
2020-03-15 13:29

Axa: Just därför jag skrev att ett enstaka fall som hans eller ditt inte går att dra några slutsatser om, det är vi nog eniga om? Jag la in det bara för att påvisa just det efter du skrev om din milkost, att ett enstaka fall är ganska orelevant.

#65
2020-03-15 13:37

Mäkinen: det tycker jag låter ganska bra, tror att en likvärdigt rustad och effektmässigt Audi eller BMW hade kostat mer i värdeminskning. Eller vad tror du?
Nu kör jag ju lite mer mil men slår jag snabbt företagts kost för min Tesla detta nästan exakta året haft den delat på antal körda mil landar det på 28,85 kr/mil. Detta då baserat på att det inte finns nåt övervärde eller undervärde i bilen kontra restskuld när leasingen är slut.

#66
2020-03-15 14:28

En effektmässigt och likvärdigt utrustad BMW eller Audi hade tappat mer, men den hade inte känts halvfärdig inuti och gett intryck av att vara ihopsatt av återvunna Tupperwareburkar.

#67
2020-03-15 14:37

Haha, ja de tidiga Model S var inte så bra på den punkten. Min S skulle jag säga har samma känsla invändigt som dess konkurrenter, ingen synlig ren hårdplast utan "skinnklätt" och stoppat på alla ytor man kommer i kontakt med. Premiuminteriör är nu standard på alla modeller utom 3 SR+. Sätena med är milsvid skillnad från de tidiga. Första S jag åkte i var en tidig Taxi i sthlm och då blev jag chockad över hur illa det var. Men där är de verkligen inte kvar. Tycker däremot att många andra bilar känns efter nu när man vant sig. Körde min systers A6 härom dagen, höll på att bli tokig på infotainmenten och semiautonoma funktionen var oanvändbar på de vägar jag körde med slitna markeringar.

#68
2020-03-15 17:10

Henrik
Ja, TCO är ett bra sätt att mäta på så länge de flesta variabler är lika, och att man räknar på samma körsträcka och man kan uppskatta eller det på förhand är en fastställd värdeminskning.

Privatköpare måste i större utsträckning utgå från sina förutsättningar, framför allt med tanke på att många privatister inte har så långa årliga körsträckor. Och det är därför det blir svårt att än så länge motivera ett köp av elbil, i allafall för min del men det gäller nog även många privatister. Milkostnaden drar iväg och det finns roligare saker att lägga pengar på.

Men, för min egen del så är det snarare en laddhybrid än elbil som passar mina behov.

#69
2020-03-15 17:30

Axa: Jag har inte en endaste gång sagt emot att det är lättare för företag eller privatleasare att beräkna sitt TCO än de som köper privat. Eller att det finns fossilbilar som är lägre kost på än vissa elbilar. Inte en gång har jag skrivit det, förstår inte riktigt vad det är du hänger upp dig på. Det enda jag skrivit flera gånger som du inte verkar vilja ta till dig är att om man jämför korrekt likvärdigt så har oftast inte elbilen högre månadskost även för privatpersonen än den likvärdigt utrustade och effektmässiga fossilbilen. Det är det enda jag sagt. Passar en laddhybris dina behov bättre än en ren elbil så är det såklart det just du ska köpa. Inte ett dugg svårare än så. Däremot är jag nästan övertygad om att när du haft din första laddhybrid så kommer du sen vilja ha ren eldrift.

#70
2020-03-15 18:45

Henrik - och det du inte riktigt verkar ta till dig är att vi privatköpare kanske inte i första hand jämför t ex en Tesla M3 mot en dyr Audi, BMW eller Mercedes utan lika gärna mot t ex en välutrustad Octavia eller liknande. Vi har ofta några absoluta krav och sen önskemål. Om sen motorn är på 150 hk eller 300 hk spelar liksom ingen större roll. Däremot så kan t ex dragvikten ha sin betydelse liksom andra egenskaper där t o m en Octavia kan passa bättre. Så slutsatsen är att vi alla bedömer olika och inget är mera fel än nåt annat - bara det uppfyller ens egna krav.

#71
2020-03-15 19:37

Pi: Du verkar inte fatta, jag har ju skrivit att ja, det finns fossilbilar, som nån snikSkoda, som har lägre kost än vissa elbilar. Precis som det finns elbilar som har lägre kost än vissa fossilbilar. Kan vi vara överrens om det?! Det jag däremot säger är att om man jämför likvärdigt så är inte elbilens kost högre än fossilbilens. Är vi överrens om det?
Vad är så svårt att ta till dig av det jag skriver?
Jag håller fullständigt med dig att alla inte behöver all utrustning m.m. Men att jämföra så skevt som vissa gör här mellan el och fossilbil är ju samma som att konstatera att en Golf 1.0 kostar mindre än en A35Amg.

#72
2020-03-15 19:58

Henrik - det verkar snarare vara du som inte förstår hur vi privatköpare väljer våra bilar. För att ta det populära exemplet Octavia så tycker jag att en bra utrustad sådan är fullt jämförbar med en Tesla M3 när det gäller storlek, utförande, utrymmen, detaljarbeten, ljudnivå och mycket annat. En Tesla M3 är ingen s k premiumvagn utan har fullt upp med att jämföras med nämnda Octavia eller t ex Golf. Givetvis skall dessa fossilbilar vara bra utrustade med bl a säkerhetssystem. Och fossilbilarna har dessutom högre tillåten släpvagnsvikt - i alla fall när man väljer lite starkare motoralternativ. Men fortfarande till en mycket lägre inköps-kostnad och TCO är som sagt väldigt svårt att räkna på för privatköpare (som inte vill ta leasing).

#73
2020-03-15 19:59

.

#74
2020-03-15 20:13

Pi: När har jag sagt att privatköpare inte jämför så?
Aldrig någongång skrivit att många privatköpare inte jämför skevt....
Det enda jag skrivit och som du fortfarande inte kan erkänna av nån skum anledning är att OM man jämför likvärdigt så är inte elbilens kost högre! Vad är det du inte fattar?!
Som jag skrivit men du inte tar in, det finns fossilbilar som har lägre kost än vissa elbilar, precis som det finns elbilar med lägre kost än vissa fossilbilar, eller hur?! Varför fortsätter du tjafsa emot när det jag skriver är exakt det du försöker få fram?!

#75
2020-03-15 21:25

Det var då värst vad ni båda tävlar i att skriva varandra på näsan.

#76
2020-03-15 21:42

Grosser: Inte ett dugg, jag försöker bara ta reda på vad det är Pi inte kan ta in av det jag skriver då det han skriver är exakt samma som jag skrivit hur många gånger som helst men han ändå måste skriva emot...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.