Bild
Nästa artikel
Nya siffror: Rusning efter laddhybrider – dieseln rasar

Nya siffror: Rusning efter laddhybrider – dieseln rasar

Nyheter

En av fyra nya bilar som säljs i Sverige har laddsladd. Medan dieselbilarnas andel rasar har elbilarna och laddhybriderna ökat enormt.

Svenska bilköpare har gjort helt om när de står i bilhallen och väljer vilket bränsle nästa bil ska köras på.

För bara några år sedan låg andelen dieselbilar på 50 procent – nu är den siffran halverad. Det visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden som Vi Bilägare tagit del av.

Siffrorna visar också att även om bensinbilarna fortfarande ligger i topp med störst marknadsandel är det laddbilarna som ökar mest. 

Elbilarna hade en marknadsandel på bara en procent för tre år sedan. I februari 2020 var den siffran knappt sju procent – vilket fortfarande inte är mycket sett till hela bilmarknaden, men ökningen är enorm.

Men det är framför allt laddhybriderna som svenska bilköpare tagit till sina hjärtan. 2017 var marknadsandelen för laddhybriderna bara fyra procent – i februari 2020 var den uppe i 21 procent. Det innebär att en av fem bilar som registreras i Sverige är en laddhybrid, och att en av fyra bilar som registreras är antingen elbilar eller laddhybrider.

Trögare för hybridbilar

När det gäller de ”vanliga” hybridbilarna utan laddsladd har de inte kunnat kapitalisera på den laddbara trenden. Marknadsandelen för hybridbilar utan möjlighet att ladda med sladd har visserligen ökat från fem till åtta procent de senaste åren, men den minskade faktiskt något i början av 2020.

Toyota, som är störst på hybridbilar utan laddsladd, storsatsar nu med en laddhybridversion av suven RAV4 för att kunna dra nytta av laddtrenden.

Etanol- och gasbilarna ligger på så pass låga nivåer att vi valt att inte ta med dem i diagrammet. Försäljningen av etanolbilar är i princip nere på noll medan gasbilarna har en marknadsandel på någon enstaka procent, trots att de kan vara ett vettigt alternativ till en laddbar bil rent miljömässigt.

Laddhybriderna står för en enorm ökning i den svenska registreringsstatistiken de senaste åren.
Laddhybriderna står för en enorm ökning i den svenska registreringsstatistiken de senaste åren.
Populäraste bilarna totalt

Antal registrerade bilar januari–februari 2020.

1. Volvo S/V60 (2 763)
2. Volkswagen Passat (1 813)
3. Kia Niro (1 680)
4. Volvo XC40 (1 522)
5. Volvo S/V90 (1 477)
6. Volvo XC60 (1 303)
7. Volkswagen Tiguan (996)
8. Volkswagen Golf (991)
9. Kia Optima (962)
10. Mitsubishi Outlander (779)

Populäraste laddbilarna

Antal registrerade bilar januari–februari 2020.

1. Volkswagen Passat GTE (1 003)
2. Volvo V60 Twin Engine (968)
3. Kia Optima PHEV (962)
4. Mitsubishi Outlander PHEV (767)
5. Kia Niro PHEV (743)
6. Kia e-Niro (641)
7. Volvo XC60 Twin Engine (523)
8. Volvo S/V90 Twin Engine (482)
9. BMW 330e (326)
10. Audi e-tron (324)

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-09 14:08

Mycket har att göra med de extremt låga förmånsvärden som el och hybridbilarna är förknippade med. Lägg där till bonus/malus som spär på de hela.

#2
2020-03-09 14:22

Fossilbilarna fasas ut och 600 laddbara bilmodeller kommer istället.

"Tillverkarnas modelloffensiv är i full gång, " säger Patrick Schaufuss, McKinseys juniorpartner och analysförfattare. År 2024 har industrin meddelat inte mindre än 600 nya elbilsmodeller: Kinesiska biltillverkare är framme med 169 modeller, följt av Japan (145) och Tyskland (102). " Tillverkarens fokus är på det medelstora och stora fordonssegmentet ," förklarar Schaufuss. Andelen tyska tillverkare i den globala produktionen av e-bilar ökar från 18 procent förra året till 29 procent 2024. Med över 1,7 miljoner elektriska fordon producerade skulle Tyskland kunna bli världsledande för elbilar fram till 2021 - precis före Kina."

#3
2020-03-09 14:52

Dieselns nedgång betyder att vi kommer allt längre bort från de uppsatta klimatmålen eftersom det är antalet bilar som avgör - kombinerat med att bensinbilarna ligger kvar på i stort sett oförändrad nivå sedan 2017.

#4
2020-03-09 15:27

I min värd så är det laddhybrid som jag suktar efter.
När brf föreningen är mogen för laddmöjligheter så blir det en laddhybrid med en riktigt snål bensinmotor och en el räckvidd på 5-6mil och ett krav på vettig ekonomisk förvärmning av kupé och motor.
Då kan jag köra på bara el typ 27 dagar i månaden.

Att med en ren elbil vara styrd av offentliga laddare och måsta ta rast vid dessa och och kanske stå och köa en halvtimme innan jag ens kan börja ladda och skippa att stanna när jag och vädret och naturen vill går helt bort i min värld.

#5
2020-03-09 16:16

Jag har själv svängt lite ifråga om laddhybrid för min egen del och kan mycket väl tänka mig en sådan som nästa bil.
Skulle nog passa mitt körmönster och behov väldigt bra, och framför allt vardagspendling på el.

#6
2020-03-09 16:26

Efter att ha kört vanlig hybridbil ett år och ca 5000 mil(ca 0,55l/mil) skulle det kännas tråkigt att backa tillbaka till en dieselbil igen. Det är inte bara pengar som styr, utan känslan med den mjuka o sköna bensin/elektriska gången gör att den känslan infinner sej. Jag kan ännu mer tänka mej att en helelsbilförare t.ex. Teslaförare skulle ha ändå svårare att gå tillbaka.

#7
2020-03-09 16:56

Prövade flera laddhybrider när jag skulle välja bil för 2½ år sedan, men jag fick ångest varje gång förbränningsmotorn hoppade igång. Så jag puttade ut båten och satsade på en Ioniq med ren eldrift - det ångrar jag inte en sekund. Skulle aldrig gå till ICE igen. Eldrift är helt klart beroendeframkallande!

#10
2020-03-09 17:21

Grossner. En viss förståelse har jag till ditt val men jag har för många långa resor till barn och barnbarn och vill komma fram och då går resan 50-75 mil så fort som möjligt, ofta 12-13 i 40-50 mil.

Tesla med 50 mils räckvidd men den är alldeles för dyr.

#11
2020-03-09 17:35

"Men det är framför allt laddhybriderna som svenska bilköpare tagit till sina hjärtan."

Ööööh... ja, så kan man ju också säga, om man trallar på i PK-svängen. Annars kan man säga att svenska staten spenderar våra pengar på att få folk att välja dessa hybrider. Att mängden laddbara bilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna denna idioti.

.

#12
2020-03-09 17:44

Skönt att så många väljer bort diesel, men synd om de som en dag ska byta in dessa, tur man inte gick på den niten

#13
2020-03-09 17:58

Fanimej äpplen och päron överallt. Folk väljer en laddbar bil för att den är laddbar, inte för att de vill bli av med dieselmotorn (även om folk gärna tror det).

Hade det vart dieselhybrider så hade folk valt det istället för rena bensin och dieselmotorer. Skattesatsen hade mer eller mindre sett likadan ut för < 50g co2/km dieselhybrider. Av precis samma anledning så säljs det inga gasbilar, eftersom det är inte miljön man primärt har för avsikt, utan trenden med "laddbar" bil.

Så Svensson är som Svensson alltid vart. Trendkänslig.
Etanolbil? Javisst. Dieselbil? Javisst. Hybridbil? Javisst. Elhybrid? Javisst. Elbil? Javisst.

#15
2020-03-09 18:24

Vet inte riktigt hur du tänker Simon. Begagnade dieselbilar har stigit i pris det senaste halvåret. Däribland min egen som kostar 1259 kr/år i skatt. Jag tänker inte släppa den.

Sedan kan jag mycket väl förstå Grossers förtjusning i elbilen. Det är förförande att susa iväg ljudlöst. Ser dock elbilen som ett komplement än så länge då den ändå har flera begränsningar.

#18
2020-03-09 18:35

Verkar vara många lekmannadefinitioner av ångest här...
Intelli skulle faktiskt fundera på sitt eget exempel där han använder begreppet...

#19
2020-03-09 19:03

Just laddhybrid blev bättre försäljning men inte för mig pga dyrt service med både bensin och el, inköp, kort el 5 mil och kraftigt nedgång försäljning om år 2025 blir enbart elbil går förbi takt upp än laddhybrid!
För mig är nu enbart bensin fram till år 2024 och blir det ny bil första elbil för mig!

#20
2020-03-09 19:15

Diesel rasar – laddhybrider rusar, ja måske fordi markedet ikke længere tilbyder almindelige personbiler med dieselmotor?
Det er næsten umuligt at købe an lille bil med dieselmotor.
El-bil, hybrid hvor skal man ladde den når man ikke bor i villa?
Hvad kommer der at ske med elpriserne når forbruget går op? En kop hjemmebrygget kaffe til 20 kr grundet dyr elpriser (der skal investeres massivt i infrastruktur for at klare efterfrågan, og der er kun en til at betale og det er forbrugeren!)

#21
2020-03-09 19:26

Jag finner inget konstigt, varför vill man betala en massa pengar till bränsle varje år? Det handlar för de allra flesta om ca 1000-3000 kr per månad att tanka bilen. Kan man mer än halvera kostnaden, eller bli av med den helt med en elbil så borde valet av bil vara så svårt. Speciellt om man vill köra runt med SUV och fyrhjulsdrift...

#22
2020-03-09 19:38

Jag försöker komma fram till vad Octavian ska bytas ut mot om knappt ett år och eftersom den oftast rullar 5-7 mil per dag funderar jag på laddhybrid. Det är förstås svårt att motivera ekonomiskt när nuvarande bil drar 0,55 i snitt, men komforten med elmotor är svårslagen. Behöver ha en bil med dragkrok och det blir inte den jag använder.

#23
2020-03-09 19:38

Nu kan vi börja handla laddbara bilar i Norge när Norska kronan bara kostar 98 öre och biltillverkarna verkar sänka priserna på elbilar mer än i Sverige.
Det blir kanske billigare med bil från Norge trotts att man får bidrag i Sverige!

#24
2020-03-09 19:45

Har kört laddhybrid i snart 5 år. Inte en chans att jag vill köra nåt annat än ren elbil nästa gång. Precis som Grosser skriver så är det ett misslyckande varje gång fossilmotorn rasslar igång. Gått så långt att jag hellre kör utan värme i bilen än låter fossileländet rassla igång... Eldrift är så överlägset, vilket blir övertydligt med laddhybrid.

#25
2020-03-09 19:50

Med tanke på att det finns en hel del diesel med upp till 50 % förnyelsebart att tanka (förutom HVO 100), är bensindrift med för det mesta ynka max. 5 % förnyelsebart (etanol) inte att föredra ur miljö- och klimatsynpunkt, för där vinner det förstnämnda.

#26
2020-03-09 20:12

Mäkinen
Kommer det inte en Octavia iV?
;-)

#27
2020-03-09 20:31

Raywave
Misslyckade är ett bättre ord än ångest. Tar med mig detta. :-)

#28
2020-03-09 20:33

Axa,
Berätta inte det för min fru!
Jag vill ha en bil som inte flyter omkring på vägen.

#29
2020-03-09 20:40

Mäkinen
Flyter omkring? Haha, måste ha missat något...

Ps. Grosser, det går bra att i vardagen använda begreppet ångest så som du gjorde i ditt exempel...

#30
2020-03-09 21:02

Kan bara säga att med mitt körmönster lokalt så ligger jag på ca 2 l/100km med min Niro Plugin hybrid. Då har jag ännu ingen egen laddplats utan laddar f.n. på publik plats i olika centrumanläggningar. Vid längre körning hamnade jag på ca 4 l/100km. Jämfört med min Golf SV som jag hade innan (6 l/100km blandat) så tycker jag siffrorna talar för sig själv. Förbrukningen kommer sannolikt sjunka när jag får egen laddbox samt att man lär sig köra optimalt och utnyttja frirullning osv.

#31
2020-03-09 21:44

Vilseledande rubriker. Siffrorna i graferna visar att bensin bilar har minskat fler procentenheter än dieselbilar senaste året. Det är just det senaste året som är relevant eftersom det bara är senaste året laddhybriderna ökat mycket.

#32
2020-03-09 21:52

Intressant MR-Hj
Jag valde en Niro hybrid stället och slipper klyddet med att ladda- bilen fixar det, Räknar praktiskt med 0,5 lit/mil som snitt med högst 40% av mina mil optimala för laddhybrid Jag sänker min bränsleförbrukning med 2-2,5 dl/mil i jämförelse DieselVolvoSuven med onödig fyrhjulsdrift. dessutom slipper jag betala KWH för laddning och ha laddboxkostnader .
Jag hade fått köra ganska många mil innan jag fått tillbaka extrapengarna för en laddhybrid- 7- 8 är lite som att elda för kråkorna..l Nästa steg blir säkert en elbil om några år när teknik /pris/ efterfrågan stabiliserats och man får mer räckvidd för pengarna.
Finns ingen anledning att överdriva miljötänket kortsiktigt om det inte lönar sig utan ta ett steg i taget.åt rätt håll.
https://wp.me/p1IAXy-7U2

#33
2020-03-10 13:01

På tal om Niro Hybrid som jag testat några gånger genom åren sedan den kom.
Inget fel på bilen och biltypen kanske inte är jämförbar men jag måste säga att när jag jämför min Octavia1,0tsi med Niro så framstår Octavian som att sätta sig i en betydligt dyrare Bmw jämförelsevis och Niron är ju riktigt bullrig på grova asfalten.
Och för att vara en hybrid så tycker jag den är riktigt törstig och på vinterföre och korta resor så märker man inte på färddatorn att det är en hybrid då det är först efter nån mil förbrukningen sakta går ner.
Och jag kör i princip lika billigt med vilken vag 1,0tsi bil som helst och dessutom så framstår tex octavia 1,0tsi som en kvick bil jämfört med Niro hybriden.
Ja det är en överskattad dyr vanlig ineffektiv hybrid och då vi pratar över 310000 innan den rullar ut från affären med defa230v, carplay, och vinterdäcken.

#34
2020-03-10 07:03

Ja, det förstår jag mso 1000 som har provkört jämför Kia och Skoda när det gäller låg bränsleförbrukning, bättre stötdämpare med komfortabelt, sittkomfort, långfärdsbil och lägre ljudnivå.
Octavia är bättre än CEED och Niro.
Fabia är bättre än Rio.

#35
2020-03-10 09:19

@Bengt39, för mig var valet att ”överdriva miljötänket” rätt. På banken gör inte pengarna nån nytta för miljön. Annars hade jag nog behållt min i övrigt utmärkta Golf SV. Har också möjlighet att ladda ”gratis” när jag är i fritidshuset som har solceller.

#36
2020-03-10 15:25

Mr_hjalmar. Min åsikt är nog den att med rätt körning och körmönster då är en laddhybrid helt rätt och det är ju för framtiden och miljön man skall tänka på och speciellt om man har dom ekonomiska förutsättningarna .

Du tänker rätt tycker jag.

Och du kommer ju att få tillgång att ladda hemma framöver vad jag kan förstå.
Med din publika laddning och tankningar har du nån gång räknat i kronor och ören vad din milkostnad är för bara el och bensin.
Det skulle vara roligt att veta.

#37
2020-03-10 15:27

En bil som har ett kärnkraftverk vore det ideala.

#38
2020-03-10 18:45

@mso 1000, får återkomma längre fram.

#39
2020-03-11 15:35

Jag vill gärna prova med elbil i detta liv. Vill gärna ha dragkrok och då leds man mot laddhybrid. Kollade på hybrid, t ex Kia Ceed men konstaterade att det ger för lite körning med el och mest på bensin. Jag har solceller på taken och vill utnyttja dessa för laddning och då är bara helt batteribil vettigt. Då får man avstå dragkrok tills bilfabrikanterna fattar att många behöver dragkrok. Jo, det finns några bilar i miljonklassen med batterier och dragkrok, men inte tillgänglig för Svenssonfamilj. Med hus behöver man åka med skräp till återvinning mm. En begagnad batteribil är nog lämpligt att börja med, t ex Nissan Leaf för att kolla om man trivs med aytt sätt att planera sina resor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.