Bild
Nästa artikel
Privatköparnas favoriter: Här är modellerna som tjänstebilisterna skippar

Privatköparnas favoriter: Här är modellerna som tjänstebilisterna skippar

Nyheter

När vi räknar bort alla nya bilar som köptes av företag ser listan över Sveriges populäraste bilar helt annorlunda ut. Här är märkena och modellerna i botten och toppen.

Det har skrivits spaltmeter om vilka som är Sveriges populäraste nya bilar. Det brukar vara Volvo och Volkswagen som prenumererar på förstaplatserna.

Men vilka bilar som är populärast i Sverige styrs till väldigt stor del av företagsköpare. Det handlar framför allt om tjänstebilister som kan plocka ut en förmånsbil. Fler än sju av tio bilar som registrerades under januari månad köptes av företag, enligt siffror från Bil Sweden.

Om vi plockar bort företagsköparna blir bilden delvis en annan. Plötsligt har Kia hamnat på första plats. När privatköparna får välja är Kia Niro överlägset mest populär med 411 nyregistreringar i januari månad. En bra bit efter den kommer Volkswagen Tiguan och Volvo XC40.

Tittar vi istället på bilmärkena med högst andel privatköp ligger Mazda, Nissan, Subaru och Toyota i en klass för sig. Där säljs över hälften av bilarna till privatpersoner. Allra lägst andel privatköpare har Citroën, Jeep och Alfa Romeo, men även Volvo, BMW och Mercedes ligger på under 20 procents privatandel.


Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-12 12:21

Man ser tydligt vad det är som driver upp bilstorleken i Sverige. Helt klart är något fel med de regler som finns för förmånsbilar som är kontraproduktivt och ger en onödigt stor och tung bilpark. När den egna plånboken synkas med det faktiska behovet så liknar det mer övriga Europa.

#2
2020-02-12 13:41

Dålig statistik som baseras på en månad.
Det ger just ingenting annat en en tendens för tillfället!

#3
2020-02-12 13:45

Men vilka bilar köper privatköparna när de väljer tre år gamla fordon? Efterfrågar de fortfarande mindre bilar då?

#4
2020-02-12 13:48

Dessutom lär privatköpet inte alltför sällan vara en andrabil till hushållet där det redan finns en förmånsbil.

#5
2020-02-12 13:57

Har alltid sett ut såhär, men våra regler för tjänstebilar är ju stöpta för att gynna större dyrare bilar. Är väl inte så konstigt att färre hostar upp dom pengarna som krävs för ett privatköp av en ny merca eller BMW. Kollar man ur ett europaperspektiv är nog privatköpen mer lika dom andra europeiska länderna sett till bilstorlek.

#6
2020-02-12 14:12

Stora och dyra bilar blir det när "någon annan" betalar. När man köper själv väljer nog många en snål och billigare bil. Inget direkt nytt under solen. Jag är mer förvånad över att det är så förmånligt att ha tjänstebil...men till viss del hänger det nog ihop med att dessa köps ut av välbärgade tjänstemän som inte behöver vända på varenda krona...

#7
2020-02-12 14:28

På en tidigare arbetsplats fick säljarna välja mellan V60 och Passat. En kille lyckades få igenom en C30, men den gick inte att sälja utan brakförlust så den behölls som "poolbil". Det viktiga för företagen är att ha motiverade anställda som kan göra ett bra jobb. På tidigare nämnda arbetsplats gjorde säljarna drygt 200 kundbesök per år så de körde ganska mycket. Det gör man inte gärna i en alltför bullrig bil. Jag hade själv helst haft en mindre bil, men ska man köra 40 mil med en Ceed eller Golf vill man helst inte prata med någon den närmsta stunden efter att man kommit fram.

#8
2020-02-12 14:33

Hög andel privatköp är samma som låg andel företagsköp. Det är bilar som väljs bort som förmånsbilar.

#9
2020-02-12 14:58

ja flere og flere finder ud ud af toyotas suveræne kvalitet.

#10
2020-02-12 15:31

Jag har nu i snart 20år kört sk tjänstebil, och det har varit allt mellan VW Golf till Volvo V70.
Och nej, jag är inte särskilt välbärgad som vissa skriver, men jag kör många mil i tjänsten.
För en "normal" bilförare som bara kör 1500mil/året så funkar det att ha privat bil, men kör man det dubbla eller mer funkar det inte, därför vi har tjänstebil.
Nya regler på många företag ställer höga miljökrav, så som laddhybrid eller ren elbil.
Men skall man köra många mil om året vill man ha en bekväm och tyst bil, därav de lite större och dyrare bilarna.

#11
2020-02-12 16:06

Nu är det ju inte någon annan som betalar förmånsbilen än just löntagarna själva. Jag kan fortfarande inte förstå varför det går så många förbi?

Löntagarna får sin förmånsbil som en del av sin lönesumma. Alternativet är att man avstår sin förmånsbil och får vanlig lön istället. För företaget gör det mer eller mindre detsamma - eftersom förmånsbilen beskattas som lön för arbetsgivaren, d.v.s förmånsbeskattningen ger också motsvarande andel sociala avgifter för företaget att betala in.

MVH AL

#12
2020-02-12 17:02

Och visst har Mäkinen en god poäng i att bilarna som tillhandahålls till de anställda också används inom verksamheten. Och då är inte en Kia Ceed något alternativ. De är helt enkelt för okomfortabla, och gör förarna trötta inför sina möten. Med trötta arbetstagare sjunker prestationen och företaget förlorar pengar.

Vad jag ofta läser och hör i sådana här sammanhang är personer som i svepande ordalag uttalar sig om vad andra behöver och inte. De har dock oftast väldigt dålig förståelse för andra köpare och personers behov och preferenser. När man inget vet utgår man istället för sin egen nästipp, d.v.s man inbillar sig att alla världens bilresor kan utföras i en Skoda Octavia;-).

Och som vi alla vet är inte en Octavia något bra alternativ till en härlig komfortabel högbyggd Volvo- SUV - i alla fall inte så länge vi skall ha utvilad personal på mötena runt om i landet;-). Alltså ganska elementär kostnad- intäktsanalys.

MVH AL

#13
2020-02-12 17:37

Jag blev åksjuk i en XC60, bekväm...nja, diesel knattret förtar känslan. Stolarna var lite bättre...det var allt. Att köra 20-30 mil i en Octavia är inga problem...man är fräsch när man kommer fram. Skulle jag pendla Malmö - Stockholm varje dag hade jag inte valt en Octavia. Men som vanligt, det överdrivs hur mycket som helst idag...

#14
2020-02-12 18:27

Nja jag småler åt AL.
Såklart slipsnissarna måste ha en högbyggd bil med status intryck och en massa bling bling man faktiskt kan vara utan.
Hur du sitter i en bil är Ju högst Individuellt.

Och visst så är det en skillnad på en dubbelt så dyr bil mot tex en octavia men sitter man bra då sitter man bra.
På vår firma har vi en handfull servicetekniker som kör 100 mil i bland med fullastade Tdi octavior och dom säger att dom inte har några problem med det.
Och för egen del så kliver jag ur min privata octavia utan träsmak efter 80 mil.
Men som sagt det är ju högst induviduellt hur man sitter.

#15
2020-02-12 18:31

På slutet av 80-talet när jag körde väldigt mycket i tjänst så var det egen bil som gällde. Milersättningen var bra och skattefri och man kunde ”hålla sig” med en bra bil som finansierades via milersättningen.
Men sedan kom regeringen på att nog minsann är det för bra och enkelt. Skatt skall det vara på stora delar av milersättningen och arbetsgivaravgifter. Men så klart Volvo är ju Svenskt och bygger bilar, förmånsbilar tjoho, två flugor på smällen. Skatteintäkter från en massa håll om vi gynnar Svensk industri. Naturligtvis glatt påhejande av PG.

#16
2020-02-12 18:41

Här håller jag med A.L helt! Det är en jädra skillnad på bil och bil när den används även som arbetsplats för oss som kör mycket. Inte bara komforten utan även säkerheten är viktig såklart när man rör sig så mycket på vägarna. Det är inte bara för man kan som förmånsbilarna ofta är i d eller e-klass.
Sen som nån med tog upp blir denna lista lite sned med då här hamnar andrabilarna till familjerna med större bil med.

#17
2020-02-12 18:41

Intressant sammanställning och det känns som timingen är rätt att som gammal trogen Volvobilsägare med privat ägd bil att lämna lyxskeppet i lagom tid innan utflaggningen och kinesiskt styre. "Volvos värde varar längst" det var länge sen den devisen gällde.... Sakta länsande mot en elbil känns också rätt att ta i små steg de närmaste åren https://wp.me/p1IAXy-7Ll

#18
2020-02-12 19:34

Det är ju fantastiskt att ni tycker att Octavia räcker för er. Jag har inga bekymmer med den preferensen. Men det är inte alla som delar den uppfattningen. Av försäljningen till företag att döma är det tvärtom så att företagen prioriterar hög säkerhet och god komfort för sina anställda (kontra kostnaden). Och då finns det inte särskilt många alternativ för rimliga pengar kvar. Det är antingen Volvo eller tyskarna som gäller. Lexus och koreanerna finns med i marginalen, men har inte tagit sig in på marknaden ordentligt än.

Man det som man behöver komma ihåg är att det är företagen som står för kalaset, och löntagarna som är beredda att få sin lön sänkt för att få ha en förmånsbil. Det finns ingen subvention i det här - som tidigare har varit påståenden här i trådarna.

MVH AL

#19
2020-02-12 20:02

A.L, detta är helt klart intressant läsning för dig
http://fatherben.se/wordpress/wp-content/uploads/2020/02/JFR-KIA-NIRO-VO...

#20
2020-02-12 20:09

Inte så populärt att välja elbil för den som köper bilen själv tydligen... Varför är jag inte förvånad :-)

#21
2020-02-12 20:14

Grattis Mazda... man kan bevisa vad som helst med procent, fast det är svårt att köpa mat för

#22
2020-02-12 20:26

Vargen: Nej det är inte ett dugg intressant faktiskt.

Men Vargen kanske kan förklara vad som är godast, oxfile, sjötunga eller falukorv?

Innan Vargen lyckats förklara det är dylika publikationer (om vi bortser från all statistiska brister som de lider av - och de är många ) helt meningslösa som allmängiltig information.

MVH AL

#23
2020-02-12 21:39

Det märks på kommentarerna att det är människor som arbetar i större företag där man tappat kontakten med vart pengarna kommer från för att finansiera exempelvis tjänstebilar. Det finns två typer som tillämpas, den ena är personalbil med bruttolöneavdrag och kostnadsneutralt för företaget och det andra en förmånsbil. Den sistnämnda har ett förmånsvärde som läggs ovanpå inkomsten där storleken bestäms av Skatteverket. Förmånsbilens inköpspris styrs av företagens policys, till exempel 7,5 basbelopp. Företaget betalar leasingkostnaden, vilket kan uppgå till 6000-7000 kr/månad något som förmånsbilstagaren aldrig ser. Med intåget av laddhybrider minskar förmånsvärdet att beskatta men kostnaden för företaget ökar på grund av högre pris.

#24
2020-02-12 21:45

Diskutera komfort är en rent subjektiv fråga och de flesta skulle klara sig bra med en mellanklassbil som tjänstebil. Det personliga egot hittar på diverse subjektiva skäl till att åka i stora pråmar med ett stort klimatavtryck. Tar man Volvo som exempel har de en chassisättning som gör dom gungiga i 110-120 km/h, speciellt XC modellerna, och man blir åksjuk om man har anlag för det. Bullerargumentet faller i och med att till och med en 30 år gammal 240 är tystare än de flesta nya bilar på marknaden, samt komforten även på den tiden höjdes till skyarna.

#25
2020-02-12 21:46

För övrigt är det jäkligt gott med Falukorv då & då också :-)

#26
2020-02-12 21:51

J.L.
Där har du fel. Väljer man rätt laddhybrid blir det billigare för företaget. Det går att få en laddhybrid för lägre kostnad för företaget än motsvarande diesel. Jämför exempelvis en MB C300e med motsvarande C200d. Dieseln kostar under 7,5 PBB, men totalt blir det dyrare för företaget trots att laddhybriden kostar lite över 400.

#27
2020-02-12 21:54

J.L: Du skriver att med intågen av laddhybrider stiger kostnaden för företaget pga den högre leasingkosten medans det blir lägre för den anställde pga lägre förmånsvärde. Du missar att företaget betalar ju avgifter med utgång av förmånsvärdet så den högre leasingkosten uppvägs i vissa fall av det lägre förmånsvärdet även för företaget. Samt lägre skatt då m.m. Så TCO för företaget ser snabbt bättre ut, särskilt för elbilar med. Jag har en Model S som tjänstebil, och den har samma TCO som min chefs XC60 som hade halva inköpspriset. Många som fortfarande stirrar sig blinda på prislappen....sen att det är bara folk på större företag som skriva som vi gör, tvärtom vill jag säga, ofta de stora företagen som sitter fast i gamla policys och svårt styra runt att tänka nytt medans de mindre företagen är de som har lättare ta nya beslut och tänka om. Jag är på ett företag med 60 anställda bara.

#28
2020-02-12 22:04

Ja utan falukorven stannar Sverige.

#29
2020-02-12 22:28

Flertalet privatköpare är ganska smarta och köper inte en splitter ny bil pga värdeminskninen i början. Istället väljer man en begagnad ett par år gammal bil och då blir det en begagnad tjänstebil. Därför säger statistiken om vad som säljs nytt till privatpersoner inte alls hela sanningen om vad privatpersoner verkligen vill ha. Annars hade ju marknaden översvämmats av begagnade tjänstebilar som ingen velat köpa.
Så nog säger totalförsäljningen till både företag och privat en hel del om vad folk vill ha för bilar.

#30
2020-02-12 23:17

J.L Först och främst; bilvalet har ingen som helst betydelse för klimatet. Det som påverkar klimatet är koncentrationen av växthusgaser, som i sin tur står i proportion till de 100 miljoner fat olja som pumpas upp. Om dessa omvandlas i en SUV eller en personbil har ingen betydelse (kallas även för energiprincipen). Det som är centralt är att de omvandlas. Och nej, oljemarknaden fungerar inte på samma sätt som en traditionell konkurrensutsatt marknad - den är tvärtom reglerad för lönsamhetsmaximering (vilket får effekten att det finns en konstant högre efterfråga än tillgång).

För det andra. Vilken eller vilka bilar folk och anställda väljer speglar deras individuella preferenser. Det kan aldrig bestämmas centralt - i alla fall inte utan mycket stora matchningsförluster (kallas också för marginalnyttoteori).

För det tredje: Bilvalet är lika individuellt som falukorv, pizza eller oxfilé. Det finns ingen objektiv modell som säger att det ena är bättre än det andra.

MVH AL

#31
2020-02-13 01:13

Två gånger i texten används ordet "företagsköpare". Vad har någon/några som köper upp företag med detta att göra?

#32
2020-02-13 06:15

AL #30: "Och nej, oljemarknaden fungerar inte på samma sätt som en traditionell konkurrensutsatt marknad - den är tvärtom reglerad för lönsamhetsmaximering (vilket får effekten att det finns en konstant högre efterfråga än tillgång)."

Nej, det finns inte alltid en konstant högre efterfrågan än tillgång på olja! Det är en missuppfattning och detta är mycket viktigt att förstå för t ex de som handlar med aktier. Nedan en nyhet från 21 januari 2020:

"A surplus of one million barrels per day (bpd) of oil is expected to keep a lid on prices in the first half of 2020, International Energy Agency (IEA) Executive Director Fatih Birol said on Tuesday."

Se https://www.equities.com/news/international-energy-agency-sees-1-million...

#33
2020-02-13 11:05

AL. Jag har fått uppfattningen om att du är en faktagrundad debattör men blir förvånad över de svar som du gav på mina inlägg. Enkel fundamenta är, att ju större, tyngre, starkare bil desto större miljö- och klimatavtryck ger bilen, logiskt eller hur ? Modet och det personliga egot föreskriver i nuläget stora energiineffektiva bilar som dessvärre gynnas av extrema svenska tjänstebilsregler. Att marknadsmekanismen inte skulle fungera på oljeindustrin låter mycket märkligt. Dock finns det intressen som manipulerar priset med olika metoder där Opec kan räknas som ett särintresse.

#34
2020-02-13 11:12

L. Mäkinen ? Hur kan det bli billigare för företaget ? Bilen kostar mer i inköp, vilket leder till högre månadskostnad för leasingen. Dessutom "snyltar" många el från företagets motorvärmaruttag, kräver lika dyr service som en vanlig bil. Den som tjänar på laddhybriden är förmånsbilisten genom lägre förmånsvärde. Undertecknad ånjuter denna förmån med laddhybrid men laddar hemma. Dessutom får man bränsleersättning skattefritt motsvarande en bensinbil, dvs 9,5 kr/mil jämfört med 6,5 kr/mil för diesel. Om man har bränsleförmån blir det fortfarande fördel förmånsbiltagaren, så med andra ord är det företagen och skattekollektivet som står för "fiolerna"

#35
2020-02-13 11:54

J.L,
Den lilla skillnaden i pris (i mitt fall 413 vs 344 kkr) kompenseras av bonus på laddhybriden och hög skatt på dieselbilen. Serviceavtalen kostar lika mycket. Det lägre förmånsvärdet ger även lägre kostnad för företaget.
Självfallet betalar man skatt på förmånen att kunna ladda på jobbet även om man laddar på motorvärmarstolpe. Det är godkänt att göra schablonmässiga beräkningar om mätning saknas.

#36
2020-02-13 13:29

Det är slående att även listan över privatköpta bilar toppas av fordon i prisklass över 250000.
Inte vad jag förväntat mig...

#37
2020-02-13 22:41

J.L, det "expertisen" menar här är att världen är mer eller mindre tvingade att konsumera olja p g a att den finns. Om alla kör suv eller inte spelar alltså ingen roll. Oljan används ändå på något annat sätt och summan av koldioxidutsläppen blir därför de samma.

Ovanstående är så klart en subjektiv uppfattning av "expertisen", trots rabblande om "energiprincipen" och försök att låta vetenskaplig.

#38
2020-02-13 22:57

John: Att efterfrågan fluktuerar hänger ihop med det jag tidigare har bett dig att läsa in dig på, d.v.s jämvikt. Inget utbud eller efterfråga är statistik - utan varierar. Detta fenomen kallas för volatilitet. Det karaktäriserar dock inte bara aktiemarknaderna som John är inne på, utan är också en faktor hos råvarumarknader. I förlängningen förekommer det faktiskt volatilitet inom flertalet branscher, segment och hos de ämnesdiscipliner där man ägnar sig åt mätningar och tidsserier. Och anledningen till att det blir så hittar vi inom matematiken. Jag bryr mig inte om att gå igenom varför eftersom jag vet att John inte är intresserad av vetenskap utan föredrar en ideologisk tillämpning.

För att undvika missförstånd i fortsättningen är det bättre om man skriver på kort, medellång som lång sikt. Och det är man också inne på i den artikel du precis valde ut för att bekräfta din egen normativt laddade åsikt.

Det som är kärnan i artikeln är dessutom inte bara tillgången - utan efterfrågan, prisnivån och det instabila läget i Irak. Man kalkylerar på kort sikt med att efterfrågan på olja skall öka med 1 miljon fat per dag - kopplat till ökad konsumtion i tillväxtländerna - samtidigt som oljeproducerande regioner utanför OPEC väntas öka sin produktion med 2 miljoner fat per dag. På så vis kommer OPEC:s strypning inte hjälpa för att driva upp priset dit man vill ha det (och med denna artikel säger nu John f.ö åter emot sig själv, då han i tråden här intill förnekade att högre oljeutbud drivit ner priserna).

Om oroligheterna i Irak däremot kvarstår finns det betydande risker för tillfälliga prischocker (också det på kort sikt). I vilken omfattning beror förstås på hur övriga OPEC-länder kan kompensera för det eventuella bortfall som kan uppstå, samt i vilken grad andra oljeproducerande stater väljer att svara på ett sådant högre pris.

MVH AL

#39
2020-02-13 23:07

AL, du skrev i #30 att "vilket får effekten att det finns en konstant högre efterfråga än tillgång" och det var det jag svarade på genom att länka till artikeln som visar att det ibland kan finnas ett överutbud av olja på marknaden.

#40
2020-02-13 23:17

J.L: Det du missar är att det är av underordnad betydelse för koldioxidutsläppen hur tillgänglig olja omvandlas. Om den byter energiform i en SUV eller mellanklassbil har ingen betydelse. Det som påverkar är tillgången på fossil energi. Och den är faktiskt högre än någonsin idag, kopplad till att världen totalt sett valt att öka sin produktion.

Marknadsmekanismerna fungerar så länge vi har en marknad i jämvikt och då tillgången justeras utifrån traditionella fundament (etableringsrätt osv). Så är dock inte fallet hos oljemarknaden, som tvärtom är hårt reglerad och påverkad av såväl kommersiella som statliga ingripanden (man har ju till och med startat krig för det svarta guldet). Med en reglerad marknad - och med mycket långsiktiga investeringar - förändras inte utbudet via en SUV-trend, utan snarare kopplat till andra faktorer som ligger utanför marginalkostnadsprincipen (som är vad SUV-spåret egentligen berör).

Man kan även uttrycka det så här: Om det hade varit möjligt att få fram olja och gas till en ännu lägre kostnad och via snabbfotade insatser så skulle utbudet sannolikt kunna dubbleras. Vid en sådan situation skulle också världens totala produktion att öka i ungefär motsvarande grad. Vid en sådan situation skulle möjligen argumentet med SUV;en kunna fungera, men det bygger på att marknadens olika aktörer har en förmåga att lämna lika snabbt som man kan ansluta sig. Och inget av det är ju realistiskt.

MVH AL

#41
2020-02-13 23:15

John: Ja det var också det jag svarade på genom att förklara för dig vad volatilitet är för något.

Men visst kan det finnas både timmar, minuter och sekunder där det råder ett något högre utbud än efterfrågan. Din artikel tar dock inte upp den saken vilket du hade sett om du orkat att läsa och förstå den.

Det jag skrev kvarstår därför fortfarande. Det enda som inträffar när utbudet ökar är att priset pressas, och när priset pressas ökar konsumtionen. Överutbudet försvinner. Jämvikt du vet;-)

Hur går det förresten med Annas avhandling? Har John orkat läsa den ännu?

MVH AL

#42
2020-02-13 23:57

AL, tittar man historiskt på oljemarknaden har den varit långt från något under av jämvikt. Den kan alltså släpa efter rejält åt båda håll och det kan handla om månader eller halvår.

Vad gäller oljepriset på världsmarknaden och påverkan på drivmedelspriset och konsumtionen i Sverige har det ju inte alltid så stark koppling som man kan tro.

Anna har ett år på sig att sammanställa avhandlingen, så än har jag alltså inte kunnat läsa den.

#43
2020-02-14 00:20

John: Tittar man historiskt på oljemarknaden så råder det en mycket tydlig koppling mellan konjunktur och pris på olja. Undantaget gäller för senare år och i samband med att USA ökade sin produktion.

Jag är vidare lite intresserad av vad du menar med "under av jämvikt" (#42). Kan du måhända utveckla det resonemanget?

Annas licentiatavhandling är f.ö klar och publicerad. Seminariet hölls på förmiddagen 19/12, "samhällsbyggnaden", på Chalmers (hörsal H4 på Sven Hultins gata i Johanneberg). Du måste lära dig skillnaden mellan en avhandling och en offentlig utredning. I en avhandling analyserar man eller utreder ett vetenskapligt problem. I en utredning analyserar man eller utreder politiska beslut, felsteg eller förslag. Politik och vetenskap är dock inte samma sak och särskilt inte i Sverige där vi har ett extremistparti i regeringsställning. ;-)

Därför återupprepar jag den fråga jag ställde i vår föregående tråd: Har du orkat läsa igenom licentiatavhandlingen än?

;-)

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.