Bild
Nästa artikel

Googles gränssnitt i Polestar 2

Nyheter

Här är ytterligare en bild på elbilen och så får vi bekanta oss med det nya infotainmentsystemet.

Någon gång under 2019 kommer Volvos dotterbolag Polestar att presentera sin andra bil i ordningen. Polestar 2 blir en ren elbil och vi har hittills fått se en detaljbild på bakdelen. Nu skriver Polestar att de har byggt in ett nytt användargränssnitt i Polestar 2.

 

Det är Googlebaserat och är ett fullutvecklat Android Auto integrerat i bilen. Musiktjänsten Spotify finns med, liksom Googles karttjänst. Det finns också funktioner för att se bilstatus och ändra vissa körinställningar som styvheten på styrning och nivån på bromsåtervinningen.

Vi har tidigare berättat att Google fått i uppdrag av Volvo att förnya nuvarande Sensus och det här kan vara resultatet av det samarbetet. Polestar har släppt ett demoprogram över hur gränssnittet kommer att se ut och du kan testa det via denna länk

I demoprogrammet får man också se hur nya Polestar 2 ser ut uppifrån. Men bilden visas bara en kort stund, sedan omvandlas vyn till ett dataspel. Vi hann dock ta en skärmdump på bilen och du ser resultatet här nedanför. 

Diskutera: Vad tycker du om utseendet på infotainmentsystemet i Polestar 2?

Kommentarer

#1
2019-01-28 14:18

Android och Google är inget jag föredrar.

#2
2019-01-28 14:37

Bättre än Apple och Volvos egna

#3
2019-01-28 15:20

Nu kommer google gå bananas på all insamlad data från folks körning. Säga vad man vill om Apple men de säljer inte kundernas vanor vidare.

#4
2019-01-28 15:46

Det ser vettigt ut!

#5
2019-01-28 17:02

Vad är det som är så intiutivt med detta sydtem? F.ö. föredrar jag Apple om man måste ha ett "infotainment" sydtem.

#6
2019-01-28 17:04

Android Auto ... visas en bils instrumentpanel eller en padda eller en TV?
Om det är trafikfarligt att knappa på en mobil borde det vara lika farligt med detta!
DISPLAYER I BILEN, NEJ TACK!

#7
2019-01-28 20:32

Jag hade en Volvo 142 där jag tyckte att användargränssnittet var dåligt då torkarknappen kunde vara svår att hitta när det blev bråttom att få igång torkarna. När jag köpte en 244 hade Volvo fått ordning på användargränssnittet. Allt var lätt att hitta. Efterkommande volvomodeller var lika lätthanterade. Volvokusinen i artikeln har inte mig i fokus när det gäller den kommande kundkretsen. Jag brukar höja och sänka volymen på radion ibland. Gärna med ett vred. Jag väntar på att någon biltillverkare ska släppa en modell anpassad för oss som inte vill ha klösbräda och mjukvaruuppdateringar i bilen.

#8
2019-01-28 20:58

När det kommer till datasäkerhet är Apple det enda vettiga alternativet.

#9
2019-01-28 21:03

Tja, det ser väl hyfsat strukturerat ut. Jag antar att man kan skräddarsy det hela som jag gjort på min smartphone.
Men inget av det jag ser på denna kladdskärm (eller klösbräda, som "Världens vackraste man" kallar den) går att hantera av föraren under färd. Trots uppdelningen är det alldeles för plottrigt och det hjälper inte med haptiska återkopplingar typ vibrationer. Man måste lik förbannat se och söka. Har man dessutom inget handledsstöd blir det gärna lite fladdrigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.