Bild
Nästa artikel

Google bygger nytt Sensus åt Volvo

Nyheter

Användargränssnittet Android blir grunden i framtida Volvobilars infotainmentsystem.

Volvos infotainmentsystem Sensus kommer att göras om. Biltillverkaren har gått ihop med Google och nästa generation infotainmentsystem kommer att baseras på Googles operativsystem Android. Redan nu finns stöd för Apple Carplay och Android Auto i nya Volvobilar, men skillnaden med det nya systemet blir att bilägaren kan ladda ner appar direkt i bilen, istället för att använda sig av en uppkopplad mobiltelefon. 

– Android ger oss tillgång till ett stort ekosystem samtidigt som vi kan behålla Volvos välbekanta användargränssnitt. Vi kommer att erbjuda hundratals med populära appar och en välintegrerad, uppkopplad upplevelse, säger Henrik Green, som är chef för Volvos forsknings- och utvecklingsavdelning.

Om två år ska det nya Google-systemet vara färdigbyggt och stoppas in i nya Volvomodeller. Det är oklart om Sensus-namnet kommer att leva kvar, men Annika Bjerstaf som är presschef på Volvo Cars, säger att Googles system kommer att integreras tillsammans med Sensus som också ska fortsätta utvecklas. 
 
Diskutera: Vad tycker du om att Volvo ska använda sig av Googles Android-system?
 

Kommentarer

#1
2017-05-16 10:26

Det kommer att bli lättare att "hacka" bilar med googles system.

#2
2017-05-16 12:35

Nu vet jag inte mer än det som står i artikeln rörande systemet, men det känns lite bakvänt att bygga ett system till ett infotainmentsystem som ska kunna ladda ner appar, och då från en speciell leverantörs app-store (om jag får gissa).
Jag tror mer att framtiden är att man har sin personliga enhet som kommer vara en telefonliknande device och det är där som allt sker. På så sätt så låser man inte bilen till specifika konton för appar eller liknande.

Det kan dock vara frågan om att man ersätter underliggande system som kanske är Windows Embedded och/eller QNX idag mot Android, men artikeln pratar ju om appar utan mobiltelefon vilket jag tycker låter lite forntid.

#3
2017-05-16 16:17

Trodde Volvo skulle försöka bli bäst, nu blir dem näst bäst igen. Otroligt att man väljer android framför Apple 2017. Kan dock vara så att dem inte ens hade möjligheten till det valet dock, isåfall var det helt okej.

#4
2017-05-16 16:52

Varför kan vi inte kalla det för informationssystem i Sverige

#5
2017-05-16 18:16

@CEAT
Problemet är att man ens väljer mellan dessa två konkurrerande system. Idag så behöver man inte välja utan det finns en flora av system som Android och Apple är kompatibla med.
Om 2-3 år så kanske vi sitter med andra mobiltelefoner med andra OS och då är det bättre att ha ett system som inte är något av dessa två.
Idag så används främst 3 st OS vad jag vet, Windows Embedded (tidigare CE), QNX och några som bygger på Linuxkärnan.
Android Auto och Carplay fungerar ju med dessa, så varför välja sida? Ladda ner appar till bilen känns rätt meningslöst och innebär alltid en säkerhetsrisk. Bättre låta folk köra appar i mobilen som speglas på skärmen och körs isolerat från bilens system.

#6
2017-05-16 18:41

Så nu kommer Volvo börja återkalla på grund buggar i systemet...?

#7
2017-05-17 07:43

@Hans, för att vi i Sverige är löjligt glada över att kasta ur oss engelska uttryck hela tiden.

#8
2017-05-17 07:54

@CEAT Det är ju otroligt varför man skulle välja Apple.
På mobiltelefonmarknaden har ju Android (som är ett tillgängligt system för alla som är intresserade att köra det i sin hårdvara enligt Googles villkor så klart) i princip en marknadsandel på 80-85%, medan Apple (som inte tillåter andra tillverkare att köra deras mjukvara på sin hårdvara, ca 10-12%. I Sverige ser det annorlunda ut, men det var väl ett tag sen Volvo bara hade siktet inställt på svenska marknaden. Varför skulle man INTE välja Android?

#9
2017-05-17 12:22

Vad är det för fel på vanliga vred??

#10
2017-05-17 13:20

HIxx
De siffror jag hittar är 65% android och 31% för iOS. Men det är som du säger fördel Android. Sedan stämmer det väl inte med andra företags mjukvara hos Apple? Apple tillåter det men under stränga villkor. Google är ju generösare med villkoren.

#11
2017-05-17 13:30

Jag undrar lite varför det är bättre att ladda ner appar till bilen än att använda uppkopplad telefon istället i bilen?
Har man uppkopplad telefon istället så är det en plats mindre att uppdatera appar till.
Dessutom, hur ofta kommer man att sitta i bilen och fippla med appar på informationssystemskärmen? Bilen tar man för att man skall köra någonstans, oftast utan att behöva ställa in något och svara i telefon och spela t.ex. spotify görs ju automatisk när man startar bilen och telefonen kopplar upp sig mot bilen.
Jag förstår inte det praktiska med att ladda ner appar i bilen men så är jag ju en av dem som inte behöver vara på sociala medier varenda sekund jag är vaken och det är inte ofta jag tittar på film samtidigt som jag kör.
Navigatorn i bilen använder jag kanske 2-3 gånger om året men TCM kollar jag förstås ofta på innan jag kör för att se om det är trafikproblem någonstans, mycket mer har inte jag behov av.

Men visst bilfabrikanter är otroligt bra på att skapa behov av olika saker som man sedan kan ta extra betalt för.

#12
2017-05-17 18:49

Hacken
Inte för att jag testat men är inte Apples och Googles nuvarande lösning att de speglar apparna i telefon? Där de appar som är anpassade för lösning i bil dyker upp på skärmen.
Det borde vara en tillräckligt bra lösning tycker jag, istället för att bilen ska ha ett helt eget system.

#13
2017-05-18 07:21

Vet inte Axa men jag uppfattar det som om det nya informationssystemet här kommer att ha android i själva systemet och inte spegla via telefon.
Det står ju
"med det nya systemet blir att bilägaren kan ladda ner appar direkt i bilen, istället för att använda sig av en uppkopplad mobiltelefon"

Men som du säger så borde spegling vara fullt tillräckligt.

#14
2017-05-18 07:58

+1 till både Axa oxh Hacken.

Nu är jag inte helt 100 på hur Android och deras Auto fungerar, men tror det är en form av spegling precis som Apples ipryl.
Och det är egentligen mer än bara en spegling, se det mer som en "andra skärm", appen körs i din telefon, skickas till den "andra skärmen" fast på ett kontrollerat sätt enligt tillverkarens krav.
Fördelen med detta är ju att det är knutet till din bärbara personliga enhet istället för bilen. DVS föraren som kopplar in den får sin personliga inställning, rätt viktigt om man är flera brukare.

Ett annat problem med att välja Android (Apples finns inte att välja) är att det är osäkert hur lång tid detta system kan komma att supporteras.
Ser man på dagens infosystem i bilar så har dom väldigt mkt längre support (även om många tillverkare inte verkar insett det) mot gammal hårdvara, något sannolikt Android inte lär ha.
MEN, vet att både Apple och Google gillar bilar så man kanske inte ska ta erfarenheterna från mobilvärlden och antaga att det blir så i en bil.

Men förstår ändå inte grejjen med att ladda ner appar till bilen som argument.

#15
2017-05-18 12:03

Benny
Ja, utvecklingen på mobilsidan går betydligt snabbare än på infotainmentsidan. Särskilt när det gäller användbarhet och gränssnitt.
Om bilen ska ha ett eget system innebär det högre omkostnader för utveckling hos biltillverkaren vilket spiller över på bilköparen. Ett system som speglar mobilen är antagligen billigare att utveckla och underhålla.

#16
2017-05-18 13:00

Jag har provat både Android Auto och Apple Car. Båda är väldigt begränsade till vad man får göra. Du kan inte välja sökmotor, navigatorprogram, osv osv. Det är en inlåst lösning med telefonen i fokus, inte bilen. Och det är ju inte riktigt vad jag i alla fall är ut efter. I mina ögon är de båda rätt kassa faktiskt. Extremt begränsade. Exempel, appen Here WeGo som är navigatorprogrammet jag använder fungerar inte i Android Auto. Då måste jag för att det öht ska fungera (ens att installera) ha Google Maps installerat (och en massa annat googlekrafs jag inte vill ha). Osv osv.

För den som vill prova Android Auto (som inte släppts på Google Play ännu) så kan man ladda ned det tex på apkmirror. Jag har testat det både i en Opel och en Ford.

Idén kommer från början från mirrorlink, ( http://www.mirrorlink.com/ ) som byggde ett API så att stödet för vad som kunde tala med bilen skulle vara hårdvaruoberoende, och att sedan appar skulle certifieras via dom och kunden kunde välja själv vad man vill visa på bilens skärm. Sånt här gillar ju aldrig apple och google som vill ha världsdominans på allt som har med deras produkter att göra, så nu står vi där med samma funktion i mycket sämre utförande.

Jag personligen, tycker idén att bygga en smart dator i bilen är bra. Tesla har det till viss del redan ( http://teslaapps.net/en/) ( https://ifttt.com/eve_for_tesla) . Du kan få vädret uppläst för dej när du hoppar in i bilen på morgonen, eller vad du nu vill göra. Tyvärr är jag ganska säker på att det vi tror är Android i detta fallet, med säkerhet kommer vara en nedlåst, bantad version med funktioner och appar som i detta fall Volvo kommer ha kontroll över.
Oavsett, kommer det säkert vara ett steg i rätt riktning. Idag finns ju en ny artikel där Audi valt att göra likadant.

#18
2017-05-20 01:50

Bilar kommer kännas omoderna ganska snabbt. Ok i 2-3 år sen har utvecklingen obönhörligen sprungit ifrån bilen eller snarare dess elektronik och uppkopplingsmöjligheter

Bäst är en bra skärm och skärmspegling över wifi tror jag. Sen är det skitsamma i stort vilka programvaror som bilen har. Det är enklare byta ut en smarttelefon än bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.