Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Mercedes S-klass genom tiderna: Spjutspetsbilen snart i ny generation

Publicerad 10 juli 2020 (uppdaterad 10 juli 2020)
Mercedes har lanserat flera viktiga funktioner och finesser i S-klass genom tiderna. Här är en tillbakablick bland modellerna som bjudit på många spännande nyheter.

Mercedes ska visa upp en ny generation S-klass inom en inte alltför avlägsen framtid, vilket alltid är en stor nyhet i bilvärlden. Den nya modellen har redan börjat smygvisas.

S-klass står för ”Sonderklasse” vilket betyder ungefär ”specialklass” – en särskild bilmodell för särskilda kunder med extra högt ställda krav.

De olika S-klassgenerationerna genom tiderna har inte alla varit lika nyskapande, och snart riskerar till och med S-klassen bli omkörd av elbilen EQS som eventuellt kan bjuda på mer intressant och nyskspande teknik.

I den här artikeln tittar vi lite närmare på de olika S-klassmodellerna genom tiderna.

Första S-klassen var egentligen inte först

Vi börjar med modellen som har internkod W116 och som lanserades 1972. Men, tänker du, det fanns väl flera S-klassgenerationer innan den?

Ja och nej. 1972 var första gången som Mercedes officiellt kallade modellen för S-klass och det är också därför vi börjar där. Men dagens S-klassmodeller går att spåra ända till 1950-talets Mercedes W180 eftersom den var dåtidens S-klass – en lyxig modell med fokus på högsta möjliga förfining och komfort med sin sexcylindriga motor.

Den Mercedes S-klass som dök upp 1972 designades av Friedrich Geiger, som även hade 1930-talets Mercedes 500K och 540K på sitt CV, liksom Mercedes "Måsvinge" 300 SL.

Bilen hade skivbromsar och fanns i förlängt så kallat SEL-utförande. Fokusområde nummer ett var säkerhet och det visade sig bland annat med stoppade dörrpaneler och ratt, krockkudde och låsningsfria bromsar (på senare modeller), karaktäristiska nackstöd som håller huvudet fast och ”ränder” på baklamporna som skulle göra ljuset lättare att se även om lamporna var smutsiga.

Men det var inte bara praktiska säkerhetsfinesser som skulle locka köpare. 1975 tog några ingenjörer fram Mercedes 450 SEL 6,9 med 286 hästkrafter, en föregångare till dagens superlimousiner med ett fjädringssystem som var väldigt likt det hos Citroën.

BMW smet före med V12-motor

1979 presenterades andra generationen S-klass med en design som skulle hållas vid liv ända fram till 1992. Lägre luftmotstånd hörde till nyheterna och det gjorde även bältessträckare, krockkudde som standard och antispinnsystem.

Efter oljekriserna hade Mercedes försökt sänka förbrukningen en aning även om många av kunderna kunde betala bränsleräkningen nästan oavsett hur hög den var.

Designen stod Bruno Sacco för, och det är samma designer som även ansvarat för bland andra Mercedes W123, R129-generationen av SL samt ”snikmodellen” 190.

Sexor och åttor fanns det gott om under motorhuven men faktum är att Mercedes inte hade något att sätta emot när BMW visade upp V12-motoriserade 750i mot slutet av 1980-talet. Det dröjde en bit in på 1990-talet och nästa generation S-klass innan Mercedes hade något att sätta emot. Då hade den nya S-klassen försenats i 18 månader för att klämma ned en V12-motor under huven och förstärka bromsarna. 

Timingen kunde dock varit bättre – vid lanseringen drabbades världen av en finanskrasch.

Kantigare och modernare

1991 kom tredje generationen S-klass med ett kantigare utseende som skulle ge ett modernare intryck.

Här fanns bland annat dubbelglas för lägre ljudnivå, självstängande dörrar och baklucka, elhissar med klämskydd, bakre parkeringsmarkörer, bromskraftförstärkning, xenonstrålkastare, sidokrockkuddar, regnsensor, röststyrning, adaptiva dämpare, antisladdsystem (på senare modeller) och restvärme som behåller kupétemperaturen en stund efter att motorn stängts av.

Det var i W140-generationen av Mercedes S-klass som prinsessan Diana omkom i en bilolycka i Paris 1997.

Som du kanske läste ovan fanns den här S-klassgenerationen med V12-motor, och faktum är att även en V16-motor var på gång – även det för att utmana BMW som hade liknande planer för 7-serien. Men trots att Mercedes byggde flera prototyper blev modellen aldrig verklighet.

Större men mindre

Designspråket blev betydligt mjukare när Mercedes visade upp fjärde generationen S-klass 1999, för att passa in i modellprogrammet. Men faktum är att A-klass var först med designelementen som senare dök upp i alla andra Mercedesmodeller.

Nykomlingen var mindre på utsidan men större på insidan än föregångaren. Nya S-klass fanns med luftjädring, ventilerade stolar, massagefunktion, infotainmentsystem med navigation, nyckellös start och adaptiv farthållare.

På säkerhetssidan fanns Pre-Safe, ett system som känner av om en olycka är på väg att inträffa och kan anpassa vissa funktioner i bilen för att minska krockvåldet.

Mest uppmärksamhet på motorsidan fick Mercedes S65 AMG med en dubbelturbomatad V12-motor på 612 hästkrafter.

Autobroms med pinsamt problem

Den slanka designen från förra S-klassen byttes ut mot ett mer ”bulligt” utseende när W221-generationen presenterades 2005. Även interiören fick ett helt nytt och avskalat designspråk med stor infotainmentskärm och växelväljare på rattstången.

Den här S-klassgenerationen hade nattsiktsassistans och autobroms som några av de största nyheterna. Köparna fick även uppdaterad adaptiv farthållare och Brake Assist Plus som kan bygga upp bromstrycket om en olycka är på väg att inträffa.

Den adaptiva farthållaren och autobromsen är designade att fungera utomhus och det fick Mercedesledningen bittert erfara när de skulle demonstrera systemet inomhus för journalister. Bilen kraschade eftersom radarn inte klarade av stålbyggnaden där testet gjordes.

Många av motoralternativen följde med från förra modellen men här fanns även några hybridalternativ, och en fyrcylindrig (!) version.

Magisk fjädring

Dagens Mercedes S-klass har byggts sedan 2013 och ska nu alltså bytas ut mot en ny generation.

Den här S-klassmodellen var först ut med ett nytt optiskt fibersystem kallat Flexray som skulle ge snabbare dataöverföring. Det finns även ett system som filmar vägen framför bilen och anpassar fjädringen – ”Magic Body Control” – plus en mängd olika förarassistanssystem som kan ta över körningen under vissa förhålladen.

Detta blev också första generationen S-klass att förses med laddkontakt i form av en laddhybrid. Högst upp i modellhierarkin valde Mercedes att skrota de separata Maybachmodellerna och istället göra en Maybachversion av ”vanliga” S-klassen. Den finns i två varianter: med V8- eller V12-motor.


Klicka upp bildspelet här intill för att åka tillbaka genom S-klasshistorien! Du kan också klicka här för att starta bildspelet direkt.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.