Nästa artikel
Volkswagenfusk utreds av åklagare
Nyheter

Volkswagenfusk utreds av åklagare

Publicerad 12 januari 2016 (uppdaterad 12 januari 2016)
Riksenheten mot korruption har nu öppnat en utredning om Volkswagens manipulerade mjukvara.
Efter de avslöjanden om manipulerad mjukvara i Volkswagens bilar har nu chefsåklagare Alf Johansson vid Riksenheten mot korruption beslutat att inleda en förundersökning. Det Volkswagen eventuellt gjort sig skyldiga till är grovt bedrägeri och brukande av osann urkund.

Åklagaren kommer också kontakta utländska myndigheter som ett led i utredningen. Svenska Volkswagen har meddelat att de kommer samarbeta fullt ut i utredningen.

Diskutera: Tror du att Volkswagen kommer att dömas för bedrägeri?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-12 11:42
johafor

Sen ska väl ägarna till dessa bilar få ett skattetillägg också? Som de i sin tur torde få ersättning från VW för sedan? Det ska kosta att fuska.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-12 11:47
Simon no1

När jag var ung så trimmades det en hel del på mina bilar och vid besiktningen upptäcktes detta varpå man fick en månad på sig att plocka bort grejjorna eller skaffa fram ett intyg som visade att avgasreningen var godkänd i detta utförandet vilket man så klart inte kunde skaffa fram :)

Så egentligen är det ju märkligt att dessa bilar som man medvetet fuskat med får rulla i trafik eftersom man nu vet att de inte uppfyller kraven, rent logiskt borde de väl få körförbud tills avgasreningen är fixad, så funkar det ju i en vanlig bilprovning, man får en månad på sig.

Nu är det ju inte praktiskt möjligt då det handlar om så många bilar, men rent juridiskt så borde det väl vara så?

#3 • Uppdaterat: 2016-01-12 11:52
Farbror Blå

10 § Den som åberopar falsk urkund, bjuder ut eller saluför verk med falsk signatur, prånglar ut falsk sedel eller falskt mynt, använder falskt värde- eller kontrollmärke, åberopar falskt fast märke eller annars brukar något som förfalskats på ett sätt som anges i detta kapitel, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade som om han eller hon själv hade gjort förfalskningen. Lag (2013:425).

Det känns som att vw får lida pin för att ha åberopat förvanskade dokument om utsläppen.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-12 12:07
Simon no1

AL, som jag förstått det kopplas ju testläget in om inte framhjulen styr, så det borde väl gå att mäta upp avgasvärdena genom att sitta i bilen och så att säga ratta under tiden man mäter, skulle man då inte klara värdena så borde man väl kunna ogiltligförklara typgodkännandet? För som det är nu är ju inte bilarna lagliga enligt det avgaskrav som gäller för modellen?

#5 • Uppdaterat: 2016-01-12 15:24
McTar

Undrar hur mycket en chiptrimmad dieselbil släpper ut? Snart kanske det är slut med trimningar på eftermarknaden...

#6 • Uppdaterat: 2016-01-12 16:50
BBT6

Det medvetna fusket är naturligtvis allvarligt. Men ska man se seriöst på det finns ju inte en enda vare sig diesel- eller bensinbil som klarar de dokumenterade testvärdena under verklig drift. Sedan om man uppnått testvärdena genom mjukvarufusk eller en motor som är så extremt optimerad för testförhållandena att den omöjligt fungerar på samma sätt i normal trafik... Egentligen tycker jag att det går lite på ett ut. Så läge testresultaten inte avspeglar samma utsläpp som bilen avger i verklig trafik är testmiljöerna undermåliga.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-12 17:17
PREVIA

Om man vill se hur mycket bilarna förbrukar och släpper ut kan man titta på Energimyndigheten i USA sida där man sedan 2008 haft en mer verklighetsbaserad beskrivning av bilars bränsleförbrukning än i Europa.
Man kör bilarna ute på vägarna i högre hastigheter och i kallare temperaturer och med AC. I USA har man även högre krav på bilars utsläpp än i Europa vilket gör att man inte förvånas över att det var där man upptäckte VW avgasfusk.
http://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml
http://youtu.be/oeEy9xqFG_0
Man kan även ändra deras MPG till vårdat sätt att ange förbrukningen.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-12 17:24
snabb95

På TV nyheterna i gårkväll säger man att flera miljoner (minns inte hur många men åtskilliga milj.) dör i förtid bara i EU på grund av dieselmotorernas avgaser (kväveoxider). Hur kan då dieselbilar vara tillåtna? Hur kan man då skattebefria dieselbilar?? Hur kan man då benämna dieselbilar för miljöbilar???
Så många som ovan dör ju inte på långa vägar i EU:s alla trafikolyckor.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-12 18:12
GDS

Exakt snabb95!
Det är inte bara en ekonomisk fråga...
Men det är klart, om man bara är van att läsa statistik så kanske det är svårare att föreställa sej osynliga saker :o)

#a • Uppdaterat: 2016-01-12 18:40
ffodil

Ska väl börja komma ut nu här på våren med realistiska RDE siffror på bränsleförbrukningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.