Nästa artikel
Nytt utsläppsfusk hos Volkswagen
Nyheter

Nytt utsläppsfusk hos Volkswagen

Publicerad 4 november 2015
En ny form av utsläppsfusk har upptäckts när Volkswagen gjorde sin internutredning.
800 000 av Volkswagens bilar sägs ge felaktiga utsläppsdata. Den här gången gäller det koldioxidutsläpp.
Utifrån bolagets egen internundersökning efter den första utsläppsskandalen upptäcktes enligt ett pressmeddelande ”oklarheter i samband med typgodkännande av CO2-nivåer” hos 800 000 fordon i Volkswagenkoncernen.

Vidare berättar Volkswagen att eftersom koldioxidnivåerna var för höga var även förbrukningssiffrorna för lågt satta. Majoriteten av de påverkade fordonen har dieselmotorer. Det rör sig alltså även om bensinmotorer i det nya fallet.

Enligt Volkswagens uppskattningar kommer det att kosta drygt 2 miljarder Euro att ställa det koldioxidrelaterade felet tillrätta.

– Från första början har jag arbetat hårt för ett obevekligt och omfattande klargörande av händelserna. Vi stoppar inte för något eller någon. Det här är en smärtsam process men det är vårt enda alternativ. För oss är det enbart sanningen som räknas. Det är basen för den grundläggande omstrukturering som Volkswagen behöver, säger Matthias Müller, vd för Volkswagen-koncernen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-04 07:07
1storstark

Bilskatten grundas till stor del på de uppgivna CO2 värdena. Det känns surt att vi som kör med bilar som har en ärlig deklaration av avgasvärden och bränsleförbrukning straffbeskattats i flera år för detta.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-04 07:20
Mythbuster

Det fötta fusket var djup oetiskt och puckat. Detta verkar vara lika puckat om än inte lika djävulskt planerat. Det tragiska är precis som 1storstark skriver är att det drabbar 3e man. Det enda rimliga här är att VW faktiskt går ut och ersätter kunderna med mellanskillnaden tills bilen skrotas. Det kommer också ha påverkan på VW totala medel CO2. Från o med i år skall alla tillverkare ligga på max 130 g CO2/km i snitt. De som missar får böter. Vi får väl se om detta påverkar såpas mycket att det blir böter. Om så kan notan bli väldigt hög (förutom för böter kring lurendrejerie delen).

#3 • Uppdaterat: 2015-11-04 07:30
Reverend Benny

Tycker det är positivt att kunna läsa att bolagets internundersökning faktiskt fungerar och att resultaten inte mörkas. Detta kanske även skickar en signal till samtliga biltillverkare att sluta fuska med förbrukning och utsläppsiffror.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-04 07:38
L. Mäkinen

Utvecklingen av elbilar kommer få massor av nya miljarder framöver!

#5 • Uppdaterat: 2015-11-04 07:43
Reverend Benny

@L Mäkinen
Jag hoppas på samma sak.
Ordpspråket "inget ont som inte för något gott med sig" kommer nog visa sig stämma även i detta fallet.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-04 09:06
PREVIA

Man tog en rövare när marginalerna på biltillverkningen för VW var så låga och ureasystem är relativt dyra att bygga in i bilar. Marknadsanalytiker säger att dieselandelen av bilförsäljningen framöver så kommer dieselbilar att minska till fördel för bensinbilar. Miljöpåverkan från bilen man köper står långt ner på listan av önskemål när bilköparen väljer bil skrivs det i en annan biltidning vilket är tråkigt kan man tycka.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-04 09:18
KF93

Plot twist: Tesla ligger bakom allt för att gynna elbilar ;)

#8 • Uppdaterat: 2015-11-04 09:27
nef

Man måste ha förståelse för VW! Angela Merkel har ju avvecklat all kärnkraft i Tyskland för miljöns skull... Hon kanske rekommenderade VW att också göra en insats för miljön?

Även Sverige vill stötta Angela Merkel som tur är.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21454511.ab

#9 • Uppdaterat: 2015-11-04 10:14
Tvärnit

nef. Nog kommer våra politiker att tjänstvilligt avveckla oss, syltryggar som de är.
De lever tryggat och behöver inte på kort sikt ta konsekvenserna mer än att käften den mal på.
Det här var väntat som ett led i steg ett "Diesel Gate".

#a • Uppdaterat: 2015-11-04 11:08
PREVIA

Det kommer bli svårt att utveckla nya modeller när nu värdet på företaget är tillbaka på 2008 års nivå, vi får se om värdet hämtar sig framöver. Det är inte den vanliga industriarbetaren som har någon skuld i hur företaget hamnat där det är nu.
http://se.investing.com/equities/volkswagen-vz

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.