Nästa artikel
Bilfrågan: Farlig ånglåseffekt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farlig ånglåseffekt?

Publicerad 10 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har hört talas om något som kallas ånglås-effekt i bromsystemet. Kan ni bekräfta om detta är korrekt?"
Vi Bilägare svarar.
FRÅGA:
Jag har hört talas om något som kallas ånglås-effekt i bromsystemet.

Detta lär bero på att vatten blandar sig med bromsvätskan och är särskilt farligt när man använder fotbromsen i långa nedförsbackar.
Plötsligt har man inga bromsar alls.

Man ska tydligen vara noga med att byta bromsvätska regelbundet och bara använda oöppnade förpackningar. Kan ni bekräfta om detta är korrekt?

Gunnar E Lund, Norge

SVAR:
Det är helt riktigt det du hört. Ånglåseffekten är mycket farlig och kan göra att du tappar all bromskraft om bromsvätskan bringas i kokning på grund av lång och kraftig användning av bromsarna.

Den bromsvätska som används idag är hygroskopisk, vilket innebär att den hela tiden tar till sig lite vatten. Vattnet sänker kokpunkten och kan framkalla ett bromsbortfall.

Historiskt sett har även andra, icke hygroskopiska, bromsvätskor använts. Lancia använde vegetabilisk olja på 50-talet. Citroën, Maserati och Rolls- Royce har använt LHM, vilket är en mineralolja.

På vissa klassiker har ägarna valt att använda silikonbaserad bromsvätska vilken inte heller tar till sig vatten.

Biltillverkarna föreskriver i allmänhet byte av bromsvätska vartannat år för att vara på den säkra sidan.

Detta minskar också risken för korrodering i bromscylindrarna vilket också förorsakar bromsproblem, dock inte lika dramatiska.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du någon erfarenhet av ånglås-effekten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2010-08-12 18:27
Eric (ej verifierad)

LUBOS;
Om pedalen efter bytet fortfarande var svampig kan det mycket väl bero på att slangarna ("gammal bil") expanderade. Har nyligen bytt slangar på en mc från 20 år gamla gummislangar till teflonditon. Vilken skillnad! Efter noggrann luftning är bromshandtaget helt ofjädrande..
Bromsolja är en typ av sprit, en glykol och därför är hygroskopisk, löser upp vatten (fukt från luften)
Mer vatten = lägre kokpunkt = större risk för "ånglås" (måste var fel at kalla det så?)
Att bromsverkan försvinner beror ju på att vätskor är inkompressibla vilket gaser definitivt inte är. Även vattenånga är en gas.
Som mc-förare vet jag att det skiljer en hel del mellan kokpunkten hos olika bromsvätskefabrikat, standarden är visst satt rätt lågt..

#8 • Uppdaterat: 2016-08-19 09:30
hans.antnas

Eriik F skriver attman borde använda LHM , men det går ju inte varenda o-ring och alla packningar i bromssystemet måste isåfall bytas , det vet alla som mekat med Citroen som före 1967 års modeller har LHS i systemet som är en vegetabilisk olja slår man i LHM i en sån då blev det ett dyrt haveri, Det kom på senare modeller packningar och o-ringar som tålde båda typerna av olja

#9 • Uppdaterat: 2019-06-25 20:48
Henrik-Andersson

Bromsvätska (DOT 3, 4 och 5.1) är glykolbaserade. DOT 4 är standard i näst intill samtliga nytillverkade bilar idag. DOT 3 är den "förra standarden".

Bromsvätska är hygroskopisk för att den SKA ta upp vatten, detta förhindrar rostangrepp och fördelar ut vattnet i systemet. Om vatten samlas på ett ställe och kokar är bromsbortfallet ett faktum.

Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt. Exempelvis DOT 3, 4 och 5.1 är alla glykolbaserade och kan blandas.

Man ska inte laborera med andra bromsvätskor än vad bromssystemet är anpassat för. Packningar kan skadas och sedan är olyckan ett faktum.

Titta inte heller på vad som används inom racing, de byter bromsvätska oftare än vi dödliga byter kalsonger !

Det fungerar likadant med bromsklossar, de som används i race är värdelösa kalla, men biter som helsike när de fått upp tempen. Privatbilisters bromsar ska nypa när de är kalla och måttligt varma. Köper man bromsklossar avsedda för racing så är bromsverkan minimal när det plötsligt hoppar ut en älg (eller ett barn) på vägen.

************Laborera inte själva, följ tillverkarens anvisningar*******************