Nästa artikel
K-G BERGSTRÖM: "Absurd prioritering"
Nyheter

K-G BERGSTRÖM: "Absurd prioritering"

Publicerad 6 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Jag ska inleda den här krönikan med något positivt och avsluta med ett personligt avslöjande. Inte sen 1945 har så få trafikdödats som ifjol - 397 - trots att trafikmängden naturligtvis mångfaldigats.

En orsak är mitträcken, fartkameror och bättre vägar, tror regeringen. Den har till och med en siffra på vad de insatserna betytt. Tolv färre döda. Imponerande analys. Undrar bara hur de kan veta så exakt. Men den glädjande utvecklingen bör naturligtvis få konsekvenser.För polisens prioriteringar.

Trafikövervakningen bör nedprioriteras och kampen mot de andra, allt grövre och råare brotten uppgraderas.

Enligt rikspolisstyrelsens egen statistik var trafikbrott den brottskategori som polisen ägnade flest timmar åt efter våldsbrott under perioden januari-augusti 2008-2009.

16 procent av polisarbetet ägnades åt trafiken. Narkotikabrott bara tio procent. Skadegörelsebrott fyra procent och ekonomiska brott en procent. Våldsbrott var förstås det man jobbade mest med - 35 procent av tiden.

Jag tycker att det är en absurd prioritering. Med en allt grövre och professionellare brottslighet bör resurser föras över till den brottssektorn.

Det polisen uppges prioritera i trafikövervakningen är fartkontroll, nykterhet och bältesanvändning. Rattfyllekontroll måste förstås göras också i fortsättningen. Men bilbältena känns inte som någon brottstyp som borde behövas prioriteras av polisen.

Viss hastighetsövervakning måste naturligtvis ske. Men i allt mindre utsträckning.

Fartkamerorna är numera så många att de gör polisens jobb. Låt vara ofullkomligt. Förra året fastnade cirka 230 000 fartsyndare på fartkamerornas bilder. Men bara 35 procent av dem fälldes. Men om jag räknat rätt så är det ändå cirka 80 000 som bötfälls tack vare kamerorna.

Om politikerna ville skulle andelen kunna öka. Idag kan bara föraren fällas. I en del andra länder kan ägaren åka dit. Då räcker det med en tillförlitlig bild av någon av registreringsskyltarna. Men att riksdag och regering drar sig för att införa ägaransvar är nog klokt.

Det är ett alltför trubbigt
och diskutabelt vapen mot fortkörning.

Dagens ordning är förmodligen den bästa. Många klarar sig med hjälp av solskydd, neddragen keps och andra klassiska knep. Men tillräckligt många åker dit för att kamerorna ska verka avskräckande.

Om någon möjligen tror att mina krav på omprioritering av polisens trafikövervakning beror på egen diger trafikbrottshistoria så bedrar han sig.

Jag har fällts en gång. Det skedde för så där 20 år sen på E 4 en mil utanför Luleå. Det var långfredagsförmiddag. Jag såg något svart i plogkarmen men för sent. Jag stoppades och en vänlig kvinnlig trafikpolis meddelade att jag kört 101 km/tim på 90-väg.

Jag undrade irriterat om polisen inte hade annat att göra på långfredagen..

Det gjorde vi också
, svarade hon ärligt. Men vår chef skickade ut oss. Sen undrade hon om jag erkände. När jag fick klart för mig att alternativet var att inställa mig inför rätten föll jag till föga och erkände. Det skulle kosta 800 kr meddelade den fortsatt vänliga polisen.

Jag betalade summan. Men döm om min förvåning när jag en tid senare fick en postanvisning från polisen med 699 kr.

Den snälla polisen hade
av misstag råkat skriva min hastighet - 101 - i rutan för bötesbelopp. Därför fick jag tillbaka 699 kr. Ibland kan också en blind byråkrati ha sina fördelar.

Nu vill jag naturligtvis inte vara så falsk att jag påstår att det var enda gången jag kört för fort. Men jag har inte åkt fast.

Möjligen är en förklaring att det ju av någon oförklarlig meteorologisk orsak nästan alltid är så soligt just där fartkamerorna är placerade…

K-G BERGSTRÃ-M

Diskutera: Vad tycker du om K-G:s krönika? Är polisens prioritering av trafikbrott "absurd"?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-11-06 20:31
Emme (ej verifierad)

Det är väl i Stan polisen gör mest nytta pg om något?
30,50 vägar behövs det mer koll på!

#9 • Uppdaterat: 2009-11-06 21:27
Crister (ej verifierad)

Varför denna fokusering på hastighet?Det är ju beteende fel som orsakar olyckorna!Men hastigheten förstärker olyckorna.Men det är ju enklare att kolla hastighet än beteende.Eftersom hastighet är det enda som ger "klirr" i kassan så skiter man princip i beteende kontroll,som stopplikt,farliga omkörningar,röd o gulljuskörning,körning med ett halvljus,5 meters avstånd till framförvarande bil i 90 km/t m.m Jag tycker att K-G Bergström har i princip rätt i sina funderingar.Men eftersom vi har passerat mer en 1000 trafikkameror(rätta mig om jag har fel) borde polisen ha mera resurser att kolla beteende i trafiken.

#a • Uppdaterat: 2009-11-06 21:43
JD (ej verifierad)

Bättre att anpassa hastigheten till verkligheten än att stirra sig blind på skyltar!