Nästa artikel
Skandinaviska favoriter - BMW, Audi och Toyota
AUTOINDEX:

Skandinaviska favoriter - BMW, Audi och Toyota

Publicerad 17 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
När bilägare från hela Skandinavien tycker till blir underlaget i AutoIndex så omfattande att det går att ranka bilmodeller i respektive storleksklasser. De skandinaviska favoriterna i lilla och stora mellanklassen är BMW, Audi och Toyota - samtidigt som elektronikstrul sänker Volvo.
Under vårmånaderna har vi på märkesnivå presenterat de svenska resultaten i de fyra huvudenkäterna om bilen, försäljningsprocessen, verkstäderna och lojaliteten. Ett steg längre är att redovisa resultaten på enskild modellnivå, och det är då vi har nytta av hela det skandinaviska materialet som omfattar 44 000 fullständiga svar.

För att få en rättvis och relevant bild av läget har vi här enbart sett till vad bilägarna anser om själva produkten - alltså bilen och dess kvalitet och egenskaper. Bedömningarna av verkstäder, återförsäljare och lojalitet har vi lämnat därhän i den här redovisningen, eftersom det här kan skilja ganska mycket i attityder mellan de olika marknaderna. Eftersom den svenska bilmarknaden är störst har också de svenska bilägarna haft störst påverkan på Scandinavian AutoIndex, 40 procent, medan Norge och Danmark har 30 procent var.

BMW i topp

I lilla mellanklassen, populärt kallad Golfklassen, ligger i stort sett BMW 1-serien och Audi A3 sida vid sida. Därefter följer Toyotas trotjänare Corolla som i nuläget faktiskt marginellt har mer nöjda ägare än nykomlingen Auris.

Eftersom underlaget här gäller årsmodellgruppen 2005-2008 har vissa tillverkare på grund av modellbyten fått med två bilar i rankingen, och vanligtvis brukar ägarna till riktigt nya bilar hylla dessa högre än de som kört de äldre modellerna något år längre. Här rankas exempelvis nykomlingar som Peugeot 308 (från -08) och Hyundai i30 (från -07) riktigt högt.

I mellanklassen har också vissa modellförändringar, eller facelift, skett genom åren vilket kan påverka resultaten. Här återfinns på nytt de nöjdaste ägarna hos BMW, Audi och Toyota. För Subaru - som har mycket nöjda ägare i Sverige och Norge - blir underlaget för litet för att det statistiskt ska gå att säkerställa en ranking på modellnivå, exempelvis för Subaru Legacy.

Elektronikstrul sänker Volvo

I mellanklassen hamnar såväl Saab 9-3 som "gamla" Volvo S60 och Volvo S40/V40/V50 jämförelsevis på resultat under medel. Volvos förhållandevis höga bränsleförbrukning drar ned totalpoängen och i fallen med Volvo V50 går det att direkt dra en parallell med de elektronikproblem som drabbade bilen under de första åren.

Vid en djupdykning i materialet på just frågan om brukselektronik - alltså det som kan härröra till fel med fönsterhissar, centrallås med mera - understryks detta i Volvos fall.

Noterbart här är att ägarna till japanska bilar, exempelvis Honda och Toyota, är mer än nöjda medan ägarna till franska bilar når en betydligt lägre kundnöjdhets-nivå.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-17 18:54
Johan (ej verifierad)

Fransmännen får skärpa sig..Jag tycker peugeot gjorde snygga bilar förut 406, 607 men nu ser dom ut som kanelbullar allihop. Köp Japanskt om du vill ha en bil som håller eller köp tyskt om du har råd med dyrare.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-22 17:46
Conny Karlsson (ej verifierad)

Det är förvånande att folk köper bilar som håller till i bottenskicktet år efter år i dessa undersökningar. Vad förväntar man sig att få när man köper dessa märken ? Varför går man inte på resultaten som ägare bedömmer sina bilar. Sedan är man missnöjd med märket man köpt, som sagt vad har man förväntat sig toppresultat ?
Speciellt de franska märkena har mycket att bevisa framöver. Men att VW kan sälja så mycket år efter år och presterar så dåligt som man gör är förvånande, liksom Saab och även Volvo har en del att leva upp till.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-22 21:04
Peter (ej verifierad)

Ja Conny, i Sverige köper man bilar som man alltid kört. Har man haft en VW tidigare så byter man till samma märke, utan att läsa statistik eller prova nåt annat.
Så gör de flesta jag känner.
Däremot i sydostasien som jag besökt många gånger där vet man vad kvalitetsbilar är för nåt. Där ser man bara toyota och honda, lexus och mercedes för de som har råd.

#4 • Uppdaterat: 2009-08-27 10:25
Conny Karlsson (ej verifierad)

Väldigt vad stilla det var med kommentarer till resultatet i Autoindex. Orkar Audi hänga kvar i toppen även de kommande åren som BMW, Toyota, Honda, Subaru gjort ? Det är ju det som är konsten att bevara kunderna så att de återkommer år efter år och är nöjda. Törs man köpa en fransk bil ? Och isåfall varför ? Idag ska jag försöka provköra nya Toyota Prius om det går för sig.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-12 20:00
lennart (ej verifierad)

Ja, se de svenske dom är ett märkligt folk, men personligen tror jag att svenka bil-tidskrifter som "Vi Bilägare m.fl. har för stort inflytande. Varje test av en Volvo, höjer man till skyarna Jättebra, Fantastisk, marknadens bästa köp osv. men när sedan marknaden (den som alltid har RÄTT) bedömer ja se då hamnar Volvo som medel.
Är det inte konstigt --- måste finnas eftertanke hos svenska biltestare eller har marknaden fel tro ? !
Subaru, Toyota, Honda samt BMW viss mån även Mazda är KVALITET
LH

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.