Nästa artikel
OKQ8 och Eon bygger biogasnät
Nyheter

OKQ8 och Eon bygger biogasnät

Publicerad 13 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Inom tre år ska södra Sverige få tillgång till biogas. Det meddelar OKQ8 och energibolaget Eon när de presenterar nytt samarbete. Vi Bilägares miljöexpert analyserar beskedet.
Avtalet mellan företagen innebär att man tillsammans ska etablera gaspumpar på OKQ8:s tankstationer. Inom tre år ska hela södra Sverige täckas in, upp till Uppsala. Detta innebär att dagens 30 tankställen ska utökas till upp emot 70.

- Vi har som målsättning att bygga Sveriges största biogasnät så att vi kan erbjuda gasbilisterna bästa möjliga service genom vårt etablerade nätverk av stationer, säger Göran Lindblå, OKQ8:s arbetande styrelseordförande.

I större orter och längs större vägar
I ett pressmeddelande beskriver företagen att biogas är det bästa alternativet av förnybara drivmedel eftersom det är en till 100 procent förnybar energikälla - som ger det lägsta utsläppet av koldioxid.

- Tack vare samarbetet med OKQ8 kan vi nu etablera pumpar på bästa möjliga läge och just där kunderna finns €" i de större orterna och nära de större vägarna, säger Hans Kreisel, vd för Eon Gas.

- Genom samarbete stärker vi den kompletta kedjan med produktion av biogas, infrastruktur med tankställen och fler fordon på marknaden, säger Hans Kreisel.

I rätt riktning
Vi Bilägares miljöexpert Tommy Wahlström tycker att samarbetet är ett steg i rätt riktning.

- Äntligen! Det har varit synd och skam att OKQ8 inte varit med på det här förut. Så det här var på tiden. Bra gjort, säger Tommy Wahlström.

Inkörsport till naturgas?
Men även om detta besked är ett steg i rätt riktning finns fortfarande frågetecken, menar Tommy Wahlström.

- Jag är lite fundersam till varför man inte bygger norr om Uppsala. Det vore ju åtminstone bra med pumpar i Sälen och Åre så att Stockholmarna kan använda biogasen på semestern.

Tommy Wahlström påpekar samtidigt att norra Sverige inte har någon producent av biogas samt att beläggningen inte är tillräckligt hög för att investering i biogaspumpar ska löna sig.

- Om man vill kan man ändå höja varningsflagg. De finns de som tror att biogas kan bli en inkörsport för naturgas i Sverige. Och naturgas är ett fossilt bränsle, och då är man fortfarande fast med fossila bränslen, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-13 12:02
Erik F (ej verifierad)

Ett bra initiativ som kan få det att börja röra på sig lite mer nu.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-13 12:11
Raphael (ej verifierad)

Bra! Blir biogasen starkare i södra och mellansverige så kan kundunderlaget öka så det blir ekonomiskt att även ha biogas norr om Uppsala.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-13 13:53
Lennart Sundström (ej verifierad)

Påståendet att det inte finns produktion av biogas i norra Sverige är fel. I Östersund rullar f n 200 bilar på lokalt framställd biogas och de blir ständigt fler.
LS

#4 • Uppdaterat: 2009-10-13 14:31
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Tack, Lennart! Jag missade att Östersunds kommun gör egen biogas vid Gövikens reningsverk som räcker till ca 350 fordon. Biogasproduktion finns också i Boden, Sundsvall och i Skellefteå (dock krävs speciellt tankkort för att kunna använda pumpen).
Nästa gång ska jag kolla fakta innan jag öppnar truten!

#5 • Uppdaterat: 2009-10-13 18:03
PRIUS.. (ej verifierad)

"Naturgas", det låter sunt!
Jag tror att NYNAS AB är tacksamma för att samhället och andra står för kostnaden när det gäller anläggandet av nya gasmackar för då kan dom lättare få avsättning för sin planerade stora gasexpansion inom (Liquefied Natural Gas)
http://www.nynas.com/templates/page____5127.aspx?epslanguage=SV
citat:
När gasbilar lämnas in för reparation är verkstäderna idag tvungna att helt enkelt släppa ut gasen som finns i bilarna i luften. Alla inser att detta i högsta grad är klimatpåverkande:slut citat
Från den här sidan:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=46922#46922

#6 • Uppdaterat: 2009-10-13 18:50
Staffan (ej verifierad)

Prius - LNG är en helt annan produkt - CNG som en övervägande majoritet gasbilar körs med har inget med det att göra. Biogasandelen närmar sig 70% - dvs naturgasen minskar stadigt.
Och det är dessutom bara vid service av gastankarna (vilket inte är en standardservice, utan något man gör vid problem/fel) som man måste tömma dem. Vid vanlig 1500-milsservice gör man åtminstone på VW inte någon tömning.

#7 • Uppdaterat: 2009-10-14 00:46
PRIUS.. (ej verifierad)

Vad menar AGA med att citat:
"*LNG används i egen tankanläggning som back -up till 10 st biogasstationer i
Stockholmsområdet
*AGA har redan idag kapacitet att försörja fordonsflottor i östra Mellansverige med LNG.
*Naturgasen kan ersätta bensin och diesel som fordonsbränsle.
slut citat.
Biogasstationer, är det stationer man fyller gaständare vid?
http://biogasost.ballou.net/LinkClick.aspx?fileticket=XyCoK8%2BWmv0%3D&tabid=85
Skönt att höra att LNG inte har med CNG att göra.Någon kunde fått för sig att dom tänkte få avsättning för Naturgasen som kommer gå i ett rör på Östersjöns botten när man läser deras reklam.

#8 • Uppdaterat: 2009-10-14 08:27
Per_K (ej verifierad)

Mycket positivt! Detta kommer att underlätta en hel del för oss som kör gasbil.

#9 • Uppdaterat: 2009-10-14 11:21
Mats (ej verifierad)

PRIUS, det du skriver om att verkstan släpper ut gasen stämmer INTE! Jag har kört gasbil i tre år och har aldrig varit med om att gasen har släppts ur vid service. Tvärt om måste man ha gas i tanken om dom ska kunna ställa in gastrycket rätt.

#a • Uppdaterat: 2009-10-14 22:14
Staffan (ej verifierad)

Prius - LNG är precis samma metangas som CNG, men i vätskeform. En hel del tunga fordon körs på det - men när det gäller CNG-tankstationer är gasen i just gasform. Ytterligt få privatfordon körs på LNG. Vad du menar med gaständare är helt obegripligt.
70% av fordonsgasen är biogas - och det ökar. Naturgasandelen minskar. Det talar sitt tydliga språk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.