Bild
Nästa artikel

Nya Subaru Outback - för den som vill sticka ut

DIREKTRAPPORT:

Just nu är Vi Bilägares Christian Ellmark i Finland för att provköra nya Subaru Outback. Från den finska landsbygden lämnar han nu en första rapport.

Precis på väg att hugga in i lunchen får Vibilagare.se tag i Christian Ellmark.

Var är du Christian?
- Jag är någonstans utanför Helsingfors på den finska landsbygden. Just nu sitter jag på en herrgård för att äta lunch, säger Christian Ellmark.

- Det är ganska kyligt här och lite duggregn. När vi körde på offroadbanan i morse var det is på vattnet.

Ja, vad är det du kört?

- Hittills har jag kört två motorvarianter av Subaru Outback, två bensinare. Dels toppmodellen med en 3,6 liter stor bensinmotor som var väldigt snabb och med bra omkörningsegenskaper. Men den var väldigt dyr, 415 000 kronor.

- Sen har jag också kört en 2,5 litersmotor med steglös CVT-låda, som är betydligt billigare. Den hamnar någonstans under 300 000 kronor. Och i eftermiddag ska jag få prova dieselvarianten, som förmodligen är mer intressant för den svenska marknaden.
    
Hur var årets modell i jämförelse med tidigare?
- Den är kanske inte riktigt lika rolig att köra som föregångarna, men samtidigt är den rymligare, bekvämare och tystare. Den är större och då är det svårt att göra den lika rolig. Man har valt andra egenskaper som intresserar kunder av den här typen av bil.

Vad har ni kört på för vägar?

- Vi har kört på en del dåliga vägar, några rallysträckor och terrängvägar men framför allt asfalt och grusväg. Och den tar sig fram bra och är stadig att köra. Den klarar mer än vad ägarna kommer att utsätta den för.


- Det är inte riktigt en terrängbil, men har ändå bra framkomlighet. Jag ser den som en direkt konkurrent till Volvo XC70.

I ett val mellan de bilarna, vilken väljer du?
- Svårt val, jag tror att de som köper Subaru gör det för att de inte vill ha Volvo. Man vill ha en bil som är annorlunda, en som sticker ut.

Men vad skulle du välja?

- Det är inte lätt, båda klarar det de är tänkte för. Frågan är om man vill vara en i mängden eller sticka ut.

Okej. När kan man köpa bilen?
- Båda bensinvarianterna och dieseln kommer i november. Men nästa år blir det mer intressant, för i april släpper man en gasvariant som kommer att bli ett alternativ för företagskunderna. Den kommer att ligga på ungefär 350 000 kronor.

Du låter försiktigt positiv till nya Outback?
- Jag tror att den kommer slå betydligt bättre än sina föregångare. Jag är bara lite tveksam till designen eftersom den ser ut som många andra japanska bilar. Den har former från Honda Accord, Mazda 6 och Toyota Avensis.

- Men den kommer att sälja bra när den kommer som gas och då slåss om kunderna med Volkswagen Passat. Subaru har många förtjänster, bland annat väldigt hög kvalité, det är deras vapen. Man toppar ju till exempel Vi Bilägares kundundersökning, Autoindex, med mest nöjda kunder.

Vad händer i eftermiddag för dig?
- Först ska jag köra dieseln, sen blir det att köra till flygplatsen och sen flyg till Kastrup, säger Christian Ellmark.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Roy
2009-10-12 19:02

Subaru har ju varit det där lite egensinniga företaget - på det viset likt Saab - men stagnerat lite när det gäller den tekniska utvecklingen och litat alltför mycket på sin drivlina (som ju länge varit överlägsen). Kul att se att de har nya lösningar på gång (som t ex en helt ny framvagn). Utseendet övertygar dock inte riktigt. Faktum är att jag tycker att föregångaren var väl så snygg.

#1
Conny karlsson
2009-10-13 00:25

Roy. Har du sett den i verkligheten än ? Det har jag, och den är inte alls oäven designmässigt mycket bättre än på bild kan jag säga. Ganska vettigt pris desseutom i jämförelse mot konkurrenter, man får ju fyrhjulsdriften på köpet kan man säga.

#1
HISINGEN
2009-10-13 02:03

Volvo is the BEST !

#1
Pelle
2009-10-13 15:08

Ser bättre ut i verkligheten. Även om utseendet kräver lite av betraktaren. Men ihop med byggkvaliteten och detaljerna blir helheten riktigt aptitlig. Och baksätet är i limoklass.

#1
Hasse
2009-10-13 18:25

Vanliga Legacyn ser riktigt bra ut i verkligheten, betydligt bättre än på bild och formgivningen anpassar sig till dagens mode.

#1
Toyota återkallar 3 800 000 bilar!!!
2009-10-14 09:20

Toyota återkallar 3,8 miljoner bilar bla Toyota och Lexus mfl som skenar och går ej att bromsa. Det är rena "spökbilen".
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_3587855.svd

#1
Arthur Dent
2009-10-14 19:45

Fy X#¤ så ful! Skulle aldrig sätta mig i ett dylikt åbäke!

#1
Gigolo
2009-10-14 23:41

Arthur Dent
Det finns ingen som tvingar dej att sätta dej i bilen
Då skulle du få problem att sätta dej i din Volvo efter det
A.T Välkommen till verkligheten

#1
Arthur Dent
2009-10-15 16:18

Jag menar bara att det inte är konstigt att Subaru säljer så dåligt. Inte nog med att deras bilar är dyra och törstiga. När de dessutom är såhär fula finns verkligen ingen anledning att handla. Men Outback är inte värst. Tribeca borde fan förbjudas!

#1
Conny Karlsson
2009-10-15 16:43

Arthur Dent. Säljer Subaru dåligt ? De säljer betydligt fler bilar än många andra märken globalt, bla Saab och Volvo. Och i Sverige är väl Subaru det märke som ökat/behållit sin försäljning genom krisen, är det dåligt !? Sedan utseendet vad är det för fel på det ? Bilen är ju tuff ! Så smaken är delad som baken. Sedan så får man ju kvalitet vid köpet och en fyrhjulsdrift som fungerar.

#1
Arthur Dent
2009-10-15 16:54

Subaru ligger på 20:plats i försäljningsstatistiken med en total marknadsandel om 1,29 procent. Dessutom har man tappat drygt 8 procent under året... Så var det med den framgångssagan...

#1
Tobbe
2009-10-15 17:32

Men Artur. Du kan inte stirra dig blin på marknadsandelarna på totalmarknaden. När konkurrenter som te.x BMW har ett modellprogram med 1,3,4,5,6,7,8 serien, cabbar, couper, sedaner, kombi, suv mm, mm massor av olika motoralternativ mm. Så är det får många av de stora tillverkarna så som Toyota, Ford, VW mm. Du får istället se på hur starka SUBARU är i de segment dom jobbar. Och där är dom starka, framförallt har dom ökat stadig de senaste 4 åren och ökar fortfarande. Och Tänk på att I Sverige har Volvo och SAAB mer än 30% av marknaden, vilket är lite unikt. Dessa båda märken är mindre än SUBARU i nästan alla länder över hela världen. Jag tycker bilen är snygg och väldigt bra!

#1
Arthur Dent
2009-10-15 17:37

Och vilket segment finns Subaru i? Extra fula bilar? I den gruppen är Kia tre gånger så stora. Och tittar man bara på september månads säljsstatistik ser man att Subaru tappade 23% jämfört med förra året medans Kia ökade med 72%. Vi Bilägare körde en Impreza i långteststallet och lämnade följande omdömme: "Vi lär nog inte sälla oss till de nöjda Subaruägarna. Impreza är full av brister och kvalitetsintrycket övertygar inte. Den vackert klarblå lacken, till exempel, är extremt känslig. På bara några månader har den changerat och är full av repor och små märken. Bilen ser helt enkelt sliten ut."

#1
Conny Karlsson
2009-10-15 22:58

Arthur Dent. Jag tycker du verkar ha något emot Subaru rent principiellt av någon anledning. Vilka märken säljer bättre än Subaru menar du ? De Subaru ägare jag pratat med och vad man kan utläsa ur Vibilägares undersökning Autoindex så är ägarna nöjda även om Vibilägare skrivit att lacken verkar sliten på sin testbil så verkar inte övriga ägare ha samma problem eller upplever att bilarna har problem när de ger bilarna så höga betyg. Då verkar andra märken ha betydligt mer problem och missnöjda ägare eller hur ? Bla våra svenska märken. Med tanke på hur många modeller Subaru har så säljer de förvånansvärt många bilar.

#1
Arthur Dent
2009-10-16 00:18

Vilka märken säljer bättre än Subaru? Det är bara att titta i MRF:s statistik. 19:plats. Mitsubishi! Folk köper fortfarande dessa bilar trots att det visat sig att deras GDI:motorer slaggar igen snabbare än skiten rostar sönder. 18:plats. Nissan! Bilfabriken som inte lyckats producera en hit sedan Micra 86, då visserligen utnämnd till Sveriges farligaste bil men likfullt drog den bara 0,49 l/mil!. 17. Mazda! Okej, även jag vill ha en MX5, men sorry alla andra bilar i programmet suger babianballe. 16:plats. Honda! Ehhhh? Honda? Är det nån som vet vad dom gjort efter Civic? 15, Citroën! När Citroën förlorade sin originialitet, tappade de också sitt enda existensberättigande. 14, Opel! Har inte dom redan gjort konkurs? 13, Skoda! O, ja! Det är verkligen ett varumärke jag vill bli förknippad med! 12, Renault. Har gått från sköna bilar med usel kvalitë till usla bilar med usel kvalité! Snacka om produktutveckling! 11, Hyundai! Att köra nya Hyundai ÄR lika spännande som att se målarfärg torka! 10, Peugeot. Kromringar och gigantiskt grill-tryne är melodin för att locka hemmafruar i förorten. Vi andra förhåller oss kallsinniga.... Need I go on?

#1
Tobbe
2009-10-16 12:42

Artur, Artur..... förstår du inte? De stora bilmärkena säljer småbilar i A, B, C, D, E, Cab, SUV, MPV, mm, mm segmenten! Det gör inte SUBARU och Porsche mm. SUBARU Forester är bland de 5 mest sålda bilarna i lilla SUV segmentet. I D esgmentet där du finner Legacy, så säljer dom bättre än Honda Accord, Opel, och många andra större märken. Bara för att man är bäst behöver man inte vara störst!!! Storleken har ingen betydelse. Att septeber var dåligare är inte så konstigt, de hjar sålt slut på gamla Legacy inför introduktioen av nya nu i Oktober.... Kram på dig Artur!

#1
Arthur Dent
2009-10-16 12:54

Aha! Jag förstår! Då kan man alltså inte heller hävda att Lada säljer dåligt, trots att dom ligger på 50:de plats med en enda nyregistrering hittils i år? I sitt segment, ruttna-öststatsholkar-med-usel-säkerhet-och-60-tals-teknik, är ju Lada ändå att betrakta som en storsäljare? Segmentsnacket är bara intressant som räddningsplanka för misslyckade marknadsavdelningar. Vi andra talar om BILAR, inte segment....

#1
Conny Karlsson
2009-10-16 14:04

Arthur Dent. Men Subaru säljer mer än Volvo ute i vida världen, och de säljer mer än Saab och Volvo tillsammans. Det är tämligen ointressant hur mycket bilar olika märken säljer här i ankdammen Sverige. Utan man får se globalt hur de säljer. Jag själv skulle välja en Subaru Outback före en Volvo Xc70 alla gånger i veckan även om Volvon säljer bättre här i ankdammen. Men hur ser det ut globalt vem som säljer bäst. Sedan så är Subaru ett nichmärke genom sin fyrhjulsdrift. Men jag är övertygad om att Subaru kommer att öka sin försäljning i Sverige. Och de som är ägare till Subaru är väldigt nöjda med sina bilar. Det kan man inte säga att alla Volvoägare är fast att de säljer mest i ankdammen.

#1
Pelle
2009-10-16 16:30

Conny Karlsson:
Är du Volvo hatare eller? Personligen håller jag med "Arthur Dents" logiska resonemang. Det är som vanligt skrivs det det allra minsta negativa om japanska skitbilar som tex Toyota och nu Subaru så går dela Toyotaetablissemanget igång och slår hej vilt och angriper alla som inte håller med dem och som hellre köper en Europeisk kvalitets bil än en japansk riskokare. Stå på Dig Arthur!!!!

#1
pelle
2009-10-16 16:34

Toyota och Lexus är livsfarliga bilar läs hittad länk: www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_3587855.svd

#1
Haubits77B
2009-10-16 18:44

Sticka ut? Det är ju en hur tråkig bil som helst. Jämför med LR FREELANDER 2, Den kostar bevisligen lika mycket, men har i allt bättre terrängegenskaper - och DÅ sticker du ut!

#1
patrik
2009-10-20 20:45

Pelle jag tycker dina kommentarer är närmast rasistiska och om du väjer mellan att köpa en riskokare (även om jag tror att de riskokare man kan köpa i sverige nog är tyska eller kinesiska) och en volvo så är nog de flesta fabrikat bättre än volvo på att koka ris
men ska du köra bil i terrängen köp en Subaru
vi behöver hjälpa våra svenska biltillverkare med konstruktiv kritik det handlar inte om att hata utan att påverka i rätt riktning... Innan det är försent. Det tycker jag vib även ska tänka på

#1
PREEVIA
2009-10-22 19:26

Och vinnaren i testen är....
http://www.youtube.com/profile?user=motortrend#p/u/2/6FCEn2CtS-Y

#1
Hasse
2009-10-26 23:41

Tur är väl att smaken är olika oss människor emellan. Om jag väljer att köpa en SaaB 9-3 x så gör jag det för att jag tycker om den bilen. Snygg för mig - ful för andra. Subaru "Nya" Outback är en snygg bil med en säker AWD och är välihopknåpad- till en betydligt billigare penning än en Audi A4 eller A6, än en Volvo XC70 osv. Det passar mig, jag har inget att bevisa för omgivningen utan vill ha en tillförlitlig bil.

#1
pellson
2009-10-28 21:36

Har en Outback 3.0 idag -07 och blev rejält besviken, plastigt värre - det verkar vara en Avensis med mera motor+4-hjuls drift.
Visst kupén var större - och det skadar ju inte men den gamla hade i varje fall identitet och betydligt bättre materialkänsla. Jag blir lätt allergisk mot bilar som har hårdplast läder fejk instrumentbräda. Stor & ful :(

#1
hunter
2009-11-06 11:32

Om man ska sätta en prislapp på gasbilen på 350.000 då tar man ju helt död på privatkundsmarknaden för den bilen. Det kan inte vara så stora merkostnader att det motiverar en sån prisökning. Subaru har här ett jätteläge att profilera sig som ett väldigt intressant alternativ i miljödebatten, men prisar man bort sig så missar man hela tåget. Det är inte bara tjänstebilsköpare som vill åka miljövänligt.

#1
Hans Brage
2009-11-16 15:59

När man läser kommentarer förvånas man över alla påståenden om bilars utseende! Är inte funktion och kvalite det viktigaste? Man köper väl t.ex hellre en bil som man själv kan byta lampor på än en som "ser bra ut" eller? Om bilen sen är både bra och snygg är ju naturligtvis en fördel.
HB

#1
Lars
2009-11-23 18:03

SUV of the year i canada
Kika på hill test-slår alla andra
nya dessutom bekväm
Jag köpte en idag
har en 2006---toppen på svenska usla vägar

#1
Anders Karlsson
2009-11-30 15:32

Pelle är en notorisk japanhatare i alla kommentarer han skriver. Hur seriöst ska man tro på en sådan? Desseutom verkar det som att en och samma person använder flera olika pseudonymer här och alla är notoriska japanhatare. Är det bara jag som märkt det här? Man kan fråga sig vad du/ni lider av för sjukdom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.