Nästa artikel
Provkörning: Opel Ampera
Provkörning

Provkörning: Opel Ampera

Publicerad 25 augusti 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Sex mil på el och femtio mil till på åtta liter bensin. Opel Ampera är inte dyr i drift. Med hjälp av två motorer blir den användbar som stadsbil och långfärdsvagn.

I fjol, vid bilsalongen i Genève, visade Opel sin framtidsbil Ampera för första gången. Men det var egentligen inte något helt nytt koncept.

Redan två år tidigare hade GM presenterat Chevrolet Volt. Ampera och Volt har samma drivsystem, de ska tillverkas i samma fabrik i Detroit och lanseras samtidigt i november nästa år.

Med bara ett år kvar till säljstarten pågår sluttesterna för fullt. Ett par hundra Opel Ampera rullar omkring i världen. En av dem var nyligen i Köpenhamn för att ge glans åt finalen i Opels tävling om Europas mest miljövänliga förare.

Vi Bilägare fick en provtur med dr Andreas Lassota, marknadschef för Opels elbilar, i passagerarsätet.

Temperamentsfull
Att Ampera inte är någon vanlig bil syns på långt håll. Designen är iögonfallande och antyder att bilen har ett sportigt temperament. Det stämmer, upptäckte jag vid första rödljuset där Ampera drog iväg med en kraft som lämnade medtrafikanterna långt efter.

Ampera drivs av en elmotor på 111 kW, 150 hk, som är råstark som en stor diesel. Vridmomentet är hela 370 Nm och det utvecklas direkt från start.

På nio sekunder når bilen 100 km/tim och den accelererar jämnt och kraftigt ända upp till toppfarten 161 km/tim. I sex mil matas motorn med ström från batterierna.

De består av 280 litiumjon-celler som ligger likt ett T i kardantunneln och under baksätet. Kapaciteten är 16 kilowattimmar men bara hälften utnyttjas.

– För att inte stressa batterierna använder vi inte de översta 20 eller de lägsta 30 procenten av kapaciteten, förklarade Andreas Lassota.

– Det hjälper batterierna att hålla längre. De måste klara minst tio års användning.

Batterierna blir mycket varma, men svalkas av vattnet i ett separat kylsystem. I fronten sitter hela fyra kylare: även motorerna och luftkonditioneringen har egna vattensystem.

Bensin ger ström
Att köra Opel Ampera är ungefär som att köra vilken automatväxlad bil som helst. Fast tystare. Från motorrummet hördes inget, men däcken mullrade dovt, speciellt bakifrån.

Bilen är inredd som en sportkupé med två separata stolar bak. Mellan dem är det öppet till bagageutrymmet.

– Vi har en del kvar att göra med ljudisoleringen, erkände Andreas Lassota.

Inuti påminner Opel Ampera om både Insignia och Astra, men instrumenten är ovanliga. På en stor skärm projiceras en digital hastighetsmätare och staplar som visar laddningsnivån i batterierna och hur mycket bensin som finns i tanken.

Jag upptäckte plötsligt att stapeln för batteriet var tom. När jag spände öronen kunde jag höra ett svagt surrande: bensinmotorn hade omärkligt gått igång.

Men bilen drevs fortfarande av den tysta elmotorn. När batterierna är tömda produceras strömmen av bensinmotorn tills Ampera kommer inom räckhåll för en väggkontakt.

Där tar det tre timmar att ladda batterierna fullt igen. Bensinmotorn ger ingen laddning till batterierna.

– Sex mils räckvidd på el är tillräckligt. 80 procent av alla dagliga bilresor är kortare än 50 kilometer. Att ha större batterier för att bilen ska klara längre resor är inte ekonomiskt, kommenterade doktor Lassota.

– Det är smartare att ha en liten bensinmotor som producerar elström och förlänger räckvidden.

Opel kallar tekniken för Voltec.

Att använda bensinmotorn enbart som elproducent har fördelar, påpekade doktor Lassota:

– Motorn jobbar endast på begränsade varvtal och det gör det lättare att optimera den för låg förbrukning. Ampera klarar körcykeln på 1,6 liter per 100 kilometer!

Det krävs alltså bara en åttaliterstank för att Ampera ska få en räckvidd på 56 mil!

Dyra batterier
Den blir inte dyr i drift – men däremot att köpa. Batterierna är kostsamma - man brukar räkna med att litiumjon-batterier går på cirka 5 000 kronor per kilowattimme.

200-kilosbatteriet fördyrar alltså Opel Ampera med cirka 80 000 kronor. Något pris är ännu inte avslöjat, men Andreas Lassota är inte orolig för att priset på Opel Ampera kommer att avskräcka köparna.

– Driftkostnaderna är så låga att de balanserar upp det högre inköpspriset, sa han.

– Jag är övertygad om att bilköpare som har koll på ekonomin upptäcker att det lönar sig att investera i framtidens bilteknik.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Relaterade bildspel

Opel Ampera

Pris: Inte bestämt.
Modell: Fyrsitsig, fyradörrars halvkombi.
Säljstart: November 2011.
Mått, cm: Längd 440 cm. Uppgifter om övriga mått saknas.
Motor: Elmotor på 111 kW (150 hk) med vridmoment 370 Nm och en 1,4 l bensinmotor som fungerar som generator.
Prestanda: 0-100 på 9 s. Toppfart 161 km/tim.
Bränsleförbrukning efter 60 km på el: 1,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 40 g/km.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Toyota Prius.

Vad nytt? Familjebil som klarar både nollutsläpp och lång räckvidd.
För vem? Tekniksugna som kör korta dagliga och ibland längre sträckor.
Bra köp? Förmodligen. Priset blir nog högt, men driftkostnaderna låga.

Plus:Räckvidden, bensinförbrukningen, temperamentet.
Minus: Bara fyrsitsig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-08-25 09:40
Den rikitga emme som inte skriver fud (ej verifierad)

Detta borde bli nya SAAB 9-3, bara att pejsta över loggan sen är det klart, allt i samma gamla vanliga SAAB-anda

#2 • 2010-08-25 09:42
HAUBITS77B (ej verifierad)

El är framtiden! Dom som säger annat har ingen koll :)

#3 • 2010-08-25 10:05
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tycker att det är svagt av ViB att okritiskt svälja detta reklamsvammel som kommer att visa sig vara helt felaktigt i praktiken.

#4 • 2010-08-25 10:54
Saabnisse (ej verifierad)

Vad motiverar ViB att ännu en gång ta in denna artikel som var införd 3/8?

#5 • 2010-08-25 11:39
Putt (ej verifierad)

Är den rostfri år 2010 eller?

#6 • 2010-08-25 11:42
Erik (ej verifierad)

Å nej, inte nu igen. Finns det ingen tekniskt kunnig på tidningen som kan granska? Lika seriöst som kvällstidningarna. Min volvo 850 drar ingen soppa med avstäng motor i nedförsbackar, då är den alltså snålare än ampera, kanon!

#7 • 2010-08-25 13:10
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Jag tycker det är svagt att använda andras nick. Speciellt när man stavar de fel gång på gång. :)

#8 • 2010-08-25 13:13
Ola Cash (ej verifierad)

Mama Mia!!!
"""Bränsleförbrukning efter 60 km på el: 1,6 l/100 km."""
GM har vært nøye med å holde skjult størrelsen på bensintanken. Antakelig for at bensinforbruket i lademodus ikke er noe å skryte av. Mange gjetter på at størrelsen er 8 gallons og at forbruket er mellom 6 og 7 liter på 100km.
Er "500km på 8 liter" en ren forveksling av liter og gallon? I så fall spør jeg som nordmann om også artikkelforfatteren kommer fra Norge - landet med verdensrekorden i matematikk-fobi??? Trodde svenskene var et hår bedre i realfag. Det er jo en ingeniørnasjon.
Her noen mer realistiske antakelser om forbruk når bensinmotoren starter opp og indirekte driver bilen:
1.
"In my Prius and Civic Hybrid, some stretches produce mileage in the mid-30s but more commonly I get high 40s.
My hunch is that the Volt, based on its system, aero and size, will do a lot better than 30 mpg on average--probably 40 mpg or higher. We'll know soon enough. Until then, it's one anecdotal report."
2.
"Not sure it's going to be over 40, Brad. GM had continually said the car will go 40 miles in charge depleting mode and another 300 in charge sustaining mode. It's been commonly thought that the car has an 8 gallon fuel tank(GM hasn't officially announced the tank size to keep us guessing about the MPG I'm sure)so that would give it approximately a 37.5mpg figure in CS mode. Unless the tank turns out to be less than 8 gallons, I don't think it's going to hit the 40mpg mark."
Omregning US mpg til liter pr 100km:
50 = ...4,7
40 = ...5,8
37,5 = 6,3
30 = ...7,8
Vi vet taxieiere i Tyskland erfarer ca 6 liter per 100km for en flåte med Prius'er. Og som kjent er tilsvarende tall for Stockholm 7 liter. Det er ingen grunn til å tro at motoren i Volt/Ampera som av tidsnød ble plukket fra eksisterende lagerbeholdning er noe rimeligere i drift enn motoren i Prius som er spesialutviklet for bruken i en hybridbil.
GM har allerede varslet en spesialutviklet motor for neste generasjon Volt. Det tyder på at de innser forbruket er for høyt idag.

#9 • 2010-08-25 13:17
Patteb (ej verifierad)

Ska bli intressant att se de riktiga siffrorna, enligt Edmunds.com så drar bensinmotorn 27/mpg, och det blir tror jag ca 0,9/lmil. Så hur får dom fram att den drar 8 liter på 50 mil? Det blir 0,16/lm. Jag tror att dom har blandat ihop 50 miles på 2gallon, villket blir ca 8 liter på 50miles! kanske?

#a • 2010-08-25 13:43
Benny H (ej verifierad)

Men detta är ju uppåt väggarna...Nu får ViBilägare skärpa till sig ordentligt. Förbrukningssiffrorna är ju nonsens och kan bara räknas på detta vis under vissa förutsättningar! Skärpning tack!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.