Bild
Nästa artikel

Vi Bilägare provkör Opel Ampera

Nyheter

Sex mil på en tretimmarsladdning och femtio mil till på åtta liter bensin. Opel Ampera är inte dyr i drift. Men räcker det för att lyckas? Vi Bilägares Marianne Sterner bjuder nu på sina intryck från provkörningen.

Med bara ett år kvar till säljstarten av Opel Ampera pågår sluttesterna för fullt. Vi Bilägare fick en provtur med dr Andreas Lassota, marknadschef för Opels elbilar, i passagerarsätet.

Ampera drivs av en elmotor på 111 kW, 150 hk, som är råstark som en stor diesel. På nio sekunder når bilen 100 km/tim och den accelererar jämnt och kraftigt ända upp till toppfarten 161 km/tim.

Att köra Opel Ampera är ungefär som att köra vilken automatväxlad bil som helst. Fast tystare. Från motorrummet hördes inget, men däcken mullrade dovt, speciellt bakifrån.

Ovanliga instrument
Inuti påminner Opel Ampera om både Insignia och Astra, men instrumenten är ovanliga. På en stor skärm projiceras en digital hastighetsmätare och staplar som visar laddningsnivån i batterierna och hur mycket bensin som finns i tanken.

Jag upptäckte plötsligt att stapeln för batteriet var tom.  När jag spände öronen kunde jag höra ett svagt surrande: bensinmotorn hade omärkligt gått igång.

Men bilen drevs fortfarande av den tysta elmotorn. När batterierna är tömda produceras strömmen av bensinmotorn tills Ampera kommer inom räckhåll för en väggkontakt. Där tar det tre timmar att ladda batterierna fullt igen. Bensinmotorn ger ingen laddning.

– Sex mils räckvidd på el är tillräckligt. 80 procent av alla dagliga bilresor är kortare än 50 kilometer. Att ha större batterier för att bilen ska klara längre resor är inte ekonomiskt, kommenterade doktor Lassota.


Att använda bensinmotorn enbart som elproducent har fördelar, påpekade doktor Lassota:

– Motorn jobbar endast på begränsade varvtal och det gör det lättare att optimera den för låg förbrukning. Ampera klarar körcykeln på 1,6 liter per 100 kilometer!

Det krävs alltså bara en åttaliterstank för att Ampera ska få en räckvidd på 56 mil!

Prisbilden oklar
Något pris är ännu inte avslöjat, men Andreas Lassota är inte orolig för att priset på Opel Ampera kommer att avskräcka köparna.

– Driftskostnaderna är så låga, att de balanserar upp det högre inköpspriset, sa han.

Taggar: Nyheter
Vi Bilägare provkör Opel Ampera

Kommentarer

#1
Hanzzon
2010-08-03 14:04

Kommer onekligen bli intressant att se och kanske testa denna när den kommer!

#1
Conny Karlsson
2010-08-03 14:18

Kommer som sagt att bli mycket intressant att testa denna bil när den kommer ut på marknaden.

#1
marre
2010-08-03 14:51

ut med den fort i bilhallarna, så får oljeschejkerna skruva bäst dom vill i sina olje kranar *L*

#1
Tommy
2010-08-03 15:00

Det mest intressanta på bilfronten på länge.

#1
Freddy
2010-08-03 16:54

Wow 50 mil på 8 liter.....Då har man ju råd att fylla reservdunken så kommer man ju mer än dubbelt så långt......
Varför inte en liten dieselmotor...Skulle ge ännu längre körsträcka :P

#1
leifer
2010-08-03 16:58

Hur gör de som bor i lägenhet med laddning? Få parkeringar har laddmöjlighet idag. Och eget garage är inte så vanligt heller.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-03 17:55

FREDDY - Det ryktas om att Opel jobbar på en dieselmotorvariant av denna drivlina också, då det kommer nog finnas nått som passar alla :)

#1
Kjell-Åke
2010-08-03 18:09

När man kom på att fler och fler behövde bensin till sina bilar höjdes skatten på den, När man kom på att man kunde använda diesel istället höjdes skatten på den. Samma sak med Etanolen. Nu kommer elen i allt större utsträckning, gissa om man på något sätt kommer att mjölka skatt ur elen i samma omfattning som hushållselen. Det får inte finnas billigare alternativ oavsett miljöpåverkan.

#1
Micke
2010-08-03 18:18

Vill ha - nu!
Tre timmars laddning gör man enkelt från motorvärmaruttaget om 10 A räcker.
Dags att motionera till nästa årsmöte i föreningen om eluttag för dessa bilar!
Speciella parkeringsplatser med elstolpe har väl redan vissa elbolag börjat projektera?
Är det kört för Saab att komma med en variant med etanol och turbo baserat på samma bottenplatta som Amperan (Chevrolet Volt / Cadillac Convej)?

#1
Magnus
2010-08-03 18:40

Det kan inte stämma att man kan köra 56 mil på en 8-liters tank med bensin, om maximala räckvidden med el är 6 mil. Efter det är elen slut, och ska då 8 liter bensin räcka till resterande 50 mils körning? Det klarar väl inte ens en moppe. Nej, så effektiv har nog inte Opel lyckats göra bensinmotorn...

#1
jan
2010-08-03 19:14

undrar hur elbolgen skall ta avgift nar man laddar blir sakert inte billigt.............

#1
Mattias
2010-08-03 19:42

Men varför är den så otroligt ful? Ser ut som en upphottad Mazda från 80-talet.

#1
Micke
2010-08-03 19:51

Magnus, kolla Opels egna siffror:
http://www.opel-ampera.com/english/#/benefits
Klicka på "What's the output".
1,6 l / 100 km ger 500 km på 8 liter.
Chevy Volt uppges ta 4.7 L/100 km i STADSTRAFIK enligt Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

#1
Freddy
2010-08-03 20:11

Bensinmotorn funkar i princip som ett elverk. Motorns varvtal påverkas inte av hastigheten eller hur mycket man gasar....Den är bara där för att helt enkelt ge ström till elmotorn....Den går ju nästan på tomgång konstant....Det är väl därför man kan komma ca 50 mil på 8 liter......Det är iallafall så som jag fattat att det funkar....:D

#1
Anders
2010-08-03 20:29

Räkna med att bilen kostar + 400 000kr alltså ca 200 000kr mer än en motsvarande bil med annan drivkälla. Räkna med en brytgräns för att tjäna på den någonstans runt 20 000mil.
Men helt klart kan det bli en fin image bil för folk med fet plånbok.

#1
Leo
2010-08-03 20:43

Tänk om man låter generatormotorn drivas av etanol (E85) så är vi ganska raskt nästan ute ur det fossila bränsle(diesel-bensin-"naturgas") träsket till en acceptabel kostnad! Mycket positiv nyhet på bilfronten.

#1
Erik
2010-08-04 00:03

Ledsen att göra er besvikna, men siffrorna stämmer inte, möjligtvis vid krypkörning i 30km/t så kan 0,16 stämma, men troligtvis inte. Syskonbilen volt drar 0,47 när batteriet är tomt och det är samma bil. När batteriet är urladdat tror jag prius är snålare.

#1
pg
2010-08-04 01:17

Anledningen till att den amerikanska verisionen drar 4,7 vid stadskörning kan vara att denna bil utrustas med en 150 hk-elmotor. Det har i vart fall jag läst hos GM USA s hemsida.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-04 02:12

Blanda inte ihop data för Chevrolet Volt och Opel Ampera...då de INTE är jämförbara rakt av.
- För de första är Volten tänkt att köras på amerikansk "premium gasoline" vilket motvarar 91-92 oktan. För Amperan gäller 95 oktan, dvs bensin med högre energiinnehåll.
- För det andra gäller olika körcykler i Europa och USA, de mätningar på Volt som är gjorda i USA är baserade på EPAs (amerikansk myndighet) "city cycle" vilket vad jag vet inte är jämförbar våran "blandad körning".
I USA har dessutom inte Volten fått någon officiell bränsledeklaration än, då EPA inte har beslutat hur man ska mäta den samlade energiförbrukningen för plugin-hybrider.
Hur som helst så lutar det åt att Volten får en bränsledeklaration på 85MPG (US-gallon bensinekvivalent), vilket motsvarar cirka 2,77 Liter/100km med 91-92 oktans "premium gasoline". I detta fall räknar man både in elen som finns i batteriet från början samt bensinen.
Vad gäller jämförelsen Ampera och Prius så torde Amperans 1.4 liters motor vara snålare än Prius 1.8 liters motor, men det lär väl visa sig.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-04 02:16

Och en sak till...
En etanolvariant (E85) är under utveckling och kommer cirka ett år efter bensinaren.

#1
Benny H
2010-08-04 12:05

Till Freddy...
Verkar konstigt att man kan få så låg förbrukning annars bruker ju energiomvandlingar dra mer energi. Att inga andra tillverkare kommit på denna genialiska lösning?! problemet är att det nog är för bra för att vara sant. Annars skulle nog alla bilar fungera på detta sätt kan man förmoda. Måste alltså vara för optimistiska siffror alternativt felräkning...

#1
Erik
2010-08-04 12:46

0.16 beräknas på att två tredjedelar av sträckan körs enbart på el, på den sista tredjedelen körs den i "bensinläge" och då drar den 0,46 det ger ett snitt på 0,16 Artikeln är helt missvisande(både vibilägare och dn motor har blivit lurade) Bensintanken måste rymma 20-25 liter för att kunna nå en sträcka på 56mil (om du inte stannar var 5te mil och tankar el, men då drar den ju 0 liter per mil)

#1
Mr Colt
2010-08-04 14:41

@Benny H
Faktum är att denna lösning visades första gången 1901 av Ferdinand Porsche,bilen hade batterier som fulladdade klarade 50km resa på el sedan gick en bensinmotor in och försedde elmotorerna med el.Problemet var det mycket högre inköpspriset jämfört med motsvarande automobile med ren bensindrift.
Känns något av detta igen på denna skapelse.

#1
Benny H
2010-08-04 15:15

Till Colt...
Ja där ser man inget nytt under solen! Då lyder ekvationen ungefär så här med denna bil. Ska du köra korta sträckor och har möjlighet att ladda t ex på jobbet är denna lösning ypperlig. Ska du längre sträckor så drar den som otroligt dyr småbil ca 0.5 liter/mil. Frågan är ju bara när man ska hinna köra dessa 20000 mil som ska göra detta lönsamt och miljövänligt?? Priset måste nog sänkas ordentligt innan den här tekniken slår igenom!

#1
Magnus
2010-08-04 16:30

Precis som 'Fordonsutvecklaren' skriver, råder det oklarhet kring hur biltypen ska bränsle-deklareras. I USA gick man först enligt körcykeln för vanliga hybrider, då visade det sig att 'Volt' skulle klara 230 miles per gallon, vilket natirligtvis är helt oprealistiskt, ( se http://green.autoblog.com/2009/08/11/epa-backs-away-from-gm-claim-of-230-mpg-for-volt/ ) om det nu inte är så att man räknar med 60km körning och uppladdning varje dag, då går det ju som sagt inte åt något annat bränsle alls...

#1
Saabnisse
2010-08-04 20:22

Precis som MR COLT skriver så var Ferdinand Porsche inblandad i just en sådan här skapelse, den hade samma problem som den här, priset!
Den såldes ändå i ett antal ex, men man måste komma ihåg att på den tiden gick det bra att sölja rena elbilar och ångdrivna bilar också.
Inga av dessa hade de problem med startsvårigheter, buller och underhåll som de bensindrivna.
I dag finns inte de problemen och det vore svårt att sälja en sådan bil som Ampera med de argument som fanns för hundra år sedan.
Sedan kan man med säkerhet fastställa att förbrukningssiffror när det gäller energikonumtion är fantasifulla och saknar verklighet.
Dessutom, att ladda på tre timmar från ett 10 A uttag, ger med 100% verkningsgrad (som inte existerar) max ca 7 kW!
Hur långt kommer man på detta?
Jag efterlyser mer realism och trovärdighet, inte bara Opels reklamsnack!

#1
Mathias
2010-08-04 22:21

Intressantaste bilnyheten på flera år!
Jag skulle kunna köra alla mina vardagsmil på vindkraft-el! Bara använda uttaget för motorvärmare och låta den ladda över natten.
Endast på semestern skulle jag behöva köra på bensin (delvis).
Givetvis skulle jag köra den som tjänstebil med 40% rabatt på förmånsvärdet. Då blir den knappast särskilt dyr. Se bara på Prius; dyra att köpa, billiga att bruka som tjänstebil.

#1
Saabnisse
2010-08-06 12:45

Nu har jag fått reda på en ungefärlig elförbrukning hos Ampera, ca 0,2Kwh/km, och det ger att tre timmars laddning, alltså max7kWh, ger en körsträcka på ungefär 35km!
Detta är teoretiskt och under idealiska förhållanden.
I praktiken blir det nog bara 20 km, men vi får väl se vid mer riktiga tester och inte enbart Opels reklamsnack.
Nu har ju Opel infört livstidsgaranti på sina bilar.
Den gäller till 16000mil och det är ju ärligt att uppge att en Opel håller 16000 mil men jag undrar hur man ska köra in merkostnaden för den här Amperan på denna sträcka även om den har en låg kostnad för deivmedel.

#1
Bengt
2010-08-06 12:57

Till Mathias.
40%-rabatten försvinner vid årsskiftet 2011/2012, bara några månader efter försäljningsstarten. Den kommer att bli dyr som tjänstebil om inte politikerna får ändan ur vagnen och förlänger rabattreglerna. Det är riktigt dåligt att inte veta vilka regler som skall gälla för merparten av en tjänstebilsperiod.

#1
Erik
2010-08-11 19:46

Läste nya vibilägare idag. Där fick jag bekräftat att tidningen blivit lurad av opel. 0,16 stämmer inte som ni skriver. När ska ni rätta uppgifterna? En sak är att ni gjort fel, men hela svenska folket ska väl inte behöva bli lurade? Undersök saken och lägg ut en riktig rättelse artikel.

#1
Bengt Egard
2010-08-17 13:55

Denna artikel är ett nytt exempel på okunnighet och brist på perspektiv. Det är teoretiskt omöjligt att en bil som denna, i princip en bruksbil, skall kunna drivas med en förbrukning av 0,16 l/10km. Var finns textförfattarens kritiska tänkande?
Nej, denna bil får naturligtvis underkasta sig naturlagarna och kommer att behöva ca 0,5-07l/10km vid normal landsvägskörning efter att batteriet laddats ut.
Vi Bilägare borde snarast göra en rättelse, en ordentlig med stor rubrik, och ge sina anställda en ordentlig kurs i bilteknik.

#1
Henry
2010-09-01 17:54

Joda, tallene til GM viser 0,16liter pr mil! Husk at denne motoren ikke driver bilen, men det eneste som er koplet på motoren er et aggregat for ladding. Denne motoren kopler inn når batterikapasitene når 50%. Du kjører bilen fortsatt på elektrisk drift, så hvor hardt man kjører og om man kjører fjelloverganger har klart noe å si. 50mil er vel ideele forhold. dette blir unikt!

#1
Hedis
2010-09-07 01:26

Allt prat om hur mycket den drar med bensindrift är ointressant. 90 % av all körning är under 5 mil, dvs 90 % med noll utsläpp. VILL HA!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.