Bild
Nästa artikel

Europas bästa snålförare är utsedd

Nyheter

20 deltagare samlades på Sturup Raceway i helgen för att tävla om titeln  Europas bästa snålförare. Vi Bilägare var på plats och följde den svenske representanten Jesper Forsberg i Opel Ecoflex Experience 2010.

- I det stora hela var det en väldigt häftig upplevelse att få prova på de olika momenten. Det var jättespännande att få delta och jag har definitivt lärt mig mycket, säger Jesper Forsberg till Vi Bilägare.

20 förare från 20 olika länder samlades i helgen på Sturup Raceway för att avgöra vem som var Europas bästa snålförare i tävlingen Opel Ecoflex Experience 2010.

Vi Bilägare var på plats och följde en tävling där förbrukningen var viktigare än farten. Något som innebar en del luriga utmaningar för deltagarna.  

- Eftersom det egentligen inte gick ut på att köra snabbast utan smartast så blev det lite underligt när folk inte riktigt visste hur de skulle köra utan testade sig fram, säger Jesper Forsberg.

"Extremt svettigt"
Opel Ecoflex Experience 2010 bestod av tre delmoment samt en final där det gällde att ta sig runt 20 varv på banan med en begränsad bränslemängd. Delmomenten och finalen var noga uträknade för att sätta snålförarna på svåra prov och deltagarna fick göra vissa uppoffringar för att ens ta sig i mål på ett varmt Sturup Raceway.

- Det var extremt svettigt eftersom man tvingades köra utan luftkonditionering och fläkten, för allt utnyttjande av extrautrustningen höjde förbrukningen, säger Jesper Forsberg.

Den blågula snålföraren Jesper Forsberg stod för en stark insats och vann bland annat den sista delmomentet där det gällde att ta sig så långt som möjligt i en Opel Meriva med endast 0,5 liter bränsle till förfogande.


Jesper Forsbergs insatser i deltävlingarna gav honom en en tredjeplats inför finalen. Men i finalen föll den svenske föraren till en sjundeplats.

- Det känns lite besviket nu i efterhand, jag hade förväntat mig lite mer, säger Jesper Forsberg  och fortsätter:

- Det var framför allt sista deltävlingen som verkligen trissade upp mina förhoppningar eftersom det gick så väldigt bra i just det momentet, då jag slog tvåan med hästlängder.

Ampera till vinnaren
Nu räckte det inte hela vägen fram för det blågula hoppet och istället var det den portugisiske snålföraren som säkrade totalsegern före Danmark och Finland. Segraren belönades med en Opel Ampera, andraplatsen gav en Opel Astra J ecoFlex och tredjeplatsen innebar en Opel Corsa ecoFlex.

Trots att Jesper Forsberg inte vann en bil så var han inte allt för nedslagen. Istället såg den svenske snålföraren flera lärdomar som han tar med sig ut på de svenska vägarna.

- Jag tror absolut att jag kommer att överföra detta till trafiken. Det är en ganska rolig grej att tävla med sig själv och se hur långt man kan köra i vanlig trafikkörning.

Så du tror att man blir en bättre bilförare av en tävling som denna?


- Det tror jag definitivt att man blir, en miljövänligare förare tycker jag är en bättre förare.

Dessutom slog du ju ändå ut omkring 70 000 andra deltagare på vägen till finalen?


- Ja, då får man känna sig ganska nöjd ändå.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Martin
2010-07-26 15:00

Imponerande av killen att köra två dagar utan AC i det svenska sommarvädret. Fast hade jag haft möjlighet att vinna en Ampera så hade jag gjort samma sak.

#1
Jägaren
2010-07-26 15:58

Är det någon mening att de arrangerar tävlingen nästa år? Är det inte lika bra att de ger Jarl segern med en gång?

#1
Calle
2010-07-26 17:09

Snålkörningsartikel, utan att skriva om hur lite dessa förare kör på normalt i olika situationer/ fordon är ingen bra journalistik tycker jag. Kan de matcha 'vår omöjlige' Jarl tro!!??

#1
Bengt
2010-07-26 17:32

Sjunde plats är bra jobbat! Synd att Jesper inte lyckades hålla kvar tredjeplatsen för det är alltid kul att vinna en bil! Jarl hade säkert vunnit eller kommit sist. Där finns inget mellanting!

#1
Sigge
2010-07-26 19:48

Om jag säger Opel vad tänker du på? Någon som vet Opels vad som ska få kunderna att överväga Opel? Finns det några USP:ar? Inte kvalité som VW, inte billiga som Ford, inte bättre design än Kia.
Själv har jag inge aning om vad som är Opels målgrupp. Finns den? Pensionärerna känner inte igen sig och några andra köper finns knappt. Nu ska man försöka profilera som snålmärke. Känns lite sent med tanke på hur långt VW har kommit.
Sammanfattningsvis: Vem behöver Opel? En fråga som är mycket svår att besvara (om ens möjlig).

#1
CRISTER
2010-07-26 20:33

SIGGE:Opels målgrupp är dom som kan tänka själva och jämföra vad man får för pengarna t.ex.Premium begreppet är för såna som dig som blir lurade,ofta,för dom TROR dom får mera bil för pengarna.Men flera 100 000 tyskar är ju förstås blåsta i huvet,enligt dig,som simmar i den lilla ankdammen Sverige.

#1
Seken
2010-07-26 20:51

Visst, Insignia är ju inte bästa valet för alltför många. Nya Meriva missade man att fixa miljöbilsklassad. Corsa anses slätstruken. (Nya Agila fick lämna in för den billigare Splashen.) Men jag tror ändå Opel har en framtid i Sverige. Visserligen har jag inte provat nån ny Astra. Men den är tydligen inte alls den typ av bullerlåda som den förra. Och kan iaf ev. bli min nästa bil. Gissar att den kommer sälja bra.

#1
Jes
2010-07-26 21:30

Måste väl ändå vara den tråkigaste motortävlingen som finns?

#1
Fredda Andersson
2010-07-26 21:55

Sanningen om "Opel ecoFLEX Experience" - en skandaltävling
http://www.ecoflex-experience.com/se/

Det märkliga med denna tävling är att den inte det minsta gick ut på kunskap i Eco-driving. Därför skulle det vara mycket intressant att se en redovisning av förarnas prestationer i finalen - svart på vitt.
Det fanns säkert många skickliga förare med i finalen, men risken är nog också stor att det hade slunkit med en och annan "datanörd" som kvalificerat sig tack vare att de är skickliga med tangentbordet och därmed också är duktiga på att trycka på Enter-tangenten i exakt rätt ögonblick för att få maximal poäng och kvalificera sig till finalen. Ni kan själva gå in på följande adress och prova andra och sista momentet i kvaltävlingen:
http://www.ecoflex-experience.com/se/game_simulator.php

Detta moment föregicks av ett moment där man på kortast möjliga tid skulle besvara 10 frågor som handlade om Opels EcoFlex-produkter samt grön körning i största allmänhet. Dock kunde man göra om detta moment ett obegränsat antal gånger, varför personer som helt saknar kunskaper i ämnet Eco-driving sannolikt lyckats uppnå hög poäng inför andra och avgörande momentet i kvaltävlingen.
Av samma orsak tvingades även jag göra om detta moment, för att putsa tiden och därmed komma upp i samma poängnivå som de andra. Bästa tid blev till slut 22 sekunder, mot första gången jag gjorde detta moment, då tiden blev ca 45 sekunder (skillnad ca 10 poäng mellan dessa tider vid alla rätt. Men det var som sagt viktigt att ha så hög poäng som möjligt för att ha bra förutsättnignar/marginaler inför andra och avgörande, samt svåra momentet och av den anledningen gjorde även jag om frågedelen, trots att jag fick alla rätt och en bra tid första gången).
En tid på 22 sekunder innebär att man inte hinner läsa frågorna och alla svarsalternativen innan man svarar och ni kan då själva räkna ut att de som inte hade någon som helst kunskap i ämnet har kunnat göra om testet hur många gånger som helst, vilket enligt mig bör vara helt fel väg att gå för att plocka ut de förarna med störst kunskap. Här var det istället "snabbast på att klicka vinner".

Även kvaltävlingens andra moment, vilket ni som sagt hittar på länken (den andra) ovan kunde göras om hur många gånger som helst, vilket var tur för mig, som inte är expert på att trycka på Enter-tangenten vid exakt rätt tillfälle på given signal. Max poäng vid varje tryck är 100 poäng (man skall trycka när markören är i mitten på skalan) och ni kan själva prova att pricka in 100 poäng vid varje tryck och se hur lätt det är.

För att komma upp i de höga poäng som vinnarna från varje land gjorde, måste man sannolikt pricka in ca 100 poäng vid alla tryck och det är detta som gör att jag misstänker att många "datanördar" kvalificerat sig till finalen. Delmoment 2 hade altså ingenting alls med smartness och kunskap att göra, utan var helt och hållet är en tävling i vem som är bäst på att trycka på en viss tangent på given signal. Som ni ser behöver man inte ens läsa påpekandena man får om när man skall växla etc., det är bara att vänta och passa in sitt tryck på Enter-tangenten enligt en skala på skärmen. Borde det förövrigt inte varit så att man inte fått några påminnelser, utan att man istället borde bevisa att man har koll på körningen??

Baserat på den maxpoäng man kan uppnå i simulatorspelet (100 p x 13 tryck = 1300 poäng) sammanslaget med poängen från första delmomentet med frågorna, kan ni själva räkna ut hur bra man måste vara på att trycka på Enter i rätt ögonblick om min poäng på på första delmomentet var 894 p, när jag lyckades besvara de 10 frågorna på 22 sekunder. Med tanke på resultatet på vinnarlistan bör maxpoäng på första delen vara 900 poäng, då ingen kommit över 2200 poäng.

Dessutom: Resultatet från tävlingen kan ifrågasättas. Jag råkade ut för en händelse när jag gjorde om delmoment ett med frågorna, för at

#1
Fredda Andersson
2010-07-26 21:57

Forts.
Dessutom: Resultatet från tävlingen kan ifrågasättas. Jag råkade ut för en händelse när jag gjorde om delmoment ett med frågorna, för att pressa min tid. Jag valde rätt alternativ, men fick ändå fel. Bildbevis i form av en skärmdump finnes.
Jag blev också bestört när jag på länken
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15821 läste följande:
"Två dagar med träning och tävling finslipade deltagarna i konsten att köra bränslesnålt. Nu hoppas Opels marknadschef att deltagarna har fått goda lärdomar att ta med sig ut i trafiken men också goda erfarenheter om Opel."
Träning?!?!?!
Jag trodde hela konceptet med denna tävling var att plocka fram Europas skickligaste Eco-driver och att då tillåta träning är absurt! Men det är klart, varför skulle den praktiska finalen vara seriös, när man plockade ut hela startfältet med hjälp av datorspel som fick göras om hur många gånger som helst och som dessutom inte alls gick ut på kunskaper, utan på fingerfärdighet? Uttagningarna liknade mer uttagningen till Datanörd-VM.....

Jag kan slå vad om att jag utan träning skulle placerat mig på topp 3 i finalen (som ju enligt mig till största delen utgjordes av datanördar med noll kunskap i eco-driving)!
Om tävlingen skulle ha varit det minsta seriös, skulle frågorna i delmoment ett endast ha fått göras en gång och till det andra momentet med simulatorn skulle man INTE ha fått några instruktioner eller påminnelser, utan istället fått sköta sig själv.
Dessutom har Eco-driving mycket med anpassning till trafikrytmen att göra, så jag fattar inte varför tävlingen helt och hållet avgjordes på en avstängd tävlingsbana.

#1
Fredda Andersson
2010-07-26 21:59

Dessutom: Resultatet från tävlingen kan ifrågasättas. Jag råkade ut för en händelse när jag gjorde om delmoment ett med frågorna, för att pressa min tid. Jag valde rätt alternativ, men fick ändå fel. Bildbevis i form av en skärmdump finnes.
Jag blev också bestört när jag på länken
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15821 läste följande:
"Två dagar med träning och tävling finslipade deltagarna i konsten att köra bränslesnålt. Nu hoppas Opels marknadschef att deltagarna har fått goda lärdomar att ta med sig ut i trafiken men också goda erfarenheter om Opel."
Träning?!?!?!
Jag trodde hela konceptet med denna tävling var att plocka fram Europas skickligaste Eco-driver och att då tillåta träning är absurt! Men det är klart, varför skulle den praktiska finalen vara seriös, när man plockade ut hela startfältet med hjälp av datorspel som fick göras om hur många gånger som helst och som dessutom inte alls gick ut på kunskaper, utan på fingerfärdighet? Uttagningarna liknade mer uttagningen till Datanörd-VM.....

Jag kan slå vad om att jag utan träning skulle placerat mig på topp 3 i finalen (som ju enligt mig till största delen utgjordes av datanördar med noll kunskap i eco-driving)!
Om tävlingen skulle ha varit det minsta seriös, skulle frågorna i delmoment ett endast ha fått göras en gång och till det andra momentet med simulatorn skulle man INTE ha fått några instruktioner eller påminnelser, utan istället fått sköta sig själv.
Dessutom har Eco-driving mycket med anpassning till trafikrytmen att göra, så jag fattar inte varför tävlingen helt och hållet avgjordes på en avstängd tävlingsbana.

#1
Fredda Andersson
2010-07-26 21:59

Sorry, dubbelpost.

#1
Sigge
2010-07-26 22:37

Crister...var påstår jag att någon "är blåsta i huvet"? Försök istället som Opelägare svara på vad som fick dig att välja Opel. Opel konkurrerar inte i något premiumsegment utan mot VW, Ford, Toyota, franska gänget osv.

#1
Bengt
2010-07-26 23:25

FREDDA ANDERSON: Så istället för engagera dig tillräckligt för att ta dig vidare från kvalet så väljer du att gnälla nu i efterhand. Du hade lika stor möjlighet som den här Jesper att ta dig vidare!
Dessutom vill jag påpeka att det är vanligt med träning i samband med race. Du ser aldrig ett Formel 1-lopp där förarna inte fått känna på banan.
Fast det här vet du säkert redan och du vill bara gnälla. Det tycker jag är synd.

#1
CRISTER
2010-07-27 00:06

SIGGE:Enligt dig så har ju inte OPEL något existensberättigande.Därför skrev jag att 100000 tals tyskar måste vara blåsta i huvet eftersom dom inte fattar bättre än att dom köper en Opel.Om du läser än gång till så får du svaret varför t.ex jag köpte Opel.Och det där med premiumbegreppet som du och andra tjatar om fick du också en kommentar om.Men du är väl ute för att provocera som JARL eller är du JARL?Trollet!Skriv själv vad du tycker är en bra och prisvärd bil.Verklig kvalitet inte "premiumkvalitet".Eller tycker du som Toyotaägaren gjorde, att din bil är problemfri,för du har bara bytt styrväxel och båda bakhjulslagren på 6000 mil.(Har läst kommentaren 2ggr på VIB)Men jag kanske inte fattar din svenska riktigt(precis som om det fattas ord ibland),för vad betyder t.ex USP:ar????Kvalitet som VW,jo tjena,så tycker inte en del VW ägare i Sverige och Tyskland i alla fall.Eller varför tror du deras verkstäder i Sverige får sådan kritik?

#1
Sigge
2010-07-27 10:26

Crister...du får ursäkta säljsnacket. USP - Unique Selling Point dvs vad har märket att erbjuda som är unikt och inte andra kan erbjuda i minst lika stor utstäckning. Det är har jag går bet.
Nåja, vi får hoppas någonannan kan ge en förklaring.

#1
CRISTER
2010-07-27 11:16

SIGGE:Okey då fattar jag.USP för Opel skulle då vara teknik till rimliga priser som till min Vectra 2004.Biexenonstrålkastare med AFL(kurvstrålkastare) och 90-graders svängbelysning,infällbar dragkrok(alltså inte avtagbar),automatiskt avbländbara inre o yttre bakspeglar,elmanövrerad baklucka till kombi,m.m.Och nu,2010, till Insignia och Astra har AFL utvecklats med 9 stycken olika ljusbilder och automatisk avbländning mellan hel o halvljus.Opeleye trafikskyltläsare,flexridechassi m.m m.m
Då när man skall köpa ny bil kan inte jag förstå varför jag skall betala ca 50000 mer för en likadant utrustad (eller oftast sämre) Passat eller Avensis.70000 för en A4 eller 90000 för en BMW.Och som grädde på moset ett likvärdigt eller bättre rostskydd och moderna motorer på Opel. Tycker du nu jag har svarat på dina frågor??Jag säger inte jag har mer rätt en någon annan bilköpare men så tänker jag.Skiter fullständigt i om det står Opel på mina bilar och inte t.ex BMW,för jag vägrar åka bakhjulsdrivet igen och då måste det bli 4hjulsdrivet.Då kan du ju kolla i prislistan vad det kostarDå köper jag hellre en Opel med Haldex fyrhjulsdrift,gen 4,till en rimligare kostnad.

#1
Jes
2010-07-27 18:57

Opel har varit totalt ointressant sedan Kapitänens tid.

#1
Fredda Andersson
2010-07-27 19:28

BENGT:
Att engagera mig i en tävling som är i princip omöjlig att vinna om man inte är DATANÖRD lockar inte. Likaså lockar det inte heller när tävlingen inte har det minsta med kunskaper att göra, vilket jag innan deltävling 1 och 2 trodde att hela tävlingen gick ut på. Så som Opel presenterade tävlingen gick den ut på att kora den snålaste föraren i Europa, och dum som jag var trodde jag på detta ända tills jag sett hur deltävling 1 och 2 gick till. En tävling där jag förväntade mig att få visa mina kunskaper visade sig i stället vara en tävling för datanördar. Klart att jag är besviken, men jag är inte här för att gnälla, utan för att visa hur dålig uttagningen till finalen var och hur oproffsigt konstruerat hela upplägget är. Skulle vara mcket intressant att höra Opels resonemang när man utformade kvaltävling 1 och 2.
Kunde den eller de som utformade tävlingen över huvud taget något om Eco-driving?
Varför göra en "simulator" där man blir tillsagd när man skall göra vad? Hur skulle det se ut om man vid uppkörning för körkort blev tillsagd av provförrättaren exakt hur man skulle göra? Man skulle då knappast få chansen att visa vad man kan, och i princip alla skulle kunna bli godkända. Agnarna skulle således INTE sållas från vetet, vilket jag också trodde var syftet med kvaltävling 1 och 2 - men icke!
Visst tränar man inför ett Formel 1-lopp, men en förare som verkligen kan Eco-driving skall kunna tillämpa detta i vilken bil som helst, under vilka omständigheter som helst - Alltså behövs ingen träning! Jag trodde som sagt att tävlingen gick ut på att kora den bäste föraren, men där gick jag på en rejäl nit. Istället fick jag se de bästa datanördarna göra upp om vem som efter två dagars övningskörning kör snålast.
Och nej, jag kunde tyvärr inte engagera mig lika mycket som den där Jesper, även om jag hade varit motiverad. Dels för att jag har problem med ett öga, vilket gör att jag inte kan sitta framför datorskärmen för långa stunder och för ofta, dels för att jag har viktigare saker för mig än att slösa bort tiden på ett värdelöst "spel". Dels för att jag, om jag ändå hade haft möjlighet att sitta framför datorn så länge som hade krävts för att ta mig till final, förmodligen inte hade tyckt att det var roligt då jag inte fått möta de bästa förarna från Europa, utan snarare de skickligaste datanördarna. Om jag skulle vara med i finalen skulle jag naturligtvis vilja ha hårdast möjliga motstånd. Jag skulle hellre helt ärligt förlora mot de bästa Eco-drivingförarna i europa än att slå 19 datanördar.

#1
Fredda Andersson
2010-07-27 19:30

Och att en seriös tidning som Vi Bilägare är medarrangör till tidernas mest skandalösa förarskicklighets-tävling är väldigt förvånande och beklämmande.

#1
Jes
2010-07-27 19:51

Man förstår ju att med 70000 tävlande är det inte frågan om bilkörning inledningsvis. Så många fungerande miljöoplar finns nog inte.

#1
Micke
2010-07-28 00:43

Re: JES
Klart att det inte var frågan om bilkörning inledningsvis, men däremot BORDE det ha varit frågan om kunskaper i bilkörning/ekonomikörning och inte kunskaper i "klickning" som Fredda skriver nedan.

#1
tage
2010-07-28 01:38

Sigge: Vill bara instämma i Cristers resonemang gällande opel. Har själv mer än 50 års (pensionär) mycket goda erfarenheter av märket i fråga, och skulle utan minsta tvekan köpa en ny, om ekonomin tillät. Beträffande jämförelsen med VW, så kan jag medd.att jag arb. med service och underhåll på dessa fordon under c:a 10 år, och kan inte alls instämma i den fagra kvalitetsbeskrivningen av detta märke. Kolla gärna med tyska Autobild vilket tyska bilmärke , som de anser vara bäst kvalitetsmässigt.

#1
Erik "Jerka" N.
2010-07-28 18:46

Instämmer med "Fredda" och "Micke".
Blev också jäkligt besviken på denna s k tävling.....
Jag har också alltid gillat Opel skarpt, man får mycket bil för pengarna, men efter det här fiaskot skrinlägger jag mina planer på att köpa en fabriksny Insignia och kommer att välja något annat privärt istället. Kanske blir en Passat eller en Skoda Octavia. Jag har haft en Vectra och alltid skrutit om hur bra den är och vilket förträffligt märke Opel är, men nu är det slut på det! Jag tänker fortsättningsvis avråda alla mina bekanta från att köpa Opel och själv tänker jag heller aldrig köpa en igen! Inte efter det här!
Sorry Opel, men ni har svikit allt jag tror på d.v.s. ärighet, heder, rättvisa.

#1
Magnus
2010-07-29 15:25

Men jösses vilket gäng dåliga förlorare! Suck it up! =)
Och gällande Opel så är det bara att hålla med föregående talare - Mycket bil för pengarna! Strålkastarna måste man ha! Och flexride-system för nästan inga pengar alls är totalt oslagbart. Köp en lika specad Audi eller BMW så ska du se att den kostar 550000 och inte 350000 - så mycket är ett varumärke inte värt!
Ni som klagar på dessa bilar - jag tror inte ni varken har suttit i eller kört någon sen tiden det fanns brandgula televerks-kadett ute på vägarna, som rostade sönder efter några år. Men tror ni inte Opel har lärt sig någonting? Gå in och känn och kläm lite på dom som står i bilhallen idag och försök skriva om alla brister och designmissar dom har. Nä, inga! Är inne på min femte nya tjänstebil och både Insignia och nya Astra är kanon.
Snart kommer dessutom Insignia Diesel med 4hjuls-drift, finns redan i bilkonfiguratorn på opel.de iallafall..

#1
Lars
2010-08-04 21:29

Håller med Erik, Micke och Fredda nedan. Maken till illa ordnad tävling får man leta efter! BUUUU, Opel! Hoppas ni skäms riktigt jävla mycket!
Förövrigt så är vi inga dåliga förlorare. Iaf inte jag inte. Har nämligen inte deltagit i tävlingen själv, men om den gick till på det sättet som beskrivs nedan är det naturligtvis ingenting annat än katastrof!
MVH Lars

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.