Bild
Nästa artikel

Grön satsning ska stärka Opel

Nyheter

Opel satsar på att stärka sitt varumärke i Skandinavien. Genom ett miljömedvetet fokus ska bilmärket nå nya höjder, berättar Opels marknadschef Thomas Owsianski för Vi Bilägare i samband med Opel Ecoflex Experience 2010.

- Hela den skandinaviska regionen är väldigt miljömedveten så det är passande att ha ett event som Opel Ecoflex Experience 2010 här. Opel vill stärka sig i dessa länder och därför är tävlingen en bra möjlighet, säger Thomas Owsianski, marknadschef på Opel, till Vi Bilägare och fortsätter:

- Sverige är exempelvis en stor och viktig marknad och vi har möjligheter att utvecklas här. På en marknad som den svenska vill vi visa att vi är miljömedvetna och det är ett viktigt argument för att konsumenterna ska välja oss.

För 20 deltagare var Opel Ecoflex Experience 2010 en möjlighet till att tävla i snålkörning. För Opel innebar tävlingen även en möjlighet att visa upp sina gröna modeller för en miljömedveten region.

- Med tanke på att det miljön är betydelsefull på den svenska marknaden så är det viktigt att vi kan presentera den gröna teknologin på ett intressant vis, säger Thomas Owsianski.

Två dagar med träning och tävling finslipade deltagarna i konsten att köra bränslesnålt. Nu hoppas Opels marknadschef att deltagarna har fått goda lärdomar att ta med sig ut i trafiken men också goda erfarenheter om Opel.

- Det får jag verkligen hoppas. Eventet hjälper folk att få reda på mer om Opel men också om hur man ska köra mer ansvarsfullt med tanke på miljön, Thomas Owsianski.

Opels marknadschef vågar inte med säkerhet lova att snålkörningstävlingen återkommer men öppnar ändå för en fortsättning.

- Vi kommer att åka hem till sköna Rüsselsheim och se över hur allt har fungerat. Jag är säker på att vi vill fortsätta, så kanske blir det ett Ecoflex-event även nästa år.

Det finns alltså en möjlighet att tävlingen återkommer?

- Ja, det finns absolut en möjlighet.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-07-26 14:04

Trevligt att biltillverkarna satsar så hårt på miljön. Det behövs verkligen att alla biltillverkare fortsätter på denna väg så kommer vi slippa de värsta klimatförändringarna framöver!

#1
JAN
2010-07-26 14:19

Det är för varmt redan nu. Så tack Opel!

#1
Calle
2010-07-26 17:19

Kanon att (nästan) alla biltillverkare triggar varandra att pressa bränsleförbrukningen så mkt det bara går! Undrar vad miljöknuttarna ska gnälla på, när vi kommer ner på kanske 0,3 lit biodrivmedel/mil + eldrivning i viss utsträckning. Då är inte bilen någon miljöbov.

#1
Dick
2010-07-26 17:34

Bra att medvetenheten nu ger utslag i handling, men lösningen är ju inte att bilarna skall dra "mindre". Målet måste ju vara att bilar skall kunna framföras utan att ett enda gram fossilt kol förbrukas, och då handlar det ju inte i första hand om hur bilarnas motorer konstrueras, utan om hur bränslet kommer till.

#1
S-E S
2010-07-26 18:26

Fel DICK, det handlar endast om vad som kommer ut ur avgasröret och hur mycket!

#1
Krille
2010-07-26 18:33

Tycker att jag har hört att Opel kommer att införa 5 års nybilsgaranti på sina bilar. Det är definitivt ett bra sätt att höja försäljningen på en bil som har ett tveksamt rykte. Nu är inte Opel den första bilen jag kommer att prova när vi byter bil, men för de som har funderat på Opel är det ett stort plus.

#1
crylen
2010-07-27 09:04

Krille Opel har redan infört 5 års nybilsgaranti på sina bilar, har opel ett tveksamt rykte menar du jämfört med vadå ? kolla felanmälan i vib.

#1
Calle
2010-07-27 12:12

Biodrivmedel (olika typer) ger väl rena avgaser? det var det jag menade i komb med mkt låg förbrukning och (miljövänligt producerad) el. Detta är den troliga framtiden = ljus!

#1
Dan
2010-07-27 14:32

'Stärka Opel....' ja det märket behöver mkt förstärkning om det ska överleva! Vem köper det märket - varför? Kvalitetsbrister, kass service och andrahandsvärde.

#1
Lägerleffe
2010-07-27 17:36

Adams symaskiner repar sig.

#1
Patrik
2010-07-28 00:10

Vi är SÅ nöjda med våra Opel som firmabilar. Tre klanderfria år vilket kommer att resultera i 4 stycken nya Opel insignia. En har redan rullat ett år utan minsta bekymmer. Opel = Kvalitet, nu skall bara andrahandsvärdet förbättras. Ecoflex är kanon och snart kompleteras en del modeller med start/stopp teknik...

#1
Bosse
2010-07-29 21:29

Jag är också VÄLDIGT nöjd med min Opel. Kul att märket börjar visa upp sig i Sverige igen. Marknadsföringen i Sverige har varit usel i många år men bilarna är det inget fel på, tvärtom! Jag har en Vectra och kommer att köpa en Insignia när det är dags för byte. Svårt att få mera bil för pengarna. Opel=kvalitet och bra ekonomi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.