Bild
Nästa artikel

Opel Astra Sports Tourer - kombin är här

Nyheter

Opel Astra Sports Tourer lastar 1 550 liter - mer än konkurrenterna från Ford och Volkswagen. Den nya kombin i kompaktklassen börjar säljas i november.

Nu presenteras kombivarianten av nya Opel Astra.

Lastar 1 550 liter
Nya Opel Astra som halvkombi har på sex månader sålts i 160 000 exemplar.

Med nya kombin vill Opel skruva upp det antalet ytterligare.

Opel Astra Sports Tourer väntas stå för ungefär 25 procent av modellens försäljning i Europa.

Huvudnumret med bilen är förstås det utökade bagageutrymmet som sväljer hela 1 550 liter med baksätet nedfällt.

Det är mer än i kombivarianterna av Ford Focus och Volkswagen Golf.

Med baksätet uppfällt ryms 500 liter.

Längre lastutrymme

Lastutrymmet har dessutom blivit 2,8 centimeter längre än nuvarande Opel Astra Caravan och mäter nu 1,835 meter.

Baksätes fälls enkelt ned med en knapp som finns placerad i bagageutrymmet.

Nedfällda bildar stolarna ett plant lastgolv.

Opel uppger också att man arbetat för att eliminera hörn som är svåra att använda, bland annat genom att göra vägarna mer raka.

Opel Astra Sports Tourer är liksom halvkombimodellen 4,62 meter lång.

Till bilhallar i november
Opel gör också ett stort nummer av de tekniska finesser som erbjuds.

Bland annat finns adaptivt FlexRide-chassi, kamerasystemet Opel Eye som läser av hastighetsskyltar och ergonomiska framstolar som tagits fram av tyska experter.

Motoralternativen består av tre bensin- och tre dieselmotorer med ett effektspann mellan 95 och 180 hästkrafter.

En nyhet är tvålitersdieseln på 160 hästar och 380 newtonmeter som förbrukar 0,51 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 136 g/km.

Stopp/startsystem kommer så småningom att introduceras i en snål ecoFLEX-variant.
 
Hur stort pristillägget för Opel Astra Sports Tourer kommer att bli är ännu oklart.

Försäljningen inleds i november.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra Sports Tourer?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Kaj
2010-06-16 15:55

Ser som de flesta Oplar mkt snygg ut. Blir bra när Eco-Flexversionen kommer - förutsätter att den ligger under 120 mg. Annars kvalar den inte in hos oss miljömedvetna företag (-sbilar).

#1
Bilbranschkonsulten
2010-06-16 17:54

Enligt Auto Motor&Sport blir tillägget c:a 10 000 Skr jämfört med den vanliga Astran, vilket skulle vara mycket bra i mina ögon. Hur populär den blir är en annan fråga. Opel gör bra,pålitliga och numera riktigt snygga bilar, men problemet är att man inte når företagskunderna. Inte ens med den störsa Insignian kan man slå sej in i segmentet. Det gör att den inte når några volumframgångar här i Sverige. Med i andra länder är Opel starka. Problemet är just nu den svenska säljorganisationen som kommer att focusera på en massa olika märken man inte tidigare haft. Det gör att jag tyvärr inte ser någon bra framtid för Opel just nu....

#1
Petter
2010-06-16 18:47

Tack för ett bra inlägg, Bilbranschkonsulten. Jag, som är ett stort Opel-fan, är rädd för att du har rätt... Opel Vectra låg ganska stabilt runt plats 30 här i Sverige för några år sedan, men Insignia kämpar nu nere runt plats 60.. En stor förklaring måste vara det som du skriver, att företagen ratat Insignia i större utsträckning. Jag tänker på alla taxiföretag som kör Vectra (och Zafira). Dem har inte valt att byta till Insignia... Inte heller köper dem in Zafiror i någon större utsträckning, vilket kanske kan förklara varför den har fallit brant i statistiken.
Vad gäller försäljningsorganisationen så antar jag att du främst tänker på Svenska Bil. Dem valde bort Opel till förmån för främst Nissan men även Mitsubishi och nu senast Alfa/Fiat. Visserligen startade man det stora "Opel Center" i Segeltorp vilket är bra. Men att Opel försvann från Akalla och Bromma är allt annat än bra för försäljningen i Sthlmsregionen. Nu ligger återförsäljarna en ganska bra bit från Stockholm...
Astra Sports Tourer ser iaf. grym ut. Och med 5 års nybilsgaranti torde försäljningen öka!

#1
Pär G
2010-06-16 20:41

Håller med tidigare kommentarer, som nöjd ägare av storlastande vectra kombi 06 är det ointressant att fundera på en insignia. Mindre och klart opraktiskare men snyggare. Nää, jag har bilen som familjetransportör och inte som statusobjekt eller vad det nu är som gör äldre medelålders män köper stötiga "sportiga"-skärp er kombibilar. Klart intressant med nya astran som 3-4 åring med garangti kvar när det är dags att byta vår andrabil (swift) som pendlarbil. Mycket bra 5 års garanti, visar att man tror på produkten. Jämför andra tyska kvalitetsmärken som ligger på minimala lagkravet 2 år...

#1
CRISTER
2010-06-16 21:08

PÄR G:Det märks att du inte provat att köra en INSIGNIA med flexridechassi när du kallar den "stötig".Att det är en designkombi till skillnad från Vectran håller jag med om,men den är mycket roligare att köra.Opel måste ju hänga med AUDI.BMW och MERCEDES när det gäller design på den stora tyska marknaden,så då får det praktiska stå tillbaka lite.Men ASTRAN verkar väldigt fin i kombiutförande,med framförallt ett mycket bra rostskydd och bra teknikoch snygg design-

#1
Greger
2010-06-16 22:04

Använder Opel och Mazda samma designers!?
(Lika som bär...)

#1
BosseM
2010-06-16 22:08

0,51 l / 100 km ingen höjdare från en diesel. Vi måste komma ifrån sportvarianter med starka motorer om vi ska spara miljön!

#1
BosseM
2010-06-16 22:09

Sorry, det blev en decimal fel, 5,1 l / 100 km ska det vara!

#1
CRISTER
2010-06-16 23:27

Ja går det bara ut på att få en diesel att dra så lite som möjligt är det ingen höjdare.Men det är ju ingen nedtrimmad slödiesel som Volvo V50 utan en pigg 160 hk:are.Inte i klass med BMW men ändå väldigt bra.

#1
pg
2010-06-17 00:08

Problemet för Opel i Sverige är generalagenten. Det har fortfarandfe inte hänt något på ekonimisidan sedan Opel fick egen representation i GM Sweden.
Handlarna tvingas ta egna lån för att ha bilar att visa upp. Generalgenten hjälper inte till med annonseringar och övrig marknadsföriong, annat än internet. Det verkar inte som att generalagenten har intresse av att sälja Opel, för som de säger.. De kan inte påverka säljarna att ta hem några Oplar, vill de inte, är det deras egen ensak som de uttrycker det.
När det gäller andra märken, behöver ine säljarna ligga ute med pengar. Generalagenterna förser handlarna med de bilar de beställer, och handlarna betalar endast en låg ränta.
Allt det här är en kvarleva från den dagen GM köpte in sig i Saab. GM Sweden togs över av Saabfolk, och tyvärr tycks det som att dess gemensamma bank är bromsklossen för Opel.

#1
j.w
2010-06-17 11:22

PG, det är inte generalagentens fel. Det är GMAC som styr hur många bilar handlarna får ta hem utan att betala bilen.

#1
Thomas
2010-06-17 14:27

Kära Säljaren,
Jag vill ha ett omedelbart köp av din motor, så jag vill veta
om det fortfarande finns till försäljning. Om ditt svar är ja vänligen komma tillbaka till
mig igenom via mail, sivracthomas@yahoo.com så att vi kan
förhandla om bättre, vänta för att läsa mer från dig
tack ..

#1
Tobbe
2010-06-17 14:56

Äntligen är den här, har väntat ganska ordentligt. Blir till största sannolikhet en sådan nästa gång det är dags för bilbyte.

#1
mctar
2010-06-17 15:26

Hur kan THOMAS kommentar kommit in på så många ämnen?

#1
pg
2010-06-17 16:11

Och GMAC har villkorat upp finansieringen på ett sådant sätt att Saab gynnats. Man har erbjudit säljarna extra prov. för varje Opel som byts till en Saab. Dessutom säger sig generalagenten inte kunna styra över vilka bilnmärken handlarna tar in till sig. Dessutom har man subventionerat räntorna till kunder som köpt Saab. Räntor som kunder till Opel och övriga GM s märken fått bidra till köpare av Saab. Eller som generalagente uttryckte det för ett antal år sedan. "-Eftersom Saab är ett inhmskt märke, ska detta märke favoriceras till vilket pris som helst".
GM gick med på denna hantering med villkor att samma förhållande skulle råda i Tyskland och andra GM tillverkares länder. Saab lär ha haft majoritetsställning i GMAC i Sverige, och försökt få igenom sina krav i övriga nordiska länder. Något som de misslyckades med.
Kanske är det därför som Saab kastades ut från GM s hallar i Tyskland med flera länder?
Det är självklart att detta har inneburit att handlarna inte ansett sig ha råd att ta hem Opel och andra GM märken.

#1
Niklas
2010-06-22 00:25

Diselbilar ÄR MILJÖBOVAR!!!
Köp för all del ingen dieselbil, de är inga miljöbilar om man därmed menar att de ska vara bra för människor också, partikelutsläppen av nanopartiklar som går rakt genom partikelfiltren skadar allvarligt människors lungor.
Vill man satsa på en ÄKTA miljöbil måste det vara en snål bensinmotor i Astras fall 1.4 T på 120 hk, fast 1.6 T på 180 hk går att köra på 0.47 l/m jämn hastighet 70 km/t och det är inte illa det heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.