Nästa artikel
Opel Astra Sports Tourer - kombin är här
Nyheter

Opel Astra Sports Tourer - kombin är här

Publicerad 16 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Opel Astra Sports Tourer lastar 1 550 liter - mer än konkurrenterna från Ford och Volkswagen. Den nya kombin i kompaktklassen börjar säljas i november.
Nu presenteras kombivarianten av nya Opel Astra.

Lastar 1 550 liter
Nya Opel Astra som halvkombi har på sex månader sålts i 160 000 exemplar.

Med nya kombin vill Opel skruva upp det antalet ytterligare.

Opel Astra Sports Tourer väntas stå för ungefär 25 procent av modellens försäljning i Europa.

Huvudnumret med bilen är förstås det utökade bagageutrymmet som sväljer hela 1 550 liter med baksätet nedfällt.

Det är mer än i kombivarianterna av Ford Focus och Volkswagen Golf.

Med baksätet uppfällt ryms 500 liter.

Längre lastutrymme

Lastutrymmet har dessutom blivit 2,8 centimeter längre än nuvarande Opel Astra Caravan och mäter nu 1,835 meter.

Baksätes fälls enkelt ned med en knapp som finns placerad i bagageutrymmet.

Nedfällda bildar stolarna ett plant lastgolv.

Opel uppger också att man arbetat för att eliminera hörn som är svåra att använda, bland annat genom att göra vägarna mer raka.

Opel Astra Sports Tourer är liksom halvkombimodellen 4,62 meter lång.

Till bilhallar i november
Opel gör också ett stort nummer av de tekniska finesser som erbjuds.

Bland annat finns adaptivt FlexRide-chassi, kamerasystemet Opel Eye som läser av hastighetsskyltar och ergonomiska framstolar som tagits fram av tyska experter.

Motoralternativen består av tre bensin- och tre dieselmotorer med ett effektspann mellan 95 och 180 hästkrafter.

En nyhet är tvålitersdieseln på 160 hästar och 380 newtonmeter som förbrukar 0,51 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 136 g/km.

Stopp/startsystem kommer så småningom att introduceras i en snål ecoFLEX-variant.
 
Hur stort pristillägget för Opel Astra Sports Tourer kommer att bli är ännu oklart.

Försäljningen inleds i november.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra Sports Tourer?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-16 15:55
Kaj (ej verifierad)

Ser som de flesta Oplar mkt snygg ut. Blir bra när Eco-Flexversionen kommer - förutsätter att den ligger under 120 mg. Annars kvalar den inte in hos oss miljömedvetna företag (-sbilar).

#2 • Uppdaterat: 2010-06-16 17:54
Bilbranschkonsulten (ej verifierad)

Enligt Auto Motor&Sport blir tillägget c:a 10 000 Skr jämfört med den vanliga Astran, vilket skulle vara mycket bra i mina ögon. Hur populär den blir är en annan fråga. Opel gör bra,pålitliga och numera riktigt snygga bilar, men problemet är att man inte når företagskunderna. Inte ens med den störsa Insignian kan man slå sej in i segmentet. Det gör att den inte når några volumframgångar här i Sverige. Med i andra länder är Opel starka. Problemet är just nu den svenska säljorganisationen som kommer att focusera på en massa olika märken man inte tidigare haft. Det gör att jag tyvärr inte ser någon bra framtid för Opel just nu....

#3 • Uppdaterat: 2010-06-16 18:47
Petter (ej verifierad)

Tack för ett bra inlägg, Bilbranschkonsulten. Jag, som är ett stort Opel-fan, är rädd för att du har rätt... Opel Vectra låg ganska stabilt runt plats 30 här i Sverige för några år sedan, men Insignia kämpar nu nere runt plats 60.. En stor förklaring måste vara det som du skriver, att företagen ratat Insignia i större utsträckning. Jag tänker på alla taxiföretag som kör Vectra (och Zafira). Dem har inte valt att byta till Insignia... Inte heller köper dem in Zafiror i någon större utsträckning, vilket kanske kan förklara varför den har fallit brant i statistiken.
Vad gäller försäljningsorganisationen så antar jag att du främst tänker på Svenska Bil. Dem valde bort Opel till förmån för främst Nissan men även Mitsubishi och nu senast Alfa/Fiat. Visserligen startade man det stora "Opel Center" i Segeltorp vilket är bra. Men att Opel försvann från Akalla och Bromma är allt annat än bra för försäljningen i Sthlmsregionen. Nu ligger återförsäljarna en ganska bra bit från Stockholm...
Astra Sports Tourer ser iaf. grym ut. Och med 5 års nybilsgaranti torde försäljningen öka!

#4 • Uppdaterat: 2010-06-16 20:41
Pär G (ej verifierad)

Håller med tidigare kommentarer, som nöjd ägare av storlastande vectra kombi 06 är det ointressant att fundera på en insignia. Mindre och klart opraktiskare men snyggare. Nää, jag har bilen som familjetransportör och inte som statusobjekt eller vad det nu är som gör äldre medelålders män köper stötiga "sportiga"-skärp er kombibilar. Klart intressant med nya astran som 3-4 åring med garangti kvar när det är dags att byta vår andrabil (swift) som pendlarbil. Mycket bra 5 års garanti, visar att man tror på produkten. Jämför andra tyska kvalitetsmärken som ligger på minimala lagkravet 2 år...

#5 • Uppdaterat: 2010-06-16 21:08
CRISTER (ej verifierad)

PÄR G:Det märks att du inte provat att köra en INSIGNIA med flexridechassi när du kallar den "stötig".Att det är en designkombi till skillnad från Vectran håller jag med om,men den är mycket roligare att köra.Opel måste ju hänga med AUDI.BMW och MERCEDES när det gäller design på den stora tyska marknaden,så då får det praktiska stå tillbaka lite.Men ASTRAN verkar väldigt fin i kombiutförande,med framförallt ett mycket bra rostskydd och bra teknikoch snygg design-

#6 • Uppdaterat: 2010-06-16 22:04
Greger (ej verifierad)

Använder Opel och Mazda samma designers!?
(Lika som bär...)

#7 • Uppdaterat: 2010-06-16 22:08
BosseM (ej verifierad)

0,51 l / 100 km ingen höjdare från en diesel. Vi måste komma ifrån sportvarianter med starka motorer om vi ska spara miljön!

#8 • Uppdaterat: 2010-06-16 22:09
BosseM (ej verifierad)

Sorry, det blev en decimal fel, 5,1 l / 100 km ska det vara!

#9 • Uppdaterat: 2010-06-16 23:27
CRISTER (ej verifierad)

Ja går det bara ut på att få en diesel att dra så lite som möjligt är det ingen höjdare.Men det är ju ingen nedtrimmad slödiesel som Volvo V50 utan en pigg 160 hk:are.Inte i klass med BMW men ändå väldigt bra.

#a • Uppdaterat: 2010-06-17 00:08
pg (ej verifierad)

Problemet för Opel i Sverige är generalagenten. Det har fortfarandfe inte hänt något på ekonimisidan sedan Opel fick egen representation i GM Sweden.
Handlarna tvingas ta egna lån för att ha bilar att visa upp. Generalgenten hjälper inte till med annonseringar och övrig marknadsföriong, annat än internet. Det verkar inte som att generalagenten har intresse av att sälja Opel, för som de säger.. De kan inte påverka säljarna att ta hem några Oplar, vill de inte, är det deras egen ensak som de uttrycker det.
När det gäller andra märken, behöver ine säljarna ligga ute med pengar. Generalagenterna förser handlarna med de bilar de beställer, och handlarna betalar endast en låg ränta.
Allt det här är en kvarleva från den dagen GM köpte in sig i Saab. GM Sweden togs över av Saabfolk, och tyvärr tycks det som att dess gemensamma bank är bromsklossen för Opel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.