Nästa artikel
Provkörning: Opel Meriva
Provkörning

Provkörning: Opel Meriva

Publicerad 23 mars 2010 (uppdaterad 23 september 2010)
Den lilla familjebussen Meriva är den mest flexibla bil som Opel någonsin gjort. En familjebil med fyndigare inredning lär bli svår att hitta. Vi Bilägare provkör.

För sju år sedan lanserade Opel sin lilla familjebuss Meriva.

Smart bil
Det är en smart bil som bland annat har ett baksäte som enkelt kan skjutas bakåt-inåt, varpå bilen förvandlas från femsitsig familjebil till fyrsitsig, bekväm långfärdsbuss.

I Europa har det sålts en dryg miljon Meriva, men i Sverige är det en ovanlig bil. Knappt 4 000 bilköpare har fastnat för den praktiska Opeln.

Nu kanske det blir ändring, för nya Meriva har blivit ännu smartare. Inte minst baktill. Bakdörrarna öppnar i framkant.

"Flex Doors", som Opel kallar lösningen, är egentligen inget nytt. Sådana dörrar var vanliga förr, exempelvis på Opel Kadett, Admiral och Kaiptän från 30-talet.

"Självmordsdörrar"
Men efter ett antal olyckor, där bakdörrarna flög upp och passagerarna ramlade ut, förbjöds "självmordsdörrarna" i Tyskland 1961.

- Dåtidens bilar hade usel vridstyvhet. På dåliga vägar kunde karosserna skeva så att dörrlåsen gick upp. Några säkerhetslås fanns inte och passagerarna satt inte fastspända i baksätet, påpekar Klaus Nüchter, projektledare för nya Meriva.

Men bakdörrar som öppnar framåt har fördelar. Det blir till exempel enkelt att lyfta in och spänna fast barn i baksätet.

Att kliva i och ur bilen i trånga utrymmen går också smidigt. Bakhängda dörrar var helt rätt i en familjebil, ansåg Opel, och gjorde den första prototypen för fem år sedan.

Rolls-Royces förtjänst
Att Opel kunde vända på bakdörrarna är Rolls-Royces förtjänst. Lyxbilstillverkaren ville ha bakhängda dörrar på Phantom och bedrev ett intensivt lobbyarbete bland EU:s beslutsfattare.

Det lönade sig. En ny dörrlag antogs 2002 och därmed var det fritt fram för Opel att förverkliga sina idéer.

- Vi har gjort allt för att bakdörrarna ska vara säkra, berättar Klaus Nüchter.

- Dörrarna låses automatiskt i farter över fyra kilometer i timmen och varningslampor tänds om de inte är ordentligt stängda.

Bakdörrarna är bara en av flera praktiska lösningar hos nya Opel Meriva. Baksätet går under beteckningen "Flex Space" och kan, som förut, skjutas ihop från tre till två säten eller fällas ihop till ett platt lastplan.

Mellan framstolarna sträcker sig "Flex Rail", en klurig mittkonsol med hyllor i tre våningar och en skjutbar förvaringsbox som även kan flyttas till baksätet.
Nya Meriva har vuxit, inte bara storleksmässigt.

esignen är mera uttrycksfull med markerade detaljer som visar släktskapet med Insignia och Astra.

Kvalitetskänsla
Interiören har betydligt mer kvalitetskänsla än i den gamla modellen vars inre domineras av trista, grå plastpaneler.

Även köregenskaperna har åkt upp en bra bit mot premiumnivån.

För att jag tydligt ska märka förändringen får jag börja provkörningen med en tur i gamla Meriva som brummar och stampar i guppen på vägarna genom Opels fabriksområde i Rüsselsheim.

Nya Meriva baseras på den större familjebussen Zafira och att det är en större och mer påkostad bil än föregångaren både känns och hörs. Den rör sig lugnt på guppiga vägar och bullernivån är dämpad.

Roligare att åka i än att köra
Det finns sex olika motorer till Meriva och i provbilen sitter den starkaste, en 1,4-liters turbo med 140 hästkrafter.

Opels tekniker vill inte avslöja bilens vikt, men att det inte är någon lätt liten vagn känns i uppförsbackarna.

Jag får ofta växla ned för att hålla farten. Meriva är nog roligare att åka i än att köra. Det finns många möjligheter att göra kupén mysig, bland annat med ett jättelikt glastak och sex olika interiörer.

Provkörningen ägde rum några veckor innan Meriva visades offentligt på bilsalongen i Genève. Den börjar säljas till sommaren men lär inte nå Sverige förrän i höst.

Några priser är långt ifrån bestämda. Dagens Meriva kostar från 155 900 kronor men så billig lär den nya modellen inte bli.

Opel Meriva

Pris: Ej fastställt.
Modell: Familjebuss med fem dörrar.
Säljstart: Efter sommaren.
Motor: Sex olika motorer, bland annat fyrcylindrig med turbo. 140 hk.
Vridmoment: 200 Nm.
Konkurrenter: Renault Scénic, Toyota Verso, Kia Venga m fl.

Vad nytt?
Helt ny bil med en massa roliga och praktiska lösningar.

För vem?
Barnfamiljer och andra som vill ha en bil som lätt kan anpassas för olika behov.

Bra köp?
Det hänger på priset, men få bilar är lika praktiska.

Plus
Dörrarna, inredningen, kvalitets-känslan.

Minus
Känns tung.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Meriva?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-23 13:32
Saabnisse (ej verifierad)

Säkert en väldigt vettig bil.
Synd bara att man inte spolade B-stolpen, då hade den blivit ännu mer praktisk.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-23 14:30
Patrik...2 (ej verifierad)

Jag kan inte fatt vad som är bra med bakdörrarna det måste bli väldigt besvärligt att kliva i bak och fram samtidigt om man parkerat med bilar på sidorna men det är väl för att sticka ut i mängden

#3 • Uppdaterat: 2010-03-23 16:48
Saabnisse (ej verifierad)

Man kan ju öppna en dörr i taget!

#4 • Uppdaterat: 2010-03-23 17:42
Patrik...2 (ej verifierad)

Precis det jag menar varför en i taget när alla andra kan öppna båda samtidigt ... kul men opraktiskt

#5 • Uppdaterat: 2010-03-23 20:50
Seken (ej verifierad)

Det fiffiga med möjligheten att skifta till 2-sits bak, ger visserligen bättre sikt framåt, men Merivan har, av vad jag sett, missat komforten med armstöd. Alltså fåtöljstuk typ Sharan m.fl. (Eller finns armstöden?)

#6 • Uppdaterat: 2010-03-23 21:49
Harry (ej verifierad)

Den absolut mest praktiska bilen som byggts, och som Vi Bilägare redan en gång skrev: Rymlig, praktisk men tråkig.
Kan bara hålla med. Har haft en Meriva 1,6 Enjoy, 2005 års modell. Tråkigt bara att drivaxlarna i fram gick sönder efter bara några tusen mil, och är det något som Opels tekniker borde gå kurser i så är det styr & reglerteknik för klimatanläggningen är definitivt ingenting att skryta med. Är det kallt ute så tror ändå systemet att det är 27 -28 grader varmt i kupén då bilen stått parkerad i ungefär en kvart i tjugo graders kyla, vilket medför att anläggningen under flera minuter blåser så kallt det bara går för att "få ner" temperaturen som de facto är runt nollstrecket då man sätter sig i bilen. Men lär man sig att hantera den automatiska anläggningen manuellt, så kan man komma runt problemet, men då får man sitta och ratta onödigt mycket på den helautomatiska klimatanläggningens temperaturvred, (för vilken man betalat 7.000 kronor extra för att slippa manövrera) innan man åter får den önskade temperaturen om 22 grader att motsvara vad man ställt in. Det, förresten, är något som man på långkörning heller aldrig uppnår, eftersom man för klimatanläggningens integrerade ingående komponenter har glömt bort att kalkylera med att en bils K-värde är väldigt dåligt för att inte säga obefintligt. Dessutom fryser värmefläkten fast av smältvatten(?) eller kondensvatten(?) då det är minusgrader ute. Det får man avhjälpa med en kupévärare riktad mot instrumentbrädans undre del för att tina av isen som håller fläkten i sitt järngrepp. Men med vantar, mössa och halsduk utöver rejäla vinterkläder och en stor portion överseende och tålamod, så överträffar bilen det mesta vad gäller det praktiska.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-23 21:53
Bilbranschkonsulten (ej verifierad)

Merivan visades 2008 i Geneva. Jag var där och trängdes med ALLA som var där och visade mycket stort intresse för bilen. Då fick man inte själv öppna bakdörrarna, utan personal gjorde det eftersom de var väldigt ostabila då (prototyp) Det jag fastnade mest för var den fantastiskt snygga instrumenteringen som jag hoppas blir verklighet också! Opel förtjänar bättre status i Sverige. Statusen är Opels enda problem - och det är inte lätt att ädra på eftersom modellerna är lite för många. Men på sikt kommer man att klara det.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-23 22:03
Harry (ej verifierad)

Om armstöden...
Jo, självklart finns armstöd! Både mellan de bakre stolarna vid "limosine-läget" och mellan framstolarna. Armstödet mellan bakstolarna tas bort och sätts dit med ett mycket enkelt handgrepp och har också praktiska småfack och ett större, så det tjänar många syften. Det är dessutom försett med ett praktiskt handtag så att man lätt bär det med sig.
Dessutom finns i bilen ett mycket praktiskt "kraftuttag", som alltid är spänningssatt, längst bak i bageutrymmet, så i Merivan finns det inte mindre än tre stycken eluttag. Det bakersta är helt suveränt, och uppskattas bland annat då man behöver ladda mobilen medan man står stilla, eller pumpa upp simmadrassen och badbollarna vid badstranden. Insynsskyddet gör att risken för att det blir inbrott i bilen då man har mobilen liggande i den är minimal.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-23 22:38
Seken (ej verifierad)

Alltså verkar det vara som jag misstänkte: Inga yttre armstöd vid 2-sitsläget bak. Synd, men å andra sidan är det kanske svårt att hitta nåt i den prisklassen med dylik komfort. (För egen del avstod jag Scenic, just pga av att det inte gick att få kompletta fåtöljer bak.)

#a • Uppdaterat: 2010-03-24 00:10
Roy (ej verifierad)

Om det här med dörrarna:
Jag tror att somliga är blinda på grund av vanan. När baksätespassageraren ska kliva ur på en trång p-plats, så måste denne vänta lite om inte framsätespassageraren ska bli instängd mellan sin egen dörr och den bakre. Om bakdörren är öppen finns det nämligen ingen plats att kliva bakåt för att få plats att stänga sin egen framdörr.
Nya Meriva löser inte ljust det problemet, men man slipper åtminstone skita ner sig mot yttersidan på en dörr och man har faktiskt lite större rörelseutrymme.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.