Bild
Nästa artikel

Trafikfarliga trafikanter

Ledare

En bekymrad smålänning ringde häromdagen och berättade att han blivit påkörd i sommar. Han cyklade längs vägkanten när bilen som skulle köra om inte höll ut tillräckligt. Mannen träffades i baken av bilens backspegel och slog sedan vänster arm i bilens A-stolpe innan han, fortfarande sittandes på sin cykel, brakade ned i diket.

Herrn från Småland blev inte allvarligt skadad men jag undrar om det inte är dags att slå ett slag för den gamla "stingpinnen”? Om nu inte bilisterna klarar att korrekt bedöma avståndet till cyklar man ska passera vore det bäst om de fick hjälp med detta.

Men trafiken handlar om samspel och även cyklister är skyldiga att visa hänsyn. I våra städer är det ofta trångt och stressigt, även på cykelbanorna. Men att då utan så mycket som en blick över axeln, svänga ut mitt bland den övriga trafiken för att köra om cykeln framför är en dålig och farlig idé.

Att använda sin mobiltelefon är ännu farligare på cykel än i bil. Trots det ser jag varje dag cyklister som vinglar fram i trafiken samtidigt som de knappar frenetiskt på sin telefon. Dock hörs det ingen debatt om att man borde förbjuda mobiltelefon under cykling. Kanske är det dags för en sådan.

Farligast för cyklisterna är cyklisterna själva. En rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap visar att 82 procent av cykelolyckorna är singelolyckor.


Det hindrar inte att även gångtrafikanter ibland råkar illa ut. Under 2012 inträffade 28 svåra olyckor mellan cyklister och gående i Sverige, varav två med dödlig utgång. Många cyklister stannar vid såväl rödljus som övergångsställen men det finns de som prioriterar den egna hastigheten högre än omvärldens säkerhet och struntar i trafikreglerna. Det är inte acceptabelt och här måste polisen kliva in med bötesblocket för att statuera exempel!

Diskutera: Tar bilister tillräcklig hänsyn till cyklister? Tar cyklister tillräcklig hänsyn till bilister?

Kommentarer

#2
2013-10-07 11:07

Cykelbanor och motortrafik bör separeras, i Stockholm förekommer på flera ställen att cyklarna är inne bland övrig trafik och det ser jag som riskabelt. I Örebro, som nämns i inlägget nedan, finns det på flera platser separata cykelbanor (exempelvis Järnvägsgatan där trottoaren är extra bed och har en separat cykeldel) - även om det även i Örebro förekommer inslag av cykelstråk mitt bland övriga trafiken. Vi kan underlätta genom en förändrad trafikplanering.

#4
2013-10-07 12:17

Ja man kan ju införa fler cykel- och gågator och minska möjligheten att köra bil i innerstäder. Man kan också ha en lösning att det fordras specialtillstånd för att framföra motorfordon i city. Exempelvis endast taxi, färdtjänst, fordon för funktionshindrade. Varutransport för de med tillstånd kan begränsas till tillåtelse endast vissa tider, exempelvis förmiddagar kl 9 - 12 vardagar.

#6
2013-10-07 12:59

Jag cyklar ganska mycket, runt 300mil/år, både i form av pendling till från jobbet och för träning.
Jag skulle föredra att separera cyklisterna från gångtrafikanterna. Bilisterna kör efter givna regler som efterlevs hyfsat, gångtrafikanter har inga som helst förutsägbara rörelsemönster eller regler och det är betydligt oftare som det blir incidenter mellan mig som cyklist och gångtrafikanter än mot bilarna. Absolut bäst vore om det gick att separera alla tre trafikslagen.

#7
2013-10-07 13:07

Det är tydligt att redaktör Wahlström ej brukar cykla i Göteborg. Cyklar man på en tom trottoar, eller mot rött i en till horisonten tom korsning, så dyker 2 gamla ettriga cykelpoliser upp. Med just bötesblocket. I Göteborg bötfälls lika många cyklister, som i hela övriga landet.
Eftersom övervakningen av bilar helt upphört här, så kör bilar om bussar vid hållplats med trafikdelare. Ungefär 50 ggr så vanligt som för 20 år sedan. Skulle kunna räkna upp ett otal andra olagliga och farliga vanor som dagens bilister lagt sej till med. Inte för att bilisterna blivit mer kriminella, utan för att polisen sitter hemma på stationerna. Och där gör nåt eller inget.

#8
2013-10-07 13:17

Det är tur att det snart kommer intelligent olyckspreventiv teknik som även kan ta hänsyn till cyklister fullt ut. Ni kommer att se detta år 2015 i en första produktionsbil.

MVH AL

#9
mcregor
2013-10-07 13:36

Kan inte annat än hålla med Mr.Wheeler. När man cyklar på kombinerade cykel/gångbanor så är det största problemet tyvärr fotgängare som totalt struntar i omgivningen. Om dom bara kunde gå till vänster och helst också undvika att sprida ut sig över hela cykelbanan så skulle jag bli väldigt glad. Bilar är betydligt enklare att umgås med i samband med att man korsar bilvägar. När jag själv är fotgängare så är det vänstertrafik som gäller för mig och jag brukar hålla mig på vänstra kanten av cykelbanan. Förstår inte varför det skall vara så svårt att göra på det sättet för flera. Sen finns det givetvis cyklister som kör fruktansvärt illa men min egen erfarenhet säger tyvärr att fotgängarna är lite större syndare. Man tycker väl uppenbarligen inte att man behöver följa regler och vara uppmärksam de gånger man fraktar sig fram med hjälp av apostlahästarna.

#11
2013-10-07 16:35

Märklig ledare med märkliga slutsatser.

För att hjälpa personer som har problem i att bedöma avstånd i trafiken så bör det alltså ligga på cyklisternas ansvar att ha avståndsmarkörer monterade på sina fordon? Det är en mycket märklig slutsats. Om bilföraren i fråga har problem med att se cyklister så borde väl denne ha ännu svårare att se lyktstolpar, vägskyltar och gångtrafikanter? Dessa borde väl utrustas med pinnar de med? Bilar som kör på andra bilar är ju också rätt vanligt, varför ska inte alla bilar ha pinnar i så fall? Att det skulle räcka med att hålla 40cm avstånd från cyklar är också helt befängt, något det även finns lagstöd för. Testa gärna att stå 40cm från en bil som passerar i 30-70km/h så förstår ni varför.

Enligt mig (och lagboken) så är det mycket mer rimligt att kräva att någon som framför ett fordon på 1-2 ton ska kunna bedöma avstånd till andra trafikanter samt hålla ett tillräckligt stort avstånd när man kör om.

#13
2013-10-07 17:44

Även cyklister är människor.....fast inte så länge!

#14
2013-10-07 17:56

Pender: Tyvärr ser man de cyklande poliserna alldeles för sällan.! Under Kulturkalaset i Göteborg för en tid sedan såg jag en äldre herre som cyklade på Östra Hamngatans trottoar trots att det var fullt med folk. Att han inte körde på någon var då inte hans förtjänst. Inte ens att man har infört en cykelfartsgata hindrar cyklisterna att använda trottoarerna. Och att övervakningen av bilar har upphört är rena nyset, den är lika energisk som vanligt. För övrigt ar det alltid förbjudet att cykla på trottoarer och mot rött ljus vare sig det finns en polis i närheten eller inte. På Rosengatan finns det trottoarer på båda sidor som av väldigt många misstas för cykelbanor, vilket de definitivt inte är!

#15
2013-10-07 18:07

Och då har vi inte ens nämnt lyse i mörker . . .

#16
2013-10-07 19:34

När Södermalmspolisen i Maj i år hade en inriktad kontroll mot cyklister på Götgatsbacken i Stockholm så skrevs det ut böter för över 100 000:-, ja ni läste rätt. 100 000:- vilket säger väldigt mycket om cyklisternas bristfälliga beteenden i trafiken. Det var främst rödljuskörningar som stod för majoriteten av förseelserna.

I Augusti i år hade samma polis en hastighetskontroll på samma ställe under en timmes tid. Resultatet? 15 cyklister åkte dit för fortkörning... Detta är skrämmande helt klart!

Cyklisterna vill gärna skylla ifrån sig på bristfällig infrastruktur etc men faktum är att ni färdas på ett FORDON och skall då följa de lagar och regler som finns. Tyvärr tror många cyklister att de äger gatan och får göra som de vill. Vet att diverse cykelförbund såg med onda ögat mot polisen, inte mot cyklisterna! "Resursslöseri och trakasserier" tyckte många. Både cyklister och cykelfrämjande förbund. Att förbundens fokus inte låg på cyklisternas felaktiga beteenden och attityd är skrämmande.
Dags att införa obligatorisk trafikutbildning i grundskolan...

#17
2013-10-07 20:33

Här börjar man med att kommentera ett fall där en cyklist blir påkörd bakifrån av en bilist som inte har förstånd att sakta ner och hålla sig bakom om han inte har plats att passera cyklisten med säkerhetsmarginal. Sen fortsätter man med att framhålla hur fel alla cyklister gör i trafiken. Detta späs sedan på av en mobb till största delen bestående av cyklisthatare. Kan man inte inse att det finns drumlar inom alla trafikantgrupper?

#18
2013-10-08 13:30

ojoj, biltidningar som skriver om cykling...
"Att använda sin mobiltelefon är ännu farligare på cykel än i bil" - källa på det?
Olyckor, det kanske vore klädsamt att relatera till hur många cyklister som dödas av bilar och tunga fordon?

#19
2013-10-08 18:56

Som framgår av artikeln är cyklisterna den största faran för sig själva. I övrigt är det tunga fordon som står för den största delen av dödade cyklister. Tunga fordon är fem procent av de som är inblandade i cykelolyckor men i dödsolyckor är de tjugofem procent enligt en undersökning av försäkringsbolaget If

#20
2013-10-11 14:07

"Och då har vi inte ens nämnt lyse i mörker . . ."
På cyklister??
Sungam, det var riktigt lågt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.