Bild
Nästa artikel

Sanningen i vitögat

Ledare

Att ha bil är tyvärr svindyrt och som bilägare är det lätt att glömma bort att det finns så mycket mer än värdeminskning och bränsle som kostar.

I Vi Bilägare nummer 8/2013 (som utkommer i butik den 28 maj) jämför vi försäkringspriser och i nummer 6/2013 redovisade vi en undersökning av hur servicepriserna varierar på märkesverkstäder runt om i landet.

För en normalbilist som kör sin Volvo V70 cirka 1 500 mil per år och behöver göra en 6 000-milaservice, kan kostnaderna för ett års försäkring och service variera mellan 8 460 och 14 744 kronor. Eller från 5,64 till 9,83 kr/mil. En prisskillnad på 4,19 kr/mil!

I det här exemplet visar sig försäkringspremien och servicenotan till och med kan ha större inverkan på milkostnaden än om samma bilägare skulle byta ut sin törstiga bensindrivna V70 mot en betydligt snålare diesel. Räknat på den deklarerade förbrukningen för respektive motoralternativ, skulle förtjänsten inskränka sig till 3,86 kr/mil. Observera att detta då endast är räknat på bränslekostnaden. Dessutom tillkommer dieselns högre årliga fordonsskatt samt avsevärt högre inköpspris.

Till vardags glömmer vi bort de här kostnaderna och stirrar oss istället blinda på vad vi betalar när vi står vid pumpen och fyller tanken. Jag vet inte hur många läsare jag talat med genom åren som ringt och berättat att de tänker byta bil för att komma ned i bränsleförbrukning och ”glömmer” att räkna in värdeminskning och kapitalkostnader för nybilsköpet.


Visst är det roligt med nya bilar men att bedra sig själv är aldrig nyttigt. Bättre då att se sanningen i vitögat och ta sig en grundlig funderare på ekonomin INNAN man åker ut i bilhallen och låter sig förföras av glänsande lack och nybilsdoft.

När väl bilen är köpt ska man inte nöja sig med första bästa försäkringsbolag, verkstad, däckhandlare eller tvättanläggning. Ring runt och jämför priset!

Kommentarer

#1
mcregor
2013-05-28 11:17

Jag försöker vid våra bilbyten att efter bästa förmåga att inhämta uppgifter om servicekostnader och andra rörliga kostnader såsom eventuell skatt, bränsleförbrukning m m. Beträffande värdeminskning gör jag också en bedömning utgående från olika sammanställningar man ser i tidningar och även Kvarndammens bedömningar. Det blir givetvis bara nån form av prognos men ibland kan man i alla fall se trender vilket till viss del kan styra bilvalet även om många andra saker också inverkar påtagligt. Så frågan är om det egentligen är till nån nytta - man kanske helt enkelt bara skall välja efter känslan om man har nån form av övre kostnadsgräns för den nya leksaken...:)

#2
2013-05-28 12:00

Nog glömmer folk bort kostnader som sagt men det verkar åtminstone för mig ofta "vara med flit" då många inte VILL se de tråkiga bitarna.
Detta är dock ett ämne som alltid gäller då man skall köpa en bil. ( ny som gammal,klass,storlek o.s.v )

Får känslan att Tommy W vill framföra att det är dyrt att köpa en NY bil och det är ju ingen överdrift,..frågan som folk inte verkar vilja veta är dock HUR dyrt.
Med en ny bil vet man dock en hel del som man inte vet med en begagnad och det är troligtvis därför också lättare att räkna på kostnaderna.
Många tänker nämligen som så ( utan att ha räknat på det ) att en ny bil ALLTID är dyrare och glömmer bort att det är minst lika viktigt att tänka på kostnaderna då bilen är begagnad.

Tänker man efter före köpet så kanske man inser att man inte behöver en stor bil utan klarar sig med en mellanklass!?
Kanske räcker 100Hk istället för 150hk?
Lite sämre utrustning mot att bilen blir helt ny istället?

Vad jag försöker att säga är att en begagnad bil KAN vara en betydligt sämre affär för någon som inte har en rejäl buffert för oförutsedda avgifter.
När det gäller begagnade bilar så faller nämligen ganska mycket under denna kategori och för alla utan en spåkula så är detta därför att betrakta som ett lotteri.

#3
mcregor
2013-05-28 15:46

Nu finns det ju rätt många bilar som har 5--10 års garanti (i alla fall 5--7) så om "boken" är skött så är ju risken lite mindre när man köper t ex en 3 år gammal bil.

#4
2013-05-28 15:56

Lite mindre ja men verkstäderna är duktiga på att slingra sig i vad som är garantiärenden och inte.

#5
2013-05-28 16:32

Nu är det ju inte verkstäderna som bestämmer vad som är garanti eller inte, det gör generalagenterna!

#6
2013-05-28 17:32

Mistro har rätt i att verkstäder kan slingra sig jag har ett exempel på det. Vi hade bilen inne på service på Toyota i Karlstad. När jag hämtar bilen säger verkmästaren att nivågivaren till xenonljusen i bakvagnen har gått av. Jag försöker med att vi som varit trogna och kört Toyota under många år att de skulle ta det som på garantin eller goodwill. Garantin var ju utgången då bilen passerat 10000mil. Till saken hör att vi tidigare skrivit ett brev till Toyota Sweden att vi inte var nöjda med kvaliten eller rättare sagt frågade vad som har hänt med kvaliten etc. Detta brev fick ju verkmästaren skickat till sig från generalagenten som visade på att de hade misslyckats med att göra oss som kunder nöjda. Inte direkt en fjäder i hatten för verkmästaren kan man tänka.

Detta fick vi betala nu. Det blev blankt nej till både garanti och goodwill av verkmästaren, kort och gott man måste dra en gräns någonstans för garanti och goodwill sa han. Okey, på vägen hem så ringer jag upp Gösta Sjögren på Sjögrens bil och motor i Torsby som har auktoriserad service på Toyota också och där brukar jag också serva bilen (mycket billigare där än Toyota i Karlstad) och en verkstad jag kan rekommendera. Jag berättar vad som hänt för Gösta och frågar om han kan skicka in en goodwill ansökan på nivågivaren till xenonljusen, javisst blev svaret inga problem. Och naturligtvis gick den igenom hos Toyota Sweden. Så det ser man det gäller att stryka vissa verkmästare medhårs och inte skriva brev om man är missnöjd med kvaliten som på våran Auris. Vi var ju inte missnöjda med verkstaden i brevet utan hade frågetecken kring vad som hänt med kvaliten mot tidigare bilar vi haft som varit helt bekymmersfria, men det räckte tydligen.....

I övrigt ska Toyota ha en eloge. För de små problem vi drabbades av(men dock irriterande) och att de tog allt på garantin utan tjafs alltid tidigare innan detta brev vi skrev. Övriga bilar vi haft tidigare har varit helt felfria trots många mil så man funderade ju på vad som hänt därav brevet till Toyota Sweden.

#7
2013-05-28 17:33

Om man inte är återkommande kund " trogen" så kan det vara svårt att få den verkstaden att gå med på goodwill, då verkstaden oftast är med och betalar den. Om ni nu vanligtvis servar någon annanstans så förstår jag att dom inte var så sugna på att ta en kostnad man kanske inte kan ta igen sen!

#8
2013-05-28 17:48

Är det inte underligt att vissa bilhandlare ger längre garantier på begagnade bilar än på sina nya bilar! Det kanske är så att det är bättre att köpa en nästan ny bil än att köpa den nya då garantiåtagandet sträcker sig längre för den begagnade bilen än för den helt nya.
http://www.toyota.nu/kopa-och-aga/tkg-1

#9
2013-05-28 18:03

Låter som en bra deal!

#10
2013-05-28 18:12

Trasten vi servade våra bilar både här och där beroende på hur det passade bäst för tillfället. Så det var ingen anledning till att neka goodwill. Utan det låg i detta brev vi skrev. Och ändå hade vi pratat om detta brev tidigare med verkmästarn men det hjälpte tydligen inte utan det gnager nog som en tagg än får man förmoda. Och så ska det inte fungera att en verkstad nekar goodwill och den andra skickar in direkt utan problem och protester.

#11
2013-05-28 18:18

Eftersom verkstaden är med och betalar så har dom bestämmanderätten! Om det var eran dåliga relation med verkmästaren som var orsaken så kanske det är lika bra att serva på den andra verkstaden hädanefter!

#12
2013-05-28 19:23

Trasten,naturligtvis skulle vi det. Men senast så fick de inte sälja någon mer Toyota/Lexus till oss pga verkmästarens agerande och attityd till goodwill. Det slår tillbaka att vara vrång.......så det blev ett annat märke denna gång och ytterligare en gång när frugan nyss skulle ha bil. Så vad tjänade och ledde hans agerande till?

Och jag hade ingen dålig relation till honom, vi hade ju gjort klart för honom varför vi skrev brevet till Toyota Sweden det berodde inte på verkstadens agerande tidigare. Utan mest på bilens enligt oss bristande kvalitet mot tidigare Toyota bilar vi haft. Så enligt mej var han oproffsig vilket ledde till att de inte fick sälja någon mer bil. Och som du säger att verkstaden ska vara med och betala goodwill har jag aldrig hört om från Gösta på Sjögrens bil & motor som utförde goodwill reparationen,han som inte ens har sålt en bil utan bara bedriver en auktoriserad service verkstad för Toyota, Suzuki, Mitsubishi. Varför skulle han vara med och betala en del av goodwillen?

#13
2013-05-28 19:35

Jag säger inte att det alltid är så. De verkstäder jag jobbat på har ofta en förhandling med generalagenten där man fastslår fördelningen av goodwillkostnaden. Om det är en del som har en känd svaghet kan generalagenten ta allt, men är det ett ovanligare fel och verkstaden vill behålla kunden tar verkstaden en del av kostnaden. För det mesta hamnar man någonstans emellan. Men grunden är oftast att man varit kund innan och helst att man köpt sin bil där.

#14
2013-05-28 19:37

Ibland gör man även en deal med kunden. Kunden betalar delen och verkstaden står för jobbet.

#15
2013-05-29 06:30

När det gäller totalkostnaden för nya bilar, så har vi blivit hjärntvättade med åren och märker inte att det har totalhavererat prismässigt. Om vi skulle ha samma kostnader och värdeminskning på ett nytt boende, så skulle det ses som en katastrof och förmodligen leda till upplopp och massprotester.

#16
2013-05-29 06:45

Möjligtvis i Husby, vi övriga svenskar skriver en arg lapp i tvättstugan! =)

#17
2013-05-29 08:39

Så sant "Trasten" men för mig spelar det ingen roll om det är verkstaden eller generalagenten som vägrar att betala då något strulat.
Vet att verkstäderna har det tufft mot generalagenterna och att de ibland får täcka upp för att lindra fallet för kunden men alla dessa problem får diskuteras internt,för inte blir jag lyckligare (eller rikare) för att verkstaden skyller på någon annan.
Oavsett om det ÄR verkstaden som har felat eller ej så leder ju konflikten som uppstår i samband med extra kostnader ofta till att kunden byter fabrikat.
Det är inte lätt för den enskilde att veta vad som är en garantisak eller normalt slitage som inte faller under garantin och som redan har påpekats så bedöms inte alla fall lika och som kund blir man sur när något går sönder eller slits ut i förväg.

Många anser säkert att det är ok att få serviceräkningar på 10-14.000kr redan vid 6000 mil men jag gör det inte utan då är det lätt att verkstaden får ta skulden och vid inbyte så har man med sig dessa erfarenheter.

Ja "paddan" det är dyrt med nya bilar men det är inte nypriset som har blevit högre utan alla kostnader runt omkring.
Har en släkting som på -70 talet bytte bil varje år och lite senare vart annat år,vilket han inte längre anser sig kunna göra idag.
Det är just totalkostnaderna som vi diskuterar här och som många missar men det jag försöker vidhålla är att samma sak råder för de begagnade.
Samma sak med hus då det ibland inte alltid blir dyrare att bygga ett helt nytt hus än att köpa ett gammalt.
Det finns helt enkelt både fördelar och nackdelar med att köpa nytt.
Den som bygger ett nytt hus och vill sälja det strax därpå ( 1-3år senare ) gör nog vanligtvis i kronor räknat en betydligt sämre affär än den som byter sin bil efter 3 år.

#18
2013-06-01 11:07

Kritisera inte nybilsköparna ´per se´.
Det är värt att köpa en ny bil om man behåller den i ca. 10 år (eller mer).
Att byta bil var 3:e år som gemene svensken gör kostar bra mycket mer mil än att köpa en ny bil och köra den i 10 år. Jag har fått ynnesten av livet att kunna köpa flera nya bilar... det visade sig att de var avsevärt billigare per mil än mina begagnadköp. Trots värdeminskningen.

#19
2013-06-01 19:18

Det är dyrt med bil, jo det är sant men det är likväl billigt sett till vår närmsta omvärld.
.
Jag lär mej nytt varje dag. Toyota måste väl vara ensamma om att ha xenonlampor i bakvagnen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.