Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 Biopower – ett bra begval

Saab 9-5 Biopower – ett bra begval

Ledare

Föräldrarna har bytt bil. Som den gode son man är, har jag naturligtvis gjort mitt bästa för att hjälpa till. Resultatet blev en bättre begagnad Saab 9-5 Biopower, bland de bästa bilar som rullat ut från den svenska bilindustrin.

Rymlig, säker, snabb, välutrustad, beprövad, motståndskraftig mot rost, i dagsläget kraftigt undervärderad och faktiskt med högst rimliga driftskostnader.

Tack vare möjligheten att köra på vilken bränsleblandning som helst mellan vanlig 95-oktanig bensin (E5) eller etanol (E85), ger Saaben dess ägare möjlighet att själv parera svängningar i oljepriset kontra etanolpriset.

Från tid till annan har etanolen fått löpa gatlopp i den svenska tabloidpressen. Krigsrubriker om etanolens befarade risker och nackdelar har ackompanjerats av bilder på svältande barn och brödfyllda bagageutrymmen.

Genom åren har etanolen bland annat anklagats för att leda till att bilarna exploderar vid tankning (har aldrig hänt), att kalhugga Amazonas (Brasilien odlar sockerrör i sydöstra delen av landet, 250 mil från Amazonas i nordväst) och ha lika stor klimatpåverkan som bensin (etanol kan vara bra eller dåligt beroende på hur den framställs).

I takt med tillfälligt sjunkande oljepriser har hela etanolutvecklingen stannat av. Den förväntade spridningen av E85-pumpar över Europa har uteblivit. Dessutom verkar den utlovade satsningen på andra generationens etanol, som skulle framställas av skogsavfall och därmed inte konkurrera med matproduktion, helt ha kommit av sig.


Men om vi för ett ögonblick lämnar frågorna om den globala klimatnyttan och försörjningspolitiken för att istället fokusera på kundnyttan för svenska bilister, är etanolbilarna fortfarande högintressanta. Under 00-talets sista år var etanoldrivna tjänstebilar populära och dessa vagnar kommer nu ut på begagnatmarknaden i stora mängder. Det ger goda möjligheter att hitta en fin bil till bra pris.

Sveriges etanolsatsning har också medfört att vi idag har ett väl utbyggt nät av tankställen med cirka 1 500 pumpar med E85. Det gör det enkelt att köra etanolbil. Jämför gärna med situationen för de stackare som skaffat en för miljön utmärkt gasbil och som bor i Stockholmsområdet där gräshoppsliknande horder av gasdrivna taxibilar ockuperar pumparna.

Under min senaste vecka i en gasdriven Volvo tankade jag oftast bensin då köerna vid mackarna var alltför långa för att jag skulle stå ut. När jag vid något tillfälle ändå ställde mig i kö, mötte jag förtvivlade taxichaufförer som berättade om hur deras inkomster sjunkit med upp mot 20 procent sedan de börjat köra gasbil och nu tvingas använda en allt större del av sin arbetsdag till att vänta på bränsle.

Men spritens dagar är inte förbi. Nyligen skrev vi om det nya bränslet E10 som snart kommer att lanseras i Sverige. Mer etanol i all bensin är bra för klimatet och minskar oljeberoendet.

Helt problemfri är emellertid inte operationen då det finns motorer som inte klarar den högre inblandningen av sprit. I Tyskland finns redan E10 på marknaden och därifrån rapporteras om motorstörningar för flera modeller.

I skenet av detta förefaller en gammal hederlig 9-5:a som ett än klokare val. Lite sprit i drickat är inga problem för en bredaxlad svensk!

Taggar: Ledare, , Saab 9-5

Kommentarer

#1
2011-09-09 12:38

håll tummarna då för att inget går sönder, reservdelstillgången är ju tydligen inte så stabil nu...

#2
2011-09-09 12:46

Skulle den inte gå att få reparerad, så är det ju bara att sälja den i delar. Med nuvarande sug efter reservdelar går det nog att få riktigt bra betalt. En riktigt fin investering, skulle jag säga! ;)

#3
2011-09-09 12:52

en bra affärsidé, köp upp gamla 9-5:or och sälj i delar! en 9-5 aero från 00-01 kostar ju som en jämngammal Clio idag;-)

#4
2011-09-09 14:10

Det är en överdrift att det skulle vara brist på reservdelar.
Det kan vara väntetid på vissa delar, men vilken bil klarar sig från det?

#5
2011-09-09 14:30

Nej, det är ingen överdrift. Däremot så kanske det lättar lite i nästa vecka. En del leverantörer kanske vågar börja leverera till Parts igen, beroende på vad som händer i konkursfrågan.

#6
2011-09-09 18:46

En överdrift? Hur många månader ska man acceptera väntetider på delar till en bil då saabnisse då man i värsta fall även får ha sin bil stående pga detta?
Nä jag tycker inte att det är en överdrift även om vissa andra bilmärken som du nämner även haft en del leveransproblem som bla Vw/Audi vilket jag tycker är ännu sämre men där handlar det oftast om mindre väntetider än på vissa Saab-delar där man pratar många månader hitills utan att det ens finns ett leveransbesked om delarna kan komma om en vecka eller fyra månader till typ vilket ju kan vara skönt för kundena att veta...

I övrigt ett smart förslag att köpa in billiga Saabar och börja sälja delar annars, vissa delar kommer garanterat kunna bli dyra med budgivning! =)

#7
2011-09-09 19:15

Vill bara hålla med.
Reservdelstillgången har väl nu hamnat i nivå som de flesta andra bilmärken. Det är ju känt att många importmärken har problem då och då.
En bekant fick vänta på sin Renault i drygt 4 veckor när instrumentbelysningen hade pajat.

#8
2011-09-09 19:15

Vill bara hålla med.
Reservdelstillgången har väl nu hamnat i nivå som de flesta andra bilmärken. Det är ju känt att många importmärken har problem då och då.
En bekant fick vänta på sin Renault i drygt 4 veckor när instrumentbelysningen hade pajat.

#9
2011-09-09 19:58

Bristande tillgång på reservdelar bör ju inte gälla OG 9-5an, där kan man nog vara lugn. Dessutom behövs det inte, jag har haft 2 såna i rad från 0-ca 13.000 mil, sammalagt bytt 1 st torkarmotor pga trasig hemma-sensor. Bästa bil jag haft, välj 2,3-turbon, tanka den med etanol och tryck på pedalen.

#10
2011-09-09 20:03

En toppenbil. Och den tillverkas ju ännu i Kina - men då heter den BAIC C71.

#11
2011-09-09 20:18

Tack för ett sakligt inlägg i etanoldebatten. Många har dömt ut drivmedlet utan att känna till verkliga fakta.

Dessutom så är 9-5an ett verkligt klipp som lätt begagnad. En av de mest prisvärda alla kategorier. Reservdelsförsörjningen till Saab fungerar fortfarande minst lika bra som för de flesta importmärken, som t. ex. kommer ifrån den uppgående solens land Japan - även om vissa objektiva? Toyota-mekaniker hävdar motsatsen ;-)

#13
2011-09-09 22:42

Min granne som åker Avensis -06 säger att han hellre valt en Saab nu när han har facit.
Han är väldigt besviken efter sina 24000 mil även om jag personligen tycker att han överdriver något.
Tidigare åkte han Suzuki som han ansåg överlägsen.
Men jag har aldrig haft mer problem än han när det gäller reservdelar till min Saab.
Men det har förstås inte gått åt många så jag har väldigt lite erfarenhet.

#14
2011-09-10 11:27

Det är ett kännt faktum att det generellt är klart svårare att få tag på många Saab-delar än vad det är med Toyota-delar (varför ni nu halkar in på detta?) till och med här i Sverige så jag förstår inte vad det finns för anledning att försöka förneka eller mörka det?

Vi har bara på vårt jobb flera Saabar som väntar på delar utan framgång i flera fall flera månader men inte en enda Toyota som väntat på delar längre än som absolut max en vecka trots katastrofen som inträffade i Japan och trots att vi servar fler Toyotor än Saabar, och det här är inget jag försöker knåpa i hop utan hur det verkligen är hos oss just nu och det tycker tydligen inte vissa om att jag berättar.

Lite fler än bara jag har ju även uppmärksammat detta, tex:
http://www.dn.se/ekonomi/brist-pa-reservdelar-till-saab

http://gd.se/nyheter/sandviken/1.3885219-svart-med-reservdelar-for-saab-agare

http://www.dalademokraten.se/Borlange/2011/08/31/Reservdelar-slut-pa-Saabs-lager/

#15
2011-09-10 11:53

Saabnisse:
Bra skrivet och intressant läsning, som vanligt! Kan också berätta att jag som kör Opel sedan en tid tillbaka har testat att köra min brors spritt nya SAAB 9-5 Biopower av den nyaste fräcka designen och den är helt UNDERBAR att köra. Jag har ett diskbråck sedan snart 2 år tillbaka och får väldigt ont i korsryggen av att sitta i bilar med dåliga stolar där faktiskt Opel åtminstone har hygglig stolskomfort men SAABen är absolut stolar av världsklass! Jag har inte det minsta ont av att sitta i designade SAAB stolar. Kan också nämna att även Volvo och Citroen har väldigt fina stolar av väldigt hög klass. De sämsta av de de sämsta stolarna finns i KIA och framförallt Toyota, rena rama "ryggknäckarna", I´ll promise! Min bror hade innan sin helt nya SAAB 9-5 en äldre SAAB 9-5 SportCombi Biopower, tror att det var en 06:a?med stolar som även de var av yppersta kvalitet trots att den bilen hade gått över 20 000 mil så han bytte in den mot den nuvarande SAAB:en för knappt 1 år sedan. Jag läste en annan intressant artikel i en av våra stora dagstidningar nu i våras där man gjorde en "korrelationstest" mellan inkomst och bilval och kom fram till att de sk "höginkomsttagarana" till övervägande del kör SAAB och nämnde tex M Treschow, A Wall, J Wallenberg, A Thunell, Gardell etc. Utifrån parametrarna inkomst, utbildningsnivå dvs "intelligentindex" och bilval drog den slutsatsen att ju "smartare" dvs ju högre utbildning man har ju större andel väljer följande bilmärken i kronologisk ordning: 1 SAAB, 2 BMW, 3 Volvo, 4 Audi, 5 MB. De japanska märkena finns inte ens med i "10 i topp" listan men Subaru hamnade högst i den "Japanska - Asiatiska" röran där Toyota inte syntets till överhuvudtaget på listan som hade fokus på "10 i topp"! Kan berätta att min bror är "Överläklare" och en mycket nöjd SAAB ägare. Min nästa bil blir troligen en Audi eller hellre en SAAB om ekonomin och SAAB finns kvar vilket jag innerligt hoppas och tror. Återigen bra skrivet SAAB - nisse!

#16
2011-09-10 11:55

Glömde säga att reservdelsbristen bara är ett enda skämt som vissa "Toyota lögnare" försöker sprida här. Det finns tex massor av SAAB reservdelar att köpa på tex Mekonomen och andra icke auktoriserade bilverkstäder! Till tex Hanzzon säger jag bara: Att du orkar ljuga som du gör....

#17
2011-09-10 12:05

Har haft saab 9-5 i över 5 år gått ca 16500 mil .
Inga större problem hittils.
Delar har alltid funnes vid reparation.
Går även att köpa delar till bättre pris på andra ställen än hos saab och gm butiker och verkstäder.
men se upp ibland är delar dyrare på andra ställen än saab.Hör och häpna .Skroten va flera hundra dyrare på en begagnad del än en motsvarande ny hos saab.Trodde inte det va sant.

Tror att det är ett bra begagnat köp.

#20
2011-09-10 13:56

visst, mycket grejor finns säkert att köpa hos Mekonomen, Meca osv... men försök köpa en framskärm, vindruta strålkastare o dylika unika produkter. Efter vad jag hört av folk i branschen är det sånt det är brist på, inte vanligt servicemateriel.

#21
2011-09-10 13:59

Att köpa en beg. Saab idag är en riktigt bra affär då de står lågt i pris som nått år gamla. Även om de nu försvinner så kommer det självklart inte vara några som helst problem med reservdelar i överskådlig tid här i Sverige, det säger sig självt!

Bor du i inre Mongoliet så blir det kanske lite knepigt att få tag på en originalbakskärm till en Saab 90 men inte här I Sverige ;-)

Men självklart så har ju aldrig i världshistorien någon Toyota-ägare fått vänta mer än 2 dagar på reservdelar. Även de som t. ex. äger en tjugo år gammal Toyota Crown..

#22
2011-09-10 15:08

Leifer, du har helt rätt. Att diskutera bilar med en bilmeckare blir ofta helt fel, vi andra ser bilen på ett sätt och meckaren utifrån sitt perspektiv på ett helt annat. De bilar jag köpt privat har jag dock både försökt tala med meckaren och säljaren om och ofta skiljer sig givetvis dessa båda uppfattningar ganska radikalt från varandra. Så, som vanligt, måste man bilda sig sin egna uppfattning. Vad gäller 9-5 är väl det en bil man antingen hatar eller älskar, gäller väl alla Saabar. Delar undrar jag verkligen om det kan bli problem med, dock kanske lite svårare med vissa. Så länge det finns efterfrågan och det går att tjäna pengar på det så brukar allt vara möjligt. Kanske ska vi istället hoppas på en fortsättning för SAAB?

#23
2011-09-10 15:23

Stoor!
Skulle en akademisk utbildning betyda att man kan något om bilar, tillåt mig tvivla på den slutsatsen.
Som när en tidigare Saabägare sa till mig när han berättade att han ägt tio nya Saabbilar i rad och att det nu var den vanliga visan på Saabverkstaden om ägaren eller Saab skulle stå för den senaste i raden av reklamationer på bilen. Jag försökte släta över med att bilen var nog bara ett måndagsexemplar och därför fick en del fel som krävde verkstadsbesök. Ja i så fall har jag haft tio måndagsexemplar i rad var hans svar till mig. Nej det är nog snarare som för andra dåliga bilmärken att man fäster sig vid bilarna och vägrar ge upp och inse att det finns andra bilmärken med mindre fel.

#25
2011-09-10 16:56

För att klargöra detta så har jag varken sagt att Saab 9-5 skulle vara ett uselt bilköp eller haft något emot Saabs stolar eller liknande som det börjar spåra in på, det var just reservdelsproblemen jag berättade om och dessa är 100% verkliga tagna direkt från mitt jobb, fattar inte varför folk försöker blunda för det och idiotförklara mig bara för att jag berättar detta när problemen beskrivs av betydligt fler än bara mig och har stått i flera medier m.m?
Det skulle aldrig falla mig in att ljuga och jag förstår inte vad jag skulle tjäna på det?
-Tror ni inte mig så kan ni ju ringa upp någon annan på mitt jobb och fråga dom men det finns ju som sagt redan till och med Saab-verkstäder/återförsäljare som gått ut med att det är problem att få tag på många Saab-delar...

Testa tex att få tag på en Xenon-nivåsensor till en Saab 9-5 eller ett bakluckehandtag eller nummerplåtsbelysningsrampen som brukar ägra sönder till nyare 9-3 Sportcombi, detta har då varken två olika Saab-återförsäljare eller Mekonomen/Autoexperten fått fram till oss hitills på över 4 månader i samtliga fall som exempel...
Mekonomen/Autoexperten mfl säljer för övrigt i princip aldrig sådana delar till några bilar överhuvudtaget utan mestadels slitdelar som broms/chassiedelar som säljer stora volymer...

Senast nu i veckan försökte vi beställa en dumpventil till en Saab 9-3 som inte gick att beställa enligt Saab, men som tur var verkade det kunna finnas ett par återförsäljare som hade denna del hemma på lager om det stämmde i datorn så Saab-återförsäljaren skulle genast kolla om han fick beställa en sån från nån som enligt datorn kunde ha en hemma på lager för är dom redan sålda kan det nog bli värre sa han. -Vi får väl se om vi får någon sån då...

Och delar till nyaste 9-5 lär det vara betydligt värre att få tag på vissa delar till men vi har bara en kund som kör en sån bil ännu då det ju inte hann säljas så många så förhoppningsvis håller den i hop ett tag till och klarar sig från krockar.

#26
2011-09-10 16:58

Jag brukar ju relatera till mina erfarenhet, främst inom jobbet eftersom vi har ett antal olika bilmärke där, vi kör mycket och ställer höga krav. En kollega som äntligen fått byta in sin 9-5 TID har haft en never ending story på verkstan med en lång rad fel som även orsakat stopp i flera veckor. Bilen var usel men i kombination med märkesverkstad som verkligen inte har hållit måttet blir det ännu värre. Värsta Stockholmsmentaliteten och sket i kunden, trots att vi är en mycket stor koncern med många tjänstebilar. Alla kunder ska givetvis vara viktiga men ren självbevarelse drift bör väl finnas ändå.

#27
Uno Lööv
2011-09-10 17:40

Saab har inget andrahandsvärde och värre lär det bli. Reservdelstillgången är ännu sämre än vanligt nu när det gäller Saabar och hur blir det i framtiden? Dyr att äga. Fult med kombi. Stor, klumpig och trist.

Varför inte en liten Corolla?

#28
2011-09-10 17:47

Quattron:
Det var verkligen trist för din kollega att bil - verkstad inte höll måttet. Faktum är att verkstadens mentalitet och inställning till kunden väger tungt vid bilval. Kan berätta att en fd kollega till mig bytte och byter bilmärke enbart efter vilket bilmärke "hans" verkstad servar. Han har haft ett flertal bilmärken och kör nu Peugout eftersom "hans" verkstad nu servar detta bilmärke. Jag är lite undrande varför verkstäder byter bilmärke och får - tar - till sig olika bilmärken över tid? Är det ngn som vet varför? Jag är nöjd med min Opel men skulle hellre köra Audi eller ännu hellre en SAAB.

#30
Uno Lööv
2011-09-10 19:30

Varför knackar "alla" Saabar oavsett ålder. Mer eller mindre. Framförallt 9-5... Visst, 9-5 är vanligaste Saaben i trafik men även procentiellt knackar de oftast

/biltmek.

#31
Raymond K
2011-09-10 19:52

Det som knackar är bara Muller som vill ha mer pengar till löner på Saab

#32
Uno Lööv
2011-09-10 20:00

Muller tar ju hela tiden och höjer sin lön med miljoner. något som han kunde gett de anställda istället och ändå ha det bra.

Saab vet om att 9-5ans motor är sämre än den i 9-3 men har inte råd att utvecka en ny...

Toppen ska ju ha pengar till bonusar, löneökningar mm...

i berlins tuffa trafik rullar taxis från tidigt 90-tal av en hel del gasglada förare dessutom. hur gammal blir en saabtaxi. tacka vet jag mercedes.

#33
Raymond K
2011-09-10 20:01

Topparna skall alltid ha bonus vare sig det går bra eller dåligt, det vet du väl?

#34
Uno Lööv
2011-09-10 20:03

Jo, tyvärr. Det är inte schysst mot de anställda. De anställda borde få fina bonusar som lite plåster på alla sår.

#35
Raymond K
2011-09-10 20:21

Det hade varit en fin gest av Muller men det kommer aldrig att hända.

#36
Uno Lööv
2011-09-10 20:23

Muller har ju råd. Men det är ingen risk!

#48
2011-09-11 11:17

Leifer, ursäkta, jag skulle skrivit "storstadsmentalitet" istället. I det ordet lägger jag det opersonliga sätt man blir behandlad på när man anlitar de största verkstäderna. Har kanske blivit lite bättre på senare tid men ofta när man läser om dåliga märkesverkstäder är det historier från just storstäderna. Oavsett märke och givetvis med undantag.

#50
2011-09-11 18:36

Det är självklart att priserna på service etc är högre i en storstad som tex Stockholm, där jag bor, jmf med landsbygden eftersom såväl löner som lokalkostnaderna är högre ju närmre en storstad man kommer. Jag vill också som "Uno Lööv" skriver att det faktiskt finns en nonchalant storstadsmentalitet såväl bland meckar som bilsäljare som jag tror beror på att den enskilda köparen kan man "både ha och mista" eftersom det finns så många boende och därmed potentiella kunder ändå varför man kosta på sig att vara lite "kaxig"! Det finns dock ett bra undantag och dom heter "Solna Bil Teknik" som både är ödmjuka och har lägre priser än motsvarande andra bilverkstäder. Att sedan kunskapsnivån skulle vara sämre på verkstaden utanför de tre stora storstäderna tror jag inte alls på, tvärt om! Jag brukar oftast serva min bil då jag åker på semester eller till fjällen och får väldigt bra bemötande och ett lägre pris än hemma. Men nu handlar denna tråd om "SAAB" och jag hoppas och tror att SAAB överlever som biltillverkare och skulle de inte göra det finns det otroligt många SAAB:ar på våra vägar som många verkstader och reservdelstillverkare kommer att vilja serva eftersom de framgent också tjänar pengar på att arbeta med SAAB´s bilar. Men som sagt var tror jag att SAAB klarar även denna kris eftersom SAAB är en förbaskat fin bil !!!

#52
2011-09-11 21:17

@simon_d
"Med nuvarande priser nås break-even på ca 160000 bilar / år enl uppgift"

Saabs gamla affärsplan från våren 2010 räknade med break-even vid 140 000–160 000 sålda bilar per år.

Nya affärsplanen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1351180-saab-skulder-storre-an-vantat

#53
2011-09-12 11:05

erik:
Jag tror faktiskt att SAAB har alldeles fel strategi i så motto att de satsar på att bli en sk premiumbil?, vad det nu är och vill bli - vara - som tex Audi, BMW och Mecedes. Jag tror istället att SAAB ska satsa på att bli en mer "folklig" bil. En SAAB 9-5 SportCombi eller sedan får ej kosta mer än ca 250 000 kr i basutförande. Jag tror att det är så att SAAB har prissatt sig ur marknaden snarare än att SAAB gör dåliga bilar. SAAB´s framgångsrecept är: Lägre priser, bättre rostskydd och generösa garantier och de kommer att återta sin forna plats på "topp 3" i bilförsäljningen.

#55
2011-09-13 16:08

Är 9-5 verkligen ett bra köp? Det beror på årsmodellen! Ska man vara säker, ska man köpa en av nyare årsmodell än 08, för det finns 07-or som fått oljeproblem med skurna motorer som följd.
Bilar som förut inte dragit en droppe olja, har plötsligt på 25-30 mil gjort sig av med all olja! Hur förhåller det sig med alla återkallelser av tidigare årsmodeller? Hur har de dokumenterats överhuvudtaget? Det fanns i vart fall ingen dokumentation på den tjänstebil jag hade. Men jag vet att den till och med transporterades till Trollhättan.
Mig veterligen har inte Saab dokumenterat dessa "uppgraderingar".
Skulle jag satsa på en beg. Saab, skulle jag välja 9000 eller dom 2 första årsmodellerna, för jag har en känsla att de var bättre.

#57
2011-09-13 19:10

Kanske att oljesludgen avhjälpts. Men det finns andra problem som även de åtgärdats i efterhand.
Nämligen topplocksbultar som gängar ur sig och kolvringar som fastnar temporärt.
Eftersom jag känner till ett antal 9-5 or av 07 års modell som råkat ut för detta, blir man ju tveksam till hur Saab skött det hela. Särskilt när man inte noterat i servicehäftet att en ev. återkallelseåtgärd verkställts.
Har tittat på ett antal begagnade av de modeller som återkallats, men jag har inte sett några anteckingar i servicehäftena, trots att säljaren påstått att bilen varit in. Det är kanske möjligt att se det via deras databas, men det borde självklart stå i servicehäftet.

#58
2011-09-14 08:22

Om en kampanj är utförd på bilen så lagras den informationen centralt, så det går bra att fråga ÅF vad som är gjort på bilen. Vet inte hur det är med serviceböcker osv.

#59
2011-09-14 11:05

Det här är en alldeles för allvarlig sak att "gömma" i en databas. Det borde självklart inskrivas i serviceböcker. Som det nu är, vet man inte förrän man varit in till en auktoriserad verkstad om bilen varit in eller inte. Inte heller då fär man reda på exakt vilka ändringar som gjorts.
Återkallade bilar förekommer hos fler bilmärken än Saab. Men ett tycks de ha gemensamt, och det är att mörka alla barnsjukdommar.

#60
2011-09-14 12:12

Förstår inte varför det skulle vara en fördel om det fanns i serviceböckerna, det är ju snarare tvärtom. Serviceböcker är ju lätta att förfalska. Det stansas på en kampanjskylt i bilen och lagras i en databas, är man osäker på om informationen på kampanjskylten är korrekt kontaktar man sin återförsäljare som kan kontrollera att det stämmer.

#61
2012-06-13 18:42

Just nu känns det väldigt intressant med Etanol i och med att priserna på övriga bränslet runnit iväg. Har en bensindriven grandis i dagsläget men går i banorna att byta mot en Saab 9-5. Tack för en bra artikel!

http://9-5.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.